Gå til innhold

IKKE bruk "hen"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Med mindre du mener å omtale en person som ser på seg selv som verken hankjønn eller hunkjønn. Hen er ikke et anonymiserende eller nøytraliserende ord, tvert imot!

Anonymkode: 6e6a0...e39

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig. Om man skal omtale en person generellt, velger man enten "Han" eller "hun". Ikke verre enn det. 

Anonymkode: 9eb02...639

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hen" er vel noe tull forvirrede svensker oppfant?

Anonymkode: 2bfe6...7ed

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller så kan du si h*n eller han/hun eller han/henne om det passer bedre.

Anonymkode: a95be...031

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig! Hvorfor ikke bruke HAN om HAN og HUN om HUN. Trenger ikke å bruke nøytraliserende ord ovenfor de som erkjenner seg selv som han eller hun. Blir feil for min del. Godtar at noen omtaler seg selv som "hen", men da bør det godtas å omtale andre som ikke gjør det for det de omtaler seg selv som. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes jo bare to kjønn. Om du er en mann som opererer deg til en kvinne, så er du jo en kvinne. 🤔

Blir oppgitt av «hen». Bare se på kjønnsorganet, så ser du hva du er! Om man er transseksuell, så får man bare si at man er mann f.eks, ikke «hen».

Anonymkode: 446c2...5c7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt å konsekvent bruke "hen" om alle. Vet jo aldri om noen foretrekker han eller hun for tiden, og ikke er det så lett å se forskjell på personen heller til tider. Bedre å ikke ta noen sjanser, da blir det ett pronomen for alle.

Anonymkode: c5dcf...d99

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker hen når jeg ikke vet kjønnet til den jeg snakker om eller snakker i generelle vendinger. Det er enklere enn å skrive "hun/han", "vedkommende", "den det måtte gjelde"  eller liknende formuleringer. Jeg har ennå ikke vært borti noen som bruker hen i stedet for hun eller han i tilfeller hvor kjønnet er kjent, med mindre den som omtales selv har gitt uttrykk for å foretrekke hen.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Eller så kan du si h*n

Korleis seier du det? Hå stjerne enn? Ikkje utprega lettvinn formulering!

Som alltid, nynorsk har løysinga: Grammatisk kjønn (genus) avgjer kva for personleg pronomen ein skal nytte.
Legen - han, vakta - ho, barnet - det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns hen er utmerket som anonymiserende ord. Vedkommende eller h*n er veldig tungvint. 

Syns man skal ta inn hen som anonymiserende ord og finne på noe annet for kjønnsforvirrede eller tvekjønnede folk.

Anonymkode: 5b579...458

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker hen. Man får annerledes svar på disse innleggene. Folk med fordommer mot kjønn blir dritforvirra, det er en fryd å se på. Kommer til å fortsette å bruke hen.

Anonymkode: cce46...309

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Med mindre du mener å omtale en person som ser på seg selv som verken hankjønn eller hunkjønn. Hen er ikke et anonymiserende eller nøytraliserende ord, tvert imot!

Anonymkode: 6e6a0...e39

I dagligtale synes jeg "hen" stort sett er unødvendig å bruke, men synes det har sin plass. For eksempel når man på KG henviser til anonyme brukere, og sammenhengen ikke tydeliggjør hvilket kjønn vedkommende er...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hen er noe feministisk tull. 

Anonymkode: c0f34...9cd

Må være slitsomt å la seg provosere av et ord på tre bokstaver.

Anonymkode: cce46...309

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kommer til å fortsette å bruke "hen" når jeg ikke vet/vil anonymisere kjønnet på vedkommende. Kan noen gi meg et argument mot denne bruken av ordet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo? Hvis man ikke vet kjønnet eller kjønn er irrelevant så er jo hen et supert ord å bruke. Det tydeliggjør at det man skriver ikke er noe som kun gjelder et kjønn, noe som kan misforstås om man bare skal "velge en" av han eller hun, og det er enklere enn andre mer tungvinte omskrivinger som er nevnt over her.

Anonymkode: 2b498...4e8

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med mindre du mener å omtale en person som ser på seg selv som verken hankjønn eller hunkjønn. Hen er ikke et anonymiserende eller nøytraliserende ord, tvert imot!

Anonymkode: 6e6a0...e39

Hen og den er da verdal og levanger trøndersk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo? Hvis man ikke vet kjønnet eller kjønn er irrelevant så er jo hen et supert ord å bruke. Det tydeliggjør at det man skriver ikke er noe som kun gjelder et kjønn, noe som kan misforstås om man bare skal "velge en" av han eller hun, og det er enklere enn andre mer tungvinte omskrivinger som er nevnt over her.

Anonymkode: 2b498...4e8

Det er hen som er en omskrivning. Man kan for eksempel bruke personen.

Anonymkode: 5d67d...475

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...