Gå til innhold

Bør vs. burde


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Dette har jeg aldri tenkt over.. Vi kan jo si "du bør ta på deg en jakke før du går ut", og jeg synes det høres riktig ut å si "du burde ta på deg en jakke før du går ut". Og vi kan si "du burde ha tatt på deg en jakke før du gikk ut", men ikke "du bør ha tatt på deg en jakke før du gikk ut". Kan det ha noe med at bør er til noe som skal skje eller skjer akkurat nå, mens burde er noe som har skjedd? 

Anonymkode: 67f0a...733

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette har jeg aldri tenkt over.. Vi kan jo si "du bør ta på deg en jakke før du går ut", og jeg synes det høres riktig ut å si "du burde ta på deg en jakke før du går ut". Og vi kan si "du burde ha tatt på deg en jakke før du gikk ut", men ikke "du bør ha tatt på deg en jakke før du gikk ut". Kan det ha noe med at bør er til noe som skal skje eller skjer akkurat nå, mens burde er noe som har skjedd? 

Anonymkode: 67f0a...733

Det er rett og slett bøying av verbet å burde. (Jeg synes også "du burde ta på deg ..." høres riktig ut, men jeg tror egentlig det er feil.)  

Anonymkode: 47418...1bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg synes også "du burde ta på deg ..." høres riktig ut, men jeg tror egentlig det er feil.

Nei, det er slett ikkje feil. Bruk av presens gjev det meir karakter av ordre, medan preterium er forsiktigare, meir eit råd eller forslag. Det same gjeld for  skal. Samanlikn Du skal rydde romet ditt med Du skulle rydde romet ditt og  Du bør ta på deg støvlar kontra Du burde ta på deg støvlar. Preterium er høflegare, for å seie det slik.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...