Gå til innhold

Sønn har ikke pass. Avlyse hele turen?


Gjest apriljuli

Anbefalte innlegg

Gjest apriljuli

Bestilt tur til gran canaria med min 5 måneder gamle sønn. Glemte helt at jeg "må?" ha pass til  han?

Må jeg avlyse hele turen el holder eventuelt fødselsattest? Noen som faktisk VET eller har nylig erfaring?

Endret av apriljuli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når skal dere dra? Jeg har fått nødpass på Gardermoen en gang, samme dag som jeg skulle reise. Det kan du også få på ditt lokale politikontor, så vidt jeg vet. Det koster litt, da nødpasset er «engangs» og du må kjøpe nytt til ham før dere skal reise neste gang, men det er vel bedre enn å avlyse turen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du MÅ ha pass. Ingen vei utenom, så det er bare å avbestille eller ombooke til senere datoer.

Anonymkode: cfc59...a6a

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, apriljuli skrev:

Bestilt tur til gran canaria med min 5 måneder gamle sønn. Glemte helt at jeg "må?" ha pass til  han?

Må jeg avlyse hele turen el holder eventuelt fødselsattest? Noen som faktisk VET eller har nylig erfaring?

Ja, i utgangspunktet skal minier ha pass. Vi tok foto hos fotobutikk og fulgte ellers vanlig prosedyre som voksne. Husk dog at Spania er innenfor Schengen, som i utgangspunktet betyr at pass ikke er nødvendig. Ta derfor gjerne kontakt med passkontoret / ambassaden for å høre.

Til info: jeg fikk passet i posten 2 dager etter jeg var på passkontoret (i romjulen). Med andre ord kan du kanskje rekke å få passet selv om det er kort tid til du skal dra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest apriljuli
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du MÅ ha pass. Ingen vei utenom, så det er bare å avbestille eller ombooke til senere datoer.

Anonymkode: cfc59...a6a

Sinnssykt dyrt å ombooke, så da må jeg bare droppe turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest apriljuli
1 minutt siden, Grandidosa83 skrev:

Ja, i utgangspunktet skal minier ha pass. Vi tok foto hos fotobutikk og fulgte ellers vanlig prosedyre som voksne. Husk dog at Spania er innenfor Schengen, som i utgangspunktet betyr at pass ikke er nødvendig. Ta derfor gjerne kontakt med passkontoret / ambassaden for å høre.

Til info: jeg fikk passet i posten 2 dager etter jeg var på passkontoret (i romjulen). Med andre ord kan du kanskje rekke å få passet selv om det er kort tid til du skal dra. 

Reiser imorgen 10:50. Bestilte igår.  Med andre ord - helt håpløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, apriljuli skrev:

Reiser imorgen 10:50. Bestilte igår.  Med andre ord - helt håpløst.

Som sagt, sjekk om du kan få laget nødpass til ham!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest apriljuli
3 minutter siden, reiseglad skrev:

Gå til politiet i dag og få nødpass. Du rekker det. 

Bestiller man bare vanlig time til pass da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk på Gardermoen og nødpass i Google så får du opp link som forteller deg hva du må gjøre. Du rekker det fint, men du må handle nå.

Og husk bekreftelse fra barnets andre forelder om hen ikke er med når du lager nødpasset.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest apriljuli
2 minutter siden, hotellpute09 skrev:

Søk på Gardermoen og nødpass i Google så får du opp link som forteller deg hva du må gjøre. Du rekker det fint, men du må handle nå.

Og husk bekreftelse fra barnets andre forelder om hen ikke er med når du lager nødpasset.

Er jo ikke oppe på søndag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, apriljuli skrev:

Bestiller man bare vanlig time til pass da?

Neppe time på en søndag. Ta med babyen og dra innom, kanskje har de tid å hjelpe deg. Eller dra til flyplassen minst tre timer før. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest apriljuli
1 minutt siden, reiseglad skrev:

Neppe time på en søndag. Ta med babyen og dra innom, kanskje har de tid å hjelpe deg. Eller dra til flyplassen minst tre timer før. 

Man kan få det samme dag som man reiser på FLYPLASSEN om jeg er der ca  06:30???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får nødpass på flyplassen !!

Anonymkode: 8b6ed...12e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, apriljuli skrev:

Man kan få det samme dag som man reiser på FLYPLASSEN om jeg er der ca  06:30???

Ja

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du må ta med deg passbilde til barn under tre år, tror jeg. I hvert fall må man det med vanlig pass. 

Ring nødpass-kontoret og spør. 

Anonymkode: ca081...29d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du får nødpass på flyplassen !!

Anonymkode: 8b6ed...12e

Hvis de har tid og kapasitet. Har de ikke det, får du heller ikke nødpass.

Men GC er dog innen Schengen, så trenger man da egentlig pass for babyen, har ihvertfall ikke opplevd passkontroll når jeg har reist med fly innen Schengen området.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha pass nå selv om det er innen Schengen.  Hvis de har tid og kapasitet kan du få laget et nødpass på flyplassen. Væt ute i meget god tid. Det koster litt og kan kun brukes 1 gang. 

Anonymkode: e866f...dfc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.1.2018 den 7.07, apriljuli skrev:

Bestilt tur til gran canaria med min 5 måneder gamle sønn. Glemte helt at jeg "må?" ha pass til  han?

Må jeg avlyse hele turen el holder eventuelt fødselsattest? Noen som faktisk VET eller har nylig erfaring?

Du kommer verken til eller fra et annet land enn det du oppholder deg i uten pass til barnet, og deg selv. Skulle du komme deg ut av Norge så vil du neppe komme deg hjem igjen. Unntaket kan være en harrytur til Sverige. 

Anonymkode: 2b593...667

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, kom du deg av gårde? :) Er vel ikke så mye kø på nødpass-kontoret nå i disse tider, heller. I sommer var det svært stor kø, pga at politistasjonene ikke hadde kapasitet til å utstede pass (i allefall i min del av landet), det var flere mnd ventetid. Da var det mange som måtte ty til nødpass-løsningen tidlig om morgene på flyplassen.

Anonymkode: 99793...2d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...