Gå til innhold
Atrix

Lavkalori middagstråd.

Anbefalte innlegg

Atrix

Nytt år, nye muligheter!

Jeg sliter ofte med å finne varierte middager. Jeg sliter enda mer med å finne varierte middager med lavt kcal innhold. Vi har pleid å spise magerfisk med grønnsaker til. Så mitt bidrag til denne middagstråden blir:

middag 1

300 gram torsk (225 kcal)

Ratatoille, laget med sparsommelige mengder olivenolje ( 150 kcal)

Totale kcal i middag 375.

middag 2

300 gram sei (225 kcal)

Løk stekt i sparsommelige mengder smør (150 kcal)

Totalt kcal i middag 375

Håper flere har oppskrifter å dele på lavkalori middager :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Roci

Nå vet ikke jeg helt hvor få kalorier du ønsker at middagen skal inneholde, men jeg tenker at alt under 500 kcal kvalifiserer til lavkalori, siden middagen gjerne er dagens hovedmåltid. Prøv for eksempel denne marokkanskinspirerte kikertgryten med en frisk agurksalat

1 pk (380 g) kikerter

1 boks (400 g) knuste tomater

1/4 løk, gul eller rød

1 fedd hvitløk

1 ss olivenolje

1 ss (mildt) chilipulver

1 ss malt spisskummen

1 ts garam masala

1 ts gurkemeie

1 ts havsalt

Kanel og cayennepepper etter smak

Agurksalat:

1/2 agurk

1 ts olivenolje

Litt sitronsaft

Hakkede, ferske urter: Mynte, persille og koriander

Varm 1 ss olivenolje i en stekepanne til middelsvarme. Surr løken til den er myk og blank, tilsett deretter hvitløk og krydder. Når krydderne begynner å dufte skikkelig, tilsetter du de skylte og avrente kikertene. Rør sammen kikerter og krydder til kikertene er dekket av krydderblanding, tilsett deretter tomatene og la småkoke i ca. 20 minutter. Smak til med mer krydder om ønskelig.

Skjær agurk i terninger og bland med olivenolje, sitronsaft og krydderurter. Server med 1 ss gresk yoghurt 2% fett.

Dette er nok til 2 pers. og gir ca. 340 kcal pr. porsjon. Legger du til 1 porson quinoa, er du oppe på 490 kcal.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Atrix

Den så god ut, Roci :). Enig med deg, jeg tenker også på lavkalori som under 500-600 et sted.

I dag hadde vi taco salat. De som ikke teller kalorier om dagen spiste vanlig taco.

75 gram karbonadedeig (97 kcal) Gir mye mindre kcal enn vanlig kjøttdeig

25 gram veldig lett rømme (30 kcal)

så mye tomat, agurk, paprika og salat man orker (70-80 kcal)

50 gram fetaost (125 kcal)

olje til steking ( 60 kcal)

Totale kcal 392

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Atrix

150 gram kylling

salat

30 gram Caesar dressing

8 krutonger

Totale kcal ca 400

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Roci
På 12.1.2018 den 20.29, Atrix skrev:

Den så god ut, Roci :). Enig med deg, jeg tenker også på lavkalori som under 500-600 et sted.

I dag hadde vi taco salat. De som ikke teller kalorier om dagen spiste vanlig taco.

75 gram karbonadedeig (97 kcal) Gir mye mindre kcal enn vanlig kjøttdeig

25 gram veldig lett rømme (30 kcal)

så mye tomat, agurk, paprika og salat man orker (70-80 kcal)

50 gram fetaost (125 kcal)

olje til steking ( 60 kcal)

Totale kcal 392

Takk :) Til og med min kjøttelskende, storspisende kjæreste synes denne er både god og mettende!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bondenisse

Kyllingsuppe med lett kokosmelk. Har funnet på bloggen kvardagsmat, men lager min med fond istedenfor kjøttkraft og bruker lett kokosmelk. Og så har jeg i litt mer grønnsaker enn det står i oppskriften. 1 porsjon blir under 300 kcal

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Pringle

Bare lurer, fordi jeg synes det virker for trist: Har du ikke mer kalorier å avse til middag? Ingen burde gå under 1500 kcal selv ved slanking, og halvparten av det er nok til en anstendig middag.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
4 minutter siden, Pringle skrev:

Bare lurer, fordi jeg synes det virker for trist: Har du ikke mer kalorier å avse til middag? Ingen burde gå under 1500 kcal selv ved slanking, og halvparten av det er nok til en anstendig middag.

Tja jo, under visse omstendigheter bør man gå under 1500 kcal per dag. Er du sengeliggende 24t i døgnet forbrenner man minimalt og om man da ønsker å gå ned i vekt nytter det ikke å spise 1500kcal. 

Er på generelt basis enig med deg altså, men det finnes unntak.

(Er klar over reglen om at man ikke skal snakke om kosthold under 1500kcal altså, så jeg fremmer på ingen måter det, vennligst ikke fjern)

Anonymkode: e8e81...c51

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Lettpanert torsk eller laksefilet med frosne erter som dampes og kjøres i blender til pure. Super godt!

Anonymkode: 0cd36...4ea

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Hmm jeg må også spise mindre enn 1500 kcal. Er ikke så høy. 

Anonymkode: 7c80e...1b7

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Kyllingfilet med maggikrydder stekt i stekepose. Sammen med blomkålmos og valgfrie grønnsaker. 

Blomkålmos: 1 blomkål, 40 gram melange, 2 dl ekstra lett melk. Del blomkål i biter og  kok blomkålen mør. Moses sammen med melange og melk med stavmikser. 

Blomkålsuppe

1 blomkål, 0,5 hakket løk, 8 dl vann, 2 stk hønsebuljongterning, salt og pepper. Kan ha i litt melk for rundere smak. 

Kok blomkålenog løken mør sammen med buøjong, vann og evt melk. Kjør suppa jevn med en stavmikser. Smak til med salt og pepper. 

Kan serveres med bacon og ost. For et kalorifattig alternativ kan man servere med oppvarmet spekeskinke. 

Matprat sin hjemmelagde tomatsuppe er godt og kalorifattig. 

Mager paibunn: 125 gram hvetemel, 50 gram flytende margarin, 75 gram cottage cheese og 2 ss vann. Eltes sammen og deigen skal hvile i 30 minutter i kjøleskap. (for stor form doble oppskrifta) 

Pai kan en jo fylle med hba som helst, men magert fyll jeg har brukt er : kokt skinke, sjampinjong, purre, paprika, lett gulost, egg, lettmelk og salt/pepper. 

Anonymkode: 7c80e...1b7

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Artikler fra forsiden