Gå til innhold

Hvilke boliger taper seg mest?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ser det skrives veldig mye om boliger som stuper i verdi, og at boligprisene i snitt er på vei nedover.

Men hvilke boliger gjelder dette? Når jeg sammenligner boligpriser i området jeg bor i nå, mot prisene for 2 år siden, så ligger prisene fortsatt ihvertfall 10% over det de gjorde den gangen. Så jeg får ikke helt dette til å stemme. Dette er leiligheter på 3-4 rom litt i utkanten av byen som er lett å omsette og ikke er veldig dyre i utgangspunktet. Leiligheter som mange førstegangskjøpere eller familier med lite penger kan klare å skaffe.

Så da lurer jeg på, gjelder dette verditapet boliger i alle sjikt? Eller er det mer de store sveitservillaene til flere titalls millioner som ligger veldig sentralt i de store byene som f.eks. taper seg mest, etterfulgt av relativt nye og dyre leiligheter i attraktive områder?

Er det mer snakk om at forskjellen mellom de dyrere og billigere boligene jevnes ut, mer enn at det taper seg over hele sjiktet?

Anonymkode: f4bea...7bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De områdene som har steget mest, faller mest.

Leiligheter faller mer enn eneboliger og rekkehus.

Anonymkode: fd7af...531

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At boligprisen i snitt går ned, betyr jo ikke at den går ned i akkurat ditt område... På samme måte som at vi sliter med global oppvarming ikke betyr at det ikke kan være unormalt kaldt akkurat der du bor. 

Her jeg bor, er det leiligheter som taper seg mest. Det har vært en voldsom byggeboom av leiligheter de siste årene, og nå er det såpass mange av dem at markedet er mettet. Eneboliger i sentrale strøk, derimot, går så det griner, de fleste langt over prisantydning. Det er fordi det er relativt få slike boliger å få tak i, og det blir ikke flere av dem heller, siden politikerne har bestemt at det skal fortettes i sentrale strøk, og arealer som var satt av til enebolig/tomannsboligstrøk, nå blir endret og det er bestemt at det skal bygges leiligheter i stedet. Man får ikke bygget nye eneboliger sentralt, og det gjør jo at de som allerede ligger sentralt er meget attraktive. 

Anonymkode: 7f735...729

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fortsatt flere områder hvor prisene fortsatt stiger. Og det er ikke sånn at prisene kommer til å stupe overalt. Men i områder hvor boligene har blitt ekstremt dyre, så må jo prisen stoppe etter hvert.

Jeg bor i Drammen, og her er det fortsatt en økning i boligprisene. For mange fra Oslo kjøper her, da det er mye billigere å kjøpe bolig her, spesielt da de får barn og trenger større bolig. Jeg bor i rekkehus med 4 soverom, og den har en verdi på ca 3 mill, i Oslo får man en liten 2 roms for samme pris. Så ser ikke for meg at boligprisene kommer til å rase noe her. For her er fortsatt prisene relativt lave.

Anonymkode: 44f3c...bc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket nettopp med en megler i forbindelse med at vi skal selge rekkehuset vårt. I følge ham er det de mindre leilighetene som faller i pris eller har en mye lavere prisstigning enn tidligere, mens familieboliger holder seg relativt stabilt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er i Oslo så er det ett og toromsene som har tapt seg mest. Rekkehus og enebolig går så det suser... Dette er på grunn av 5 x inntektregelen og 40% ek til bolig nr. 2 rammer disse boligene hardest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig i at eneboliger og rekkehus går unna. Fortsatt går boligene (Oslo vest) unna over takst. Hvertfall de få som selges. 

De rekker å være på Finn en dag, før de blir solgt. Vi har tenkt litt på å selge, og kjøpe noe mindre, og megleren vi snakket med hadde visst mange interessenter. 

Anonymkode: 5b972...a65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...