Gå til innhold

Blir størrelsene i klesbutikkene mindre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det har vært mye snakk om at størrelsene på butikker som H&M blir mindre. Men kan det tenkes at det er andre årsaker til at størrelsene føles mindre ut? Nordmenn blir jo stadig mer overvektige og da er det ikke vanskelig å tenkes at at størrelsene kan føles mindre ut. Det snakkes også om at størrelser varierer fra butikk til butikk. Er man vant til å kjøpe klær i small eller medium tenker man automatisk at man skal passe disse størrelsene i alle butikker. Men det kan være greit å vite at ser man på europeiske størrelser kan disse størrelsene variere alt etter hvilke mennesker disse er beregnet for. Nordmenn er større en Spanjoler, Portugisere, franskmenn osv. Men de er mindre enn nederlendere. Det er dessuten 47 land i Europa om man inkluderer Tyrkia. Kan det tenkes at dette gjør det vanskeligere for kjeder som H&M, ZARA og andre å lage størrelser der alle blir fornøyde? En størrelse vil variere fra land til land. Jeg ble ikke akkurat sjokkert da jeg måtte opp 1-2 størrelser da jeg kjøpte et par nye sko i Italia og i Hellas i sommer. Har hørt at mange klager på dette. Men det kan tenkes at enkelte klesprodusenter er såpass store at om noen få mennesker i Skandinavia ikke blir fornøyd og klager ikke er verdens undergang for dem. Heldigvis finnes det klær som er spesielt beregnet for Skandinavere. Man må kanskje betale noe mer, men det mindre sannsynlig at man støtter barnearbeid. Ikke minst er klærne bedre kvalitet. Man må kanskje ofre det å ikke kunne kjøpe en ny Iphone hvert år. 

Anonymkode: 0a581...2ad

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mitt inntrykk er at størrelsen på klærne varier mye etter hvilken kundegruppe de retter seg mot. Butikker som retter seg mot yngre slik som Bik Bok og Gina Tricot er små i størrelsene, men butikker som retter seg mer mot godt voksne som Lindex og KappAhl er store i størrelsene. I tillegg tror jeg som du skriver TS, at det har en del å si hvilket land klesmerket/kjeden kommer fra.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har holdt samme vekt i mangfoldige år, og har ikke merket noe til at størrelser skal ha endret seg, det er akkurat slik det alltid har vært.

Anonymkode: db6db...0da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes heller klærne blir større i størrelsen. Jeg bruker ofte en størrelse mindre nå enn jeg gjorde for 10 år siden, selv om jeg veier ca det samme. 

Men som flere påpeker er det stor forskjell på størrelsene hos de forskjellige kjedene. Jeg kan bruke opptil to størrelser større på Bik Bok enn på Lindex, feks. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker at noen klesbutikker er litt forskjellige på størrelsene, men jevnt over har jeg hatt samme størrelse i 20 år. :) 

Anonymkode: 171d8...12e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes også at størrelsene er blitt større (iallefall ikke mindre)

Anonymkode: d813c...89d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hm har de blitt større, har dumpa ned til xs der jeg nå.

Anonymkode: dca7f...4c8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått ned rundt 40 kg i løpet av de siste åra, og har likevel gått opp i eller ligger på samme størrelse på alle de store norske kjedebutikkene. 

Samboeren min har ligget på samme vekt i snart 10 år nå, men har sakte men sikkert gått fra å bruke 34-36 og opp til 40-42. Altså uten å gå opp i verken vekt eller vitale mål. 

Anonymkode: 861db...5af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid brukt ca.samme størrelse - S. Noen ganger må jeg ha XS og noen ganger M. Men egentlig syns jeg klærne er litt store i størrelsen. Jeg er slank, men 1.70 høy. De fleste klær passer meg, men ser at de som er lavere enn meg (og da gjerne også smalere pga. proposjonalitet), sliter med å finne klær fordi alt blir for stort. Syns egentlig det er fint med varierende størrelser da, sånn at alle har sjans å finne noe. På Zara måtte jeg ha bukse i størrelse 38. Og i Levis ligger jeg på 25-26 i vidde, mens på bikbok må jeg plutselig ha størrelse 28, selv om jeg passer XS i never denim higher waist buksene deres. 

Anonymkode: 0e69b...837

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veier nå det samme som jeg gjorde for drøyt 20 år siden og synes at størrelsene er de samme eller til og med litt større enn de var da. Hvilken størrelse jeg trenger avhenger (selvfølgelig) av passform og merke, men slik har det alltid vært. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke kjøpt så veldig mye nye klær de siste årene, men vet i hvertfall at dressmann xl har fått mindre joggebukser.

Kjøpte en i fjor i 6xl - og den er ALT for stor nå, etter vektnedgang i år. Skulle kjøpe ny tidlig i år, 6xl passet akkurat. Så ble egentlig ganske skuffet, når man går inn i butikken og tenker "woohoo - gått ned i vekt, kan kjøpe mindre størrelse", også kommer slaget i trynet med at buksa nesten ikke passer :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De 3 siste årene har jeg veid ca. 10 kg mer enn jeg har gjort de 12 siste, men jeg bruker fremdeles samme størrelse - og en del av de samme plaggene faktisk. 

Synes ikke størrelsene er blitt mindre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har lagt på meg. Klær kjøpt på f.eks Lindex og Kappahl som jeg før kjøpte størrelse 42 passer meg nå (klær sønner har liggende i skapet) men ikke de klærne som er butikken i tilsvarende størrelse. Noe er endret. Kan være formen på selve plagget er annerledes nå, derfor merkes det mer på noen av oss. Noen klær lages jo for være tettsittende, så det blir vanskelig å sammenlikne samme størrelse.

Anonymkode: d439b...dc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel grundig undersøkt og påvist at størrelsene i mange butikker ikke gjenspeiles i den virkelige størrelsens mål. Feks på Zara er dette tilfelle.

Anonymkode: 7188e...787

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Dette er vel grundig undersøkt og påvist at størrelsene i mange butikker ikke gjenspeiles i den virkelige størrelsens mål. Feks på Zara er dette tilfelle.

Anonymkode: 7188e...787

TS her. Hva tenker du på da? At en tomme ikke er en tomme? 

Anonymkode: 0a581...2ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...