Gå til innhold

Spleiselag/kurvfest i bryllup. Suksess eller fiasko?


Helle83

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dårlig ide. Har du ikke råd til å servere gjestene mat, så dropp bryllupet eller nedskaler til noe du har råd til.

Jeg var i kurvfestbryllup der gjestene skulle ha med mat i steden for gave, og bruden delte ut hvem som skulle ha med hva og hvor mye. Å be folk lage 120 lefseruller, 250 kjøttboller, 100 dadler med bacon e.l. er bare dritfrekt, det er mye dyrere enn og mer tidkrevende enn det folk normalt ville brukt på gave. Andre fikk beskjed om 1 kg fenalår, 1 kg røykelaks, 2 kg kyllingvinger o.l. ekstremt dyre innkjøp, for flere mer enn de ville brukt i gave. Brudeparet kunne ingenting om matberegning, så det ble alt for mye mat, det var ikke nok kapasitet på kjølen når serveringen var ferdig og mye måtte kastes (sommerbryllup i 30 grader, ikke mye som kunne stå ute lenge). I tillegg er jo hygienen folk har på kjøkkenet hjemme svært varierende, jeg personlig er ikke så begeistret for å spise mat jeg ikke vet noe om tilberedningen av, og heller ikke om den gryteretten, rekene eller potetsalaten har stått på kjøkkenbenken siden dagen før. Selvfølgelig er det mange som syns de må ha med gave i en slik anledning i tillegg, og ettersom brudeparet plutselig la ut ønskeliste til de som ønsket det, så var et mange (tilnærmet alle) som følte seg presset til å kjøpe gave i tillegg. Dermed ble det et svært dyrt bryllup å være gjest i, for min del med mat+gave over det dobbelte av det jeg ellers hadde lagt ut. Brudeparet lever i likhet med Atropos over her i den villfarelse at det hele var en stor suksess, familie og venner likte det godt, ikke fått noen negative tilbakemeldinger o.l. Faktum er at alle gjestene er sjokkert over løsningen til brudeparet, det er ingen som syns det var rett måte å gjøre på (hverken foreldre, søsken, venner eller kolleger som var invitert har snakket positivt om dette). Det blir ofte nevnt med himling med øynene og hoderisting når man diskuterer bryllup generelt uten at de er tilstede. Det er gjerring og vitner om manglende egenskaper som vert og vertinne. Inviterer du til høytidlig feste ivaretar du gjestene dine. Skal du har kurvfest i bryllup bør du være fattig, ung student med max 20 gjester og svært avslappet stil. Ellers er du en gnien jævel som vil at gjestene skal betale for ditt "prinsesse for en dag" behov. 

Anonymkode: 607e2...d47

Ikke uttal deg om meg og mitt som om du kjenner meg og min omgangskrets. Vi betalte mye for at gjestene skulle ha en flott fest, og hadde sluttsum på 50 000kr, så gjestene våre ble absolutt ivaretatt. Det var ingen prinsesse for en dag behov, men en stor fest for å feire kjærlighet. Men akkurat maten sto gjestene for selv. Og jeg kan ikke se for meg at vi har så kjipe venner at de ville gått bak ryggen vår og snakket stygt om løsningen. Perifær slekt som kjøpte gave, hadde ikke med mat, for det trengs ikke så mye mat at alle skal ta med noe. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det en ny trend å lempe utgiftene over på gjestene? Slik at de med vanlig råd får prinsessebryllupet sitt i Italia og de med dårlig råd får gratis mat og drikke (og gaver for mange synes det er for fælt å droppe det selv om de ikke måtte)? 

Jeg synes det er sylfrekt. 

Anonymkode: 1c005...3c6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, atropos skrev:

Det stemmer, og det er ikke vennene våre heller, men de spiller bra på amatørscener rundt forbi. Jeg har aldri påstått at de var proffe. Musikere, men med ordinære jobber som de fleste andre musikere i dette landet. 

Ikke kall deg musiker hvis du ikke er proff, da spiller du bare musikk.

Endret av O.G.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dårlig ide. Har du ikke råd til å servere gjestene mat, så dropp bryllupet eller nedskaler til noe du har råd til.

Jeg var i kurvfestbryllup der gjestene skulle ha med mat i steden for gave, og bruden delte ut hvem som skulle ha med hva og hvor mye. Å be folk lage 120 lefseruller, 250 kjøttboller, 100 dadler med bacon e.l. er bare dritfrekt, det er mye dyrere enn og mer tidkrevende enn det folk normalt ville brukt på gave. Andre fikk beskjed om 1 kg fenalår, 1 kg røykelaks, 2 kg kyllingvinger o.l. ekstremt dyre innkjøp, for flere mer enn de ville brukt i gave. Brudeparet kunne ingenting om matberegning, så det ble alt for mye mat, det var ikke nok kapasitet på kjølen når serveringen var ferdig og mye måtte kastes (sommerbryllup i 30 grader, ikke mye som kunne stå ute lenge). I tillegg er jo hygienen folk har på kjøkkenet hjemme svært varierende, jeg personlig er ikke så begeistret for å spise mat jeg ikke vet noe om tilberedningen av, og heller ikke om den gryteretten, rekene eller potetsalaten har stått på kjøkkenbenken siden dagen før. Selvfølgelig er det mange som syns de må ha med gave i en slik anledning i tillegg, og ettersom brudeparet plutselig la ut ønskeliste til de som ønsket det, så var et mange (tilnærmet alle) som følte seg presset til å kjøpe gave i tillegg. Dermed ble det et svært dyrt bryllup å være gjest i, for min del med mat+gave over det dobbelte av det jeg ellers hadde lagt ut. Brudeparet lever i likhet med Atropos over her i den villfarelse at det hele var en stor suksess, familie og venner likte det godt, ikke fått noen negative tilbakemeldinger o.l. Faktum er at alle gjestene er sjokkert over løsningen til brudeparet, det er ingen som syns det var rett måte å gjøre på (hverken foreldre, søsken, venner eller kolleger som var invitert har snakket positivt om dette). Det blir ofte nevnt med himling med øynene og hoderisting når man diskuterer bryllup generelt uten at de er tilstede. Det er gjerring og vitner om manglende egenskaper som vert og vertinne. Inviterer du til høytidlig feste ivaretar du gjestene dine. Skal du har kurvfest i bryllup bør du være fattig, ung student med max 20 gjester og svært avslappet stil. Ellers er du en gnien jævel som vil at gjestene skal betale for ditt "prinsesse for en dag" behov. 

Anonymkode: 607e2...d47

Sant det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, O.G. skrev:

Ikke kall deg musiker hvis du ikke er proff, da spiller du bare musikk.

På wiki står det ; En musiker er en person som fremfører, komponerer eller koordinerer musikk.

Står ingenting der om at du må ha platekontrakt. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, atropos skrev:

På wiki står det ; En musiker er en person som fremfører, komponerer eller koordinerer musikk.

Står ingenting der om at du må ha platekontrakt. 

Som om jeg bryr meg om hva wiki sier.

Endret av O.G.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sugemerke

Det er hyggelig om man er max 20 gjester og brudeparet har dårlig økonomi. Kommer jeg med kjøttboller og bruden stiller i kjole til 10000 er det hele en fiasko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått 2 invitasjoner til spleisebryllup. Har takket nei hver gang selv om det er folk jeg i utgangspunktet gjerne skulle vært i bryllupet til. Jeg jobber med mat og orker ikke å jobbe gratis på fritiden i tillegg. Det samme vet jeg gjelder en venninne som er frisør. Hun er lei av å bli «bedt».

Anonymkode: 829d7...36d

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er delt. Jeg liker ikke å lage mat, og spesielt ikke fancy mat som tapas gjerne er. Så å lage mat til maaange gjester hadde jeg sett mørkt på. Samtidig kunne jeg stilt med en enkel rett til ei venninne som kun har et lite bryllup.

Jeg synes faktisk det er verre med slekt og venner som blir beskrevet i denne tråden, som baktaler brudeparet for valget av spleiselag i bryllup. Da bør man heller si fra til brudeparet i stedet for å late som bryllupet var tipp topp. Synd på disse brudeparene som har slike "venner og familier" i livene sine.

Anonymkode: 39fbb...eea

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er delt. Jeg liker ikke å lage mat, og spesielt ikke fancy mat som tapas gjerne er. Så å lage mat til maaange gjester hadde jeg sett mørkt på. Samtidig kunne jeg stilt med en enkel rett til ei venninne som kun har et lite bryllup.

Jeg synes faktisk det er verre med slekt og venner som blir beskrevet i denne tråden, som baktaler brudeparet for valget av spleiselag i bryllup. Da bør man heller si fra til brudeparet i stedet for å late som bryllupet var tipp topp. Synd på disse brudeparene som har slike "venner og familier" i livene sine.

Anonymkode: 39fbb...eea

Jeg er litt redd for kommentarer selv. F.eks. Så de mener at vi skal ha med matpakke? Hø-hø-hø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri vært på spleise/kurvbryllup. 
Men husk å tenk over dette:
-Har noen gjester et stykke eller lengre reisevei? 
-Har gjestene tid å lage mat? Den bør jo være ferskest mulig. Er bryllupet en lørdag så vil nok de fleste stå fredagen å lage. Men da har gjerne mange vært på arbeid før det. I tillegg har man alltid sitt å gjøre mtp. barn og andre forpliktelser i hverdagen.
-Blir gjester "tvunget" til å måtte kjøre selv for å kunne frakte maten på best mulig måte? Er sikkert mange som ønsker å ta taxi/kollektiv pga. alkoholservering. 
-Har gjestene råd til å lage mat til bryllupet? Selv om man bare skal lage en rett så kommer det en kostnad og gjerne høyere enn man tror. Husk at det kommer ofte utgifter for gjester som skal i bryllup. Alt fra transport, overnatting, gave, kennel/pass av bikkjen om det er langt unna, perm uten lønn fra jobben om ferien er brukt opp osv. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Luckiness skrev:

Jeg har aldri vært på spleise/kurvbryllup. 
Men husk å tenk over dette:
-Har noen gjester et stykke eller lengre reisevei? 
-Har gjestene tid å lage mat? Den bør jo være ferskest mulig. Er bryllupet en lørdag så vil nok de fleste stå fredagen å lage. Men da har gjerne mange vært på arbeid før det. I tillegg har man alltid sitt å gjøre mtp. barn og andre forpliktelser i hverdagen.
-Blir gjester "tvunget" til å måtte kjøre selv for å kunne frakte maten på best mulig måte? Er sikkert mange som ønsker å ta taxi/kollektiv pga. alkoholservering. 
-Har gjestene råd til å lage mat til bryllupet? Selv om man bare skal lage en rett så kommer det en kostnad og gjerne høyere enn man tror. Husk at det kommer ofte utgifter for gjester som skal i bryllup. Alt fra transport, overnatting, gave, kennel/pass av bikkjen om det er langt unna, perm uten lønn fra jobben om ferien er brukt opp osv. 

Takk for innspillet!

Ja, flere har lengre reisevei, såpass at de må ligge over fra bryllupet til neste dag. Det kan også bli en utgift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Helle83 skrev:

Takk for innspillet!

Ja, flere har lengre reisevei, såpass at de må ligge over fra bryllupet til neste dag. Det kan også bli en utgift.

Hvis det er meningen alle skal lage noe, så bør retter som er enkle å lage prioriteres de med lang reisevei. Og det bør være noe som holder seg. F.eks. speketallerken. Dette kan man jo lage klart i lokalet. Det kan også være lurt å forhøre seg om gjester har noe de selv ønsker å lage og ta med, enn å delegere hva de "må" lage. Alle har vel lyst å lage noe de vet de klarer og vet blir godt? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Hva med å kutte ned på gjestelisten til en størrelse dere har råd til?

Å gifte seg er helt gratis. Det er ikke nødvendig å pålegge gjestene sine store utgifter.

Jeg er forøvrig ikke i mot spleiselag av prinsipp - men jeg synes det er ille når man skal ha hvit kjole, bryllupsreise og det "eneste" gjestene behøver er å betale for gildet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Blondie65 skrev:

Hva med å kutte ned på gjestelisten til en størrelse dere har råd til?

Å gifte seg er helt gratis. Det er ikke nødvendig å pålegge gjestene sine store utgifter.

Jeg er forøvrig ikke i mot spleiselag av prinsipp - men jeg synes det er ille når man skal ha hvit kjole, bryllupsreise og det "eneste" gjestene behøver er å betale for gildet. 

Jeg har lyst til å be søskenbarna mine, f.eks. Jeg var selv bedt og var med i deres. Tenkte også å kjøpe kjole brukt og har ikke tenkt noe spesielt på bryllupsreise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Helle83 skrev:

Jeg har lyst til å be søskenbarna mine, f.eks. Jeg var selv bedt og var med i deres. Tenkte også å kjøpe kjole brukt og har ikke tenkt noe spesielt på bryllupsreise.

Det kommer vel i hodet ditt snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 minutter siden, Helle83 skrev:

Jeg har lyst til å be søskenbarna mine, f.eks. Jeg var selv bedt og var med i deres. Tenkte også å kjøpe kjole brukt og har ikke tenkt noe spesielt på bryllupsreise.

Men det er ikke noe godt argument for det Blondie sier, at man ikke må invitere mer enn man har råd til. 

Og du følger opp med å forklare hvem du har lyst til å invitere. Vel, ikke alle kan invitere alle de har vært i bryllup hos. Og ikke alle får det bryllupet de vil ha. 

Jeg skulle gjerne hatt servert treretters på hotell hvor alle gjestene bodde sammen, men  det hadde jeg ikke råd til, så jeg måtte justere ned og bestille koldtbord og kaker og ha en mindre hagefest. 

Det var ikke en like magisk dag som jeg hadde drømt om, men like betydningsfull ble den. Og det er jo ekteskapet som betyr noe, ikke settingen. Deriblant antall gjester.

Anonymkode: a60db...8a4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spleisefest er kun en god ide dersom det er svært få gjester. Det er stress for gjestene å måtte lage mat før bryllupet, og den som stiller med brød og salat slipper jo mye billigere unna enn de som må ha med seg spekemat til en drøss med mennesker. Å lage lefseruller til 50+ gjester hadde i mine øyne vært temmelig frekt å be om, da det medfører store kostnader og mye bry for gjestene. 

Har selv vært i «spleisebryllup» på restaurant hvor alle betalte for egen mat. Det var helt ok, i og med at brudeparet hadde begrenset økonomi, vi kunne bestille hva vi ville og dermed begrense kostnaden om vi ønsket, de ønsket seg ikke gaver og det ble ikke noe «styr» for gjestene. Så for oss ble det bare en vanlig middag ute på restaurant, i selskap med brudeparet og noen få nære venner og familiemedlemmer. 

Anonymkode: 8c36c...8a5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er ikke noe godt argument for det Blondie sier, at man ikke må invitere mer enn man har råd til. 

Og du følger opp med å forklare hvem du har lyst til å invitere. Vel, ikke alle kan invitere alle de har vært i bryllup hos. Og ikke alle får det bryllupet de vil ha. 

Jeg skulle gjerne hatt servert treretters på hotell hvor alle gjestene bodde sammen, men  det hadde jeg ikke råd til, så jeg måtte justere ned og bestille koldtbord og kaker og ha en mindre hagefest. 

Det var ikke en like magisk dag som jeg hadde drømt om, men like betydningsfull ble den. Og det er jo ekteskapet som betyr noe, ikke settingen. Deriblant antall gjester.

Anonymkode: a60db...8a4

Jeg har ikke gitt opp det helt ennå. Samtidig har jeg mye mindre kontakt med f.eks søskenbarn nå, knapt noe. Så det kan hende de ser annerledes på å bli/ikke bli invitert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på spleisefest i andre sammenheng og vet at jeg aldri hadde turt å gjøre det i bryllupet mitt. Det er lite som skal til før mye går galt. 

En annen ting er at mat er ikke så voldsomt billig i Norge. Å skulle lage mat til mange personer kan fort komme på en del kroner, særlig for de som er uheldig og får tildelt kjøttretter. Så du bør ha god kontroll over økonomien til folk slik at de ikke sitter igjen med utgifter over evne. Med gave kan man legge seg på et nivå man vil, og ikke må kjøpe tingen til 2500 kroner. 

En annen ting er hva gjør du om noen må melde avbud rett før? Kreve at de kjører langt og leverer maten? Hva om de blir syke rett før? Har du kontroll på allergier? 

Så må all mat kunne oppbevares korrekt, når folk allerede må komme dagen før. Dvs at i tillegg til reise, kommer matlaging i travle uker for mange. Og det må være nok kjøle og frysekapasitet til alt. 

Personlig synes jeg dette passer til mindre, lokale bryllup der folk bor nært. 

Anonymkode: f963c...7c4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...