Gå til innhold

Refluks - Sliter med mat og kvalme


OdaE

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har hatt vanskeligheter med mat og kvalme så og si hele livet. Kan huske at jeg ofte var kvalm når jeg hadde lagt meg som barn, og lå og skalv til jeg klarte å sovne. Spesielt etter jeg hadde spist ting som yoghurt til kveldsmat. Ble også fort kvalm av alt slags mat, og fikk fort mye aversjon mot mat, og utviklet etterhvert angst mot å kaste opp, så blir veldig stresset og redd av kvalme. 

Jeg hadde noen år fra ca. 17/18 - 20 års alderen som var veldig bra år der jeg ikke kan huske å ha vært kvalm på samme måten. Jeg var vegetarianer fra jeg var 17 - 19 år ca. I den gode perioden spiste jeg det meste jeg hadde lyst på av mat, som middager, sjokolade, chips, osv. (Hadde fortsatt angst mot å kaste opp, men merket ikke noe til den siden jeg så og si ikke var kvalm lenger). Eneste jeg ikke kunne spise var veldig mektig mat som kaker, godteri, osv. Kunne kanskje spise en hvetebolle, men ville nok blitt litt kvalm. 

Etter jeg fylte 21 (jeg er nå 22) begynte problemene å komme tilbake, og de kom da ganske raskt, og ble fort verre. Jeg gikk fra å kunne spise en hel pose med chips, til å ikke klare å spise chips i det hele tatt lenger. Samme med sjokolade, kunne før spise en halv stor sjokoladeplate uten problemer, og kunne ikke lenger spise en bit før jeg ble veldig kvalm. Angsten blusset fort opp igjen, og utviklet seg mer som OCD med mye håndvask, hygienetanker, osv.  (OCDen er bedre nå, etter jeg har jobbet myyye med det, men den er ikke helt bra). Utviklet seg til at jeg ikke engang klarte å spise normal middag, da jeg ble kvalm av alt. Ble sittende i noen mnd der jeg kun spiste tørre brødskiver/rundstykker, litt kalkunfilet og egg, frukt og grønnsaker. 

Oppsøkte lege, der jeg fort fikk satt noen B12 sprøyter og fikk sterke D-vitamin tabletter, siden jeg hadde ekstrem mangel på dette. Legen konkluderte med at det kunne være refluks (syre kommer opp igjen og skaper ubehag, spesielt ved fet mat (middag osv) ), fikk Somac (40 mg) mot dette, og det hjalp endel når det kom til middag. Jeg kunne etter ca 2 - 5 dager på tablettene spise mer normalt til middag. Klarer nå å spise mat som kjøttdeig, laks, osv. Helt fantastisk å klare å spise en hel laksebit uten mye kvalme. Kan også spise litt pålegg igjen, som er helt nydelig. Det er 3 uker siden jeg startet på Somac, jeg har tatt 1 tablett hver dag på morgenen sammen med frokost (vet de skal taes uten mat, men legen sa det var ok å ta de med mat, så var det mindre sannsynlig å bli kvalm av de). 

Problemet er bare at kvalmen sitter igjen når maten blir for fet, og med søt mat. Jeg kan ikke spise mat som fks burger (helt enkel burger, stekt hjemme i veldig lite olje). Jeg kan ikke spise sjokolade. Jeg prøvde meg på en halv rute av en melkesjokoladeplate, altså veldig lite, og var kvalm resten av dagen. Kvalmen kommer etter en stund, og bygger seg opp. Samme med en liten bit med pepperkake, spiste en liten bit (altså veldig liten) av et pepperkakehjerte, og ble så kvalm at jeg trodde jeg kom til å kaste opp. Jeg kan redusere kvalmen med å spise ting som tørre brødskiver/rundstykker og spesielt frukt som epler/pærer. Har alltid spist eple mot kvalme av mat, og det hjelper så og si alltid. Noen ganger forsvinner kvalmen helt etter et eple. 

Legen har testet meg for så og si alt, jeg har fint stoffskifte, ikke cøliaki, ikke tarmproblemer, osv. Jeg tok en haug blodprøver, avføringsprøve, osv. Har ikke tatt gastroskopi, kan få det om jeg vil, men er veldig redd for det pga angsten/emetofobi. 

Er det noen som har/har hatt lignende problem? Noen som vet hvor problemet kan ligge? Er det refluksen som fortsatt er problemet, skal jeg spør om andre medisiner/større dose? Eller er det noe annet? Har veldig lyst til å kunne spise normalt.. Hadde vært helt nydelig å bare kunne kose seg med sjokolade eller chips igjen, spise pepperkaker i julen, ikke måtte takke nei til kaker i selskap, osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du operert for refluks eller har du bare fått medikamenter for det? Jeg ble operert for refluks når jeg var liten (er 21 år nå), og siden da har jeg aldri hatt muligheten til å kaste opp. I voksen alder har jeg aldri slitt med et slik problem som deg. Er bare veldig ubehagelig å ikke kunne kaste opp hvis man er kvalm eller har luft i magen. Det kan godt være refluks som din fastlege sier, og hvis du merker bedring av tablettene, men det er skummelt å si at det er det. Tror ingen andre enn fastlegen kan svare deg på det, men synd det skal være slik for deg. Kanskje lurt å ta en gastroskopi for å se om det er nå galt? Tenker at det er verdt ett forsøk.

Anonymkode: d8dbf...e29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke operert nei.

Hvorfor ble du operert istedet for å ta medisiner? 
Hva skjer om du blir matforgiftet eller får omgangssyke og kroppen egentlig "må" kaste opp da? 

Ja, det med fet mat må være refluks tenker jeg, siden det hjalp på med tablettene. Men jeg forstår ikke hvorfor kroppen min ikke tåler sjokolade, o.l. Er det mulig å ikke tåle sukker? Det er så rart, for jeg tålte jo det før. 

Ja, tenker det kanskje er lurt å ta gastroskopi. Vil bare så gjerne slippe, haha..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Ts

Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege.

Vennlig hilsen

Blod, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...