Gå til innhold

Klarer ikke cardio, kan jeg fortsatt komme i form?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg klarer ikke mer enn 3 minutter cardio! Presser jeg meg til 5 får jeg migrene og blir ute av stand til å trene de neste 4 dagene.

Hvordan i alle dager skal jeg komme meg i form? Vil ned 5 kg og bygge litt muskler også, men det viktigeste er at jeg kommer i form.

Hjelper disse 3 minuttene noe i det hele tatt? Blir jo helt skjelven etterpå. Er det meningen? Planen var å gjøre 20 minutter cardio 3 ganger i uka, 15 minutter yoga daglig og 10-15 minutter styrke 3 ganger i uka.

Anonymkode: fddce...caa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Greier du ikke engang å gå fjellturer i raskt tempo? 

Har du snakket med lege? 

Anonymkode: 6739b...afa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger du et program, noe a la Smash HIIT eller Killer Cardilo? Hvis ja, begynn på et lavere intensitetsnivå. Gå en tur på 20 min i stedet, og så øker du intensitet eller tid etterhvert.

Da jeg skulle trene meg opp igjen etter to års sykdom, så jobbet jeg meg gradvis fra å knapt klare å gå en kilometer, til å delta på et halv-maraton 11 mnder senere. Men man må ta det så gradvis som man klarer. Derfor er det mange mislykkes på disse januarforsettene; for mye og for hardt fra begynnelsen. Det tok meg nesten 2 mnder før kroppen min var frisk og trent nok til å klare full cardio, etter å ha startet på null.

Anonymkode: 7925f...c42

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det lav-intensitets cardio? Er ganske ny til dette. Er ikke selve poenget med cardio at det er høy intensitet?

Det jeg har prøvd på så langt er Ca. 20 jumping jacks, 20 High-knee run, 20 butt-kick, 20 burpee, 20 cross-jack, 10 mountain climber, 10 jumping jacks, 20 lunge skip. Alt i ett uten pauser. Skal også gjøre 20 long jump & shuffle back og 20 side skater og noe march with arm circle også men forstod ikke helt hva det var. Vet ikke hva øvelsene kalles på Norsk.

(Mountain climber ble for hardt mot håndleddet som jeg skadet for noen år siden, derfor bytter jeg halve ut med jumping jacks). Skal egentlig bruke et minutt pr. øvelse, men kjører slike sett nå for å bli kjent med alle øvelsene. Hoppet over burpee øvelsene da og kom meg til andre sett med jumping jacks før jeg «måtte» avslutte.

Det var noe jeg fant på Pinterest. Har ikke økonomi til å betale for treningssentere og apper.

TS

Anonymkode: fddce...caa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tanken var å repetere de øvelsene til jeg hadde gjort 20 minutter med cardio.

TS. Glemte å ta det med.

Anonymkode: fddce...caa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Finnes det lav-intensitets cardio? Er ganske ny til dette. Er ikke selve poenget med cardio at det er høy intensitet?

Det jeg har prøvd på så langt er Ca. 20 jumping jacks, 20 High-knee run, 20 butt-kick, 20 burpee, 20 cross-jack, 10 mountain climber, 10 jumping jacks, 20 lunge skip. Alt i ett uten pauser. Skal også gjøre 20 long jump & shuffle back og 20 side skater og noe march with arm circle også men forstod ikke helt hva det var. Vet ikke hva øvelsene kalles på Norsk.

(Mountain climber ble for hardt mot håndleddet som jeg skadet for noen år siden, derfor bytter jeg halve ut med jumping jacks). Skal egentlig bruke et minutt pr. øvelse, men kjører slike sett nå for å bli kjent med alle øvelsene. Hoppet over burpee øvelsene da og kom meg til andre sett med jumping jacks før jeg «måtte» avslutte.

Det var noe jeg fant på Pinterest. Har ikke økonomi til å betale for treningssentere og apper.

TS

Anonymkode: fddce...caa

Du må jo tilpasse hvilken form du er i. Hva som er høy intensitet for deg og hva som er høy intensitet for en toppidrettsutøver er jo langt fra det samme. Velg øvelser som ikke tar deg helt ut og kutt ned på antall.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det du gjør nå er for mye så må du jo korte ned på antal repetisjoner. 

Anonymkode: 9562d...dd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Finnes det lav-intensitets cardio? Er ganske ny til dette. Er ikke selve poenget med cardio at det er høy intensitet?

Det jeg har prøvd på så langt er Ca. 20 jumping jacks, 20 High-knee run, 20 butt-kick, 20 burpee, 20 cross-jack, 10 mountain climber, 10 jumping jacks, 20 lunge skip. Alt i ett uten pauser. Skal også gjøre 20 long jump & shuffle back og 20 side skater og noe march with arm circle også men forstod ikke helt hva det var. Vet ikke hva øvelsene kalles på Norsk.

(Mountain climber ble for hardt mot håndleddet som jeg skadet for noen år siden, derfor bytter jeg halve ut med jumping jacks). Skal egentlig bruke et minutt pr. øvelse, men kjører slike sett nå for å bli kjent med alle øvelsene. Hoppet over burpee øvelsene da og kom meg til andre sett med jumping jacks før jeg «måtte» avslutte.

Det var noe jeg fant på Pinterest. Har ikke økonomi til å betale for treningssentere og apper.

TS

Anonymkode: fddce...caa

Cardio er all trening som får opp pulsen, og det kan gjennomføres med lav, middels eller høy intensitet. Hvis du er utrent, er det ikke rart at du blir sliten, for det cardioprogrammet der er temmelig tøft! Foreslår at du heller begynner med å gå turer i raskt tempo, eventuelt jogge i rolig tempo. Om du søker "low intensity cardio" på YouTube eller Pinterest, finner du sikkert mange treningsprogrammer som passer bedre for begynnere, og så kan du øke intensiteten etter hvert som du blir bedre trent.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Roci skrev:

Cardio er all trening som får opp pulsen, og det kan gjennomføres med lav, middels eller høy intensitet. Hvis du er utrent, er det ikke rart at du blir sliten, for det cardioprogrammet der er temmelig tøft! Foreslår at du heller begynner med å gå turer i raskt tempo, eventuelt jogge i rolig tempo. Om du søker "low intensity cardio" på YouTube eller Pinterest, finner du sikkert mange treningsprogrammer som passer bedre for begynnere, og så kan du øke intensiteten etter hvert som du blir bedre trent.

Oj, trodde dette var slikt som alle liksom skulle klare. Kommer til å lete litt på Pinterest og YouTube etterpå, takk for tipset :)

TS.

Anonymkode: fddce...caa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oj, trodde dette var slikt som alle liksom skulle klare. Kommer til å lete litt på Pinterest og YouTube etterpå, takk for tipset :)

TS.

Anonymkode: fddce...caa

Jeg er i normalt god form og hadde nok kommet meg gjennom det programmet du skisserer, men ikke uten pauser. Og jeg hadde garantert vært sliten! Lykke til, og håper du finner et treningsprogram som passer deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oj, trodde dette var slikt som alle liksom skulle klare. Kommer til å lete litt på Pinterest og YouTube etterpå, takk for tipset :)

TS.

Anonymkode: fddce...caa

Foreslår at du leser deg litt opp på trening og hvordan man skal gjøre det som nybegynner. 

Anonymkode: 6ab41...078

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Finnes det lav-intensitets cardio? Er ganske ny til dette. Er ikke selve poenget med cardio at det er høy intensitet?

Det jeg har prøvd på så langt er Ca. 20 jumping jacks, 20 High-knee run, 20 butt-kick, 20 burpee, 20 cross-jack, 10 mountain climber, 10 jumping jacks, 20 lunge skip. Alt i ett uten pauser. Skal også gjøre 20 long jump & shuffle back og 20 side skater og noe march with arm circle også men forstod ikke helt hva det var. Vet ikke hva øvelsene kalles på Norsk.

(Mountain climber ble for hardt mot håndleddet som jeg skadet for noen år siden, derfor bytter jeg halve ut med jumping jacks). Skal egentlig bruke et minutt pr. øvelse, men kjører slike sett nå for å bli kjent med alle øvelsene. Hoppet over burpee øvelsene da og kom meg til andre sett med jumping jacks før jeg «måtte» avslutte.

Det var noe jeg fant på Pinterest. Har ikke økonomi til å betale for treningssentere og apper.

TS

Anonymkode: fddce...caa

Drit i apper. Begynn å jogge. Så sakte du klarer, så vidt raskere enn når man går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...