Gå til innhold

Skole for barn med Asperger


mhajak333

Anbefalte innlegg

Jeg vet dere mener det godt, alle rådene om å bli i Norge. Det føles bare litt håpløst nå og gapet mellom han og gjevnaldrende bare vokser. Den ene skolen jeg så på i Trondheim var for tyngre autister enn han. Han er veldig oppegående og smart men faller utenfor i de fleste sosiale sammenhenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Solstråletårer

Hvorfor tror du det er bedre i England . Er bare nysgjerrig.  Hvor har du hørt og hva. Jeg har aldri  hørt att det er bedre der. Vet de er strengere der borte. Og stiller mere krav til ungene. Og de har gått  på skole i mange år før vi gjør her. Så her kommer vel gutten din å slite litt. Ville han klare å ta de igjen.  Men er det så at du personlig  har lyst å flytte til england. Så har du lov til det da.  Vi bare sier at  på mange  skoler er det sånn du sier. Min går på en sånn skole . Og ungen var ulykkelig og skolen var vond før det. Men på den nye kjempe flott. Min sliter med det soiale men lærer seg. Pga skolen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis sønnen din har store utfordringer knyttet til sin diagnose så vil jeg tro at overganger også er vanskelig for han. Å flytte til England da vil nok gjøre ting langt verre for han. 

Har selv et barn med autisme (barneautisme) som ikke ville fungert i normal klasse. Han går på forsterket avdeling og har den oppfølgingen han har behov for der. Hos oss finnes det ingen «autismeskole». Det skulle vært ganske ekstremt før vi hadde vurdert å flytte, innenlands vel å merke, fordi jeg vet hvor vanskelig overganger og endringer er for barnet mitt. Ville aldri tenkt tanken på å flytte utenlands med han. De har nok ingen kur mot autisme i England heller så utfordringene vil være der uansett hvor dere bor. Her gjelder det å finne rette menneskene til å jobbe med barnet deres, rette tiltak for han og å gi han en trygg og forutsigbar hverdag. Og utfordringene vil nok fortsette å dukke opp dessverre, så det gjelder for dere som foreldre å være i forkant og ta tak i ting før det blir så ekstremt at det blir umulig å fikse. 

Anonymkode: 7beb1...9f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har heldigvis ikke andre utfordringer enn det sosiale. Har lest på sidene til de engelske skolene og det føltes endelig ut som om det fantes et sted i verden for ham. Har fortsatt tilgode å lese like mye positivt om de norske skolene. hvor i landet finnes disse skolene med forsterket avdeling ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Belowblue skrev:

Han har heldigvis ikke andre utfordringer enn det sosiale. Har lest på sidene til de engelske skolene og det føltes endelig ut som om det fantes et sted i verden for ham. Har fortsatt tilgode å lese like mye positivt om de norske skolene. hvor i landet finnes disse skolene med forsterket avdeling ? 

I Bergen finnes det flere. 

Anonymkode: c935a...250

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Solstråletårer

Fått en del tips her på siden.  Ta prat med ppt og bupa . De kan vise deg noen skoler. På østlandet finnes det mange. De reklamerer ikke for de. For de er offetlige. Altså gratis.  Tipper de i England er privat skoler? 

Endret av Solstråletårer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Passer dessverre ikke så godt for autister da det forventes mye selvstendighet og egenstudier.

Jeg vil heller anbefale spesialskole/klasse. Det finnes mange i Norge også.

-Montessoripedagog 

Anonymkode: c935a...250

Autister kan da og være selvstendige. Og de har krav på ekstra oppfølging på en Montessoriskole og. Kjenner flere autister som klarer seg bedre på Montessoriskoler enn på vanlig offentlig skole. Det er ikke alltid like heldig for høytfungerende autister å gå på spesialskole/klasse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Belowblue skrev:

Han har heldigvis ikke andre utfordringer enn det sosiale. Har lest på sidene til de engelske skolene og det føltes endelig ut som om det fantes et sted i verden for ham. Har fortsatt tilgode å lese like mye positivt om de norske skolene. hvor i landet finnes disse skolene med forsterket avdeling ? 

Hvis det bare er det sosiale som er utfordrende, ville jeg sjekket ut skoler med forsterket avdeling. Noen steder er elevene primært knyttet til normalklasse med deler av tilbudet i spesialavdeling. En annen fordel med dette er at man ikke gjør seg avhengig av enkeltpersoner. På skoler med tilrettelagte avdelinger vil det hele tiden være folk med kompetanse innen området, på skoler hvor det er én spesialpedagog med kompetanse innen autisme er det sårbart.  

Kanskje trenger han bare veiledning innen sosial kompetanse, i så fall kan det beste være å omgås «normale» barn. Det er jo stort sett det verden ellers består av. 

Du sier lite om hva tilbudet består av i dag, annet enn at det «ikke fungerer». 

Skoler med avdelinger finnes over hele landet. 

Anonymkode: d2266...a8b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier ikke noe om hva slags IOP gutten din har. Aldri hørt at England er bedre, men det betyr ikke at det ikke er sant.

Ta kontakt med Aspergerforeningen.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare legge til en ting til... det er ikke avgjørende at menneskene som jobber med barnet ditt har kompetanse på autisme. Det viktige er at de er interessert i å lære om ditt barn, at de er engasjerte og bryr seg. 

De beste menneskene rundt vårt barn hadde lite eller ingen kompetanse på autisme fra før av. De har deltatt på kurs og møter, de lytter til oss foreldre og de er genuint interessert i jobben sin. Vi har fått med oss assistenten som sønnen vår hadde i barnehagen over i skolen og det at assistenten var villig til å begynne å jobbe i skolen han skulle begynne på sier litt om hvor god ressurs assistenten er. Det gjelder å ha et godt team rundt barnet også er det viktig at foreldrene følger tett opp og tar initiativ til å ha hyppige ansvarsgruppemøter/nettverksmøter for å forebygge problemene. 

Hvor i landet bor dere TS? Har dere ingen oppfølging av spesialhelsetjenesten? Dere kan evt ta kontakt med Glenne regionale senter for autisme og høre om de har noen tips og råd til dere. 

Med mindre du har en drøm om å flytte til England av andre årsaker enn skole for din sønn så er det et ganske drastisk tiltak. Det ville vært drastisk for et barn uten disse utfordringene, så sier seg selv at for et barn med autisme er det veldig drastisk

Anonymkode: 7beb1...9f5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde heller søkt han inn på Nordvoll skole i Oslo (nåløyet for å komme inn er ekstremt lite) eller en av de andre skolene som anbefales i tråden enn å flytte han til utlandet. Overgangen til annet språk, kulturforskjeller i tillegg til bare ukjente mennesker vil være brutal for ham, og jeg har heller ikke hørt at det engelske skolevesenet er spesielt godt tilrettelagt. 

Anonymkode: 176ab...eaf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt er dette en plan b hvis ingenting nytter her hjemme. Derfor ønsket jeg å høre fra de som eventuelle hadde gjort dette og erfaringer de har gjort seg. Jeg vil undersøke ALLE muligheter før jeg tar et valg da jeg er fullstendig klar over at det vil bli utfordrende. Men jeg er takknemlig for alle innspill. Når du har en gutt uten venner som gråter hver dag og alle de andre i tillegg er slemme med han så blir jeg nødt til å finne ut hvilke muligheter vi har. Og jeg føler at vi har bare en sjanse, vi flytter bare en gang. Og jeg må være sikker på at det var det beste valget vi kunne gjort for vårt barn. I et annet innlegg kunne jeg skrevet og spurt etter skoler i Norge, men nå var det ikke det jeg spurte etter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Solstråletårer

Men det virker bare som du virkelig tror og håper England  er best. Du har ikke svart på om barnet ditt ville klare å ta igjen de elevene som er i England. Hvordan er han i språk.?  Vi har alle hatt  de problemer med skolen som du har hatt. Tror jeg rett å slett bare lurer på hvordan du kom på england å begynte å utforske det før  Norge  og hva man kan gjøre her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er veldig smart, faglig sterk og kan mye engelsk allerede. Han er utadvendt og har klisterhjerne. Det var en kollega som tipset meg om det og de skolene jeg har sett på var tilrettelagt for barn med asperger og generelt ASD. I England er det mange slike skoler og jeg følte at opplegget der passer godt med hva gutten min har behov for. Så jeg ønsker å finne ut mest mulig om det og om det er gjennomførbart. Ja jeg har alltid hatt en dragning mot England og skulle gjerne flyttet allerede før vi fikk barn. Ja vi kan flytte til Oslo, Molde eller Trondheim men disse skolene er på steder det er veldig dyrt å bo. Spesielt nære sentrum hvor disse skolene ofte er. og vi må begge bytte arbeidsplasser. Dersom vi reiser til England kan mannen pendle og vi klarer oss på kun hans lønn. Slik kan jeg følge opp vår sønn 100% til han er trygg og jeg kan begynne å jobbe. Vi vil ha romslig økonomi og mange muligheter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solstråletårer
39 minutter siden, Belowblue skrev:

Han er veldig smart, faglig sterk og kan mye engelsk allerede. Han er utadvendt og har klisterhjerne. Det var en kollega som tipset meg om det og de skolene jeg har sett på var tilrettelagt for barn med asperger og generelt ASD. I England er det mange slike skoler og jeg følte at opplegget der passer godt med hva gutten min har behov for. Så jeg ønsker å finne ut mest mulig om det og om det er gjennomførbart. Ja jeg har alltid hatt en dragning mot England og skulle gjerne flyttet allerede før vi fikk barn. Ja vi kan flytte til Oslo, Molde eller Trondheim men disse skolene er på steder det er veldig dyrt å bo. Spesielt nære sentrum hvor disse skolene ofte er. og vi må begge bytte arbeidsplasser. Dersom vi reiser til England kan mannen pendle og vi klarer oss på kun hans lønn. Slik kan jeg følge opp vår sønn 100% til han er trygg og jeg kan begynne å jobbe. Vi vil ha romslig økonomi og mange muligheter

Oki det forklarer  det. Du vil til England.  Da skal jeg slutte å si noe mere. Du få lykke  til. Men må bare. Hva sier mannen din har han veldig lyst å pendle. Og kommer du få deg et sosialt liv der. Kjenner  du mange der. Kjenner mannen din mange der. Hva må dere ofre for å flytte ditt. Er mannen din klar for å flytte. 

Endret av Solstråletårer
Hadde mere på hjerte.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

27 minutter siden, Belowblue skrev:

Han er veldig smart, faglig sterk og kan mye engelsk allerede. Han er utadvendt og har klisterhjerne. Det var en kollega som tipset meg om det og de skolene jeg har sett på var tilrettelagt for barn med asperger og generelt ASD. I England er det mange slike skoler og jeg følte at opplegget der passer godt med hva gutten min har behov for. Så jeg ønsker å finne ut mest mulig om det og om det er gjennomførbart. Ja jeg har alltid hatt en dragning mot England og skulle gjerne flyttet allerede før vi fikk barn. Ja vi kan flytte til Oslo, Molde eller Trondheim men disse skolene er på steder det er veldig dyrt å bo. Spesielt nære sentrum hvor disse skolene ofte er. og vi må begge bytte arbeidsplasser. Dersom vi reiser til England kan mannen pendle og vi klarer oss på kun hans lønn. Slik kan jeg følge opp vår sønn 100% til han er trygg og jeg kan begynne å jobbe. Vi vil ha romslig økonomi og mange muligheter

Men hva om dere skiller lag? Skal dere begge bo som singel i England? Hva om en av dere vil hjem, hvem skal bestemme? England har høy ledighet, lavere lønninger enn her, dårligere velferd på en del områder,  og veldig lave pensjoner  (leste jeg nettopp). Om du ikke skal jobbe, må du spare av mannen lønn til pensjon. Greit at du synes norske byer er dyre å bo i, men lønn og trygd og pensjon og goder i England er jo lavere i takt med lavere boligpriser.. .

Husk også at skoletida er en begrenset periode for din sønn. Når han blir ferdig med skolen, skal dere fortsatt bo i England?

Du har ikke sagt noe om hvor du bor i landet, men det er enklere å flytte innenlands av bl å grunnene jeg nevner over.

Guttens skoletid er 10-15 år. Livet er MYE lenger enn det.

Anonymkode: 5cffe...bd1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen har også lyst til å reise dit og har ingenting imot å pendle. Jeg må ikke på død og liv dit, bare undersøker mulighetene for det. Hvis vi flytter blir vi boende for alltid, etablerer nye vennskap og et nytt nettverk. Jeg skal jobbe når barnet er på skole etterhvert eller i mannens friperioder i såfall. Hvis vi flytter til en annen norsk by må vi vel uansett begynne på nytt. Når gutten blir voksen får han selv bestemme hva han vil gjøre med livet sitt. Dersom vi skiller lag så må vi jo uansett løse det på best mulig måte. Hvis vi flytter til Oslo og så skiller lag så må vi på samme måte finne en løsning som er best for barnet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.12.2017 den 20.28, Siki skrev:

Autister kan da og være selvstendige. Og de har krav på ekstra oppfølging på en Montessoriskole og. Kjenner flere autister som klarer seg bedre på Montessoriskoler enn på vanlig offentlig skole. Det er ikke alltid like heldig for høytfungerende autister å gå på spesialskole/klasse. 

Selvsagt får de tilrettelagt undervisning, men på en Montessoriskole kan man ikkr gå vekk fra nontessoriprinsippene. Det vil f.eks. si at barnet må forholde seg til at det ikke er noen fast timeplan med fag (bare "arbeidstid") og at klassen endres fullstendig hver høst. Det er svært vanskelig for mange som er på skalaen. Det gjelder selvsagt ikke alle.  Autister er ikke en ensartet gruppe.  Jeg har selv hatt flere autister i min gruppe. Det har fungert greit på småtrinnet, men vi ser dessverre at det ikke fungerer godt på mellomtrinnet eller ungdomsskolen.

Anonymkode: c935a...250

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er voksen med asperger, og har flyttet til England i voksen alder, på grunn av partneren min, så jeg kan kanskje tilby litt innsikt. 

Det er ikke bare, bare å flytte. Dere har en masse rettigheter i Norge som dere ikke vil få her. Hvis dere flytter nå, vil dere blant annet mer eller mindre si ifra dere trygderettighetene til sønnen deres i Norge i fremtiden, og i England får dere ingen. Han må jobbe seg opp til det hvis han drar tilbake, og hvis han sliter i arbeidslivet så vil det bli vanskelig. Systemet her er annerledes, og det er ikke lett å få rettigheter her som innflytter. Til og med de som er født her har mange færre rettigheter enn vi har i Norge. 

Jeg vet at det ikke er gøy å tenke sånn på fremtiden til barnet sitt, men mange med asperger faller utenfor, og det er faktisk noe dere burde ha i bakhodet. 

Jeg syns det virker som om du helst vil til England, og at du derfor får det til å fremstå som bedre enn det det egentlig er her. Det er så mange ting vi tar for gitt i Norge, som dere mister rettighetene til hvis dere bor i et annet land over lenger tid. 

Anonymkode: 21bdd...57a

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...