Gå til innhold

Er veganere egentlig spiseforstyrrelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har tenkt litt på dette i det siste. De veganere jeg kjenner er nr1: sykelig opptatt av mat og nr2: har svært mange matvarer de ikke kan/vil spise. Er ikke dette nesten definisjonen på en spiseforstyrrelse? Ja, de kan skylde på at miljø/klima er grunnen, men jeg er ganske sikker på at mye av grunnen er for å være tynn/sunn/spesiell. Vet også om noen damer som har anoreksi, og for begge disse begynte det med at de var blitt vegetarianere(og er det forsåvidt fortsatt). 

Anonymkode: 252dd...905

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, men noen som er veganere kan selvsagt ha spisefortyrrelse

Det blir litt som å spørre om alle som ikke spiser ost har spisefortyrrelse. Noen har det, andre ikke. Majoriteten har det ikke

Er dette litt for innviklet forklaring? Kan prøve å forenkle den om det var vanskelig å forstå? 

Anonymkode: 1490a...6a9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at det finnes mennesker som elger å bli vegetarianere/veganere for å "ha en unnskyldning" for og ikke spise enkelte matvarer. Så ja, i noen tilfeller kan det være tilfellet. Likevel vil jeg ikke tro dette gjelder absolutt alle. Jeg vet om mange veganere/vegetarianere som er svært glade i mat og spiser ubegrenset - av det livsstilen de har valgt, tillater.

Anonymkode: 99ce2...1d0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har tenkt litt på dette i det siste. De veganere jeg kjenner er nr1: sykelig opptatt av mat og nr2: har svært mange matvarer de ikke kan/vil spise. Er ikke dette nesten definisjonen på en spiseforstyrrelse? Ja, de kan skylde på at miljø/klima er grunnen, men jeg er ganske sikker på at mye av grunnen er for å være tynn/sunn/spesiell. Vet også om noen damer som har anoreksi, og for begge disse begynte det med at de var blitt vegetarianere(og er det forsåvidt fortsatt). 

Anonymkode: 252dd...905

Ja, det gjelder en del i alle fall. Å være veganer er en "legitim" måte å kutte ut matvarer på for spiseforstyrrede. Andre har kanskje anlegg for spiseforstyrrelse og pådrar seg det når de begynner å legge om kosten. 

Anonymkode: 2803d...fbb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet at det finnes mennesker som elger å bli vegetarianere/veganere for å "ha en unnskyldning" for og ikke spise enkelte matvarer. Så ja, i noen tilfeller kan det være tilfellet. Likevel vil jeg ikke tro dette gjelder absolutt alle. Jeg vet om mange veganere/vegetarianere som er svært glade i mat og spiser ubegrenset - av det livsstilen de har valgt, tillater.

Anonymkode: 99ce2...1d0

Ja det finnes jo såklart, var derfor jeg la denne tråden under «generaliseringer». Men jeg tror faktisk det gjelder flertallet.

ts

Anonymkode: 252dd...905

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja det finnes jo såklart, var derfor jeg la denne tråden under «generaliseringer». Men jeg tror faktisk det gjelder flertallet.

ts

Anonymkode: 252dd...905

Og noen tror på påskeharen. Du skal få lov å ha dine tro basert på at du kjenner to mennesker.

Anonymkode: 1490a...6a9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser ikke kjøtt... men det et kun fordi jeg blir fysisk dårlig av det. Er ikke fordi jeg har lyst å redde verden.

Anonymkode: 8dce5...595

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

man har en sf "når tanker og handlinger knyttet til mat forringer livskvaliteten" 

Man kan være veganer/vegetarianer med sf, men man kan jo også ha det som altetende. Dessuten er ikke vegansk mat nødvendigvis sunt. det finnes mange usunne alternativer til mat fra dyr. 

Endret av pepsimaxtakk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste veganere er ikke spiseforstyrret. Akkurat som de aller fleste alt-etende ikke er spiseforstyrret. Unntak forekommer i begge grupper.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, blåtimen skrev:

De aller fleste veganere er ikke spiseforstyrret. Akkurat som de aller fleste alt-etende ikke er spiseforstyrret. Unntak forekommer i begge grupper.

Stemmer. Noen er også personlighetsforstyrret eller bare slitsomt misjonerende. 

Anonymkode: 2803d...fbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vegetarianer, og eneste jeg spiser som kommer fra dyr, er gulost. Så bortsett fra gulosten, spiser jeg som en veganer. Og jeg er overvektig. Det er faktisk utrolig mye god mat man kan spise, og godteri, brus, potetgull, is, kaker osv. Jeg startet som vegetarianer som tenåring, jeg er oppvokst i nærheten av slakteriet på Hasle, og etter x antall turer forbi slakteriet, hvor man hører dyrene som hyler og skriker. Klarte jeg ikke å spise de lenger. Det har overhodet ikke noe med en spiseforstyrrelse og gjøre. Det har noe med min medfølelse for levende vesener, som må lide og dø, for at du skal få spise bacon.

Anonymkode: 002b9...04e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nope.

 

Setter heller spørsmålstegn ved de som insiterer på å drikke morsmelk til hu/hest/katt/whatever, og som forguder smaken på døde dyr, selv om de steker de, krydrer de til det ugjenkjennelige :fnise: (liker du kjøtt? Prøv å spis det helt rått uten noenting - da er man kjøtteter)

 

Spiser kjøtt selv, men er jo oppegående nok til å skjøne at det beste er jo å ikke spise dyreprodukter. 

Anonymkode: 15a43...f47

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.12.2017 den 14.51, AnonymBruker skrev:

Nope.

 

Setter heller spørsmålstegn ved de som insiterer på å drikke morsmelk til hu/hest/katt/whatever, og som forguder smaken på døde dyr, selv om de steker de, krydrer de til det ugjenkjennelige :fnise: (liker du kjøtt? Prøv å spis det helt rått uten noenting - da er man kjøtteter)

 

Spiser kjøtt selv, men er jo oppegående nok til å skjøne at det beste er jo å ikke spise dyreprodukter. 

Anonymkode: 15a43...f47

Hvorfor er det best?

Anonymkode: 252dd...905

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.12.2017 den 14.51, AnonymBruker skrev:

Nope.

 

Setter heller spørsmålstegn ved de som insiterer på å drikke morsmelk til hu/hest/katt/whatever, og som forguder smaken på døde dyr, selv om de steker de, krydrer de til det ugjenkjennelige :fnise: (liker du kjøtt? Prøv å spis det helt rått uten noenting - da er man kjøtteter)

 

Spiser kjøtt selv, men er jo oppegående nok til å skjøne at det beste er jo å ikke spise dyreprodukter. 

Anonymkode: 15a43...f47

Hvorfor skal man sitte å gnafse på rått kjøtt for å bevise at man liker kjøtt?   Vi er ikke huleboere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 11.12.2017 den 14.40, AnonymBruker skrev:

Jeg er vegetarianer, og eneste jeg spiser som kommer fra dyr, er gulost. Så bortsett fra gulosten, spiser jeg som en veganer. Og jeg er overvektig. Det er faktisk utrolig mye god mat man kan spise, og godteri, brus, potetgull, is, kaker osv. Jeg startet som vegetarianer som tenåring, jeg er oppvokst i nærheten av slakteriet på Hasle, og etter x antall turer forbi slakteriet, hvor man hører dyrene som hyler og skriker. Klarte jeg ikke å spise de lenger. Det har overhodet ikke noe med en spiseforstyrrelse og gjøre. Det har noe med min medfølelse for levende vesener, som må lide og dø, for at du skal få spise bacon.

Anonymkode: 002b9...04e

Jess. Jeg er også vegetarianer som heller mer mot veganer og jeg er langt fra tynn, selvom jeg prøver å gå ned i vekt. Det er ikke pga vekt og sånt jeg er vegetarianer.

Jeg er miljøaktivist og dyrevenn! :mynona:

Anonymkode: 6a18f...bdf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næringsmidler som er veganske: cola, øl, pringles, oljer, avokado, nøtter osv - altså er man ikke nødvendigvis tynn som veganer. 

Anonymkode: 14908...3eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, veganere er opptatt av god helse, ikke å se tynn ut. 

Anonymkode: 1afd3...183

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...