Gå til innhold

Blir skikkelig nedstemt og får angst av dating


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Jeg er ikke ts men svarer allikevel. Det er helt utrolig hvor mange som kjenner seg igjen i dette. Hvordan i all verden klarer noen å finne kjærligheten gjennom nettdating? Det virker jo helt umulig....

 

Anonymkode: e953a...d22

Ja, men ikke bare nettet. Datingkulturen generelt. Ordet kjærlighet, forhold, forelskelse er tabu. Nå er det inn å være selvstendig, kald og "fri". Forventes at tilfeldig sex. Ingen som tenker smitte, graviditet. Bare bruk og kast

Anonymkode: 48f81...99d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Misunner ikke de som er på "datingkjøret" igrunn, og jeg har også inntrykk av at Tinder og lignende har gjort at tilgangen på dater blir stor, men likevel overfladisk. Samtidig har vi jo med tanke på dating og sex beveget oss veldig i en "bruk og kast" retning, der det er helt vanlig å ha sex med mennesker en ikke kjenner eller føler noe for utover kåtskap, og da er det nok ikke så rart at dating og sex blir mindre "seriøst". 

Jeg tror nok det også handler mye om arenaer. Fra studiene kjenner jeg mange jenter jeg vil beskrive som "bra jenter", som ikke var aktive på Tinder eller hadde et lettvint forhold til sex og dating, og jeg tror nok den type arenaer der en treffer likesinnede en blir kjent med vil være en mye sunnere arena enn apper og nettsider ofte er. Samtidig må en nok regne med at ettersom det blir større fokus på uønsket oppmerksomhet osv. vil nok terskelen for å sjekke utenfor rene sjekkearenaer bli høyere for mange. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en flott bror på 37 år som ønsker seg ei å være sammen med, men hans erfaring med nettdating er at damer ikke svarer han, og når de gjør det så går det bare i: hvordan går det? Bra. Ok .... ingen damer som skriver mer enn ett ord. 

Flott mann. Høy, slank, smart, liker å lage mat, trene, fjellturer, glad i dyr, fast jobb, god utdannelse, har egen leilighet, ønsker barn og familie(!). Hva ER det dere vil ha?

Anonymkode: f7a95...547

Bor han på Vestlandet? Han er jo akkurat det jeg er ute etter :P 

Anonymkode: dec56...804

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før i tiden - i den anologe tidsalder da begrepet "dating" var noe man brukte på den andre siden av Atlanterhavet, fant man partnere gjennom kontaktannonser her hjemme. Disse annonsene bestod av tekst uten bilde der man presenterte seg selv.

Når så noen ville svare, var det ikke bare å skrive noen ord på tastaturet; man måtte legge arbeid i å skrive et hyggelig, håndskrevet brev og spent vente i flere uker på svar. Når så svarbrevet kom, var det ofte uten bilde, og man måtte skrive et nytt, håndskrevet brev og igjen vente på svar. Etter noen uker eller måneder etter at man var blitt kjent, begynte man kanskje å utveksle bilder, og så kunne man muligens treffes på noe man kalte "stevnemøte".

Kort sagt måtte man legge langt mer arbeid og tålmodighet i dette i stedet for å vifte med fingeren på en skjerm - og det spørs om ikke den gamle måten å gjøre det på fungerte mye bedre; nå virker det som om mange tror at de kan velge og vrake i nye partnere, noe som fører til en bruk-og-kast-mentalitet der mennesker som ikke stiller i fremste rekke med tanke på status eller utseende, blir vraket, mens andre stadig går inn og ut av nye forhold uten at det virker som om de blir lykkeligere av dette.

Selv var jeg god venn med ei flott jente som jeg ble kjent med som følge av en slik gammeldags kontaktannonse, og vi skrev i flere år mye til hverandre uten at vi noengang møttes; det var alltid like koselig å finne et brev fra henne i postkassen. Muligens rimelig kjedelig sett med dagens øyne der alt skal gjøres fort og det ikke skal mye til før folk begynner å kjede seg, men det er nettopp de holdningene jeg føler ødelegger mange forhold idag; man setter ikke like mye pris på andre mennesker som man gjorde tidligere, i en tid der det ikke bare var å slå på PC-en og registrere seg på en datingside for å bli møtt med drømmer som i bunn og grunn bare er illusjoner; man kan føle seg ensom selv om man har mange hundre venner på Facebook, og det å stadig avtale nye "dates" og møte nye sexpartnere er ingen vei til lykke; mang en gang sitter folk igjen med en følelse av tomhet etterpå, pluss kanskje en kjønnssykdom eller to.

Synd at ingen lenger vil ha det som det var før "datingssidenes" tid; det var mye koseligere den gangen man fortsatt hadde tid til å bry seg litt, og skrive håndskrevne brev til hverandre. Selv er jeg så retro at jeg aldri har hatt profil på noen av disse sidene, heller har jeg ingen kontoer på såkalte sosiale medier som bare fører til at folk sitter med nesen i mobiltelefonen i stedet for å snakke med et levende menneske, og trives med å være så håpløst umoderne at jeg finner glede i å se på en analog stjernehimmel uten å måtte oppleve action og blinkende lys.

Ikke rart den kjedelige, gammeldagse kjærligheten har gått av moten - man kan få inntrykk av at idag skal alt gjøres nytt og spennende, og når den grå hverdagen kommer i et forhold, tror mange at gresset er grønnere på den andre siden, slik at man er utro, eller slår opp. Før historien gjentar seg, om og om igjen, i jakten på den store lykken. Sukk. Trist at folk aldri lærer, for kjærlighet handler ikke om action og blinkende lys; kjærlighet handler ikke om å være selvopptatt, heller ikke om å velge og vrake; kjærlighet handler ikke om illusjonene "datingssidene" tilbyr; kjærlighet er noe genuint, noe ekte.

Endret av Bix
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsøkt appene og har egentlig god erfaring med de jeg har møtt der. Ble ikke mye kjærlighet og forhold av de greiene, men...

Jeg har uansett droppet alle apper og nettdatingsgreier for godt. Vil fokusere på mennesker jeg er glad i, ikke bruke så mye tid på å chætte med fremmede mennesker som faktisk ikke fører til noe dypt. 

Har endelig møtt en person IRL og det er faktisk et ordentlig, virkelig menneske med blod, hud, hjerte og mennesketrekk. WOW!

Anonymkode: e7447...1e7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har forsøkt appene og har egentlig god erfaring med de jeg har møtt der. Ble ikke mye kjærlighet og forhold av de greiene, men...

Jeg har uansett droppet alle apper og nettdatingsgreier for godt. Vil fokusere på mennesker jeg er glad i, ikke bruke så mye tid på å chætte med fremmede mennesker som faktisk ikke fører til noe dypt. 

Har endelig møtt en person IRL og det er faktisk et ordentlig, virkelig menneske med blod, hud, hjerte og mennesketrekk. WOW!

Anonymkode: e7447...1e7

Samme her :fnise::edie:

Er fantastisk å legge bort sosiale medier og alle disse appene og bare fokusere på virkeligheten 

Anonymkode: 365f8...cb2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...