Gå til innhold

Rustesting.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har flere spørsmål rundt dette. Vi kan begynne med nr 1.

Hvem har råd til det? Det koster skorta og når det ikke dekkes av staten, kan man da få hjelp til å dekke dette. Tenker om det f.es er er krav fra arbeidsgiver. 

2. Hva skjer om man har adhd og går på medisiner og man rustestes? Man vil jo slå ut positivt uansett om man skjenkes for amfetamin? Dette kan jo ha farlige konsekvenser ovenfor både jobb og eventuelt barn og barnevern? 

3. Har lest forskning fra USA som viste at en stor prosentandel av labtester gå feil resultat! Gjelder dette også i Norge? Hvor ofte er i åfall dette tilfelle?

Nr 4. Jeg klikket bananas på en fest når jeg var 19. Politiet kom, og jeg lagde rabalder (desverre, ja jeg vet det var dumt)

Alle på festen ble rustestes, bortsett fra jeg! Enda det var jeg som ble anmeldt og måtte i rettsak.... Hvorfor bare de andre, som ikke hadde noe med mitt rabalder å gjøre? 

 

Anonymkode: ead33...f02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Råd til det? En ti pk med rustester koster typ 40 kr på nettet, og ja de er trygge og grundige. Rustesting på privat initativ er ikke dyrt , men rustesting på statlig initativ er dyrt fordi de sender inn til lab og man må inn på klinikk for å pisse / ta blodprøve og overvåkes osv. Hjemmetest er bare å tisse litt på pinnen og få resultatet med en gang. 

2. Hvis man går på medisiner som slår ut som rus, som f eks ADHD medisiner så har man jo en diagnose på papir og en resept på disse medisinene. Da viser man resepten så er problemstillingen løst. 

3. Nei , labtester gir så å si aldri feil resultat, ikke hjemmetester heller 

4. Sikkert fordi du var åpenbart rusa da, eller fordi de uansett siktet deg for noe annet siden du endte i retten og ikke så på det som nødvendig å ha svart på hvitt at du var rusa også siden lovbruddet ditt (vold? ordensforstyrrelse?) gjaldt noe annet. Det var jo bare bra for din rettsak at du ikke hadde blitt testa for rus eller slått ut på noe rusprøve, for da ville du fått det som lovbrudd og anklage også. 

Anonymkode: 52ef1...669

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

1. Råd til det? En ti pk med rustester koster typ 40 kr på nettet, og ja de er trygge og grundige. Rustesting på privat initativ er ikke dyrt , men rustesting på statlig initativ er dyrt fordi de sender inn til lab og man må inn på klinikk for å pisse / ta blodprøve og overvåkes osv. Hjemmetest er bare å tisse litt på pinnen og få resultatet med en gang. 

2. Hvis man går på medisiner som slår ut som rus, som f eks ADHD medisiner så har man jo en diagnose på papir og en resept på disse medisinene. Da viser man resepten så er problemstillingen løst. 

3. Nei , labtester gir så å si aldri feil resultat, ikke hjemmetester heller 

4. Sikkert fordi du var åpenbart rusa da, eller fordi de uansett siktet deg for noe annet siden du endte i retten og ikke så på det som nødvendig å ha svart på hvitt at du var rusa også siden lovbruddet ditt (vold? ordensforstyrrelse?) gjaldt noe annet. Det var jo bare bra for din rettsak at du ikke hadde blitt testa for rus eller slått ut på noe rusprøve, for da ville du fått det som lovbrudd og anklage også. 

Anonymkode: 52ef1...669

Men det holder da ikke for bv eller arbeidsgiver at man tar en test fra apoteket! Det ville de aldri gått med på, da det skal gjøres i samhold ned lege? 

Men om man har resept, men er mistenkt for rusbruk så er det greit da? Barnevernet eller arbeidsgiver finner aldri ut om du bruker amfetamin i tillegg til medisinen? Finnes det igjen tester som skiller de forskjellige? Må man slutte på medisin for å bevise sin uskyld? 

Ang hjemmefester tror jeg du tar feil, da det var om det på nyhetene nylig, og foreldre ble advart mot at man kan få utslag selv m man ikke har brukt noe. Damen på helsekontrollen på tv2 tester jo positivt på heroin etter å ha spist et frøhorn! 

Ja jeg var påviket av alkohol. Ordensforstyrrelse. Hadde jeg blitt testet ville den slått ut som negativ, for jeg har aldri brukt noe annet enn alkohol. Synes det er verre at alle instanser kommer i ettertid og sier at "jeg sikkert var ruset". Når jeg VET at jeg ikke var det. Eller annet enn alkohol da 😐

Anonymkode: ead33...f02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang valmuefrø og testing for opiater, så risikerer man at den slår ut positivt ja. Og det holder ikke med å si at man spiste valmuefrø, det blir mest sannsynlig ikke godkjent. Så man må være litt oppmerksom.

Hvis du går på medisiner som vil slå ut positivt på test så blir dette registrert. Og da vil de ikke vite om du faktisk bruker noe eller om det bare er medisinene dine ja.

Anonymkode: a5d1d...1ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ang valmuefrø og testing for opiater, så risikerer man at den slår ut positivt ja. Og det holder ikke med å si at man spiste valmuefrø, det blir mest sannsynlig ikke godkjent. Så man må være litt oppmerksom.

Hvis du går på medisiner som vil slå ut positivt på test så blir dette registrert. Og da vil de ikke vite om du faktisk bruker noe eller om det bare er medisinene dine ja.

Anonymkode: a5d1d...1ab

Så hvordan går de frem da? De kan vel ikke gi folk tilbake lappen, barn eller jobb om de ikke VET? 

Anonymkode: ead33...f02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, AnonymBruker said:

Men det holder da ikke for bv eller arbeidsgiver at man tar en test fra apoteket! Det ville de aldri gått med på, da det skal gjøres i samhold ned lege? 

Men om man har resept, men er mistenkt for rusbruk så er det greit da? Barnevernet eller arbeidsgiver finner aldri ut om du bruker amfetamin i tillegg til medisinen? Finnes det igjen tester som skiller de forskjellige? Må man slutte på medisin for å bevise sin uskyld? 

Ang hjemmefester tror jeg du tar feil, da det var om det på nyhetene nylig, og foreldre ble advart mot at man kan få utslag selv m man ikke har brukt noe. Damen på helsekontrollen på tv2 tester jo positivt på heroin etter å ha spist et frøhorn! 

Ja jeg var påviket av alkohol. Ordensforstyrrelse. Hadde jeg blitt testet ville den slått ut som negativ, for jeg har aldri brukt noe annet enn alkohol. Synes det er verre at alle instanser kommer i ettertid og sier at "jeg sikkert var ruset". Når jeg VET at jeg ikke var det. Eller annet enn alkohol da 😐

Anonymkode: ead33...f02

Hvis du har rekvisisjon, betaler du ikke for prøvene.

Det er standard prosedyre ved alle kliniske laboratorier i norge at en positiv screening test (som oftest et immuno-assay), som er veldig sensitiv, bekreftes med masspektrometri/gasskromatografi (eller væskekromatografi), og disse er veldig spesifikke. Når du får et positivt testresultat, er det bekreftet i to separate analyser. Det finnes feilkilder, men de er svært sjeldne, og jeg har ikke tenkt å legge dem ut her, slik at de kan utnyttes.

Man tester ikke positivt på heroin etter å ha spist frøbrød. Valmuefrø gir utslag på morfin og kodein, men ikke spesifikke heroinmetabolitter (6-MAM).

Dersom du står under medikamentell behandling for ADHD vil du ganske riktig få positiv test for amfetamin. Derfor skal ordinert medisinering føres opp på rekvisisjonen til analyselaboratoriet, og prøven vil bli kommentert. Det finnes parametre som muliggjør å avdekke om du har brukt a,fetamin eller andre amfetaminlignende stoffer ved siden av slik medisinering, men jeg har ikke tenkt å fortelle deg hvordan.

Du må snakke med den som krever dokumentasjon av din rusfrihet for å finne ut av hvordan dette løses praktisk, og hvem som har det økonomiske ansvaret for å betale for dine analyser. Dersom det kreves av deg at du skal avlegge prøver for å dokumentere rusfrihet, er det i hovedsak ikke du som skal betale for testene, men dette kan jeg ikke si mere om uten å vite mer konkret. Jeg vil ikke at du skal legge ut slike detaljer på nett.

Anonymkode: 04988...9ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er testing hos arbeidsgiver skal de betale det. Ikke hvem som helst som kan ta de testene på arbeidsplass.

Vi har uanmeldt testing på vår arbplass. Prøver blir sendt til England.  Når de kommer må vi skrive opp hva slags medisin vi bruker. På pakken eller medisinske må lappen med ditt navn være på.

Ang bv så vil jeg anta, om de krever testing så skal de betale det. 

Ville ikke gått for testene som selges på apotek. Stor feilmargin. Og det vil være synd om eks bv skulle få feil resultat 

Anonymkode: b3176...2a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...