Gå til innhold

Arbeidsgivere skyr folk med arbeidstrening via Nav


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Arbeidsgivere vil heller ansette folk som har gått arbeidsledige, enn folk som har hatt arbeidstrening via Nav, viser en forskningsrapport fra Nova.

https://www.aftenposten.no/norge/i/p6L7RX/Arbeidsgivere-skyr-folk-med-arbeidstrening-via-Nav

 

Kan jeg godt forstå.

Anonymkode: abd0f...a7f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor kan du godt forstå det? De som har arbeidstrening gjør faktisk noe for å komme i jobb. De som bare ikke har jobb går hjemme å dasser mens de venter på å få jobb.

Anonymkode: 37d49...fdc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Arbeidsgivere vil heller ansette folk som har gått arbeidsledige, enn folk som har hatt arbeidstrening via Nav, viser en forskningsrapport fra Nova.

https://www.aftenposten.no/norge/i/p6L7RX/Arbeidsgivere-skyr-folk-med-arbeidstrening-via-Nav

 

Kan jeg godt forstå.

Anonymkode: abd0f...a7f

Les det jeg skrev i tråden om hun som spar grus for kr. 13 000 pr. Måned så ser du at dette var noe jeg visste før media slapp en bombe om gammelt nytt. Noen ser ting i praksis flenge før forskere og statistikkfolka kommer frem med gammelt nytt. 

Anonymkode: 0c5c4...c74

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kan du godt forstå det? De som har arbeidstrening gjør faktisk noe for å komme i jobb. De som bare ikke har jobb går hjemme å dasser mens de venter på å få jobb.

Anonymkode: 37d49...fdc

Fordi stigmatisering.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dessverre er dette mitt inntrykk også. Syntes flere av de jeg kjenner som har vært under NAV har vært kastet hit og dit mellom kursing og ulike tiltak i årevis nå, flere også over 10 år. En jeg kjenner har utdanning i et fag som for så vidt er relativt matnyttig (ikke type humaniora eller språk der det er ganske vanskelig å få relevant jobb) men har nå fått sitt ørtende NAV tiltak i en butikk. Ser jo ikke ut til å lede til noen særlig fast tilknytning til arbeidslivet for ganske mange...

Anonymkode: 3bc7c...a19

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Les det jeg skrev i tråden om hun som spar grus for kr. 13 000 pr. Måned så ser du at dette var noe jeg visste før media slapp en bombe om gammelt nytt. Noen ser ting i praksis flenge før forskere og statistikkfolka kommer frem med gammelt nytt. 

Anonymkode: 0c5c4...c74

Det må nevnes at hun også sa at hun fikk supplerende stønad. I realiteten er nok tallet rundt 20000.

Anonymkode: 89a6b...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dessverre er dette mitt inntrykk også. Syntes flere av de jeg kjenner som har vært under NAV har vært kastet hit og dit mellom kursing og ulike tiltak i årevis nå, flere også over 10 år. En jeg kjenner har utdanning i et fag som for så vidt er relativt matnyttig (ikke type humaniora eller språk der det er ganske vanskelig å få relevant jobb) men har nå fått sitt ørtende NAV tiltak i en butikk. Ser jo ikke ut til å lede til noen særlig fast tilknytning til arbeidslivet for ganske mange...

Anonymkode: 3bc7c...a19

Om de har søkt jobb i over 10 år uten å få noe...vel.

Anonymkode: 89a6b...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om de har søkt jobb i over 10 år uten å få noe...vel.

Anonymkode: 89a6b...81a

Det er nok vanligere enn mange tror. Og vi snakker ikke om rusmisbrukere og/eller folk med nedsatte sjelsevner her, men vanlige menn og kvinner i sin beste alder, der mange også har utdanning med ok og sågar bra resultater. De har ikke nødvendigvis vært under kun NAV i 10 år i strekk, men det har vært mye småjobber, frem og tilbake i små stillinger og med større innslag av NAV i periodene med arbeidsløshet. Det er mange antydninger om at arbeidslivet har blitt ganske tøft. 

Anonymkode: 3bc7c...a19

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor kan du godt forstå det? De som har arbeidstrening gjør faktisk noe for å komme i jobb. De som bare ikke har jobb går hjemme å dasser mens de venter på å få jobb.

Anonymkode: 37d49...fdc

Fordi de på tiltak blir sett på som syke og dårligere arbeidere, det er mange fordommer mot mennesker som blir satt på slavelønn for å jobbe. Det er som å si "arbeidsinnsatsen din er ikke mer verdt enn 50kr timen". Hvorfor ansette en som kanskje er syk eller dårlig til å jobbe, når du kan ansette en frisk som har gått arbeidsledig? 

Det er ikke som om menneskers liv stanser opp når de blir arbeidsledige, de må fortsatt vekke unger og lage middag. De går ikke hjemme og dasser, de må fortsatt gjøre husarbeid, skrive søknader, trene og noen av dem har nok også ansvarsoppgaver utenom jobb, som for eks besøke gamle foreldre på sykehjemmet, frivillig arbeid. 

Som en person som har vært morgenfugl hele livet, så må jeg si at jeg stod opp kl 7 hver morning de 5 mnd jeg gikk arbeidsledig, og jeg var ikke på tiltak. Det handler mer om vaner og preferanser, enn at man er arbeidsledig

Anonymkode: 57286...d14

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi de på tiltak blir sett på som syke og dårligere arbeidere, det er mange fordommer mot mennesker som blir satt på slavelønn for å jobbe. Det er som å si "arbeidsinnsatsen din er ikke mer verdt enn 50kr timen". Hvorfor ansette en som kanskje er syk eller dårlig til å jobbe, når du kan ansette en frisk som har gått arbeidsledig? 

Det er ikke som om menneskers liv stanser opp når de blir arbeidsledige, de må fortsatt vekke unger og lage middag. De går ikke hjemme og dasser, de må fortsatt gjøre husarbeid, skrive søknader, trene og noen av dem har nok også ansvarsoppgaver utenom jobb, som for eks besøke gamle foreldre på sykehjemmet, frivillig arbeid. 

Som en person som har vært morgenfugl hele livet, så må jeg si at jeg stod opp kl 7 hver morning de 5 mnd jeg gikk arbeidsledig, og jeg var ikke på tiltak. Det handler mer om vaner og preferanser, enn at man er arbeidsledig

Anonymkode: 57286...d14

Hadde du da kunnet vært på tiltak? Ville det vært fælt?

Anonymkode: 89a6b...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hadde du da kunnet vært på tiltak? Ville det vært fælt?

Anonymkode: 89a6b...81a

Det hadde vært for jævlig å bli satt i en jobb for luselønn. Det er allerede mange som ser ned på deg når du er arbeidsledig, at du i tillegg daglig skal møte mennesker som synes synd på deg eller som ser ned på deg fordi du er jo ikke en "ordentlig" ansatt hadde vært veldig trist. I tillegg er det deprimerende å ha dårlig økonomi, så min milde depresjon på den tiden ville nok blitt en mye verre depresjon om jeg hadde vært på tullete tiltak som reduserte sjansen min for å få jobb, og der det ville gå enda lengre tid før noen ansatte meg fordi ingen vil ha folk fra tiltak. Jeg hadde gått fra tiltak til sykmelding og kanskje til AAP etter den psykiske belastningen. Det hadde nok også vært mer fristende å snylte seg til sykepenger, enn å jobbe 100% for drittlønn. Moral synker i takt med dårlig livssituasjon

Jeg unner ikke min verste fiende å bli satt på tullete tiltak slik at de rike og de med sikker jobb kan føle at de gjør noe, når sannheten er at statistikken viser at tiltakene forverrer sjansen for jobb. 

Anonymkode: 57286...d14

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det hadde vært for jævlig å bli satt i en jobb for luselønn. Det er allerede mange som ser ned på deg når du er arbeidsledig, at du i tillegg daglig skal møte mennesker som synes synd på deg eller som ser ned på deg fordi du er jo ikke en "ordentlig" ansatt hadde vært veldig trist. I tillegg er det deprimerende å ha dårlig økonomi, så min milde depresjon på den tiden ville nok blitt en mye verre depresjon om jeg hadde vært på tullete tiltak som reduserte sjansen min for å få jobb, og der det ville gå enda lengre tid før noen ansatte meg fordi ingen vil ha folk fra tiltak. Jeg hadde gått fra tiltak til sykmelding og kanskje til AAP etter den psykiske belastningen. Det hadde nok også vært mer fristende å snylte seg til sykepenger, enn å jobbe 100% for drittlønn. Moral synker i takt med dårlig livssituasjon

Jeg unner ikke min verste fiende å bli satt på tullete tiltak slik at de rike og de med sikker jobb kan føle at de gjør noe, når sannheten er at statistikken viser at tiltakene forverrer sjansen for jobb. 

Anonymkode: 57286...d14

Det føles altså mer korrekt å ikke gjøre noe for trygden. Er nok den vanlige holdningen folk har til dette. De skjønner ikke at det bare er snakk om til de kommer i jobb igjen.

Anonymkode: 89a6b...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det føles altså mer korrekt å ikke gjøre noe for trygden. Er nok den vanlige holdningen folk har til dette. De skjønner ikke at det bare er snakk om til de kommer i jobb igjen.

Anonymkode: 89a6b...81a

Om de vil jeg skal jobbe ordinær jobb, gi meg full lønn i perioden jeg er "arbeidsledig". Da er det helt greit å være på tiltak. Problemet oppstår når man får 13 000 får å jobbe like hardt og like bra som de som tjener to eller tre ganger mer enn deg. Gi full lønn for likt arbeid, så er det helt ok å være på tiltak

Anonymkode: 57286...d14

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det føles altså mer korrekt å ikke gjøre noe for trygden. Er nok den vanlige holdningen folk har til dette. De skjønner ikke at det bare er snakk om til de kommer i jobb igjen.

Anonymkode: 89a6b...81a

Man går forresten arbeidsledig LENGER om man går på tiltak, fordi arbeidsgivere ikke vil ha en taper som går på tiltak. Så du ødelegger sjansene dine for å få jobb om du takker ja til tiltak

Anonymkode: 57286...d14

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er ingen som er tvunget til å skrive "NAV - Utplassert i arbeidstrening" på CV heller, når de kan føre opp "bedrift - type arbeid/stilling". Snakk om å skyte seg selv i foten. 

Anonymkode: bbb8f...12c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om de vil jeg skal jobbe ordinær jobb, gi meg full lønn i perioden jeg er "arbeidsledig". Da er det helt greit å være på tiltak. Problemet oppstår når man får 13 000 får å jobbe like hardt og like bra som de som tjener to eller tre ganger mer enn deg. Gi full lønn for likt arbeid, så er det helt ok å være på tiltak

Anonymkode: 57286...d14

Men da er det jo en jobb, ikke tiltak?

Anonymkode: 89a6b...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ingen som er tvunget til å skrive "NAV - Utplassert i arbeidstrening" på CV heller, når de kan føre opp "bedrift - type arbeid/stilling". Snakk om å skyte seg selv i foten. 

Anonymkode: bbb8f...12c

Det samme tenker jeg? Man MÅ vel ikke skrive NAV som arbeidsgiver?

Ellers syntes jeg det er fryktelig trist at folk som prøver å komme ut i jobb havner bakerst i køen....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Er ingen som er tvunget til å skrive "NAV - Utplassert i arbeidstrening" på CV heller, når de kan føre opp "bedrift - type arbeid/stilling". Snakk om å skyte seg selv i foten. 

Anonymkode: bbb8f...12c

LOL. Så hva er poenget med tiltak? At noen skal stå opp kl 8? Da kan man likegodt ha møteplikt på navkontoret kl 8 og gå hjem igjen etterpå. Eller bedre, send en navansatt hjem til de arbeidsledige for å vekke dem. xD

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Men da er det jo en jobb, ikke tiltak?

Anonymkode: 89a6b...81a

Ja, og det er et problem!!? Det er et problem at man ansetter en arbeidsledig person i ordinær jobb?

Herre min gud dere er jo helt bortreist ! LOL

Anonymkode: 57286...d14

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...