Gå til innhold

2 åring som ikke sover om natta


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva gjør man når det ikke hjelper å følge alle regler for søvnhygiene, hatt samtale på helsestasjon, undersøkt hos lege, har kuttet ut dagsoving og holder barnet aktivt om dagen? Jeg faller snart om, orker ikke mer. Barnet våkner rundt 2 om natta og sover stort sett ikke mer etter det. Pågått i lang tid. Fortsetter dette må jeg si opp jobben, for der fungerer jeg ikke lenger. 

Anonymkode: b9863...dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som om du trenger en sykemelding for å få sove før du kolapser, helt. 

Når helsestasjon og lege alt er inne i bildet så er det vel ikke mye vi her inne kan hjelpe med? ,en jeg sitter og lurer på hvor mye søvn i løpet av et døgn dette barnet får? 

Anonymkode: fa013...884

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Høres ut som om du trenger en sykemelding for å få sove før du kolapser, helt. 

Når helsestasjon og lege alt er inne i bildet så er det vel ikke mye vi her inne kan hjelpe med? ,en jeg sitter og lurer på hvor mye søvn i løpet av et døgn dette barnet får? 

Anonymkode: fa013...884

Hadde håpet noen hadde noe personlig erfaring om noe som fungerte, noe litt utenfor boksen. Hun får jo underskudd på søvn, og det bekymrer meg veldig med tanke på vekst og læring. Men fortsatt full av energi og superblid dagen lang. Sovner gjerne fra kl 6-7 etter å ha vært oppe fra 2, altså èn time og da våkner hun av seg selv og vekker meg siden hun vil opp. Fatter det ikke.. 

Anonymkode: b9863...dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde håpet noen hadde noe personlig erfaring om noe som fungerte, noe litt utenfor boksen. Hun får jo underskudd på søvn, og det bekymrer meg veldig med tanke på vekst og læring. Men fortsatt full av energi og superblid dagen lang. Sovner gjerne fra kl 6-7 etter å ha vært oppe fra 2, altså èn time og da våkner hun av seg selv og vekker meg siden hun vil opp. Fatter det ikke.. 

Anonymkode: b9863...dd3

Da har hun åtte timers søvn, noe som for noen barn er tilstrekkelig men som kan ta knekken på foreldrene. Her får du prøve å utsette leggingen til klokken 20 på kvelden og se når hun da våkner. Hva sier helsestasjonen? 

Anonymkode: fa013...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker said:

Da har hun åtte timers søvn, noe som for noen barn er tilstrekkelig men som kan ta knekken på foreldrene. Her får du prøve å utsette leggingen til klokken 20 på kvelden og se når hun da våkner. Hva sier helsestasjonen? 

Anonymkode: fa013...884

Utsetter faktisk til kl 20, legger jeg 19 så våkner hun kl 1 fremfor 2. Syns ikke de var til hjelp på helsestasjonen, snakket om søvnhygiene som jeg selvsagt utfører og kjenner godt til. Fikk en ny ekstratime til samtale, men var ikke noe nytt å lære der heller :S bare samme råd om å legge jenta til samme tid osv. Så bra at 8 timer er tilstrekkelig for noen barn, da slipper jeg å stresse for mye over det iallfall. Mine venninners barn på samme alder sover i 12 timer. Takk for svarene dine forresten 😊

Anonymkode: b9863...dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på, en dag i sommerferien var jeg desperat etter søvn, og la henne ikke før kl 22 i håp om at hun skulle sove natta gjennom. Jammen våknet hun kl 2 da også. 

Anonymkode: b9863...dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er i samme situasjon med min 2,5-åring! Etter å ha sovet godt og sammenhengende i ca ett år, så har hun plutselig begynt å våkne ca hver time fra legging kl 19:30 og frem til ca 24:00, så sover hun ca til 2-3 og da er hun ferdig med å sove, helt våken. Vil følge med her

Anonymkode: 6d037...3fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er spisemønster?  Spiser hun lite? Rett før hun skal sove?  Hvordan er humøret på dagtid?  OG, hva gjør dere når hun våkner kl 0200? Sitter med henne? Vil hun leke?  Helt siste utvei- har du prøvd å sammesove med henne?  

Anonymkode: 92894...bad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med sove- Karin, Karin Naphaug. Hun tilbyr konsultasjon både hjemme hos dere, på kontoret sitt og over telefon. Hun har hjulpet mange :) 

Anonymkode: 3a43c...577

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at vi flytte barnesengen inn på våres rom, den var rett ved siden av sengen på min side. Når mini våknet, holdte jeg hånden og sa nei, nå er det natte og tid å sove.  Sovnet igjen relativt kjapt.  Men jeg hadde ikke en som ønsket å våkne og leke da heller :)

Anonymkode: 92894...bad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Er i samme situasjon med min 2,5-åring! Etter å ha sovet godt og sammenhengende i ca ett år, så har hun plutselig begynt å våkne ca hver time fra legging kl 19:30 og frem til ca 24:00, så sover hun ca til 2-3 og da er hun ferdig med å sove, helt våken. Vil følge med her

Anonymkode: 6d037...3fb

Du har min fulle medfølelse :) 

Anonymkode: b9863...dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan er spisemønster?  Spiser hun lite? Rett før hun skal sove?  Hvordan er humøret på dagtid?  OG, hva gjør dere når hun våkner kl 0200? Sitter med henne? Vil hun leke?  Helt siste utvei- har du prøvd å sammesove med henne?  

Anonymkode: 92894...bad

Spiser mye mat, ikke rett før leggetid. Humøret på dagtid er veldig bra. Er bestemt når hun våkner, sier at nå må du sove og ligge rolig, uten at det når helt frem siden hun så gjerne vil leke og tulle. Tar henne opp av og til, men syns ikke det hjelper da hun våkner full av energi. Har utelukket ADHD hos barnelege som bare mente hun er veldig aktiv og energisk. 

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Ta kontakt med sove- Karin, Karin Naphaug. Hun tilbyr konsultasjon både hjemme hos dere, på kontoret sitt og over telefon. Hun har hjulpet mange :) 

Anonymkode: 3a43c...577

Hun skal jeg absolutt sjekke ut :) 

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg vil si at vi flytte barnesengen inn på våres rom, den var rett ved siden av sengen på min side. Når mini våknet, holdte jeg hånden og sa nei, nå er det natte og tid å sove.  Sovnet igjen relativt kjapt.  Men jeg hadde ikke en som ønsket å våkne og leke da heller :)

Anonymkode: 92894...bad

Sengen står inne hos oss nå, siden hun gikk ut av sengen på natta på eget rom og holdt på i stua, hvilket var skummet når vi sov. Men dette er sikkert lurt å prøve for andre med natteglade barn :) 

-

Takker så mye for alle svar!! 

Anonymkode: b9863...dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant det som står på siden til sovekarin, hun tilbyr konsultasjon om barn som våkner om natta. Tenker jeg kontakter henne! 

Anonymkode: b9863...dd3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff- utrolig vanskelig!  Det som er med evig søvnmangel er at de blir utrolig gira til slutt og overstimulert.  Ja, noen barn trenger bare noen få timer, men en 2 åring burde ha mye mer søvn en dette.  Men hvordan å få det til!  Har barnehagen inntrykk ved at hun burde fortsatt sove en dupp på dagen?  Min sov 3 timer på dagen frem til han var nesten 2.5, men han var utrolig aktiv og på farten fra når han var våken til han sov på kvelden.  

Kanskje prøve et eller annet slags varm drikke rett før hun skal legge seg - våres likte varm melk med litt velling rundt den alders, men de var super tynn, så ikke noe problem med de ekstra kalorier.  

 

Anonymkode: 92894...bad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler Sove-Karin ja! Dyrt, men uhyre effektivt, uten skrikekur eller andre "inhumane" metoder.

Anonymkode: 2d686...c5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kom på, en dag i sommerferien var jeg desperat etter søvn, og la henne ikke før kl 22 i håp om at hun skulle sove natta gjennom. Jammen våknet hun kl 2 da også. 

Anonymkode: b9863...dd3

Er det utelukket at barnet har stum astma eller andre sykdommer? 

Personer med astma våkner gjerne fast rundt kokka 04.30 når astmaen ikke er godt nok regulert eller i dårlige perioder. Dette skyldes pustemønsteret gjennom  døgnet og rundt 04.30 er dette ett eller annet jeg i farten ikke husker navnet på. Det samme gjelder for dårlig regulert stoffskifte, men da er oppvåkningen rundt klokken 03.00 på natta leste jeg nylig. Når oppvåkningen for disse to sykdommene er et faktum, er det ofte vanskelig å sovne igjen. 

Om helsesøster(?)på helsestasjonen har vært til liten hjelp, så synes jeg du skal få hjelp fra helsestasjonspsykologen. De skal være et lavterskeltilbud i nettopp situasjoner som den du står midt oppi. Hvor er barnets far, kan ikke han eller andre gi deg litt avlastning slik at du får sove en hel natt? 

Anonymkode: fa013...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Står du opp med henne kl 2 om natta? Hos oss er det uaktuelt å stå opp om natta og umenneskelig tidlig om morgenen. Vi sier bare ifra at det er natta og følger tilbake i senga. Fortsetter han å tulle, så gir vi null oppmerksomhet. Skrur ikke på lys heller, så da er stua skummel. 

Anonymkode: d1165...5f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ene datteren min trenger svært lite søvn i forhold til de andre. Vi legger henne rundt 20, leser litt kg synger litt, så holder gun det gående til 21-22 før hun sovner og våkner rundt 6. Er 3 år. Har barn på 6 år som sovner før 19.30 og må ristes opp 06.30.

Anonymkode: a7c44...6d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sover hun på dagen? Hvis ja hvor mye? Hvis ikke, kanskje hun burde sove en kort dupp på dagtid? Dårlige netter kan henge sammen med for mye eller lite dagsøvn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Interessant det som står på siden til sovekarin, hun tilbyr konsultasjon om barn som våkner om natta. Tenker jeg kontakter henne! 

Anonymkode: b9863...dd3

Boka hennes "sov godt", har vært som en bibel her i heimen til tider :) den har blitt min faste barselgave til førstegangsforeldre.  

Noen jeg kjenner sleit veldig med søvnen på ene ungen sin, hun fiksa det hun Sove-Karin :) viste seg å være noe med luftveiene (husker ikke eksakt), noe ingen hadde tenkt på.

Anonymkode: 3a43c...577

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...