Gå til innhold

Hvorfor henger «alle» seg opp i norsk tonefall når vi prater engelsk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nesten sluttet å prate engelsk hvis det er nordmenn tilstede. Sier heller at jeg ikke kan engelsk fordi alle henger seg sånn opp i at jeg har norsk uttale på mange av ordene. Hvis jeg prater med engelskmenn sier de at det ikke er noe problem og mener heller det er unormalt at folk fra andre land (språk) prater engelsk med perfekt uttale. (Mulig de bare er hyggelige men de skjønner iallefall hva jeg sier)

Har virkelig forsøkt å uttale fonetisk riktig men får ikke til, så da lar jeg det altså heller være i nordmenns nærhet. Blir så opphengt i å huske på rett uttale av om det er en V eller W i ordet at jeg glemmer resten av setningen ☺️

Henger du deg opp i det? Er ikke det viktigste å gjøre seg forstått? 

Og hvorfor er dette ett norsk fenomen å kritisere andre for uttale av andre språk?

Eks hvis du hører på verdensledere rundt om er det veldig få som har perfekt uttale, men det nordmenn henger seg opp i på Twitter er at Jens Stoltenberg ikke har riktig uttale. Hva er greia med det?

 

 

Anonymkode: 52324...8cb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Folk ler når indere snakker engelsk med deres dialekt, de må tåle det så hvorfor skal ikke du tåle det og? Det er jo mange nordmenn som gjør narr av ikke-europeiske som snakker engelsk.

Anonymkode: a72f6...2ff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du fra Østlandet? Jeg får vondt langt inni språksenteret i hjernen når østlendinger snakker engelsk.

Anonymkode: d10f1...8ce

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du fra Østlandet? Jeg får vondt langt inni språksenteret i hjernen når østlendinger snakker engelsk.

Anonymkode: d10f1...8ce

Hey! Jeg er fra Oslo og går stadig spørsmål om jeg er fra USA  (i England og de fleste andre land jeg har vært i) eller England (i USA).. Samme med søsknene mine. Så det er jo en merkelig fordom..

Anonymkode: 493fd...2c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk ler når indere snakker engelsk med deres dialekt, de må tåle det så hvorfor skal ikke du tåle det og? Det er jo mange nordmenn som gjør narr av ikke-europeiske som snakker engelsk.

Anonymkode: a72f6...2ff

Nordmenn kritiserer alle som ikke har riktig uttale, og det er ikke snakk om hva en skal tåle. Jeg lurer på hvorfor. Er ikke det viktigste å gjøre seg forstått? 

Btw jeg er fra Østlandet, uten at jeg tror det har noen betydning. Mannen og sønnen min snakker flytende amerikansk og du kan ikke høre at de er norske. Så det er bare min uttale som er norsk. Til gjengjeld veldig 🙃

Anonymkode: 52324...8cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel litt og si hvilken norsk dialekt en har. For nordlenninger er det lett, det er likt tonefallet de bruker på norsk, og for engelskspråklige høres dette ut som Oxfordengelsk. Amerikansk engelsk og britisk er to forskjellige ting

Anonymkode: 5c1f2...f5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har vel litt og si hvilken norsk dialekt en har. For nordlenninger er det lett, det er likt tonefallet de bruker på norsk, og for engelskspråklige høres dette ut som Oxfordengelsk. Amerikansk engelsk og britisk er to forskjellige ting

Anonymkode: 5c1f2...f5e

Enig i det altså, men det hører ikke nordmenn genrelt så godt etter så lenge det ikke høres norsk ut 😊

Anonymkode: 52324...8cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk ler når indere snakker engelsk med deres dialekt, de må tåle det så hvorfor skal ikke du tåle det og? Det er jo mange nordmenn som gjør narr av ikke-europeiske som snakker engelsk.

Anonymkode: a72f6...2ff

Folk ler når indere snakker engelsk, men indere ler ikke av andre indere som ikke har perfekt uttale. Jeg tror det er det TS vil frem til, jeg har hvert fall følt på mye av det samme. Nå er min uttale egentlig veldig god (jeg er halvt amerikansk), men når jeg blir nervøs så blir uttalen dårligere. Moren min snakker jo norsk med amerikansk aksent, men det er ingen som ler av henne, så hvorfor skal folk le av meg når jeg jeg snakker dårlig engelsk. Nå er det egentlig ikke uttalen som er problemet for meg, men heller at jeg snubler i ordene når jeg blir nervøs (det gjør jeg på norsk også, men verre på engelsk). Også blir det jo en ond sirkel, fordi jeg har fått teite kommentarer eller folk som retter på meg når jeg har snakket engelsk, noe som gjør meg enda mer nervøs og ja, egentlig hater jeg å snakke engelsk foran nordmenn. 

Men nå er jo nordmenn litt rare slik, alt USA gjør er jo så kult!! Og vi er så flinke og internasjonale, så vi skal mestre språket deres 100% for å bevise hvor flinke og glade vi er i dem. :fnise: Det er jo ikke andre land (utenom her oppe i Skandinavia), som holder på slik. Det er ingen som forventer i Spania at man skal ha perfekt uttale når man lærer ett nytt språk. 

Anonymkode: de6ae...ca1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har med tonemål å gjøre. 

Vestlendinger har samme tonemål som engelskmenn (starter høyt og går ned i tone på andre stavelse, tenk ordet sOla, nordmann.. Får ordene til å høres litt alvorlige ut.), østlendinger har lavtone. Starter lavt, høyt på andre stavelse. SolA osv. Får to stavelses-ord og navn til å høres glade ut. Dette er samme tonemål som tysk. 

Østlendinger har derfor naturlig tone til tysk og helt unaturlig til engelsk og omvendt for vestlendinger. 

Man kan trene seg bort fra tonemål, så enkelte fra Oslo kan snakke flott engelsk og noen fra Vestlandet går på trynet fordi de prøver for hardt og er dårlige i språk. Men fra vanens side så klarer vestlendinger det bedre og østlendinger bommer på hele tonefallet i den engelske setningen fordi de starter feil. 

Svenskene det samme.

Når amerikanske filmer gir skandinaver aksent, så gjøres det ved å innføre lavtonemål og klaske på litt uttalefeil. 

Anonymkode: 8539c...528

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kjempeglad i språk og kan vel si at jeg er svært god i engelsk uttale. Ordforrådet tror jeg ikke er spesielt godt eller dårlig. Men jeg kommenterer aldri andres språkkunskaper med mindre noen ber om det, er på kurs osv. Det skal jo mye til før man ikke kan gjøre seg forstått. Så akkurat det du beskriver her synes jeg er kjempetrist siden jeg har så mange positive opplevelser gjennom det engelske språket(jeg reiser, har nettvenner fra ulike land som jeg noen ganger treffer osv., så jeg bruker det jo følgelig svært mye). Jeg kjenner folk som sier de aldri kunne gjort slike ting fordi de er så selvbevisst på engelsken sin:\ Men jeg tror bra engelsk, da spesielt uttale, har blitt en slags status-greie, og da må jo folk hevde seg. Men det er jo bare tull. Så; prat engelsk og vær glad:)

Anonymkode: 55c9c...a73

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du fra Østlandet? Jeg får vondt langt inni språksenteret i hjernen når østlendinger snakker engelsk.

Anonymkode: d10f1...8ce

Alle jeg kjenner fra Rogaland skarrer på R'en når de snakker engelsk. Det synes jeg er forferdelig. 

Jeg har engelskspråkelig kjæreste, så jeg er rimelig brukbar i engelsk selv. Jeg korrigerer ikke folk flest, men jeg korrigerer mamma noen ganger når hun uttaler ord feil da de ordene ofte betyr noe annet sånn som hun uttaler de. Evt legger hun inn ekstra bokstaver eller noe slikt så det blir til ikke-ord. Donald Trump blir f.eks Donald Tromf. Eller Barcode blir til barakodd. 

Anonymkode: 8c5c1...5b0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man gjør seg forstått er det vel få engelskmenn som bryr seg om norsk tonefall og en og annen glipp. Jeg har faktisk fått beskjed om at min norske uttale er sjarmerende. Men den slutter tydeligvis å være sjarmerende når norske språksnobber står ved siden av. Jeg tror dette er et særnorsk fenomen, i andre land driver man ikke å latterliggjør andre mennesker fordi man synes man er flinkere selv.

Anonymkode: 3d421...1bd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS - jeg er halvt amerikansk. Oppvokst i USA. Jeg syns ikke det gjør noen verdens ting om nordmenn har norsk tonefall når de snakker engelsk. Det er helt naturlig. Nordmenn er fantastisk flinke i engelsk, og det var en fryd å flytte her som 12-åring og kunne kommunisere på engelsk med andre barn! Det er kun i Scandinavia det er mulig. I andre land er det ikke vanlig å snakke så godt engelsk.

Som engelskspråklig legger vi mer merke til korrekt bruk av språket: dvs grammatiske feil og leksikalske feil mer enn tonefall. Alle nordmenn gremmes av Stoltenberg og Jagland, men som amerikaner syns jeg at deres engelsk er veldig god. 

Anonymkode: f40b5...55b

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt enig! Vil si at jeg er nokså brukbar i engelsk, men ungår konsekvent og snakke forran nordmenn. Da blir jeg altfor selvbevist og knoter til språket. Snakket jeg derimot med engelsk språkelige, eller noen fra et annet land med engelsk som 2. eller 3. Språk snakker jeg veldig bra og får ofte tilbakemeldinger på at språket er veldig godt. Skulle ønske jeg kunne komme meg over denne kneika, men det er dessverre vanskelig! 

Anonymkode: d6926...2d9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nesten sluttet å prate engelsk hvis det er nordmenn tilstede. Sier heller at jeg ikke kan engelsk fordi alle henger seg sånn opp i at jeg har norsk uttale på mange av ordene. Hvis jeg prater med engelskmenn sier de at det ikke er noe problem og mener heller det er unormalt at folk fra andre land (språk) prater engelsk med perfekt uttale.

Anonymkode: 52324...8cb

Sikker på at du ikke overreagerer fordi du selv er litt usikker på om det er bra nok?  Jeg snakker stadig engelsk med andre nordmenn til stede uten at jeg har opplevd dette. Og jeg snakker ikke på noen måte perfekt engelsk, det holder jo at jeg gjør meg forstått :) 

Anonymkode: 15fb2...858

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.12.2017 den 12.31, AnonymBruker skrev:

Helt enig! Vil si at jeg er nokså brukbar i engelsk, men ungår konsekvent og snakke forran nordmenn. Da blir jeg altfor selvbevist og knoter til språket. Snakket jeg derimot med engelsk språkelige, eller noen fra et annet land med engelsk som 2. eller 3. Språk snakker jeg veldig bra og får ofte tilbakemeldinger på at språket er veldig godt. Skulle ønske jeg kunne komme meg over denne kneika, men det er dessverre vanskelig! 

Anonymkode: d6926...2d9

Samme her. Får angst blant kritiske nordmenn 🙈 Stokker seg helt 🙄

Anonymkode: 52324...8cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bryr meg ikke så mye om andre, med mindre det er helt latterlige feil, men legger ofte merke til mora mi, fordi hun faktisk ikke er flink, likevel tror hun at hun er det. Som når hun tror alle engelske ord med "t" må uttales "th", så truck blir thruck. Unntatt der man skal bruke th, selvfølgelig Eller bytter ut verb med ordlyder - på norsk. "Æn den he thook hiss spoon æn *jafs, jafs, slurp*". Stakkars jævler som må kommunisere med henne. 

Selv varierer uttalen avhengig av hvem jeg prater med. Dette skjer ubevisst. Noen som ikke har engelsk som morsmål - jeg prater standard engelsk uten spesiell uttale. Amerikansk - høres noe 'standard' amerikansk ut, rund og avslepen. Hvis jeg prater med briter tror de jeg er britisk. 

Er jeg feilfri? Sikkert greit å få avklart dette blant eventuelle mødremafia-lesere som tenker jeg er verdens verste datter for å utlevere opphavet på denne måten. Nei, jeg er ikke feilfri, men det engelske tonefallet mitt røper ikke at jeg er fra Norge

Men ja, for mange nordmenn bryr seg ikke om budskapet andre nordmenn framlegger på engelsk, det går kun på uttalen, hvilket er synd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.12.2017 den 22.02, AnonymBruker skrev:

Jeg har nesten sluttet å prate engelsk hvis det er nordmenn tilstede. Sier heller at jeg ikke kan engelsk fordi alle henger seg sånn opp i at jeg har norsk uttale på mange av ordene. Hvis jeg prater med engelskmenn sier de at det ikke er noe problem og mener heller det er unormalt at folk fra andre land (språk) prater engelsk med perfekt uttale. (Mulig de bare er hyggelige men de skjønner iallefall hva jeg sier)

Har virkelig forsøkt å uttale fonetisk riktig men får ikke til, så da lar jeg det altså heller være i nordmenns nærhet. Blir så opphengt i å huske på rett uttale av om det er en V eller W i ordet at jeg glemmer resten av setningen ☺️

Henger du deg opp i det? Er ikke det viktigste å gjøre seg forstått? 

Og hvorfor er dette ett norsk fenomen å kritisere andre for uttale av andre språk?

Eks hvis du hører på verdensledere rundt om er det veldig få som har perfekt uttale, men det nordmenn henger seg opp i på Twitter er at Jens Stoltenberg ikke har riktig uttale. Hva er greia med det?

 

 

Anonymkode: 52324...8cb

Helt enig ts. Syns det er kjemperart. Ingen,Ikke nordmenn engang, reagerer når folk fra andre land enn Norge snakker gebrokkent engelsk,  men vi nordmenn vi skal liksom ikke ha lov til å snakke gebrokkent når vi snakker engelsk. Da høres det plutselig dumt ut. Forstår ikke greia med deg. De fra engelsktalende land syns jo bare det er sjarmerende.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt at mange her beskriver dette som «norsk tonefall» når det er et østlandsfenomen :laugh:

Anonymkode: 0542e...d86

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Morsomt at mange her beskriver dette som «norsk tonefall» når det er et østlandsfenomen :laugh:

Anonymkode: 0542e...d86

Er slettes ikke bare østlendinger som snakker engelsk med norsk tonefall. I norge har vi ørten dialekter med ørten ulike tonefall.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...