Gå til innhold

Er det noen her eller kjenner du noen som har betalt hele utdanningslånet med en gang? Får man ekstra innbetalinger?


mann20

Anbefalte innlegg

Er det noen her eller kjenner du noen som har betalt hele utdanningslånet med en gang? Får man ekstra innbetalinger?

Her stod det: https://www.lanekassen.no/nn-NO/tilbakebetaling/renter/fast-rente/ekstra-innbetaling-nar-du-har-fast-rente/

"

Har du fast rente og betaler inn meir enn det du skal, eller før du får rekninga, kan det påvirke gjelda di. Det skjer også dersom du innfrir heile lånet, avsluttar avtalen, eller får støtte frå Lånekassen til ny utdanning."

 

Endret av mann20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du fast rente på lånet da?

Anonymkode: e2261...b07

hva er fast rente? hvordan jeg at jeg har det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har valgt fast rente, har du ikke fast rente.

Anonymkode: 47544...9c2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ikke har valgt fast rente, har du ikke fast rente.

Anonymkode: 47544...9c2

Hva så? når man leser videre " Det skjer også dersom du innfrir heile lånet, avsluttar avtalen, eller får støtte frå Lånekassen til ny utdanning."  Da er det vel uavhengig om jeg har fast rente eller ikke?

Endret av mann20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva skjer dersom du innfrir heile lånet?

Den faste renta i dag* er lågare enn di fastrente

Vi reknar ut kor mykje Lånekassen tapar på at du innfrir heile lånet før tida (overkurs**), og du får melding frå Lånekassen om å betale inn dette beløpet.

 

Den faste renta i dag* er høgare enn di fastrente

Vi reknar ut kor mykje Lånekassen tener på at du innfrir heile lånet før tida (underkurs**), og vi overfører dette beløpet til bankkontoen din.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kvifor skjer dette? Fordi Lånekassen tapar renteinntekter når vi må låne ut pengane på nytt til ei lågare rente. Dette tapet må du erstatte.
 
Fordi Lånekassen får auka renteinntekter når vi kan låne ut pengane på nytt til ei høgare rente. Dette kjem deg til gode.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan altså måtte betale mer dersom fastrenten i dag er lavere enn den du har.
Dersom fastrenten i dag er høyere, vil du få tilbake penger fra dem.

Har du ikke tatt stilling til om du ønsker fast rente, som nevnt over her; da har du ikke fast rente.

Siden det ikke står noe om konsekvenser dersom du innfrir hele lånet når du har flytende rente,
vil jeg tro at du da bare betaler det du skylder, og de kan låne ut pengene igjen til samme rente.
- derfor ingen konsekvenser som ved fast rente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, mann20 skrev:

Hva så? når man leser videre " Det skjer også dersom du innfrir heile lånet, avsluttar avtalen, eller får støtte frå Lånekassen til ny utdanning."  Da er det vel uavhengig om jeg har fast rente eller ikke?

Selvfølgelig betaler man ikke noe ekstra ut over lånesummen og så langt ubetalt påbeløpt rente om man gjør opp hele lånet, dersom man har flytende rente.

Om det er smart å innfri mer enn det man må av studielånet er derimot en annen sak.

Endret av asterix
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mann20 skrev:

Hvordan det?

Billigste kreditten du kan få.

Gratis penger hvis du dør. Gratis hvis du blir arbeidsledig, gratis hvis du blir ufør. Masse fordeler med det lånet. Betaler du det ned får du jo ikke gratispengene.

Hvis du noen sinne i løpet av de neste 15 årene trenger et lån til noe som helst lønner det seg å ha studielånet. Eller hvis du blir arbeidsledig eller dør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må tilstå at jeg ikke skjønner hvorfor man ikke skal betale ned hele lånet på en gang hvis man har råd til det. Jeg gjorde det ca 2 år etter at jeg var ferdig med utdannelsen. Gjorde det samme med huslånet, betalte ned i løpet av 10 år i stedet for 30. Foretrekker absolutt å være gjeldfri. 

Anonymkode: 0436f...f7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...