Gå til innhold

Havner jeg i "luksusfellen" igjen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke så mye å selge dessverre. Eneste verdi er tv og iPhonen min, men det trenger jeg jo. Har kun et kredittkort som er vært i bruk. Kan det være aktuelt å sette opp grensa på kortet til f.eks 150.000,- og legge de 5000 inn der og så bare betale mer på kredittkortet?

Anonymkode: 091f8...d48

Kan du heller ikke selge noe av det du har kjøpt på avbetaling over tid?

Du må regne med at du ikke blir kvitt all gjelden ved å selge det du kjøpte da du skaffet deg gjelden, men du vil få mye mindre gjeld.

 

Anonymkode: a3c8d...b12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kan du heller ikke selge noe av det du har kjøpt på avbetaling over tid?

Du må regne med at du ikke blir kvitt all gjelden ved å selge det du kjøpte da du skaffet deg gjelden, men du vil få mye mindre gjeld.

 

Anonymkode: a3c8d...b12

TS er ikke i noen akutt likviditetskrise som tilsier at det er lurt å selge noe for en brøkdel av hva det ble kjøpt for/er verdt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Neida, de er egentlig bare glad du betaler minimum på et kredittkort. Det er mer inntekter til dem. Men dersom du ikke betaler minimum engang kommer purringer.

Du får samle gjelden din, sett deg opp et budsjett, betal så mye som overhodet mulig på gjelden.

 

Anonymkode: c9191...fed

Ja, jeg har mulighet til å betale ca 1000kr i måneden på dette om jeg legger resten av de 5000 inn i kredittkortet. Kan hende jeg får muligheten til å betale mer om jeg får et ja på ekstrajobben jeg har søkt på.

Anonymkode: 091f8...d48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har jeg gjort en gang tidligere. Kan ikke spørre om det igjen.

Anonymkode: 091f8...d48

Ok. Føler du på å spørre igjen? Ellrr vet du at det ikke er lov?

Mener at dette er noe du kan gjøre flere ganger. Bare ikke ofte. 

Er det skam som hindrer deg, bit i sure eplet. Si du nå har forstått, og tar grep  for ikke komme i liknande situasjon igjen.

 

Anonymkode: 96c47...08d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Føler du på å spørre igjen? Ellrr vet du at det ikke er lov?

Mener at dette er noe du kan gjøre flere ganger. Bare ikke ofte. 

Er det skam som hindrer deg, bit i sure eplet. Si du nå har forstått, og tar grep  for ikke komme i liknande situasjon igjen.

 

Anonymkode: 96c47...08d

De har sagt nei, for jeg har spurt allerede.

Anonymkode: 091f8...d48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du kan gjøre er å avbestille det du ikke har mottatt. Er dette ting du virkelig _trenger_? Slutt og shopping på nett etter ting du ikke trenger. Mange "sitter og kikker" på ting de hverken trenger eller har råd til. Dermed blir de fristet til å kjøpe, for det "er jo så enkelt og praktisk". Slutt med det, alle dere som gjør dette. Jeg tenke mange kan ha godt av å komme seg ut av forbruksfellen også.

Anonymkode: d9faa...87d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det du kan gjøre er å avbestille det du ikke har mottatt. Er dette ting du virkelig _trenger_? Slutt og shopping på nett etter ting du ikke trenger. Mange "sitter og kikker" på ting de hverken trenger eller har råd til. Dermed blir de fristet til å kjøpe, for det "er jo så enkelt og praktisk". Slutt med det, alle dere som gjør dette. Jeg tenke mange kan ha godt av å komme seg ut av forbruksfellen også.

Anonymkode: d9faa...87d

Det kan jeg ikke, er ofte kun 2 ukers returrett. Og mye av det er kjøp for måneder tilbake. Så får bare ta det på kredittkortet aå alt blir samlet, og håpe på og legge det inn i boliglånet etterhvert.

Anonymkode: 091f8...d48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med å selge tingene sine med tap på finn, er noe jeg har sett i luksusfellen og som jeg egentlig ikke er enig i - ihvertfall hvis man selger ting man trenger som TV, nettbrett, PC etc. Man taper mye penger, og man må senere kjøpe nytt likevel. Det ser kanskje logisk ut i et TV-show, men luksusfellen er nettopp det - TV. Det hadde ikke vært like underholdende om vi ikke kunne se personen stå på et kjøpesenter for å selge tingene sine. Det er faktisk bedre å beholde tingene og heller prøve å betale uten å selge noe.

Har man kjøpt noe idiotisk som man ikke trenger, så stiller det seg selvfølgelig annerledes. Det var jo en på luksusfellen som hadde en ny ubrukt vaskemaskin stående i gangen, som han kjøpte bare fordi han fikk med en kreditt på kjøpet. Han hadde da vaskemaskin fra før, og ingen intensjon om å ta i bruk den nye. Slikt kan selvfølgelig selges unna. Har man 5 biler stående på tunet er det unødvendig hvis man bare trenger 1. Men har man 1 bil er det dumt å selge den ene man har.

14.000kr er ikke mer enn at man bør klare å gape over det innen rimelig tid. Det er rett over en tusenlapp i mnd + renter.

Anonymkode: 1d802...1ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette med å selge tingene sine med tap på finn, er noe jeg har sett i luksusfellen og som jeg egentlig ikke er enig i - ihvertfall hvis man selger ting man trenger som TV, nettbrett, PC etc. Man taper mye penger, og man må senere kjøpe nytt likevel. Det ser kanskje logisk ut i et TV-show, men luksusfellen er nettopp det - TV. Det hadde ikke vært like underholdende om vi ikke kunne se personen stå på et kjøpesenter for å selge tingene sine. Det er faktisk bedre å beholde tingene og heller prøve å betale uten å selge noe.

Har man kjøpt noe idiotisk som man ikke trenger, så stiller det seg selvfølgelig annerledes. Det var jo en på luksusfellen som hadde en ny ubrukt vaskemaskin stående i gangen, som han kjøpte bare fordi han fikk med en kreditt på kjøpet. Han hadde da vaskemaskin fra før, og ingen intensjon om å ta i bruk den nye. Slikt kan selvfølgelig selges unna. Har man 5 biler stående på tunet er det unødvendig hvis man bare trenger 1. Men har man 1 bil er det dumt å selge den ene man har.

14.000kr er ikke mer enn at man bør klare å gape over det innen rimelig tid. Det er rett over en tusenlapp i mnd + renter.

Anonymkode: 1d802...1ff

Hele greia er jo nettopp at de må selge TV-en fordi det er en luksusvare de ikke lenger har råd til. Når de har betalt ned lånet sitt så kan de helt fint kjøpe en ny TV, men bare hvis de har penger til det.

Selvfølgelig skal du selge ting "med tap" på finn. Det nytter ikke å sitte å ruge på en tv du kan få for (feks) 5.000 kr når du skylder kreditorer og namsmann flere ti, kanskje hundre tusen! Du trenger pengene mer enn du trenger TV-en. Det er liksom det som er hele lærdommen i programmet....

Jeg er svært uenig i at Luksusfellen "bare er tv". Er det et tv-program som er nyttig, så er det Luksusfellen! For det første har de hjulpet mange av deltakerne ut av et gjeldshelvete, men det er også svært svært svært mange, meg selv inkludert!, som har lært så mye av Luksusfellen at man ikke havner deg selv.

Sett Luksusfellen på timeplanen for min del! Hallgeir for president!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å sette opp et budsjett. Jeg lå lenge 1000-2000 kr bakpå hver måned , og ivrig bruker av kredittkort, så klarte ikke å spare noe som helst. Etter jeg satt opp budsjett har jeg alltid penger til det jeg trenger, samt klarer å spare noen tusen hver måned. Anbefales

Anonymkode: 40bab...a8e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan selge både TVen og iPhonen din. Det er ikke ting du trenger. Du klarer deg uten TV til du får mer kontroll på ting, og som mobil kan du kjøpe en til 300,- på ClasOhlson.

Anonymkode: 65ccb...e25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan selge både TVen og iPhonen din. Det er ikke ting du trenger. Du klarer deg uten TV til du får mer kontroll på ting, og som mobil kan du kjøpe en til 300,- på ClasOhlson.

Anonymkode: 65ccb...e25

Kan ikke selge en telefon med abonnement på. Som ikke er ferdig nedbetalt. Tven er det ikke jeg som eier. 

Anonymkode: 091f8...d48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Sugar&Spice skrev:

Hele greia er jo nettopp at de må selge TV-en fordi det er en luksusvare de ikke lenger har råd til. Når de har betalt ned lånet sitt så kan de helt fint kjøpe en ny TV, men bare hvis de har penger til det.

Selvfølgelig skal du selge ting "med tap" på finn. Det nytter ikke å sitte å ruge på en tv du kan få for (feks) 5.000 kr når du skylder kreditorer og namsmann flere ti, kanskje hundre tusen! Du trenger pengene mer enn du trenger TV-en. Det er liksom det som er hele lærdommen i programmet....

Jeg er svært uenig i at Luksusfellen "bare er tv". Er det et tv-program som er nyttig, så er det Luksusfellen! For det første har de hjulpet mange av deltakerne ut av et gjeldshelvete, men det er også svært svært svært mange, meg selv inkludert!, som har lært så mye av Luksusfellen at man ikke havner deg selv.

Sett Luksusfellen på timeplanen for min del! Hallgeir for president!

Nå skylder jeg ikke penger til hverken namsmann eller kreditorer. Jeg har bare ikke muligheten til å betale alle alt på engang.

Anonymkode: 091f8...d48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg har mulighet til å betale ca 1000kr i måneden på dette om jeg legger resten av de 5000 inn i kredittkortet. Kan hende jeg får muligheten til å betale mer om jeg får et ja på ekstrajobben jeg har søkt på.

Anonymkode: 091f8...d48

Høres ut som en bra start ja :) Da er du ferdig med kortet innen  1,5 år.

Har du et budsjett slik at du har oversikt over alle de faste utgiftene dine? Kanskje er det noen utgifter du kan fjerne eller redusere, det kan også hjelpe på.

Anonymkode: c9191...fed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Borderline eller emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse kjennetegnes ved at de er impulsive, har svingende og sterke affekter, har dårlig selvbilde, er selvdestruktive og inngår ustabile relasjoner. De utviser konstante stemningssvingninger og har ofte sinneutbrudd. Ofte tar de ut sinnet på seg selv og skader seg. Selvmordstrusler og selvmordsforsøk er ikke uvanlige.

Eneste er at jeg kan være litt impulsiv, ellers er ingen av de andre symptomene noe jeg har. Adhd har jeg heller ikke, så hvor du får dette fra lurer jeg veldig på.

 

Anonymkode: 091f8...d48

Nå mente jeg ikke at du har enten borderline eller adhd, jeg listet opp to tilfeldige diagnoser som kan gi problemer med pengebruk. Det finnes også andre diagnoser som gir tilsvarende problem. Å shoppe kan også være en måte å flykte fra egne problemer og stress på, akkurat som trøstespising, bare at dette er trøsteshopping. En destruktiv måte å takle emosjonelle problemer på

Blant noen med adhd har de mindre evne til å kontrollere impulshandlinger, noe som gjør at de kan være dårligere på å stanse seg selv fra å shoppe for mye eller si noe spontant uten å tenke over konsekvensene

Anonymkode: c1e37...fe7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som en bra start ja :) Da er du ferdig med kortet innen  1,5 år.

Har du et budsjett slik at du har oversikt over alle de faste utgiftene dine? Kanskje er det noen utgifter du kan fjerne eller redusere, det kan også hjelpe på.

Anonymkode: c9191...fed

Full oversikt, er bare disse kjøpene jeg har hatt litt dårlig oversikt over. Har fast:

Lån - fellesutgifter - abonnement på tlf - canal digital - strøm - forsikringer - sparekonto - treningssenter til 300kr.

Anonymkode: 091f8...d48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå skylder jeg ikke penger til hverken namsmann eller kreditorer. Jeg har bare ikke muligheten til å betale alle alt på engang.

Anonymkode: 091f8...d48

Jeg vet det, jeg siktet ikke til deg i innlegget mitt. Jeg svarte vedkommende over meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du burde gå til psykolog, det er åpenbart at noe er galt, enten psykisk eller nevrologisk (adhd, boderline) når du klarer skape deg disse problemene så enkelt. 

Anonymkode: c1e37...fe7

Herregud skjerp deg. Man trenger ikke å ha en psykisk lidelse for å falle i en økonomisk felle.

Anonymkode: 0c498...b37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Full oversikt, er bare disse kjøpene jeg har hatt litt dårlig oversikt over. Har fast:

Lån - fellesutgifter - abonnement på tlf - canal digital - strøm - forsikringer - sparekonto - treningssenter til 300kr.

Anonymkode: 091f8...d48

Dersom du har penger på denne sparekontoen din så tar du selvsagt derfra for å betale gjelda. Så kan fylle på denne månedene deretter isteden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...