Gå til innhold

Kan man stole på minibanker i Asia?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal snart reise på en to måneders tur. Er det lurt å ta ut endel på forhånd eller er det trygt å ta ut penger når man er der..?

Anonymkode: 1c272...575

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor mener du da? I Thailand bruker vi bare de lilla, for de har fillialer overalt om kortet blir slukt eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Wonders skrev:

Hvor mener du da? I Thailand bruker vi bare de lilla, for de har fillialer overalt om kortet blir slukt eller noe.

F.eks India, Thailand, Laos, Vietnam og Kambodsja. Er redd kortet blir slukt ja..

ts

Anonymkode: 1c272...575

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

F.eks India, Thailand, Laos, Vietnam og Kambodsja. Er redd kortet blir slukt ja..

ts

Anonymkode: 1c272...575

Har vært i alle de landene minus India og aldri hatt problemer. 

Anonymkode: c9253...ef5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heller aldri hatt problem. Bare pass på at du ikke har regionsperre på kortet ditt. Det fikser du i nettbanken. Ellers så ville jeg anbefale å ta ut et større beløp enn mange små. Husk å ta med U.S dollar til visum i laos og kambodsja (kan tas ut på flyplassen ved ankomst). 

Anonymkode: abd99...c0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så er ofte rekkefølgen anderledes. Du får kontanter først, så kortet. Så ikke gå fra maskinen før du har begge deler! Ta gjerne med deg et reservekort uansett. Hvis du plutselig skulle få en utfordring så er det godt å ha en backup. 

Anonymkode: abd99...c0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svaret er enkelt. NEI. Mitt kort har blitt kopiert 2 ganger på reise der.  Prøver å være forsiktig men det er vanskelig å se skimming.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er uansett mye tryggere, billigere og mer praktisk å bruke kort, enn det er å ha med seg masse kontanter og veksle dem på grensene. Med kontanter er du utsatt for tyveri, ran og vekslingssvindel. Kort kan bli skimmet eller stjålet, men banken tar ansvaret, og du får igjen pengene.

Mitt råd er å ta ut penger tilsvarende 5-10 dagers forbruk i lokale minibanker. Ha med minst to forskjellige kort og oppbevar dem separat. Ha med noen hundre dollar slik at du kan veksle til deg små beløp på grensen ved de grensepasseringene der det ikke finnes minibanker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hatt noe problem. Prøver å ta ut mest mulig, slik at jeg kan ta ut færreste mulig ganger. Dersom det er minibanker som er inne i avlukker hvor man må ha bankkort for å komme inn, ville jeg brukt disse. Hvis ikke, velg minibanker i offentlige områder, men gjerne ikke hvor det er veldig lett for folk å se at du tar ut masse penger. Skjul alltid pinkoden når du taster den inn, og prøv å vær så diskré som mulig når du legger vekk pengene. Så går det nok fint.

Er forresten også greit å ha med to typer kort, f.eks visa og mastercard, i tilfelle det ene ikke funker i alle minibankene. Men jeg har sjelden hatt problemer med visa.

Anonymkode: 0e428...710

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker alltid minibanker i både  Thailand og Vietnam, og har aldri hatt noe problemer med det. Vil si det er mye tryggere enn å reise med masse kontanter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.1.2018 den 9.54, Stina234 skrev:

Svaret er enkelt. NEI. Mitt kort har blitt kopiert 2 ganger på reise der.  Prøver å være forsiktig men det er vanskelig å se skimming.

Du er unntaket i tråden? 

Kan du beskrive litt mer om hva som skjedde? 

Vi reiser mye i Asia, hovedsaklig Kina. Ingen problemer igjennom mange år. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det er mange som opplever det men ikke er med i denne tråden.  En gang ble kortet kopiert på en resturant og andre gangen på en automat på en togstasjon.  Det var I Thailand og Fillipinene. 

Tror nok ikke Asia er spesilet, dette kan like gjerne skje i Europa eller USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Stina234 skrev:

Tror nok det er mange som opplever det men ikke er med i denne tråden.  En gang ble kortet kopiert på en resturant og andre gangen på en automat på en togstasjon.  Det var I Thailand og Fillipinene. 

Tror nok ikke Asia er spesilet, dette kan like gjerne skje i Europa eller USA

Vi pleier å prøve å bruke kun atm'er som står inne i banken. 

Det gjør det svært lite sannsynlig at noen kan installere skimmer. 

Men her jeg bor i Norge har jeg to ganger ikke turt å bruke minibank som jeg mistenkte det var noe galt med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tar ut penger med en gang jeg kommer på flyplassen. Betaler sjelden med kort. Det er dessuten mest bruk av kontanter i landene der. Ta med noen kontanter og legg noe i safen. Hvis jeg skal bruke kortet noen steder, bruker jeg nesten alltid kredittkortet i tilfelle det skjer noe, men det har gått greit så langt. Ta ut penger der det ser tryggest ut for evt skimming. 

Anonymkode: c9253...ef5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...