Gå til innhold

Spise det jeg har lyst på


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis trangen til å spise er større enn sultfølelsen, kan du ha beveget deg mot en spiseforstyrrelse. Sjekk ut nettros.no for informasjon om spiseforstyrrelser, spesifikt overspisingslidelse. ROS tilbyr samtaler med psykriatisk sykepleier uten at det koster noe. Jeg har veldig god erfaring med dem 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, dansehjerte skrev:

Det høres ut som en god plan å sette opp en plan, slik at du får kontroll 😃

for å få bukt med overspising, anbefales det 4-5 mindre måltider til dagen. Ikke la det gå lenger enn 4 timer mellom to måltid. 

Kommunen din har sannsynligvis en frisklivssentral. Her er det mulig å delta på bra-mat kurs, som gir deg grunnleggende informasjon om hva og når du bør spise. Jeg har deltatt på dette kurset, og fant det svært nyttig. For meg hjalp det at alt ikke må være så fancy for å være bra, og at maten jeg spiser er bra nok med enkle justeringer. 

For min del fant jeg ut at det ikke handler om kompetansen min, men årsakene til at jeg spiser. De skal jeg nå ta tak i, før jeg lager en god plan for fremtiden.

Ønsker deg lykke til 😃

 

Akkurat nå, dansehjerte skrev:

Hvis trangen til å spise er større enn sultfølelsen, kan du ha beveget deg mot en spiseforstyrrelse. Sjekk ut nettros.no for informasjon om spiseforstyrrelser, spesifikt overspisingslidelse. ROS tilbyr samtaler med psykriatisk sykepleier uten at det koster noe. Jeg har veldig god erfaring med dem 😃

Takk! Jeg har tatt til meg de gode rådene folk har gitt her, og også googlet en del og fått en sånn grei oversikt over hva som er "normalt" å spise i løpet av en dag, så tror jeg skal få satt opp en grei plan. 

Det er nok ikke akkurat en spiseforstyrrelse, det er nok mer en måte å få utløp for den angsten og usikkerheten jeg føler på. 

Anonymkode: e5b4d...14c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er så absolutt mer enn en lyst! Det er en jævlig trang som gjør at jeg bare mister kontrollen. Det er ikke så forbanna enkelt å bare "ikke gjøre det"!

Anonymkode: e5b4d...14c

Det er så enkelt som å bare gjøre det, men det er ikke lett. Jeg ga deg noen tips om hvordan du kan trene på impulskontroll og grensesetting. 

Sitat

Jeg vet det, men jeg har ikke råd til en vanlig, og hos studentsamskipnaden er det venteliste.

Jeg har fått råd her. Har du ikke sett det? 

Hvorfor i alle dager har min vekt, høyde, osv noe å si for dette? Jeg har ikke vekt engang. Veier meg vel ca en gang i halvåret og har i et par år vært rundt 70 kilo. Er 160 høy. 

Jeg  vil ikke ha konkrete råd til akkurat hva jeg skal spise, hvor mange kcal osv. Jeg ville ha veiledning og tips, eller at folk sier litt om hva som er normalt for de. 

Høyde/vekt er relevant for å vite om du spiser for mye eller for lite, som igjen påvirker hva slags råd du bør få. Ingen av oss her kan ta rollen som profesjonelle, så hvis du trenger profesjonell hjelp, må du finne det utenfor KG. Det virker som du forventer hjelp utover hva som er mulig å få på et forum. 

Anonymkode: b27da...7f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er så enkelt som å bare gjøre det, men det er ikke lett. Jeg ga deg noen tips om hvordan du kan trene på impulskontroll og grensesetting. 

Høyde/vekt er relevant for å vite om du spiser for mye eller for lite, som igjen påvirker hva slags råd du bør få. Ingen av oss her kan ta rollen som profesjonelle, så hvis du trenger profesjonell hjelp, må du finne det utenfor KG. Det virker som du forventer hjelp utover hva som er mulig å få på et forum. 

Anonymkode: b27da...7f4

Det er du som ikke har forstått hva slags hjelp jeg var ute etter her. Ei heller at jeg faktisk har fått den. 

Anonymkode: e5b4d...14c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia er jo at du må gjøre endringer. Skriv handleliste og holdt deg strengt til den, spis mat før du drar i butikken så du er mindre fristet til å kjøpe noe utenom handlelisten, hold deg til litt godteri på lørdagen og ellers kutt ut sukker, lag ekstra grønnsaker og salat til måltidene, bruk mindre tallerken og forsyn deg mindre og ta pauser mellom hver porsjon så du får kjenne etter om du fremdeles er sulten, ikke spis foran tv'en eller pc'en, spis saktere... Det er vanskelig å bryte vaner man har hatt i flere år, men for hver gang du prøver så vil det bli lettere. Og etterhvert vil du nok klare å kjenne etter på kroppen din igjen når du trenger påfyll og ikke. Søtsug kan mange ganger være så enkelt som at du trenger litt mat, så om søtsuget kommer ta deg heller noe "ordentlig" mat og så vent en halvtime og se om det fremdeles er der. Man blir jo avhengig av sukker så du må nesten bare avvenne deg det.

Anonymkode: d4d65...b40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Takk! Jeg har tatt til meg de gode rådene folk har gitt her, og også googlet en del og fått en sånn grei oversikt over hva som er "normalt" å spise i løpet av en dag, så tror jeg skal få satt opp en grei plan. 

Det er nok ikke akkurat en spiseforstyrrelse, det er nok mer en måte å få utløp for den angsten og usikkerheten jeg føler på. 

Anonymkode: e5b4d...14c

Mange tenker anoreksia eller bulimi når de hører spiseforstyrrelse, så jeg forstår godt at det kan virke som en overdrivelse. 

Men når du bruker mat for å håndtere følelser som angst og usikkerhet, så tyder dette på en usunn kobling. Jeg forstår det godt for jeg har det slik selv. En matplan vil kunne hjelpe, men du vil nok også ha nytte av å lære andre håndteringsmekanismer for følelsene. Ellers vil du oppleve at du sprekker på matplanen, som kan forsterke de negative følelsene. Det er mye god og gratis hjelp å få hvis du vet hvor du skal lete 😃

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glemte: f.eks på matprat.no kan du justere antall porsjoner og du kan da se hvor mye en "normal" porsjon vil se ut. Om du vil lage middag til flere dager, så porsjoner det ut i forskjellige matbokser og ikke bare i én. 

Anonymkode: d4d65...b40

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, jeg har det på nøyaktig samme måte og jeg har bare lyst å forsvinne i et hull fordi spisingen er helt ute av kontroll. Det er som å være avhengig av rus. Hjelp!

Anonymkode: e1ec8...d54

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På melk.no finner du dagsplaner også,  forresten. Du kan stille inn på 2000 kcal (det er vanlig dagsbehov for kvinner), så får du tre forslag til menyer. Disse kan brukes som utgangspunkt og inspirasjon for hvordan du skal spise. 

Anonymkode: 80867...0db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kun lager én porsjon med mat, så vil det jo bli litt vanskeligere å spise mer. Du vet vel hvor mye og hva en porsjon bør bestå av? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, penny_ skrev:

Hvis du kun lager én porsjon med mat, så vil det jo bli litt vanskeligere å spise mer. Du vet vel hvor mye og hva en porsjon bør bestå av? 

Du vet kanskje ikke hvordan det er å putte i seg på impuls og kjøpe sjokolade og ikke klare å stoppe å spise av den? Eller bare spise 2 brødskiver, men ende opp med å spise 7. 

Anonymkode: a844f...28d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vet kanskje ikke hvordan det er å putte i seg på impuls og kjøpe sjokolade og ikke klare å stoppe å spise av den? Eller bare spise 2 brødskiver, men ende opp med å spise 7. 

Anonymkode: a844f...28d

Selvfølgelig vet jeg det. TS ba ikke om hjelp til å kontrollere impulsene sine, men å sette opp en matplan. Det var det jeg svarte på.

Sitat

Problemet er at jeg faktisk ikke helt vet hvordan jeg skal sette det opp. Hvor mange måltider, hvor mye mat, osv? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...