Gå til innhold

Noen andre som blir veldig deprimert når julen er over?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Elsker alt som har med jul å gjøre, og ser hver gang 1. januar er her, blir jeg virkelig deprimert at enda en til  jul er over :( 

Anonymkode: a3a4d...fee

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At du blir "veldig deprimert" er vel litt å ta i. 

Anonymkode: 1cf35...219

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær så snill å ikke misbruke ordet deprimert. Det er en sykdom, ikke en beskrivelse av at noe er litt vemodig. Når man misbruker ord som depresjon og angst, (som mange gjør) så blir det ikke tatt på alvor lenger når noen faktisk sliter med angst eller depresjon. Det er ikke en god utvikling, for både angst og depresjon kan være ganske alvorlig for dem som sliter mye med det. 

Sett bort fra det, så er jeg enig med deg. Syntes det er litt stusselig å rydde bort julen :) Pakket bort den siste julepynten i dag og konkluderte med at det ble veldig tomt i huset plutselig :( 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå kan det jo hende at TS faktisk blir deprimert - ikke fordi "det er gøy med jul og kjipt at den er over" men fordi overgangen fra høytid til hverdag kan være en skikkelig nedtur og trigge en tilbakevendende depresjon. Selv synes jeg nyttår er vemodig, føler at jul/nyttår er tiden for å gjøre opp status og tenke på det man har greid, ev. ikke greid, i livet... Samt at det alltid er veldig trist å reise fra familien min som jeg er med nesten bare i julen.

Anonymkode: 0aba7...f99

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi

Nei , blir overhodet ikke deprimert . Denne julen og nyttår har vært det fineste og mest uvanlige jeg har opplevd. Og alt har vært så avslappet og ikke noe stress med noe . Men greit at det er over før denne gang . Godt med hverdag igjen også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gleder meg ihvertfall til neste jul, men synes også at våren, sommeren og høsten er fin💕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er kjipt at det er så lenge til jul igjen, men har jo nyttårsfeiring og så har jeg 3 bursdagsfeiringer i familien i løpet av de 2 første ukene i januar, når alt dette er ferdig er det egentlig helt greit at det er en stund til neste gang.

Anonymkode: ef203...c9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så sinnsykt glad for at både jul og nyttår er vel unnagjort for denne gang. Utrolig stressende og slitsom tid!

Anonymkode: 0d87b...d28

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva du mener, TS. Julen er den tiden på året jeg elsker aller mest. :) 

Så jeg kjenner alltid på litt triste følelser når julen er over. Her i huset varer riktignok julen til 13. januar ("tyvende dag jul"), men den starter heller ikke ordentlig før lille julaften, så det blir ikke sånn kjempelenge uansett.

Det jeg prøver å fokusere på er at når julen er over og et nytt år har kommet, betyr det også at vi går mot lysere tider. Som igjen betyr at det vil bli varmere, våren vil komme, og til slutt vil sommeren komme! På en god andreplass etter julaften, er sommeren også en fantastisk tid på året synes jeg. Så jeg prøver å fokusere på det. Ha det som et slags mål foran meg.

Jeg personlig elsker Melodi Grand Prix/Eurovision og alt som har med det å gjøre, så det er også noe jeg virkelig ser frem til, og bruker som en liten motivasjon til å holde motet oppe. Det begynner jo sent på vinteren, med finalen i Mai. Og da blir det også noe fint som jeg ser frem til og gleder meg til, litt som det jeg føler når det kommer til jula og ventetiden der.

Kunne du også klart å finne noe sånt som du kan se frem til TS? Liker du sommer? Pleier du å reise på ferie om sommeren?

Eller kunne du ha forlenget på hvor lenge du har julen hjemme hos deg? "Tyvende dag jul" er en gammel tradisjon som heldigvis forlenger jula litt. Spesielt hvis man i tillegg begynner med jula 1. desember.

 

Anonymkode: 83129...bf1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat i år kjenner jeg på følelsen av tristhet nå som jula er over:

-jula er koselig, men også litt stressende med alt som skjer. Og går derfor over veldig fort 

-etter jul er det pes med å rydde bort juletre og pynt

-lenge til neste ferie

-altfor lenge til lysere dager

-kaldt, mørkt og dårlig vær

-fikk ikke vasket og ryddet det jeg hadde planlagt til jul

-foreldre og svigerforeldre begynner å bli gamle. Det er trist at det går så fort.

 

Men på den positive siden:

-kan bruke helgen som kommer i pysj og se filmer vi ikke rakk & spise opp godteriet

-godt med hverdag

-vinteren har mye å by på mtp langrenn og slalom

-den beste delen av året står forran oss

-neste jul kan vi feire på en sydhavsøy, så blit ikke vinteren så lang og kald

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er litt vemodig når julen er over, for dette har vært en veldig fin jul. Ferie hjemme hos familien var akkurat det jeg trengte, da jeg har en jobb jeg egentlig ikke trives i men som er viktig for å betale regninger. Avslutningen på julen for meg betydde å forlate min trygge base i huset jeg vokste opp i. Men jeg blir ikke deprimert av det. Bare vemodig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner et visst vemod når jula er over. Lufta går litt ut av meg og jeg blir litt melankolsk :-/

Anonymkode: 3362e...1d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke deprimert, du har det litt kjipt. Det er to vidt forskjellige ting.  Nei, jeg liker ikke jul og er glad det er over for denne gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg blir også lei meg når julen er over. Jeg er av den typen som gleder meg fra september frem til jul, men desember går så fort og plutselig er det januar. 

 

Jeg er ekstremt glad i påsken, så det pleier jeg å glede meg til. Påskekrim, påskenøtter og familietid. Det er som en litt mer avslappende jul.

 

det kan også hjelpe å fordype seg i en serie med mange sesonger. De som har hjulpet meg gjennom tøffe tider før har vært the L Word, orange is the new black og big love 😊

Anonymkode: edc45...1f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Elsker alt som har med jul å gjøre, og ser hver gang 1. januar er her, blir jeg virkelig deprimert at enda en til  jul er over :( 

Anonymkode: a3a4d...fee

Du bør søke hjelp hos lege, for en depresjon kan være vond å håndtere alene. 

Anonymkode: b2130...82c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir ikke akkurat deprimert, men føler meg litt tom. Plutselig er det januar, og ikke noe mer julekos lengre. Jeg vet at våren er på vei og det er deilig med sommer (mitt favorittårstid). Men det er fortsatt noe magisk ved julen. All den julestemningen, dekorasjonen i byen og alle de koselige tingene man gjør. Jeg elsker at jeg kan se på tv litt lengre enn det jeg vanligvis gjør (veldig opptatt med skole, så tar meg aldri tid til det ellers i hverdagen). Jeg elsker fridagene, tid med familien, julestemningen, maten og rett og slett alt som har med den fine, hvite og koselige julen å gjøre. I år føler jeg tomheten litt mer, da jeg selv føler at jeg ikke fikk gjort så mye ut av julen i år. Jeg hadde min siste eksamen den 21.desember, og tiden før det ble ikke brukt på noe julestemning eller kos, utenom at jeg tente på duftlys og hørte på julemusikk imens jeg løste matteoppgaver. Når eksamen omsider var ferdig, merket jeg at jeg var skikkelig sliten! Jeg ville bare sove og ligge i sengen, hadde null energi til noe som helst. Lovte meg selv at jeg skulle ta en tur på jul i vinterland, men fikk heller ikke gjort det og lyste til å gjøre det etter 26.desember forsvant litt...Nå er jo julen liksom "over". Ja ja, jeg elsker i hvert fall sol og sommer også, og fotball er en favoritt. Blir like deilig med fri, sommer, sol, fotball på tv og drinker i hånda. 

 

Sayonara Christmas, until next time :- ) 

Anonymkode: d3add...958

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...