Gå til innhold

#metoo klart kvinner også har et ansvar.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vil på INGEN måte frikjenne kvinner når det kommer til #metoo.  Nei,det har ikke vært saker om kvinner som seksuelt trakasserer i media, men det betyr ikke at kvinner ikke har drevet med eller driver med trakassering. 

Men like viktig er at mange kvinner har lukket øynene når andre kvinner har blitt trakassert. At man ikke reagerer når andre blir trakassert er like stort problem som de som faktisk trakasserer. Det å si "han bare er sånn" og "det er ikke så farlig", osv er hva som har gjort at de som trakasserer har fått holde på i flere tiår, at man ikke har reagert når man har fått varsler og at de som har blitt trakassert i mange tilfeller har sett det som nytteløst å varsle. 

#metoo handler ikke bare om de som trakasserer, men hele systemet som har latt dem fått hode på og her er også mange kvinner ansvarlige. La oss ikke glemme det bare fordi mediene kun setter enkeltpersoner på forsiden og ikke hele systemet.

Anonymkode: 3b105...b06

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig. Jeg synes man bør si fra. Men jeg har også blitt seksuelt trakassert, på rimelig grovt vis, og de mennene som så det sa heller ikke ifra. Man skal ikke bare stå og se på heller, i hvert fall ikke når det er gjentagende og man tydelig ser det er ubehagelig for den det gjelder og man har mulighet til å gripe inn. Det samme gjelder hvis en mann blir trakassert. Ofte trenger man ikke gjøre stort annet enn å si: Slutt med det der. Og hvis det ikke funker, slå vedkommende i ansiktet med håndveska slik damer gjorde før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner skal ikke få tyn fordi de er KVINNER og ikke har tatt tak i trakassering. LEDERE skal få tyn for dette, uansett kjønn. 

 

Uff, følte du at du kom med et godt poeng nå? Nedtur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, JuliaKepler said:

Kvinner skal ikke få tyn fordi de er KVINNER og ikke har tatt tak i trakassering. LEDERE skal få tyn for dette, uansett kjønn. 

 

Uff, følte du at du kom med et godt poeng nå? Nedtur

Det er ingen som har sagt at noen skal få tyn fordi de er kvinner. For øvrig så har ALLE på arbeidsplassen et ansvar for god arbeidsmiljø, ikke bare ledere selv om de selvsagt har et ekstra ansvar. 

Trådstarter. 

Anonymkode: 3b105...b06

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor drar du frem kvinnene da?

Endret av JuliaKepler
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som har noe imot #meetoo har alltid et fordreid syn på hva #meetoo handler om. Hadde de bare sluttet å lage seg forestillinger om ting, så hadde alle vært like enig om hvor bra denne kampanjen er for å få belyst idiotskapen.

Anonymkode: 5f8a4...6d5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, JuliaKepler said:

Hvorfor drar du frem kvinnene da?

Jeg drar da frem både menn og kvinner når jeg siker at kvinner OGSÅ har et ansvar. Det betyr jo bare at ansvaret ikke alene ligger på mennene. Ansvaret ligger på begge kjønn. 

Trådstarter. 

Anonymkode: 3b105...b06

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener kvinner som av ulike grunner ikke har meldt ifra  om overgrep er skyldige i at overgrepene har skjedd? Hva med mennene som har fått skryte historier og vært med på "bytte garderobeprat"?  Snakk om å prøve og endre fokus..... 

 

Anonymkode: 502c2...820

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Så du mener kvinner som av ulike grunner ikke har meldt ifra  om overgrep er skyldige i at overgrepene har skjedd? Hva med mennene som har fått skryte historier og vært med på "bytte garderobeprat"?  Snakk om å prøve og endre fokus..... 

 

Anonymkode: 502c2...820

Er mann selv og er helt oppgitt over endel menns enkle holdning til dette. Og det at mange menn tar seg nær av det (som om det treffer dem på en eller annen måte). Meetoo er kjempebra å ha fokus på fremover i mange mange år :)

Anonymkode: 5f8a4...6d5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg drar da frem både menn og kvinner når jeg siker at kvinner OGSÅ har et ansvar. Det betyr jo bare at ansvaret ikke alene ligger på mennene. Ansvaret ligger på begge kjønn. 

Trådstarter. 

Anonymkode: 3b105...b06

Så jeg har et ansvar fordi du ikke klarer å oppføre deg som et menneske? Fordi du må sextrakassere unge jenter? Nei, vet du hva? Det er DITT ansvar å ikke gjøre det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener kvinner som av ulike grunner ikke har meldt ifra  om overgrep er skyldige i at overgrepene har skjedd? Hva med mennene som har fått skryte historier og vært med på "bytte garderobeprat"?  Snakk om å prøve og endre fokus..... 

 

Anonymkode: 502c2...820

Seksuelle overgrep og seksuell trakassering er alltid utelukkende gjerningsmannens skyld, uansett hvordan offeret oppførte seg forut for tildragelser og uansett hvordan offeret var kledd.

Anonymkode: 603ed...962

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Seksuelle overgrep og seksuell trakassering er alltid utelukkende gjerningsmannens skyld, uansett hvordan offeret oppførte seg forut for tildragelser og uansett hvordan offeret var kledd.

Anonymkode: 603ed...962

Det er ekstra trist at man trenger å forklare det til noen. Men det er skremmende dårlig lavt nivå sånn mentalt i samfunnet.

Anonymkode: 5f8a4...6d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått i mellom da en mann seksuelt trakasserte min venninne på byen. Han ble ganske sint, men jeg var ganske sint jeg også og har ingen redsel for evt å bli slått, for da har jeg unnskyldning for å kunne gi han to tette. Han ble nok ganske satt ut at jeg ikke viste noe tegn til frykt da han viste aggressivitet for meg, så han gikk da jeg ble aggressiv tilbake. 

Anonymkode: a43ed...af4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil på INGEN måte frikjenne kvinner når det kommer til #metoo.  Nei,det har ikke vært saker om kvinner som seksuelt trakasserer i media, men det betyr ikke at kvinner ikke har drevet med eller driver med trakassering. 

Men like viktig er at mange kvinner har lukket øynene når andre kvinner har blitt trakassert. At man ikke reagerer når andre blir trakassert er like stort problem som de som faktisk trakasserer. Det å si "han bare er sånn" og "det er ikke så farlig", osv er hva som har gjort at de som trakasserer har fått holde på i flere tiår, at man ikke har reagert når man har fått varsler og at de som har blitt trakassert i mange tilfeller har sett det som nytteløst å varsle. 

#metoo handler ikke bare om de som trakasserer, men hele systemet som har latt dem fått hode på og her er også mange kvinner ansvarlige. La oss ikke glemme det bare fordi mediene kun setter enkeltpersoner på forsiden og ikke hele systemet.

Anonymkode: 3b105...b06

Slik jeg ser det handler det mye om kjønnsroller. Gutter og menn blir oppdratt til å være pågående og aktive overfor kvinner og kvinner blir oppdratt til å være bytte. Da blir det store maktforskjeller. Det som vi ser komme opp i media, er noe som skjer overalt og det er en del av vår kultur som vi har akseptert år etter år. Det er også et kvinnesakstema da kvinner har hatt dårlig rettsvern mot seksuell trakassering. Jeg vil oppfordre alle kvinner til å kjempe for kvinner og engasjere seg i kvinnekamp. Hvor ble det av kvinnekampen? Kvinner tør ikke kalle seg feminister for de er alt for opptatt av å tekkes menn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil på INGEN måte frikjenne kvinner når det kommer til #metoo.  Nei,det har ikke vært saker om kvinner som seksuelt trakasserer i media, men det betyr ikke at kvinner ikke har drevet med eller driver med trakassering. 

Men like viktig er at mange kvinner har lukket øynene når andre kvinner har blitt trakassert. At man ikke reagerer når andre blir trakassert er like stort problem som de som faktisk trakasserer. Det å si "han bare er sånn" og "det er ikke så farlig", osv er hva som har gjort at de som trakasserer har fått holde på i flere tiår, at man ikke har reagert når man har fått varsler og at de som har blitt trakassert i mange tilfeller har sett det som nytteløst å varsle. 

#metoo handler ikke bare om de som trakasserer, men hele systemet som har latt dem fått hode på og her er også mange kvinner ansvarlige. La oss ikke glemme det bare fordi mediene kun setter enkeltpersoner på forsiden og ikke hele systemet.

Anonymkode: 3b105...b06


Nå er det jo faktisk menn som sier dette når kvinner varsler. Kvinner har varslet og satt grenser alltid, men menn kommer med bagatelliseringer som "han er bare sånn" "det er ikke så farlig" "gutter er gutter", og menn kommer med rape jokes.

Og nå har jo faktisk kvinner reagert på dette i hundrevis av år, og spesielt de siste 50 årene, vi organiserer oss i foreninger og jobber aktivt med feminisme, som naturligvis innebærer å få opp øynene til menn som er de som har lukket øynene for at dette er et problem. Vi kvinner har reagert i årevis og hjulpet hverandre og stått og står sammen om å få en slutt på dette.
Har du sovet under en stein og ikke fått med deg noen ting om historien og feminisme?

På slutten der så trenner du også inn systemet, og systemet vi lever i er et patriarkalsk system. Om kvinner hadde fått ha mere ansvar og mer å si i lederstillinger i systemet og dermed gradvis ville kunne endre patriarkatet , så hadde ikke systemet vært like patriakalsk. Igjen - menn er ansvarlige for det systemet vi lever i og som lar kvinneundertrykking foregå.

Anonymkode: e0753...e2e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...