Gå til innhold

Tror folk på KG at dysleksi er noe ikke eksisterer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Overrasket

Nei. 
Men det virker som om noen tror at dyseleksi alltid er grunnen for alle skrive- og stavefeil. 
Noen ganger kan det rett og slett skyldes latskap, uvitenhet og manglende interesse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lykkebamsen

Jeg tror bare at det er litt for mange som bruker dysleksi som en slags "unnskyldning" hver gang noen her inne peker på enkeltes skrivefeil, noe jeg synes er trist. Det går da derfor utover dem som faktisk har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Virker nesten slik.

Anonymkode: 42633...b7d

Hvorfor sier du det? Har noen mobbet deg for skrivefeil her inne? Min egen pappa har dysleksi, men skriver perfekt. Noen skylder på dysleksi når de kun har hatt skoleproblemer. Virker som det har blitt en hvilepute for mange å si at man har dysleksi, fremfor å jobbe med saken. 

Anonymkode: 9bd5b...1db

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får også inntrykk av det. Nåde den som ikke dobbeltsjekker stavingen, da er hanemarsjen i gang. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ofte lett å se de som helt tydelig slurver og de som skriver som typiske dyslektikere? Konsekvent feilskriving av ord, konsekvent feil tegnsetting (eller manglende tegnsetting) er vel ofte slurv, mens omstokking av bokstaver er typisk?

Jeg er elendig på språk selv, men gjør en innsats for å gjøre innleggene mine så forståelige som mulig. Siden jeg sliter med språk er det vanskelig å lese innlegg som er fulle av feil (altså ikke bare et ord feil her og der). Orddeling (særskriving) gjør det veldig vanskelig for meg å lese. Det verste er dialektskriving, det gir jeg opp med en gang. Ofte når noen kommenterer på skrivefeil, som folk svarer "herregud du skjønte vel det" så er det ofte at jeg faktisk ikke har forstått hva som skrives der. Men jeg har ikke dysleksi selv om jeg av og til sliter med å forstå tekst og ofte skriver feil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hjelper mye å bruke en tastatur app som også autokorrektur. Da blir det enten rett eller helt feil. 

Hjelper meg mye, og håndterer fint flere språk samtidig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 En del gidder jo rett og slett ikke å lese over og korrigere hvis dem har gjort noe feil... 

Anonymkode: a647b...b4f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En trenger ikke å ha dysleksi for å ikke ha orket å lære seg forskjell på og/å.

Anonymkode: 005fa...339

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forum skulle vel vært forbeholdt kun de som har en bra nok rettskrivning om enkelte fikk bestemme... 

Dysleksi er ikke bare bokstaver som stokker seg om. Det er og varierende grad, der noen er verre rammet enn andre. Hadde en i klassen på barneskolen som ikke så forskjell på b og d, og p og q. Kunne bli noen festlige ord fra han. Andre klarer ikke å skrive korrekt uansett hvor mye tid de bruker til å se over før de poster. Og/å sliter nesten alle de jeg kjenner med dysleksi med, mange er dårlig på tegnsetting og. 

Om folk klarer å huske tilbake til skoletiden, så fikk ikke alle enten S i norsk eller var dyslektikere. Det finnes altså mennesker som skriver dårligere enn andre, på lik linje med at noen var bedre i matte enn andre og jamnt over bedre på skolen enn andre. Men kanskje det burde vært innsending av vitnemål før en fikk delta på forum? 

Det er sikkert ikke festlig at dersom en som ikke skriver bra nok poster en tråd fordi de lurer på noe, så kommer språknaziene og retter og kverulerer gang på gang, og det sklir ut. For selv om du trur du selv skal være flink og rette på denne personen for en gangs skyld, så er du bare en av ufattelig mange (trekk kølapp...).

Flere jeg kjenner med dysleksi skyr forum som pesten, fordi de vet de ikke klarer å skrive bra nok for mobben der inne. Selv om dette er forum som er mer faglig rettet, og ikke bare ren underholdning som andre er. Dessverre tillater moderatorer mange steder at mobben får fortsette, i stede for å røske tak i de, slette denne evinnelige hakkingen og gi en liten time out til de som ikke gir seg. 

Ikke alle som skriver på norsk på forum har norsk som morsmål heller. Men regner med at alle som elsker å hakke på andre skriver samtlige fremmedspråk korrekt, også etter bare noen få år... 

Anonymkode: 3991c...cd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Overrasket skrev:

Nei. 
Men det virker som om noen tror at dyseleksi alltid er grunnen for alle skrive- og stavefeil. 
Noen ganger kan det rett og slett skyldes latskap, uvitenhet og manglende interesse. 

Helt enig. Jeg har lagt merke til noe litt pussig. Er venner med mange gamle skolevenner på facebook. Noen av disse var mindre skoleflinke og fikk mer eller mindre konsekvent dårlige karakterer (joda, det er så lenge siden) i de fleste fag og ikke alle har fullført videregående. Likevel skriver de (som for det meste har ufaglærte jobber) mer eller mindre korrekt norsk i innleggene sine. Mens hos de yngre på vennelista (mange høyt utdannede og såkalt vellykkede mennesker med gode jobber osv.) florerer skrivefeilene. Her er det nok å ta av både når det gjelder både særskrivingsfeil og alt mulig annet... Er det noen som har en forklaring på dette?

Anonymkode: 30baf...cef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, stan said:

Det hjelper mye å bruke en tastatur app som også autokorrektur. Da blir det enten rett eller helt feil. 

Hjelper meg mye, og håndterer fint flere språk samtidig. 

Har du en god sånn til norsk skriving?
Da tenker jeg på data og ikke mobil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, kaleidoskop skrev:

Har du en god sånn til norsk skriving?
Da tenker jeg på data og ikke mobil.

Nei dessverre. Til Windows har jeg bare den som er innebygget. Den er jo grei, men SwiftKey jeg bruker på Android er bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stan skrev:

Nei dessverre. Til Windows har jeg bare den som er innebygget. Den er jo grei, men SwiftKey jeg bruker på Android er bedre. 

Den i Word eksempel får og en del mennesker til å skrive dårligere. Enkelte programmer vil gjerne at vi skriver ting som blomsterpotte i to ord, og folk "retter" ivrig for å unngå røde streker i teksten sin.

Anonymkode: 3991c...cd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den i Word eksempel får og en del mennesker til å skrive dårligere. Enkelte programmer vil gjerne at vi skriver ting som blomsterpotte i to ord, og folk "retter" ivrig for å unngå røde streker i teksten sin.

Anonymkode: 3991c...cd2

Kjenner meg igjen. Jeg er aktiv orddeler. Helst vil jeg skrive "fly plass", "bil sete" og "under bukse".  Men jeg trosser røde streker og egen lyst, og syns selv jeg har blitt ganske flink. Det hjelper veldig å lese igjennom egen tekst før jeg trykker "Send inn svar".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

44 minutter siden, stan said:

Kjenner meg igjen. Jeg er aktiv orddeler. Helst vil jeg skrive "fly plass", "bil sete" og "under bukse".  Men jeg trosser røde streker og egen lyst, og syns selv jeg har blitt ganske flink. Det hjelper veldig å lese igjennom egen tekst før jeg trykker "Send inn svar".

Men når du leser, ser du ikke at det blir feil å skrive det i to ord? Hvis noen skriver "under bukse", så leser ikke jeg det som underbukse i ett ord, jeg leser det som under *pause* bukse. Det tar litt tid før jeg kobler at det er underbukse og ikke noe som ligger under en bukse det er snakk om. Spør bare fordi jeg er nysgjerrig.

Som regel går det kjapt når jeg ser konteksten det er skrevet i, men om det er et innlegg med mye sånne feil blir det vanskelig for meg å forstå helheten. Jo mer feil, jo mer ord for ord må jeg lese, og da blir det bare enda vanskeligere om det er mye orddelingsfeil.

Eksempel: Under bukse, noe ligger under en bukse? Er det noe man har på under buksa (her burde jeg sikkert skjønt greia, men forbausende ofte gjør jeg ikke det, spesielt om mer av innlegget er forvirrende :kari:). Eller er bukse skrivefeil, skulle det for eksempel vært under en busk? Er det snakk om busk, som i hagebusk eller kjønnshårbusk? Og så videre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Duckie skrev:

Men når du leser, ser du ikke at det blir feil å skrive det i to ord? Hvis noen skriver "under bukse", så leser ikke jeg det som underbukse i ett ord, jeg leser det som under *pause* bukse. Det tar litt tid før jeg kobler at det er underbukse og ikke noe som ligger under en bukse det er snakk om. Spør bare fordi jeg er nysgjerrig.

Som regel går det kjapt når jeg ser konteksten det er skrevet i, men om det er et innlegg med mye sånne feil blir det vanskelig for meg å forstå helheten. Jo mer feil, jo mer ord for ord må jeg lese, og da blir det bare enda vanskeligere om det er mye orddelingsfeil.

Eksempel: Under bukse, noe ligger under en bukse? Er det noe man har på under buksa (her burde jeg sikkert skjønt greia, men forbausende ofte gjør jeg ikke det, spesielt om mer av innlegget er forvirrende :kari:). Eller er bukse skrivefeil, skulle det for eksempel vært under en busk? Er det snakk om busk, som i hagebusk eller kjønnshårbusk? Og så videre.

Joda, når jeg leser går det bra. Men når jeg skriver er det viktig at jeg leser over, men det er lett å glemme. Men det skjer mer med stavekontrollen i Windows enn på mobilen. Siden mobilen foreslår ordene blir det færre feil av den typen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.12.2017 den 15.25, Overrasket skrev:

Nei. 
Men det virker som om noen tror at dyseleksi alltid er grunnen for alle skrive- og stavefeil. 
Noen ganger kan det rett og slett skyldes latskap, uvitenhet og manglende interesse. 

Her inne er alt latskap. 

Anonymkode: d7132...d57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...