Gå til innhold

Bruk av koseklut!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Datteren vår er 3.5 år og har alltid hatt en koseklut hun er avhengig av. Så mistet vi den brått. Det gikk overraskende bra. Spurte etter den litt i starten men så gikk det over. Kunne sove med andre bamser i stedet og tok med forskjellige bamser i barnehagesekken fra dag til dag.. 

 Men idag kom hun hjem etter samvær fra far og der hadde han kjøpt henne ny koseklut. Helt unødvendig mener jeg! Kunne aldri gå ut døra uten den gamle, ramaskrik om natta om vi hadde glemt den igjen på besøk osv. Hylte i flere timer!

 Han mener jeg overreagerer når jeg fortalte han det var unødig å kjøpe henne ny. Koseklut er for babyer! Er jeg urimelig? Han kunne i samme slengen like greit kjøpt henne smokk liksom! 

Anonymkode: 8a673...4ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min er fem og bruker fortsatt koseklut. Kun i senga og til kos inne. Det er da ikke noe forskjell på koseklut eller en bamse. Lær ungen at kosekluten kun kan brukes om natta eller ved kos. 

Anonymkode: f3678...890

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min er fem og bruker fortsatt koseklut. Kun i senga og til kos inne. Det er da ikke noe forskjell på koseklut eller en bamse. Lær ungen at kosekluten kun kan brukes om natta eller ved kos. 

Anonymkode: f3678...890

Men hvorfor gi barnet en avhengighet om natta på nytt? Jeg hadde jo avvent henne... og jo, det er forskjell på en koseklut og en bamse! Kosekluter finnes i babyavdelinger i butikker. 

Anonymkode: 8a673...4ac

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Datteren vår er 3.5 år og har alltid hatt en koseklut hun er avhengig av. Så mistet vi den brått. Det gikk overraskende bra. Spurte etter den litt i starten men så gikk det over. Kunne sove med andre bamser i stedet og tok med forskjellige bamser i barnehagesekken fra dag til dag.. 

 Men idag kom hun hjem etter samvær fra far og der hadde han kjøpt henne ny koseklut. Helt unødvendig mener jeg! Kunne aldri gå ut døra uten den gamle, ramaskrik om natta om vi hadde glemt den igjen på besøk osv. Hylte i flere timer!

 Han mener jeg overreagerer når jeg fortalte han det var unødig å kjøpe henne ny. Koseklut er for babyer! Er jeg urimelig? Han kunne i samme slengen like greit kjøpt henne smokk liksom! 

Anonymkode: 8a673...4ac

Å ha en koseklut er tull. Krisene oppstår da når kosekluten er borte eller den må en runde i baskemaskinen. Kosekluter er som smokker noe foreldre med litt fremtidsinnsikt skaffer mer enn en av. Den nye kosekluten til ts barn bør nå bo i senga og ingen andre steder. 

Anonymkode: a867b...275

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, selv om jeg er enig med deg er jo dette noe far også har lov til å bestemme. Vil han kjøpe henne koseklut kan du ikke nekte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når barnet faktisk har sluttet med koseklut og tok det så fint så ser jeg ingen grunn til å kjøpe ny. Min søster hadde koseklut og jeg vet hun var ganske avhengig av den frem til voksen alder. Samme med min ene kusine. 

Min sønn brukte smokk som baby og sluttet selv med smokken da han fikk tenner som 8mnd gammel. Det ville aldri falt meg inn å presse på han smokken igjen for å ha en «trøst» når han er urolig. Jeg vet hvor mye jobb sånn avvenning kan være (slet selv med å slutte med smokk) og var så takknemlig for at jeg slapp den kampen. 

Kan det være at far er livredd for vanskelige situasjoner og føler kosekluten tidligere har vært enkel løsning for å roe barnet? 

Anonymkode: 45804...f05

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan ikke sammenligne smokk og koseklut. Smokk er skadelig for tannstillingen til barnet. En koseklut er ikke skadelig. Så den sammenligningen er søkt. 

Far har like mye rett til å bestemme dette som du har. Jeg skjønner det er irriterende, og at du ønsker å avvenne datteren din, men han har altså  rett til å kjøpe koseklut til henne. Så da får du heller si at kosekluten bor hos pappa, og ikke la henne ha den hos deg. 

Anonymkode: 4755b...43c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke problemet. Det er en koseklut, og så lenge den kun brukes på natt er det vel greit? Vi skal snart slutte med smokk på 2 åringen, men kosekluten hans kan jeg ikke ta. Han får ikke sove uten men han får heller ikke ha den på dagtid om han ikke er syk eller har slått seg veldig. Samme med smokken, brukes kun på natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke sammenligne smokk og koseklut. Smokk er skadelig for tannstillingen til barnet. En koseklut er ikke skadelig. Så den sammenligningen er søkt. 

Far har like mye rett til å bestemme dette som du har. Jeg skjønner det er irriterende, og at du ønsker å avvenne datteren din, men han har altså  rett til å kjøpe koseklut til henne. Så da får du heller si at kosekluten bor hos pappa, og ikke la henne ha den hos deg. 

Anonymkode: 4755b...43c

Hadde jeg visst det FØR han sto her med bakteriekluten i hånda hadde jeg nektet han å ta den inn i hus her. Hva han gjør hos seg selv er hans problem. 

Anonymkode: 8a673...4ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Minlillelykke skrev:

Ser ikke problemet. Det er en koseklut, og så lenge den kun brukes på natt er det vel greit? Vi skal snart slutte med smokk på 2 åringen, men kosekluten hans kan jeg ikke ta. Han får ikke sove uten men han får heller ikke ha den på dagtid om han ikke er syk eller har slått seg veldig. Samme med smokken, brukes kun på natt.

Nei det er ikke greit. Koseklut, smokk og flasker er for babyer. Ikke barn som nærmer seg 4 år. 

Anonymkode: 8a673...4ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud jeg ville ha vært sint selv.  Anbefale å miste den og.  La faren kjøpe en hver annen uke.  Når det er delt ansvar som dette har faktisk ikke faren rett til å introdusere noe som gjør henne helt avhengig igjen.   Si til han at han kan kjøpe og oppbevar den hos han men da må han forstår konsekvenser når hun ikke får hos deg og om han vil utsette henne for tårer og stress er det på han.  

Anonymkode: e6db0...305

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avvenn når hun er liten. Jeg sover ennå med bamse og jeg er snart 30.

Anonymkode: 0b91e...9c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er ikke greit. Koseklut, smokk og flasker er for babyer. Ikke barn som nærmer seg 4 år. 

Anonymkode: 8a673...4ac

Ser fortsatt ikke forskjellen på bamse og koseklut. Og koseklut kan da ikke settes aldersgrense på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Minlillelykke skrev:

Ser fortsatt ikke forskjellen på bamse og koseklut. Og koseklut kan da ikke settes aldersgrense på. 

Hva du gjør med din unge og hva faren her gjør med vårt barn under hans samvær er ikke min sak. Men jeg vil ikke ha det inn i mitt hus. Og det bør han respektere.

Å avvenne barnet den kluten har krevd noen netter med grining! Ser du et poeng i at jeg vil slippe gå igjennom det på nytt? 

Anonymkode: 8a673...4ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja,det var kanskje litt lite gjennomtenkt. Men det var en god tanke da,noe han gjorde for å være snill. Hadde latt det fare.

Anonymkode: 34f62...bcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, så irriterende! Jeg er helt enig med deg! Vår datter hadde også en koseklut som ble helt fillete og grusom, som hun var helt avhengig av. Det var et mareritt å passe på den overalt. Plutselig en dag var den borte (da hun var ca 3 år), og det gikk helt greit! Selvsagt skulle vi ikke begynne med en ny, da er man jo nødt til å avvenne på nytt senere. 

Hvis hun ikke har knyttet seg til den nye enda ville jeg snakket med far om utfordringene med ny koseklut i den alderen, og foreslå at dere går sammen om å kutte det helt ut. Vår datter har en foretrukket bamse hun sover med nå, men den er ikke like viktig som kosekluten en gang var. 

Anonymkode: 6af4e...a1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det var da også noe å bli irritert på...? Mine har koseklutene sine som de fikk da de ble født for snart 8 og 9,5 år siden. De ligger på soverommet, og det er ikke alltid de har koseklutene når de skal sove. Men tvert de blir syke, så er kosekluten noe av det første de henter på rommet. I don’t see the problem. 

Anonymkode: 784ad...ea4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, å ha koseklut ser jeg ikke problemet med, det jeg ikke skjønner er hvorfor i all verden foreldre er så sløve at de ikke gidder å lære barna at man har kosekluten i senga..på natta! Min har også koseklut, som brukes om natten. Kunne ikke falt meg inn å drasse den rundt på besøk, i butikker osv. Skjønner ikke hva som er problemet med kosekluter? Ikke skader den tennene, og når har det noensinne skadet et barn å føle seg trygg om natten? De aller fleste blir avvent før konfirmasjonsalder..

Jeg skjønner ikke denne hangen til at alle barn MÅ være like alle barn dere kjenner. La barnet være barn på egne premisser, og sett heller krav og regler ut fra hvor akkurat deres barn befinner seg, ikke naboens barn. Barn er like ulike, og har like ulike behov som en voksen. Noen barn trenger den ekstra tryggheten og trøsten en koseklut feks kan gi, la henne få den tryggheten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...