Gå til innhold

Hvor mye er dere med deres egen familie og svigerfamilien i julen( dere som bor nærme).


Marianne8790

Anbefalte innlegg

I år er det første jul med 3 måneder gammel baby. Vi skal feire med samboersfamilie( juleaften) hans foreldre er skilt, men pga barnebarn skal vi alle feire sammen (hos oss). Vi skal til svigermor den 23 desember. Hun ringte nå og spurte når vi kommer i romjulen itillegg og vil gjerne at vi skal sove over på nyttårsaften. Vi blir nok nødt til å ta en tur til hans far som bor en time unna med bil, pluss så skal vi til min familie andre juledag.Hans søster har en hund og vi har en hund de går ikke overens. Hunden min er livredd på nyttårsaften så det er ikke aktuelt at hun er alene. Er det bare jeg som syns det blir mye?spesielt nå med en liten baby som er veldig urolig om dagen. 

Endret av Marianne8790
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi er hos mine til grøtmiddag lille julaften og annenhvert år på julaften hos mine eller samboers foreldre. (De bor 1 time unna, mine bor 5 min unna). Første juledag er vi motsatt. I år skal vi være hos mine på julaften og samboers førstedag. Har en fireåring og en på åtte uker. Syns det hadde blitt mye ellers, så det høres slitsomt ut med så mye farting, spesielt med en så liten en...

Og med hunder som ikke går sammen må dere jo prioritere hunden også, og sørge for at det er hjemmetid, rolig og mest mulig lydisolert den dagen. Tror jeg hadde gitt beskjed om at det ikke ville funke med alt det der. Kan noen komme til dere i stedet, og for eksempel ta med egen mat så du slipper å styre med det?

Anonymkode: a18b5...5f0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er hos mine til grøtmiddag lille julaften og annenhvert år på julaften hos mine eller samboers foreldre. (De bor 1 time unna, mine bor 5 min unna). Første juledag er vi motsatt. I år skal vi være hos mine på julaften og samboers førstedag. Har en fireåring og en på åtte uker. Syns det hadde blitt mye ellers, så det høres slitsomt ut med så mye farting, spesielt med en så liten en...

Og med hunder som ikke går sammen må dere jo prioritere hunden også, og sørge for at det er hjemmetid, rolig og mest mulig lydisolert den dagen. Tror jeg hadde gitt beskjed om at det ikke ville funke med alt det der. Kan noen komme til dere i stedet, og for eksempel ta med egen mat så du slipper å styre med det?

Anonymkode: a18b5...5f0

Jo kan høre med de, men vet at svigermor gjerne ønsker at vi skal komme til de. Men er dere hjemme resten av romjulen da? Syns det blir veldig mye farting. Vi har akkurat innført leggerutiner med den lille. Syns det blir mye styr når vi er andre steder mye vanskeligere å legge når vi ikke er hjemme osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vokst opp med kun én dag uten familiebesøk i romjulen... Og sånn ser det ut til å bli i år også, gitt.  Og ja, jeg synes det er alt for mye. Men ikke så lett når folk blir såra og vonbrotne om man sier man heller vil sitte hjemme for seg selv. 

Anonymkode: 91897...a13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Marianne8790 skrev:

Jo kan høre med de, men vet at svigermor gjerne ønsker at vi skal komme til de. Men er dere hjemme resten av romjulen da? Syns det blir veldig mye farting. Vi har akkurat innført leggerutiner med den lille. Syns det blir mye styr når vi er andre steder mye vanskeligere å legge når vi ikke er hjemme osv. 

Ja, da er vi hjemme resten av romjula. Orker ikke masse besøk, skal jo være ferie. Og vurderer å dra på hytta på nyttårsaften da vi også har rakettredd hund!

Anonymkode: a18b5...5f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slitsomt med familier som skal samles så og si hver dag hele julen.

Hos samboers familie er det julebord første helgen i desember. Så er det grøt og mølje lillejulaften. Så går far og sønner i kirken morgenen julaften. Så er det frokost et sted og middag et annet første juledag. Så middag igjen samme sted som på julaften annendag jul. Så er det dagen for nyttårsaften og nyttårsaften som de samles på dagtid for grilling ute. 

Med at jeg er høygravid og de har familieproblemer som går mot meg og samboer så orker jeg ikke alt dette i år. Vi har vært med tidligere år og heller reist tidlig, men i år er det stopp.

Ble med på julebord de tre timene vi orket. Så feirer vi for en gangs skyld jul med min familie i år. Så er vi med på middag førstedag og nyttårsaften med min familie. Så vi velger å gå litt vekk fra de nå pga disse problemene. 

Anonymkode: 8ff07...96c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bor 5 min gange fra mamma og pappa, og 10 mins gange fra broren min:) så de feirer vi jul hos, og tilbringer hele julen og nyttår i deres leilighet på Geilo:)

 

Desverre bor svigers 3 dager unna med bil , så ungene tilbringer mest tid med mormoren, morfaren og onkelen sin:) MEn vi ser svigermor og hennes mann hver sommer, da de tilbringer sommeren på Geilo med oss:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal til mamma på grøt nå i helgen, så skal vi også være med de på julaften. ( de bor i nabobyen) så skal vi innom svigers med julegaver en dag før julaften, også skal vi dit 2 juledag på middag ( de bor 5 min gange fra oss) ellers tar vi ting som de kommer i julen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer litt om vi har svigers på besøk (de bor 50 mil unna) eller ei. Er de på besøk, så blir de jo en stund. Ellers ser vi mine foreldre på julaften og som regel 2.juledag. Noe særlig mer enn det er det ikke som er planlagt, det var mer da alle mine besteforeldre levde osv...

Sett ned foten, ingen grunn til å bli utslitt i jula, eller at babyen blir det! Å se litt til alle er jo kanskje greit, men man må ikke besøke de samme fire ganger i løpet av romjula! Særlig ikke med en baby! Tror nesten jeg hadde løyet på meg litt feber eller noe om jeg følte presset der gitt, hvis jeg ikke klarte å gi klar og tydelig beskjed! (vi har vært syke de siste tre julene, så i år håper jeg vi slipper, men for oss har det vært reellt ;)

Endret av Ulrikke
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigers bor langt unna, vi er mest sammen med min familie, både julaften og andre dager. Nyttårshelgen tilbringes med gode venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både svigers og min familie bor innenfor en halvtimes kjøretur. Vi er med svigers fast hver lille julaften til et slags mini-tapas/koldtbord på ettermiddag/kveld, og fast med svigers til middag andre juledag. Med min familie er vi fast til middag første juledag. Julaften bytter vi på annet hvert år hos svigers og min familie. Når vi er med svigers er vi alltid hos min samboers foreldre. Med min familie varierer det litt, enten hos mine foreldre eller hos tanter/onkler.

Enkelte år har samboers bror med familie invitert til romjulsselskap, men det er absolutt ikke hvert år.

Nyttårsaften feirer vi med venner.

Anonymkode: 71d7d...101

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter noen hektiske juler hvor vi fartet rundt, til de samme folkene, i ulike stuer, skattevinnerne foten ned. Barna gråt for de fikk aldri tid til å leke med gavene før de skulle k neste besøk.

Nå gjør vi oss ferdig med besøk før jul. Varierer hvem vi feirer jul med og tar det helt med ro i romjulen. Dom oftest noen dager på hytten. Vi nyter det og for oss er det julefred. Vi treffer gjerne familie og venner, men mer uformelt.

Anonymkode: f7c83...2d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er besteforeldre, og regner med å se barn og barnebarn ganske ofte.  Begge barna våre bor rimelig nært, og vi overnatter ikke hos dem.   

Julaften er vi invitert til vår yngste sønn og hans to små.  De feirer jul sammen med moren sin annen hver jul, men i år er det pappa-jul.  Når det ikke er pappa-jul er yngste sønn og vi besteforeldre hos vår eldste og hans familie. 

1ste juledag er det pinnekjøttmiddag hos oss.  Da kommer alle, unntatt de små som feirer jul hos mammaer.  På 2dre juledag vil gjerne begge guttene våre ut på byen.  De små overnatter hos oss.  

Så er det ikke fellesmiddag i familien før på nyttårsaften, og den er hos oss.  Da kommer våre beste venner også, med sine barn og barnebarn.  For 40 år siden var vi to par, fire mennesker som feiet nyttårsaften sammen for første gang.  Etter dette har vi alltid feiret nyttår sammen.    I år blir vi 14 rundt bordet.  Det er barn, barnas kjærester/ektefeller og barnebarna våre. 

Foreldrene legger de små når det er nødvendig.  De vekkes når klokka er 12 og rakettene skal skytes.  Så overnatter de små hos oss til neste dag, og foreldrene kan delta i samtalen i stua så lenge de vil :) 
  
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I år feirer vi jul med mine foreldre. Drar på hytta med dem fra 22-26 desember. Så drar vi rett til svigers og er der fra 26-30 desember. 30 desember-1 januar er vi med eksen til mannen og deres datter. 

Til neste år har vi bonusdatteren og da reiser vi til svigers med henne og moren fra 22-26 og tar 26-30 med min familie.

Sånn har vi det annethvert år. Blir mye reising det året vi ikke feirer jul med bonusdatteren og hennes mor, så gleder oss til huset vi skal bygge er ferdig og vi kan invitere alle hjem til oss.

Anonymkode: 4a703...9b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis har vi julen hjemme, men med en toåring og en nyfødt feirer vi i år hos mine foreldre. Toåringen blir å overnatte der, mens babyen blir med hjem. Svigers bor på andre siden av landet, og de pleier å feire med oss annenhvert år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hele familien omtrent i nabolaget, maks 10 minutters kjøring. 

Vi feirer aldri julaften hos min samboers familie, selv ikke da samboers sønner var små feiret ikke han og ekskona jul der. Foreldrene  hans er litt sær, feks skal det spises julemiddag kl 20, de pynter ikke og er lite opptatt av jul og selskapligheter. Vi er der på besøk på dagen på julaften og har flere år invitert de til juleselskap 1. eller 2. dag, men de vil ikke komme (selv ikke om det er bare de to som er invitert og ikke andre gjester)  De kommer i selskap utenom jul. 

Når jeg ble sammen med samboeren min syntes jeg dette var veldig rart, men respekterer deres valg... 

Anonymkode: b372f...688

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi bor i samme nabolag som svigers og svigersøsken. De ser vi 1-2 ganger i desember. De er som oftest opptatt med hverandre og jeg tror ikke vår familie passer inn i deres planer eller noe for vi hører vanligvis bare om alt de har gjort sammen.

Min familie kommer langveis fra og feirer med oss. De blir gjerne hele romjulen.

Anonymkode: 65b49...fee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi feirer juleaften hos mine foreldre, og svigerfam annet hvert år. I år skal vi være hos mine foreldre juleaften, 1 juledag hos mine besteforeldre og 2 juledag hos svigerfam. Min fam bor 2,5 t unna med kollektivt, eller 1 t 25 min ca med bil. Hans fam bor ca 15 min unna med bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bor alle 1-5min unna. Alltid vi som må invitere og ordne med alt. Folk sybs det er så stress og lage til for julen. Kommer og tar bilder av barnebarne rett på fb så kaffe. (2sek med barnebarna og ingen hjelp på kjøkken eller ellers). Flott det..

Anonymkode: fcba8...9c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.12.2017 den 14.11, AnonymBruker skrev:

Vi er hos mine til grøtmiddag lille julaften og annenhvert år på julaften hos mine eller samboers foreldre. (De bor 1 time unna, mine bor 5 min unna). Første juledag er vi motsatt. I år skal vi være hos mine på julaften og samboers førstedag. Har en fireåring og en på åtte uker. Syns det hadde blitt mye ellers, så det høres slitsomt ut med så mye farting, spesielt med en så liten en...

Og med hunder som ikke går sammen må dere jo prioritere hunden også, og sørge for at det er hjemmetid, rolig og mest mulig lydisolert den dagen. Tror jeg hadde gitt beskjed om at det ikke ville funke med alt det der. Kan noen komme til dere i stedet, og for eksempel ta med egen mat så du slipper å styre med det?

Anonymkode: a18b5...5f0

Inviter svigers og foreldre hjem til dere selv. På tide de slipper julestria.  Nå kan de få oppvartning 

Anonymkode: c05c8...84e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...