Gå til innhold

Ukjente bloggere og spørsmålsrunder


borifrankrike

Anbefalte innlegg

Jeg ser stadig forholdsvis ukjente bloggere dele sine  blogginnlegg med "spørsmålsrunder" på diverse Facebook grupper. Et det virkelig mange mennesker der ute som stiller svært personlige spørsmål til mikrobloggerne nederst på blogglista? 

Eller er det dem selv som dikter opp spørsmålene for å fremstå som mer attraktive ?

Endret av EiJente
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

40 minutter siden, EiJente skrev:

Jeg ser stadig forholdsvis ukjente bloggere dele sine  blogginnlegg med "spørsmålsrunder" på diverse Facebook grupper. Et det virkelig mange mennesker der ute som stiller svært personlige spørsmål til mikrobloggerne nederst på blogglista? 

Eller er det dem selv som dikter opp spørsmålene for å fremstå som mer attraktive ?

Helt vanlig, SE gjorde det også da hun hadde ti lesere ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvordan det er nå siden det er så lenge siden jeg selv hadde spørsmålsrunde, men den gangen jeg holdt på var spørsmålsrunder veldig populære og genererte mer lesere enn normalt. Det vil si, innlegget hvor man åpnet for spørsmål var populære og genererte en del treff, mens selve svarinnlegget var rundt normalen.

Det var vel derfor jeg sluttet også, for jeg brukte veldig mye tid på å svare på alle spørsmålene for å fylle et innlegg som fikk omtrent like mye lesere som et jeg kunne brukt halvparten av tiden på å skrive, samt at jeg ikke fant særlig glede i å skrive dem heller. Det kunne kanskje vært mer interessant om spørsmålene hadde vært noe annet enn "Hva er favorittsjokoladen din?" osv.

Så jeg kommer nok aldri til å holde en spørsmålsrunde igjen. Nå svarer jeg heller direkte på spørsmål i kommentarfeltet dersom de kommer. På den måten slipper jeg også å svare på spørsmål som blir stilt "bare for å stille et spørsmål til spørsmålsrunden".

Forøvrig var alle spørsmålene jeg fikk inn i en spørsmålsrunde ekte. Jeg diktet aldri opp noen.

Endret av Deltidsjente
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Deltidsjente said:

Jeg vet ikke hvordan det er nå siden det er så lenge siden jeg selv hadde spørsmålsrunde, men den gangen jeg holdt på var spørsmålsrunder veldig populære og genererte mer lesere enn normalt. Det vil si, innlegget hvor man åpnet for spørsmål var populære og genererte en del treff, mens selve svarinnlegget var rundt normalen.

Det var vel derfor jeg sluttet også, for jeg brukte veldig mye tid på å svare på alle spørsmålene for å fylle et innlegg som fikk omtrent like mye lesere som et jeg kunne brukt halvparten av tiden på å skrive, samt at jeg ikke fant særlig glede i å skrive dem heller. Det kunne kanskje vært mer interessant om spørsmålene hadde vært noe annet enn "Hva er favorittsjokoladen din?" osv.

Så jeg kommer nok aldri til å holde en spørsmålsrunde igjen. Nå svarer jeg heller direkte på spørsmål i kommentarfeltet dersom de kommer. På den måten slipper jeg også å svare på spørsmål som blir stilt "bare for å stille et spørsmål til spørsmålsrunden".

Forøvrig var alle spørsmålene jeg fikk inn i en spørsmålsrunde ekte. Jeg diktet aldri opp noen.

Jeg leser bloggen din fra tid til annen. Liker den veldig. Den skiller seg ut fra mengden, og omhandler et tema som mange sikkert ønsker mer informasjon om (spesielt de som er i samme situasjon selv).  Dermed kan jeg forstå at du har holdt naturlige spørsmålsrunder (med ikke-oppdiktede spørsmål). 

Det jeg ikke skjønner er de tusenvis av rosabloggerne (med eller uten barn) som lever et helt normalt a4-liv (med eller uten jobb/studie) og kun legger ut bilder av seg selv hjemme, som kjører spørsmålsrunder og "bildene dere aldri fikk se tidligere"/"dette visste dere ikke om meg".... 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, EiJente skrev:

Jeg leser bloggen din fra tid til annen. Liker den veldig. Den skiller seg ut fra mengden, og omhandler et tema som mange sikkert ønsker mer informasjon om (spesielt de som er i samme situasjon selv).  Dermed kan jeg forstå at du har holdt naturlige spørsmålsrunder (med ikke-oppdiktede spørsmål). 

Det jeg ikke skjønner er de tusenvis av rosabloggerne (med eller uten barn) som lever et helt normalt a4-liv (med eller uten jobb/studie) og kun legger ut bilder av seg selv hjemme, som kjører spørsmålsrunder og "bildene dere aldri fikk se tidligere"/"dette visste dere ikke om meg".... 

Først av alt, tusen takk for de fine ordene om bloggen min. Det setter jeg virkelig pris på :)

Jeg forstår hvorfor du stiller deg spørrende til hva såkalt innholdsløse blogger uten lesere har å tjene på en spørsmålsrunde, og jeg har ikke noe skikkelig svar til deg. Men som jeg sa opplevde jeg da jeg selv kjørte spørsmålsrunder at jeg fikk flere treff på innlegget hvor jeg åpnet for spørsmål enn der hvor jeg faktisk svarte på dem. De fleste spørsmålene var også temmelig intetsigende sånn som favorittfarge og favorittsjokolade etc, noe som får meg til å undre over at de som stilte spørsmålene aldri hadde vært innom bloggen før og om de heller ikke kom tilbake når spørsmålene ble besvart. At det bare var det der med "spørsmålsrunde" i seg selv som var spennende.

Jeg vet virkelig ikke. Det kan rett og slett være en videreføring av den gamle kikkermentaliteten som er godt rotfestet i den norske kulturen. Jeg husker jo at min mormor var veldig opptatt av hvordan naboene hadde det hjemme hos seg, og ut i fra de beskrivelsene hun ga den gangen høres det ikke ut som om noen av dem bodde i designerhjem for å si det sånn.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, du, det minner meg faktisk om ei venninne jeg har som bor på landet, som alltid spekulerer i hva naboene driver med, hvem de har besøk av, hvorfor de har handlet inn ekstra mye melk og brød akkurat den uka... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har alltid fascinert meg også! :) Husker godt for noen år siden på blogg.no at Ukens Blogg- kåringer, mer eller mindre kreative "awards", linkerunder og spørsmålsrunder var veldig populært. 

Det mange småbloggere ikke ser ut til å skjønne, er at de mer enn dekker informasjonsbehovet gjennom sin vanlige blogging. Har man et helt vanlig liv, er det liksom ikke så mye ut over det å lure på, men de håper vel å generere flere lesere. Dessuten får man kanskje noen ideer til andre innlegg fra spørsmålene som evt. kommer inn. Også er det antagelig for noen et innslag av egendyrking involvert, at de tenker at de er en spennende person som andre er nysgjerrig på. Her kan fallhøyden kanskje bli stor.. :)

Jeg pleier å følge med på innleggene som shoutes på forsiden av blogg.no, og overraskes ofte av hva folk mener publikum bør få ta del i. Noe av det er himmelropende uspennende, en del er bare trist og mye er veldig, veldig rart. Og det meste kommer fra bloggere som ønsker seg et langt større publikum enn de har. Kanskje litt avsporing, men tror mye av de samme mekanismene ligger til grunn for de som har disse spørsmålsrundene. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som funker for topp 10-gjengangerne på blogglista fungerer ikke nødvendigvis like bra for de langt nede på lista. Om frk Raad eller Rasmussen deler et "en hemmelighet jeg aldri har delt før" type innlegg, vil jo det generere langt flere lesere enn om frk Ukjent Anonym fra A4-land, deler tilsvarende.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...