Gå til innhold

Hvordan fungerer en 3d printer?


jentepeder

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har nettopp blitt kritisert på bussen for å ikke vite hvordan en 3D-printer fungerer. Noen av dere som vet? Veldig flaut! Kunne gjerne fått litt historie om 3D-printeren. Føler meg nesten seksuelt trakassert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mange typer som fungerer etter totalt ulike prinsipp, men det vanligste i dag er at den bygger opp modellen lag for lag med smeltet plast. Printehodet mates med en plast-tråd fra en kveil.

Det finnes også printere som herder flytende plast i et bad, eller printer i gipspulver med lim (vanskelig å forklare kort). Jeg har brukt alle disse typene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke føl deg seksuelt trakassert over det, i hvert fall. Ola Nordmann forstår heller ikke hvordan en 3D printer fungerer.

Anonymkode: d1187...d9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En printer ut en digital 3d modell til en fysisk 3d modell med en 3d-printer som bygger strukturen i plast vanligvis.

F.eks kan en arkitekt  tegne et bygg i plan og snitt, bruke det videre til en digital 3-modell og til slutt printe ut en plast-modell av bygget i ønsket skala, i stedet for å sette seg ned å bygge modellen selv. Begge måtene å produsere modeller har fordeler og ulemper der en mellomløsning gjerne gir best resultat. 

Anonymkode: 26447...eb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, jentepeder said:

Hva er ulempene?
 

Det er vanskelig å printe ut en jobbsøknad på den.

Ikke for det, for noen jobber kunne det kanskje sikre deg et jobbtilbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du føler deg seksuelt trakassert fordi noen syntes det var rart at du ikke visste hva en 3D printer er?? 

Anonymkode: 05b50...365

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...