Gå til innhold

Hvilken diagnose for sykmelding?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en syk far (uhelbredelig kreft) som har trengt noe pleie i det siste. Jeg skal til lege imorgen for å skaffe en sykmelding, rett og slett fordi jeg ikke har noe å gjøre på jobb for tiden. Jeg har ventet i det lengste, redd for å få stemplet en diagnose på meg som kan være til hinder senere. Derfor lurer jeg, hvilken diagnose har dere fått i lignende tilfeller? 

Anonymkode: de98d...f9f

Denne problemstillingen har vært tatt opp i media mange ganger. Ved sykemelding på grunn av tilfeller slik du beskriver så må legen gi den en psykisk diagnose fordi det er den eneste måten å få sykepengerettigheter på. Alternativt får du en sykemelding men ingen sykepengerettigheter. 

Legen avgjør hvordan dette kan løses. Hvordan det er løst hos andre sier ingenting om hvordan ditt tilefelle kan løses. 

Anonymkode: 7df37...a3e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk diagnose psykisk ubalanse stressreaksjon, denne er visstnok ikke bra å ha i journalen. Da anbefalte noen heller  diagnose søvnproblemer. 

Anonymkode: e2c69...190

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i den situasjonen vært sykemeldt med "situasjonsbetinget psykisk ubalanse/stress reaksjon".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk diagnose psykisk ubalanse stressreaksjon, denne er visstnok ikke bra å ha i journalen. Da anbefalte noen heller  diagnose søvnproblemer. 

Anonymkode: e2c69...190

Hvorfor er den negativ og for hva?

Det sier jo bare at du har vært i en situasjon som har vært så stressende for det at du ikke klarer å jobbe. Er ikke så sjeldent det altså. 

Anonymkode: 5b77b...6f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk råd av lege om å ta ut ferie heller enn å sykemeldes med psy diagnose da det bare gjaldt noen få dager. Det er negativt å ha i journalen bl.a pga forsikringsselskaper. De ber om å få utlevert journal når du ønsker å kjøpe livsforsikring, uføreforsikring osv. Så kan de senere vise til "eksisterende helseproblem" og nekte utbetaling hvis man senere får noe i samme gata.

Anonymkode: 4c77a...97a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er den negativ og for hva?

Det sier jo bare at du har vært i en situasjon som har vært så stressende for det at du ikke klarer å jobbe. Er ikke så sjeldent det altså. 

Anonymkode: 5b77b...6f3

mulig man kan få problemer med forsikring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk råd av lege om å ta ut ferie heller enn å sykemeldes med psy diagnose da det bare gjaldt noen få dager. Det er negativt å ha i journalen bl.a pga forsikringsselskaper. De ber om å få utlevert journal når du ønsker å kjøpe livsforsikring, uføreforsikring osv. Så kan de senere vise til "eksisterende helseproblem" og nekte utbetaling hvis man senere får noe i samme gata.

Anonymkode: 4c77a...97a

allerede-eksisterende helseproblem ved dato for kontraktsinngåelse vil de typisk si at et unntatt forsikringen

Anonymkode: 4c77a...97a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man får en zdiagnose som ikke gir rett til sykepenger, er ikke det det samme som å ha redusert stilling i en periode? Eller er det andre regler når det gjelder pensjon og feriepenger og slikt? 

Er i samme situasjon nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...