Gå til innhold

Til deg som dater på ny etter flere år med narcisist


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva var utfordringene i møte med nye? Har det vært mulig? Hva er fallgruvene? Skremte dere bort noen på veien eller ble dere lett overkjørt og brukt? Jeg får angst bare av små ting som kan minne om løgn også destuerer jeg fort alt ved å tro det verste. Hvor mye tid tok det før dere var "friske" nok til å date?

Anonymkode: be24e...2b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var med en psykopat i 25 år. 

Jeg trodde selv jeg var klar for noe nytt etter 1 år, men det gikk ikke.

Nå har jeg vært i ett forhold i 1.5 år og e år siden jeg gikk fra psykopaten.

Jeg er nok i overkant skeptisk, men sier aldri det til han.

Jeg gir han ganske frie tøyler, kanskje for mye.

Løgn er noe av det verste en kan gjøre mot meg, bare en liten hvit gjør meg usikker.

100%ærlighet er ett must for meg.

Anonymkode: 05580...cb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra at du tenker over dette! Det gjorde ikke jeg, og først de siste årene har jeg tatt et "oppgjør" med hvordan det påvirket meg å ha vært i grepet på en narsissist. Jeg var i et slikt forhold fra jeg var 18 til 21 år. Ikke så mange år, men viktige år, der man formes mye, og det var også mitt første seriøse forhold og samboerskap. Han slapp heller ikke kontroll på meg da jeg forlot ham, og mye skjedde etter at jeg gikk fra ham. 

Uansett, jeg kan nok ennå ikke "friskmelde" meg fra opplevelsen, for enkelte ting har satt dype spor i meg, selv om det er 20 år siden jeg forlot ham. Jeg har ennå store problemer med å vise negative følelser, som tristhet og sinne, for i det forholdet måtte jeg lære meg av med å vise slikt. Uansett hva jeg følte, så følte han nemlig mye sterkere. Liksom! (Selvsagt et spill, men det forsto jeg ennå ikke da.) Var jeg lei meg fordi jeg tok ham i en løgn, så var det ikke måte på hvor knust han var over at jeg ikke viste forståelse for hvorfor han løy. Var jeg sinna fordi han sviktet meg på noen måter (gjentagende at han tømte kontoen vår for eksempel), så klarte han å vri det til at jeg var urimelig, og han var fullstendig knust over at jeg ikke forsto ham og ikke elsket ham høyt nok. UANSETT hvilke negative følelser jeg viste, så følte han større tristhet, og gråt og hadde ingenting å leve for. Var fullstendig knust! Så jeg måtte lære meg å legge lokk på alle negative følelser, for det ble bare så mye styr og så stor påkjenning å gi uttrykk for slikt. 

Jeg har ennå ikke klart å få et naturlig forhold til å vise følelser på godt og vondt igjen. Jeg legger ennå lokk på mye, og det har påvirket begge de to forholdene jeg har hatt siden. Gjort kommunikasjon vanskelig, når ting er vanskelig. For da stenger jeg av. Blir kald og utilgjengelig. Legger lokk på det jeg føler. 

Jeg skulle ønske at jeg mye tidligere hadde forstått at jeg burde søke hjelp for å bearbeide ting, og få hjelp til å lære meg å utrykke meg igjen. At jeg iallefall som du TS var bevisst på at jeg var skadet. Jeg benektet det ovenfor meg selv, og dermed har jeg aldri blitt leget heller. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva legger dere i narsissist her? Jeg scorer veldig høyt på den skalaen, men klarer ikke se hvordan det skal være negativt for kjæresten min, men vil likevel gjerne vite hva jeg bør være obs på og kanskje typiske feil jeg evt kan gjøre, muligens uten å være klar over at det er feil?

Anonymkode: 638cf...a9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I narsisisst legger jeg all manipulasjon de bruker: future faking ( lover henne/han det livet de ønsker, men bare kødder for å holde personen på kroken). I mitt tilfelle var det å få barn og da det ble slutt etter mange år, sa han at han verken ville ha barn eller hadde ønsket å gifte seg og at han bare sa det for å kunne oppnå et ønske han hadde.Ren løgn og ødelagt livet mitt totalt med vilje.

Sterk sexuell driv hvor hans behov er viktigere enn mine grenser. "Elsker du meg ikke, hadde du elsket meg hadde du latt meg ha anal" osv. Evt" ta på deg slut-kostymet, er så lei av å se deg i den stygge pysjen." Føler vi er som et gammelt ektepar." Eksen gjorde alltid som jeg ville og var bedre i sengen enn deg" Presset seg på meg og måtte sparke han unna meg fordi jeg ikke ville ha sex en natt på fjellet da jeg hadde strekk i ryggen.Han klarte å få inn tuppen med makt. Gikk og gråt på trappen halve natten fordi det var på grensen til voldtekt.

De lever på andre og klarer sjelden å holde på jobber. Plutselig sitter du igjen og betaler alt, men siden de er gode på future faking, tror du på unnskyldningene.

Gas ligthning: De påstår at du ser syner eller husker feil. De får deg til å tro at du selv er tullete og at de har rett. Eksen min tok meg med på en restaurant hvor han tydligvis hadde tatt med seg en annen dame. Han forvekslet minnene og var helt bestemt på at det hadde vært meg. Jeg hadde jo aldri vært der! Han ga ikke slipp og sa bestemt" DU VAR DER! Tror du må teste hukommelsen din" Og i andre tilfeller var jeg psycho fordi jeg ble så sint da jeg tok han i løgn og utroskap. Hvis jeg sjekket mobilen, var det et tillitsbrudd, og da fokuserte han på meg heller en på bilder av han og en dame i en seng på et hotell! 

Han snakket nedlatende til meg veldig ofte. Han presset meg til å gjøre de aktivitetene han ville. Var jeg syk, ga han f i meg og hang med venner. Var han full, ble han et monster

 

Det er noe av det jeg mener

I tillegg skyldte han penger til flere, hadde vært i rettssaker med flere, hatet av flere

 

 

Anonymkode: be24e...2b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Trolltunge skrev:

Jeg har ennå store problemer med å vise negative følelser, som tristhet og sinne, for i det forholdet måtte jeg lære meg av med å vise slikt. Uansett hva jeg følte, så følte han nemlig mye sterkere. Liksom! (Selvsagt et spill, men det forsto jeg ennå ikke da.) Var jeg lei meg fordi jeg tok ham i en løgn, så var det ikke måte på hvor knust han var over at jeg ikke viste forståelse for hvorfor han løy. Var jeg sinna fordi han sviktet meg på noen måter (gjentagende at han tømte kontoen vår for eksempel), så klarte han å vri det til at jeg var urimelig, og han var fullstendig knust over at jeg ikke forsto ham og ikke elsket ham høyt nok. UANSETT hvilke negative følelser jeg viste, så følte han større tristhet, og gråt og hadde ingenting å leve for. Var fullstendig knust! Så jeg måtte lære meg å legge lokk på alle negative følelser, for det ble bare så mye styr og så stor påkjenning å gi uttrykk for slikt. 

Jeg har ennå ikke klart å få et naturlig forhold til å vise følelser på godt og vondt igjen. Jeg legger ennå lokk på mye, og det har påvirket begge de to forholdene jeg har hatt siden. Gjort kommunikasjon vanskelig, når ting er vanskelig. For da stenger jeg av. Blir kald og utilgjengelig. Legger lokk på det jeg føler. 

Jeg må bare si takk for det innlegget! :dagens-rose:

Har det nøyaktig slik selv. 

Kan jeg spørre om du gjør noe spesielt for å "komme ut av det", når du blir utilgjengelig?

Jeg forsøker selv å dele mer. Men det jeg synes er vanskelig er å ha det vondt + skulle utfordre meg selv på samme tid. Når man har det vondt, vil man liksom helst gjøre ting for å få det bedre, heller enn å dra seg lengre og lengre ut av komfortsonen, særlig når man ikke vet hva som virker.

 

Må legge til at jeg tror aldri jeg har vært borti noen narsissist, men flere kan vel ha dramatiske trekk ved sin personlighet. Jeg tenker det viktigste er hvordan man selv har måttet utslette deler av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, DewPoint skrev:

Jeg må bare si takk for det innlegget! :dagens-rose:

Har det nøyaktig slik selv. 

Kan jeg spørre om du gjør noe spesielt for å "komme ut av det", når du blir utilgjengelig?

Jeg forsøker selv å dele mer. Men det jeg synes er vanskelig er å ha det vondt + skulle utfordre meg selv på samme tid. Når man har det vondt, vil man liksom helst gjøre ting for å få det bedre, heller enn å dra seg lengre og lengre ut av komfortsonen, særlig når man ikke vet hva som virker.

 

Må legge til at jeg tror aldri jeg har vært borti noen narsissist, men flere kan vel ha dramatiske trekk ved sin personlighet. Jeg tenker det viktigste er hvordan man selv har måttet utslette deler av seg selv.

Det er akkurat det jeg må gjøre, utfordre meg selv, til tross for at det må gjøres i en allerede vanskelig situasjon. Men det hjelper på at jeg nå er bevisst på dette, og også er klar over at det ikke hjelper på noe at jeg stenger ned. Min mann vet ikke hva som foregår inni meg, om jeg verken sier eller viser det, men bare blir hard og kald, og trekker meg unna. Så jeg må presse meg selv til å sette ord på ting. 

Det er vanskelig, men jeg er gradvis blitt litt flinkere til å vise hva jeg føler, fordi jeg jobber bevisst med meg selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva legger dere i narsissist her? Jeg scorer veldig høyt på den skalaen, men klarer ikke se hvordan det skal være negativt for kjæresten min, men vil likevel gjerne vite hva jeg bør være obs på og kanskje typiske feil jeg evt kan gjøre, muligens uten å være klar over at det er feil?

Anonymkode: 638cf...a9f

En narsissist vil alltid se ting kun fra sin side, og evner ikke å sette seg inn i andres side. Det narsissisten mener, tenker og føler er alltid viktigere enn det andre mener, tenker og føler, for fokus til narsissisten er bestandig på seg selv. Om en ekte narsissist viser medfølelse er det et spill, og som regel for å oppnå noe. De speiler normale utrykk og følelser, men fordi det ikke er ekte overdriver de veldig ofte, og å leve med en narsissist er derfor ofte en berg- og dalbane, hvor alt uttrykkes i svært store ord og fakter. Både kjærlighet og sorger males med stor pensel, og alt er veldig overdrevent. En narsissist "elsker" deg så utrolig høyt at hun /han ikke kan leve uten deg (direkte eller indirekte trusler om å ta livet av seg om du forlater er ikke uvanlig), og det er ikke måte på hvor forurettet /trist hun/han er om man stiller spørsmål ved narsissistens handlinger. Narsissisten kan alltid rettferdiggjøre sine handlinger, uansett hvor gale de er, for sine feil projekterer de over på andre. Om narsissisten blir tatt i å lyve eller å være utro, så fremstiller narsissisten seg likevel som offeret. Det er ALLTID andres feil! 

En narsissist kan også bli svært farlig om han /hun føler at han/hun mister kontrollen over situasjonen, eller de menneskene som han/hun vil ha kontroll på. En narsissist tåler ikke å miste ansikt, og vil forsvare sin historie, sine løgner, med alle midler. Siden de ikke har normal empati har de da ingen sperrer når de er ute etter å ta mennesker som truer deres løgnhistorier. De har rett, og derfor rett til å gjøre hva enn det skulle være. Om en narsissist går inn for å ødelegge deg, så går de all in, uten noen som helst samvittighet. Ingenting er for ufint, og de tror så sterkt på egne løgner, at det er de som er blitt forurettet, at de kan overbevise de fleste. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 28.12.2017 den 13.00, Trolltunge skrev:

En narsissist vil alltid (...)

Tusen takk for svar og informasjon, det hjelper på selvinnsikten! Glemte bort tråden en stund. Jeg kjenner meg igjen i en del av det du nevner, men det er ting jeg jobber med, er klar over og kontrollerer så godt jeg kan, så håper ikke kjæresten min lider. 

Anonymkode: 638cf...a9f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...