Gå til innhold

Lønn når jeg ikke er på jobb


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fast jobb i en avlastningsbolig, og har egentlig arbeidshelg julehelgen. Men brukeren skal ikke være i boligen da. Vet jeg får lønn likevel, det jeg lurer på om jeg vil få tilleggene når jeg fysisk ikke er på jobb?

Anonymkode: ce810...07c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei.

Når din faste helg havner på helligdag vil du kunne ha fri med lønn, men tilleggene har du kun rett på når du fysisk er tilstedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Baktusen skrev:

Nei.

Når din faste helg havner på helligdag vil du kunne ha fri med lønn, men tilleggene har du kun rett på når du fysisk er tilstedet.

Dette stemmer da ikke. Hvis TS skulle vært på jobb julehelgen og ikke selv har meldt avbud fra vaktene skal hxn da ha lønn som normalt? Er det kun én bruker som bor i avlastningsboligen, TS? Hvis du har fast stilling og julehelgen er din faste arbeidshelg er jeg ganske sikker på at du skal ha tilleggene som normalt.

Anonymkode: 6092e...6ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer da ikke. Hvis TS skulle vært på jobb julehelgen og ikke selv har meldt avbud fra vaktene skal hxn da ha lønn som normalt? Er det kun én bruker som bor i avlastningsboligen, TS? Hvis du har fast stilling og julehelgen er din faste arbeidshelg er jeg ganske sikker på at du skal ha tilleggene som normalt.

Anonymkode: 6092e...6ce

Jo, dette stemmer. TS kan velge å gå på jobb da dette er hennes faste turnus (men blir nok da satt til å vaske eller gjøre forfallende), og vil da få tilleggene. Eller så kan hun ta fri. Og her har hun til og med fått fri med betaling. 

Tilleggene er KUN en godtgjørelse for at man faktisk får en "rød dag" ødelagt. Og det får hun da ikke. 

Så hun har IKKE krav på tillegg, fordi hun jobber jo ikke på en ubekvem tid.

Men, arbeidsgiver kan ikke tvinge deg til å ta fri uten særlig grunn. Så dersom du ønsker å jobbe, vil de måtte sette deg i arbeid, med mindre det er særlig grunn for det. Og det må varsles på forhånd.
Likevel, KAN det være at arbeidsgiver VELGER å gi TS tilleggene for helligdag. MEN, det er ikke noe de er PÅLAGT å gjøre. Eller noe med feste i lov. 

Hvordan kan du forøvrig komme å motsi meg, og direkte si dette stemmer da ikke ? Men du kommer ikke med henvisninger til kilder, og avslutter med "ganske sikker".  Det er så sykt irriterende med folk som synser og mener en hau masse, men bare fordi dem tror det. Dere gir gal kunnskap til enhver.

Uansett, kjapt googlesøk gir oss dette: 

Hva med arbeidstakere som skulle ha jobbet 17. mai, men som ikke får jobbe fordi bedriften er stengt? Har du fast månedslønn, ligger betalingen for 1. og 17. mai og for ulike helligdager innbakt i lønnen.

Har du ikke fastlønn, så må det vurderes om du etter arbeidsplanene skulle ha arbeidet den aktuelle dagen. Hvis du jobber fast hver tirsdag, skal du også ha betalt for tirsdag 17. mai, men du har bare krav på ordinær lønn.

https://www.dinside.no/okonomi/ikke-fri---og-ikke-ekstra-betalt/61653111

Så utgangspunktet er at hun har kun krav på ordinær lønn, men det kan selvsagt være at arbeidsgiver gir tilleggene likevel. F.eks. om hun fikk beskjed i dag om at bruker skal hjem er dette varslet for sent, hvor arbeidsmiljøloven angir en frist på 14 dager. Dermed kan arbeidstaker kreve å tilleggene, men da kan også arbeidsgiver kreve at vedkommende er på jobb og utfører f.eks. vedlikehold. 

Det beste er nok å vente til lønnsslippen kommer, men nei dessverre, dette tillegget har du ikke KRAV på. Men, er du heldig fører arbeidsgiver det på likevel siden det var noe du skulle ha jobbet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...