Gå til innhold

Venn som stadig bryter taushetsplikt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis du TS ikke gjør noe, hun blir oppdaget av andre, så forteller hun sjefen hvem hun har pratet med dette om, og da sitter du også i trøbbel, fordi du ikke sa i fra. Når hun ikke klarer å holde taushetsplikten, har hun ingenting med denne jobben å gjøre. Klarer hun ikke å bli snakket til når hun gjør en alvorlig feil i yrket sitt, så er uansett vennskapet svakt fra før av..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis dette er snakk om en nær venninne så ville jeg først tatt en alvorlig prat med henne, og sagt at jeg vurderte å melde fra til sjefen hennes før jeg gjorde noe mer. Gitt henne en sjanse til å innse hvor alvorlig det er og skjerpe seg. Hun har vel fortalt deg den taushetsbelagte informasjonen i fortrolighet (ikke at det er riktig) men kanskje hun stolte på at du ikke ville fortelle videre? I og med at du skriver at hun vet hvordan du står ift taushetsplikt gjennom din egen jobb. Jeg mener at det er drastisk av deg å kontakte sjefen hennes uten å gi henne en sjanse først. Her er du ikke en særlig god venn iallfall. 

Anonymkode: a006a...9f2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.1.2018 den 22.00, AnonymBruker skrev:

 Snakker hun bare til deg om taushetsbelagte saker?

 Eller skravler hun villig i vei, til alle og enhver?

Anonymkode: cfafd...044

Det er irrelevant. Det er en grunn til at taushetsplikt er taushetsplikt. Jeg ville ikke like å være oppi disse personene som ble utlevert sine sko. Jeg ville også tenkt, hva sier hun om meg, når jeg ikke er til stede? Hadde ikke hatt problemer med å gå til sjefen hennes med dette. Hadde gjengitt det hun hadde sagt til meg, så sjefen hadde kjent det igjen. 

Anonymkode: 32022...3b7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.1.2018 den 22.05, AnonymBruker skrev:

Skal du sladre til sjefen hennes og få venninnen sin til å miste jobben sin? Tenk om hun har utdannet seg til dette. Da vil hun aldri få en jobb i denne bransjen igjen. Hele utdannelsen og den ene sjansen hun hadde er bortkastet. Kanskje hun nå må begynne å jobbe i butikk.

Tror du at dere kommer til å være venner noe mer?

Ta det opp med henne hvis det plager deg at hun forteller deg dette svada som du ikke bryr deg om i virkeligheten. Samt fortell hva som kan skje om hun forteller det til en falsk veninne som går bak ryggen hennes og fisler til sjefen. Bare fordi hun er sjalu og vil ødelegge for henne. Slik falsk person er ikke du!

Men hva godt har det for deg å miste denne veninna og gå bak ryggen på henne?

Anonymkode: c45ad...a90

Det hadde hun i så fall hatt godt av. En passende straff til forbrytelsen, at hun aldri får jobbe med sensitiv informasjon igjen. Går kraftig ned i lønn også, og det har hun godt av. Så tenker hun seg kanskje om, før hun utleverer andre i det hele tatt igjen. En slik venninne er ingenting å samle på uansett.

Anonymkode: 32022...3b7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, du høres ut som et godt menneske og en god venn. Venninna di bryter taushetsplikten, som er mye alvorligere enn å fortelle hemmeligheter videre, det sier seg selv at da er det ganske alvorlig at hun ikke følger opp den jobben hun er satt til.

På grunn av mennesker som deg, TS, så vil andre mennesker kunne stole på taushetsplikten. Det er livsviktig å overholde taushetsplikt.

Anonymkode: e7694...4c5

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.1.2018 den 22.05, AnonymBruker skrev:

Skal du sladre til sjefen hennes og få venninnen sin til å miste jobben sin? Tenk om hun har utdannet seg til dette. Da vil hun aldri få en jobb i denne bransjen igjen. Hele utdannelsen og den ene sjansen hun hadde er bortkastet. Kanskje hun nå må begynne å jobbe i butikk.

Tror du at dere kommer til å være venner noe mer?

Ta det opp med henne hvis det plager deg at hun forteller deg dette svada som du ikke bryr deg om i virkeligheten. Samt fortell hva som kan skje om hun forteller det til en falsk veninne som går bak ryggen hennes og fisler til sjefen. Bare fordi hun er sjalu og vil ødelegge for henne. Slik falsk person er ikke du!

Men hva godt har det for deg å miste denne veninna og gå bak ryggen på henne?

Anonymkode: c45ad...a90

Men i alle dager? 

Jeg tror ikke du skjønner alvorlighetsgraden i å bryte taushetsplikten. Det spiller ingen rolle om det er Kari, Kåre eller Kongen som ikke holder kjeft. Å bryte taushetsplikten er ikke lov uansett. 

Anonymkode: 3b0dc...887

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er jo tydeligvis ikke et engangstilfelle heller, noe som gjør det enda verre og enda mer alvorlig. Hun virker på ingen måte skikket til å jobbe med taushetsbelagt og sensitiv informasjon. 

Anonymkode: 3b0dc...887

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld fra!! Adovkaters taushetsplikt er svært omfattende, og de sitter på veldig ømfintlig og privat informasjon som kan få store konsekvenser om de kommer ut. Jeg vil mye heller at gynekologen min bryter taushetsplikten enn at advokatfirmaet gjør det - og det sier litt :P meld fra til lederen hennes, og tenk på alle stakkarene hvis hemmeligheter du bevarer! Du er modig, ts.

Anonymkode: 7b963...299

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: 

Edit: dette ble langt. 

 

Herregud, jeg er tydeligvis verdens feigeste menneske. Jeg har snakket med en av lederene hennes på firmaet, men jeg snakket aldri med henne. Spørsmål utenfor temaet: - Mulig å slette denne tråden? Så feig som jeg har vært.. Hvis hun faktisk skulle finne denne skjønner hun jo hvem jeg er. Uansett -

 

Jeg skulle snakke med henne i helga og fortelle at jeg ville varsle. Men så greide jeg det rett og slett ikke. Står i store konflikter hver uke gjennom jobb, men akkurat her ble jeg helt konfliktsky. Jeg vet det er etisk rett av meg å varsle, men jeg greier ikke ødelegge et 25 år gammelt vennskap. 

 

Så jeg ringte arbeidsplassen hennes uten å la henne vite. Fortalte hvem det gjaldt, å ba om å få snakke med en av lederne. Tror jeg krumlet fælt i telefonen når jeg snakket med han. Jeg introduserte meg først som en nær venn, men ut i samtalen fortalte jeg hvem jeg er, og hvordan situasjonen kjennes veldig delikat og ekkel for meg. Han har gitt meg ord på å ikke nevne navn om hvem som har ringt inn bekymringen over at hun sprer sensitiv informasjon. Jeg vet at hun forteller slike ting til flere, så mye mulig noen andre også har tipset firmaet. Jeg følte det slik på bakgrunn av hva han sa. 

For det første har hun tydeligvis fått advarsler før ift å være uforsiktig når hun snakker. Én av advarslene omhandlet at hun hadde nevnt navn på en klient da firmaet hadde julebord ute på en restaurant!!...

 

Han kunne desverre ikke fortelle hva som ville skje framover. De hadde mulighet til å søke i arkivsystemet og se hvilke saker venninnen min har vært inne å sett på. Dersom hun har åpnet saker som ikke gjelder juristene hun arbeider for, var det et overtramp nok til å måtte avtre fra stillingen. Han hørtes fryktelig irritert ut, så hun har antagelig framstått som nysgjerrig. 

 

Nå jobber jeg i kommune, og her er vi stort sett alene når vi bryter tauhetsplikt. I løpet av 10 år har jeg opplevd at én ansatt har brytt denne loven, og hun ble omplassert i en annen avdeling på rådhuset... Man er kanskje alene om «ta straffen», men straffen er riktignok ikke alltid så stor. 

Men ut i fra hva juristen jeg pratet med sa, så forstod jeg det som at det er selve firmaet som tar støyten når en ansatt f.eks bryter taushetsplikten. Hun kan miste jobben, men vil aldri bli stilt for retten som privatperson. Det er det firmaet som vil bli. 

 

Derfor skjønner jeg godt at han blir sint og selvfølgelig føler seg sviktet av sin ansatt. Han er deleier i firmaet, så det blir jo et like stort problem for han som for henne dersom «ryktet» deres blir svekket. Hvem vil vell fortelle sine innerste hemmeligheter når man hører om ansatte som sprer de.. Dette snakket han om selv også, bare med store juridiske ord...

Så jeg aner virkelig ikke veien videre for venninnen min nå, men jeg vet hun ikke går uberørt etter dette, særlig når han nevnte tidligere advarsler. 

Skjønner ikke at hun kan ha vært så snartenkt og dum! Hun er så god og snill, og jeg har aldri oppfattet henne som en typisk «sladrekjerring». Ikke engang om private saker. Mulig jeg tar feil da. Men jeg håper jo ikke at hun mister jobben. Håper de kan finne en slags «omplassering» for henne i firmaet slik at hun ikke lengre får datatilgang og evt tilgang til sensistive møter etc. 

 

Herregud, tenk om hun får fyken!! Og så skal jeg sitte å trøste henne å spørre om hva som har skjedd.. Skikkelig drittvenninne er det jeg er nå. Kanskje jeg bare må innrømme alt.

Jeg regner med å høre fra henne i uka her. 

Vi pleier å snakke hver uke, så jeg får ringe henne selv om ett par dager. Skal fortelle dere hva hun sier da. 

Ellers beklager jeg for denne lange teksten. Ikek sikkert noen gidder å lese gjennom heller, men takk for råd.

Anonymkode: c9f4a...fb4

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du føler deg kanskje som en dårlig venninne, men du har gjort det riktige. 

Hun har selv satt seg i denne situasjonen. Du og andre har gitt beskjed før, sagt fra at dette ikke er greit. Hun har VISST at hun bryter taushetsplikten, noe hun har skrevet under på når hun tok denne jobben, og likevel gjort det. Det er ikke du som har presset henne til dette. 

Bra gjort! Du var modig! 

Anonymkode: 32ee3...bc0

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker said:

 

Herregud, tenk om hun får fyken!! Og så skal jeg sitte å trøste henne å spørre om hva som har skjedd.. Skikkelig drittvenninne er det jeg er nå. Kanskje jeg bare må innrømme alt.

Jeg regner med å høre fra henne i uka her. 

Vi pleier å snakke hver uke, så jeg får ringe henne selv om ett par dager. Skal fortelle dere hva hun sier da. 

Ellers beklager jeg for denne lange teksten. Ikek sikkert noen gidder å lese gjennom heller, men takk for råd.

Anonymkode: c9f4a...fb4

Noen ganger velger man mellom to onder. I dette tilfelle føler du deg kanskje som en backstabber, men du beskytter fremtidige hundrevis av mennesker som ville fått privalivet brettet ut. Kjipt, kanskje, men det er det minste ondet av de to og det eneste du kan gjøre. 

Noen ganger er virkeligheten slik at man bare får et dårlig resultat uansett hva man velger å gjøre, dessverre

Anonymkode: 4eabe...b79

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.1.2018 den 21.54, AnonymBruker skrev:

Hei!

En god venninne av meg arbeider som sekretær i et advokatfirma. Hun har siden oppstart i jobben (ett års tid) alltid fortalt mye om diverse saker hun har innsyn inn i, men jeg har ikke følt at hun har krysset grensen ift taushetsplikten før til nå. Har tidligere tøyset vekk ting hun har fortalt ved å påpeke at hun ikke må skravle så mye at vi rundt skal skjønne hvem det gjelder, men nå føler jeg at jeg blir nødt til å snakke mer alvorlig med henne. Sannheten er at jeg faktisk er fristet til å kontakte lederen hennes da hun utleverer både historikk og navn nå. Opplevde at hun gjorde dette rett før jul, og det har til nå gjentatt seg flere ganger. 

Jeg har aldri opplevd henne som en som er nødt til å dele ‘hemmligheter’, men det er akkurat som at hun ikke greier å holde noe skjult dersom hun tenker at hun har kjennskap til noen jeg eller andre venninner vet om. 

Jeg har sagt at jeg absolutt ikke ønsker å høre om klientene hun kjenner til, og at hun skal være forsiktig, men det biter ikke på. 

Bør jeg forsøke å snakke med henne mer alvorlig, eller burde jeg ha kontaktet lederen hennes? 

Jobber selv i en tjeneste hvor taushetsplikten er svært streng, å kjenner at det plager meg at hun ikke tar jobben seriøst nok til å skjerme klientene. 

Anonymkode: c9f4a...fb4

Vet du hvem hun jobber for, er det bare å ta en tlf og legge fram hva du vet, som du IKKE skulle ha visst noe om. Da stopper det plapringa hennes, og hun får en saftig lærepenge! Kjør på!

Leste innlegget ditt nå ts👍👍

Endret av tdm900
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 1/12/2018 at 9:56 PM, AnonymBruker said:

Dette skal du driite langt oppi. Det har du ingen ting med. Det er ikke noe problem før du plaprer videre om det. Du kan bare je henne være litt forsiktig.

Anonymkode: c45ad...a90

Plapringen hennes kan i verste fall få livsfarlige konsekvenser for en klient, for man vet ikke alltid hvem man kan stole på.

Anonymkode: 21b0d...442

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig imponert over deg TS. Så modig som deg hadde nok ikke jeg turt å være. Det er kun hennes egen skyld dersom hun får sparken, det burde hun skjønne selv. 

Anonymkode: ec4a9...70a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

TS: 

Edit: dette ble langt. 

 

Herregud, jeg er tydeligvis verdens feigeste menneske. Jeg har snakket med en av lederene hennes på firmaet, men jeg snakket aldri med henne. Spørsmål utenfor temaet: - Mulig å slette denne tråden? Så feig som jeg har vært.. Hvis hun faktisk skulle finne denne skjønner hun jo hvem jeg er. Uansett -

 

Jeg skulle snakke med henne i helga og fortelle at jeg ville varsle. Men så greide jeg det rett og slett ikke. Står i store konflikter hver uke gjennom jobb, men akkurat her ble jeg helt konfliktsky. Jeg vet det er etisk rett av meg å varsle, men jeg greier ikke ødelegge et 25 år gammelt vennskap. 

 

Så jeg ringte arbeidsplassen hennes uten å la henne vite. Fortalte hvem det gjaldt, å ba om å få snakke med en av lederne. Tror jeg krumlet fælt i telefonen når jeg snakket med han. Jeg introduserte meg først som en nær venn, men ut i samtalen fortalte jeg hvem jeg er, og hvordan situasjonen kjennes veldig delikat og ekkel for meg. Han har gitt meg ord på å ikke nevne navn om hvem som har ringt inn bekymringen over at hun sprer sensitiv informasjon. Jeg vet at hun forteller slike ting til flere, så mye mulig noen andre også har tipset firmaet. Jeg følte det slik på bakgrunn av hva han sa. 

For det første har hun tydeligvis fått advarsler før ift å være uforsiktig når hun snakker. Én av advarslene omhandlet at hun hadde nevnt navn på en klient da firmaet hadde julebord ute på en restaurant!!...

 

Han kunne desverre ikke fortelle hva som ville skje framover. De hadde mulighet til å søke i arkivsystemet og se hvilke saker venninnen min har vært inne å sett på. Dersom hun har åpnet saker som ikke gjelder juristene hun arbeider for, var det et overtramp nok til å måtte avtre fra stillingen. Han hørtes fryktelig irritert ut, så hun har antagelig framstått som nysgjerrig. 

 

Nå jobber jeg i kommune, og her er vi stort sett alene når vi bryter tauhetsplikt. I løpet av 10 år har jeg opplevd at én ansatt har brytt denne loven, og hun ble omplassert i en annen avdeling på rådhuset... Man er kanskje alene om «ta straffen», men straffen er riktignok ikke alltid så stor. 

Men ut i fra hva juristen jeg pratet med sa, så forstod jeg det som at det er selve firmaet som tar støyten når en ansatt f.eks bryter taushetsplikten. Hun kan miste jobben, men vil aldri bli stilt for retten som privatperson. Det er det firmaet som vil bli. 

 

Derfor skjønner jeg godt at han blir sint og selvfølgelig føler seg sviktet av sin ansatt. Han er deleier i firmaet, så det blir jo et like stort problem for han som for henne dersom «ryktet» deres blir svekket. Hvem vil vell fortelle sine innerste hemmeligheter når man hører om ansatte som sprer de.. Dette snakket han om selv også, bare med store juridiske ord...

Så jeg aner virkelig ikke veien videre for venninnen min nå, men jeg vet hun ikke går uberørt etter dette, særlig når han nevnte tidligere advarsler. 

Skjønner ikke at hun kan ha vært så snartenkt og dum! Hun er så god og snill, og jeg har aldri oppfattet henne som en typisk «sladrekjerring». Ikke engang om private saker. Mulig jeg tar feil da. Men jeg håper jo ikke at hun mister jobben. Håper de kan finne en slags «omplassering» for henne i firmaet slik at hun ikke lengre får datatilgang og evt tilgang til sensistive møter etc. 

 

Herregud, tenk om hun får fyken!! Og så skal jeg sitte å trøste henne å spørre om hva som har skjedd.. Skikkelig drittvenninne er det jeg er nå. Kanskje jeg bare må innrømme alt.

Jeg regner med å høre fra henne i uka her. 

Vi pleier å snakke hver uke, så jeg får ringe henne selv om ett par dager. Skal fortelle dere hva hun sier da. 

Ellers beklager jeg for denne lange teksten. Ikek sikkert noen gidder å lese gjennom heller, men takk for råd.

Anonymkode: c9f4a...fb4

Du innrømmer jo såklart at det er du som har meldt henne inn. Ellers vil det være merkelig. Du er opptatt av at sannheten skal fram, men vil lyve for henne? Isåfall er du en dårlig venninne. At hun kan bli sparket er jo ikke usannsynlig. 

Ellers er det jo riktig at hun ikke burde jobbe med taushetsbelagte opplysninger.  

Anonymkode: a2b72...bd6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du innrømmer jo såklart at det er du som har meldt henne inn. Ellers vil det være merkelig. Du er opptatt av at sannheten skal fram, men vil lyve for henne? Isåfall er du en dårlig venninne. At hun kan bli sparket er jo ikke usannsynlig. 

Ellers er det jo riktig at hun ikke burde jobbe med taushetsbelagte opplysninger.  

Anonymkode: a2b72...bd6

Ts har aldri sagt hun er «opptatt av at sannheten skal frem». Hun er bekymret pga brudd på taushetsplikt og har funnet ut at å varsle er den eneste måten hun kan hindre venninnen i å fortsette å spre taushetsbelagte opplysninger.

Anonymkode: 4931a...63e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som sier at det ikke er så farlig kan jo tenke på at Norge er ikke et veldig stort land. Det kan hende venninnen til TS har plapret om dere eller noen dere kjenner.

Anonymkode: c4492...4a6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tidligere kollega av meg brøt taushetsplikten. H*n ble ikke anmeldt, men h*n fikk ikke fortsette i jobben (det var et vikariat). 

Anonymkode: a006a...9f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert sjefen bruker ts som eksempel når han tar opp saken. Om jeg ble varslet om en lignende sak, ville jeg gjort mine egne undersøkelser i det stille-  feks sjekke opp i dokumentsnoking og samlet tråder, før jeg tok opp saken med vedkommende. Jeg ville ikke nødvendigvis sagt at "en person ringte og anga deg" - jeg ville sagt at jeg hadde fått (flere)tilbakemeldinger om løsmunnethet. (Noe som jo er tilfelle) 

Du har gjort det riktige, og du er modig! Det du kanskje kan forvente er at hun kommer til deg og gråter på skulderen din! Det kan jo bli litt vanskelig...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...