Gå til innhold

Religionsfrihet? Er ikke det en rettighet som har gått ut på dato?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det så viktig da? Dette med rett til å tro? Bare fordi om det finnes mange millioner som slutter seg til en eller annen bestemt trosretning, gjør det de ikke mindre skrullete av den grunn! Gjør det vel? 

Det er jo som oftes i forbindelse med Islam det ofte kommer opp i samfunnsdebatten, men i mine øyne er det like spaceA, å tro på Jesus, eller annet. 

Tenk på det et voksent menneske, innretter dagen sin etter en religion? Jeg tar muslimene som eksempel, da det er deres religion som har sterkest motstand her for tiden. 

Ta en muslim, som FEM GANGER fra dagen, skal bøye seg i støvet for Allah? Fem ganger om dagen, der vedkommende bør spørre seg selv, hva i huleste er det jeg holder på med. 

Hver eneste uke er det en eller annen gærning som roper Allah Akbar i forsøk på å drepe noen, eller når de dreper noen. Tid for refleksjon og ettertanke? Hva er det jeg deler med disse gærningene? 

Vi kan jo selvsagt ta med det største ulogiske, skadelige utkom av religion. Israel! Hva pokker? Det står i BOKA at et land tilhører et visst folk. Vel da må det jo være sant det da. Det står på en dødehavsskroll, så da må verdenssamfunnet kjøre det gjennom med militær makt. Det er jo rent vanvittig. For alle som har lest Bibeln også, vet jo at dette er «sant»

 

Så noe på NRK, om Ganges, der de sender døde mennesker elva, brennende på en trefjøl. Elva er så forurenset av kloakk, og hslvrente, halvråtne lik, kjemikalier og annet. Her kaster voksne mennesker seg uti for å renses 😳 Et giftig skittent vann. Ikke mye refleksjon der heller. En kan jo slutte å sende døde mennesker brennende nedover elva. Ild, vann, etc. Hva med skikkelig kremasjon først. 

Så har vi Kristendommen, der har de fleste her hos oss i alle fall, et mer balansert syn på dette, men langt fra alle, og langt fra alle steder i verden. Israel hadde jo aldri skjedd om kristen ikke hadde sørget for det. 

Det er jo fælt å si det, ulovlig sikkert også. (Jeg driver ikke med ansettelser) Jeg hadde aldri ansatt en gladkristen, tungetalende person, Særlig ikke i en stilling der en krever en viss autoritet, kunder, klienter etc. Det er jo blandt såpass mange de ikke blir tatt alvorlig, og sett på som småskrullete. 

 

Av alle disse grunnlovsendringene de kan fjerne, og moderere er jo en av de, en kan sette litt til sides? Trenger dette virkelig et eget vern? Retten til å ikke barr tro, men leve etter en religion? Galskap, i system. Er vi ikke ferdig med dette nå, når vi vet så mye mer. Vi trenger ingen forklaring på hvordan verden pppsto, det har de nesten funnet ut av. Det varbikkevslil det står i bøkene. Ingen 7 dager. 

Anonymkode: f7d5e...1e5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv om vi liker å tro at det er religionsfrihet i Norge så er det iike helt riktig.  Det er et politisk vedtak men det er slett ikke slik i islam.  Er du muslim så tillater ikke religionen å konvertere til noe annen religion. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du, TS, skal bestemme hva folk kan mene og tenke?

Så om noen mener noe du ikke liker eller skjønner så bør det forbys?

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje vi skal forby retten til en politisk oppfatning i samme slengen? Eller hvorfor skal folk få like tanketom pop? Foretrekke pinnekjøtt over ribbe? Eller være opptatt av fotball? Religionsfrihet er ikke bare friheten til å være religiøs, men til å tro hva man vil. Det setter også noen grenser mellom stat og individ. 

Det samfunnet kan og bør gjøre, er heller å sette opp lover og grenser, som begrenser rommet for religiøs praksis som går på tvers av samfunnets normer, regler og grunnleggende verdier. 

Personlig er jeg forøvrig ateist, men jeg har ikke et problem med at andre har en tro. Å se ned på «gladkristne» eller andre religiøse som ikke har gjort noe galt, er bare tåpelig. Så nei, i mine øyne har ikke religionsfriheten gått ut på dato. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegget til trådstarter her er vel et ypperlig eksempel på hvorfor religionsfrihet både er veldig viktig og ikke minst dagsaktuelt!

At man har religionsfrihet, betyr jo ikke at man skal bryte lover og regler i landet man bor i, men at man skal kunne få beskyttelse mot slike personer som deg. På vegne av alle mine medmennesker som har en tro, så er jeg ufattelig glad for at du ikke driver med ansettelser, og forhåpentligvis ikke befinner deg i en annen stilling hvor du har særlig innflytelse.

Dagens tips: vis respekt for andre mennesker, så skal du se at verden blir et litt bedre sted både for deg og andre!

 

Anonymkode: 43629...bf9

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye religionsutøvelse ute i verden er idioti og galskap. Nettopp derfor trenger vi religionsfrihet. I land som ikke har religionsfrihet er også galskapen størst og mest utbredt. Det er fordi folk der ikke har den samme rett til å velge som oss. Vi har rett til å tro noe annet enn makter og myndigheter. Ingen kan påtvinge andre sin tro.

Kan vi ikke da bare forby religiøs tro? Det ville vært en dramatisk innskrenkning av friheten. Rettigheter skal gi frihet, ikke ufrihet. Religionsfrihet er vern av rettigheter, vern av friheten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du viser lite innsikt i religion, ts. Like lite innsikt som man kan forvente av alle overbeviste og fantatiske ateister. Og jeg er ikke religiøs engang. Hva denne rabiate og opphengte motstanden mot religion og åndelighet generelt bunner i, vet jeg ikke. Kan du forklare meg det?

Anonymkode: 15cbb...f82

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo ikke forby alt man synes er ubehagelig. Jeg synes det er ubehagelig å hilse på fremmende, men forventer f ikke noe regel mot det. Sånn er livet. Liker du det ikke så kan du jo flytte til fjellene. 

Anonymkode: 08033...18d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å forby religionsfrihet og ytringsfrihet er nok for mange en fristende tanke. Helt til det blir brukt mot en selv. 

Anonymkode: ca077...699

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne godt tenkt meg et forbud i offentlige yrker. Feks hijab på lærer eller politi er en uting og jeg mister mye av respekten for slike folk. De tar jo ikke yrket sitt særlig seriøst tenker jeg jo da. 

Religion bør være noe privat og absolutt ikke beskyttes i jobbsammenheng. Å kunne opptre nøytralt der burde være et minimumskrav.

Flere ser jo også ut til å glemme at religionsfrihet betyr også frihet fra religion. 

Anonymkode: 7c04f...f9c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Balian de Ibelin

Man skal ha frihet til å tro nøyaktig det man vil. Men man skal ikke ha frihet til å tvinge sin tro på andre,

Ytringsfrihet og religionsfrihet er noe av det viktigste man kan ha i et fritt samfunn. Selv om jeg synes religion er tåpelig ville jeg aldri gått med på å fjerne folks rett til å tro eller rett til å velge sin religion.

Begynner man å fjerne en frihet så er det kort vei til at man begynner å fjerne flere. Og før du vet ord av det lever du i et diktatur 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Galileo Galilei skrev:

Man skal ha frihet til å tro nøyaktig det man vil. Men man skal ikke ha frihet til å tvinge sin tro på andre,

Ytringsfrihet og religionsfrihet er noe av det viktigste man kan ha i et fritt samfunn. Selv om jeg synes religion er tåpelig ville jeg aldri gått med på å fjerne folks rett til å tro eller rett til å velge sin religion.

Begynner man å fjerne en frihet så er det kort vei til at man begynner å fjerne flere. Og før du vet ord av det lever du i et diktatur 

 

På mange måter er jeg enig med deg.  Problemet er at rmange av religionene selv ikke aksepterer religionsfrihet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Stina234 said:

På mange måter er jeg enig med deg.  Problemet er at rmange av religionene selv ikke aksepterer religionsfrihet

Og det gjorde heller ikke kristendommen i sin tid. Vi hadde forbud mot jøder i riket og mer eller mindre tvangskristning av både samer og tatere. Vi ser også, selv om mediene kanskje ikke alltid viser det, at det samme gjelder innenfor f.eks. islam i Norge i dag. Vi har flere og flere med en muslimsk bakgrunn som står frem som ateister. Det er begynnelsen, så må vi alle støtte opp under positive tegn i den retningen, og være klare og tydelig på at religionsfrihet også gjelder skifte av religion i Norge. Først da kan vi få til en positiv endring. 

Anonymkode: 4549f...a61

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tankeekspriment;  Hva om det fantes muslimsk flertall på stortinget, ville vi da ha religionsfrihet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Stina234 skrev:

Et tankeekspriment;  Hva om det fantes muslimsk flertall på stortinget, ville vi da ha religionsfrihet?

Historisk har islam vært som kreft, den sluker og ødelegger alt rundt seg og står ikke for noe nyskapning. Religionsfrihet og islam er som vann og olje. 

Anonymkode: 7c04f...f9c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Stina234 skrev:

Et tankeekspriment;  Hva om det fantes muslimsk flertall på stortinget, ville vi da ha religionsfrihet?

Sannsynligvis vil det være krefter som da ikke vil ønske religionsfrihet. Derfor er det veldig bra at dette er nedfelt i grunnloven slik at det krever stort flertall over to ulike stortingsperioder for å endre dette. En av hovedgrunnene for å ønske frihet for andre er at dette også er en garanti for egen frihet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke annet enn at religion ødelegger alt. Jeg skjønner ikke at det er mulig å tro en gang. Vi er for faen meg ikke født med forskjellig gud! Vi ble født tilfeldig i det landet vi ble født. Vi er alle mennesker. Det er ikke noe "du tilhører Kristendom""du tilhører Islam". Herregud. Skummelt hvor hjernevaska folk lar seg bli. Islam er vel den religionen som skaper mest trøbbel. Ikke alle muslimer, men de eksreministene. Jeg tror på yoga. Jeg tror at hvis det er en Gud, så er gud det "øvre jeg". Det er ikke noen person "der oppe" som våker over oss! 

Hvorfor skulle jeg da bli forelsket i en muslim? Hva sier Allah til at jeg ble forelsket i en av hans? :P jeg oppfyller nesten kriteriene tilen muslimsk kvinne. Jeg dekker meg ikke, men jeg er jomfru, drikker omtrent aldri. Lol. 

Nei. Til helvete med religion. Skaper bare krig. 

Anonymkode: ff4e4...9d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke annet enn at religion ødelegger alt. Jeg skjønner ikke at det er mulig å tro en gang. Vi er for faen meg ikke født med forskjellig gud! Vi ble født tilfeldig i det landet vi ble født. Vi er alle mennesker. Det er ikke noe "du tilhører Kristendom""du tilhører Islam". Herregud. Skummelt hvor hjernevaska folk lar seg bli. Islam er vel den religionen som skaper mest trøbbel. Ikke alle muslimer, men de eksreministene. Jeg tror på yoga. Jeg tror at hvis det er en Gud, så er gud det "øvre jeg". Det er ikke noen person "der oppe" som våker over oss! 

Hvorfor skulle jeg da bli forelsket i en muslim? Hva sier Allah til at jeg ble forelsket i en av hans? :P jeg oppfyller nesten kriteriene tilen muslimsk kvinne. Jeg dekker meg ikke, men jeg er jomfru, drikker omtrent aldri. Lol. 

Nei. Til helvete med religion. Skaper bare krig. 

Anonymkode: ff4e4...9d5

Amen

MEN, vet hva religiøse tror hadde skjedd uten religion? Anarki. De tror alle hadde gått rundt å drept hverandre. Religion eksisterer som en kontrollmekanisme, og når religiøse selv mener de hadde klikka uten religion, så tror jeg det er bedre at de har den. 

Anonymkode: 7c04f...f9c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lykkebamsen

Hvis man hadde fjernet alt som het religion, så ville mennesker fortsatt gjort noe "religiøst". Det vil si at de hadde funnet seg noe rituelt å gjøre daglig, eller ukentlig, noe de kunne basert livet sitt på. Kanskje meditert eller utført yoga-øvelser der de før hadde gått ned og bedt til Gud på alle fire. 

Kanskje brukt en time hver morgen til å sitte og gråte seg tom, eller le seg halvt fordervet før arbeidsdagen begynte. Kanskje tent røkelse og viftet med dette over hodet sitt som en slags renselse og kickstart på dagen sin. 

Det du skriver om indere som brenner sine døde på elva Ganges, virker jo totalt meningsløst, men det viser jo igjen at en slik handling gir mening for dem. For alle andre utenforstående virker det helt bak mål, men for dem så gir det en mening, noe som virker som en trøst når sorgen er på sitt tyngste. 

Men kanskje jeg er helt på viddene?  :unsure: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...