Gå til innhold

Grå og hvit kofte - hvilken farge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å strikke en kofte i grått og hvitt og tenker å bestille dette mønsteret fra Sandnesgarrn: http://www.sandnesgarn.no/telemark-kofte

Men jeg vil ikke ha sort og hvitt, men grått og hvitt, og lurer på om jeg kan velge gråmelert eller om det vil se rart ut? Hvitt skal være bunnfargen. Syns det er merkelig de ikke har vanlig grått.

Ser også at noen har strikket denne kofta i (kald) brun og kritt, men den ser da grå ut? https://www.epla.no/handlaget/produkter/776205/

 

Bill. mrk. "fargeforvirret"

Anonymkode: b8725...66f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ute etter en varm hvit- og gråfarge, så hvis noen har tips og bildeeksempel....

Anonymkode: b8725...66f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror det vil bli flott jeg.

 

Anonymkode: dda85...10a

Det har kanskje ikke så mye å si om det er melert?

Anonymkode: b8725...66f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har kanskje ikke så mye å si om det er melert?

Anonymkode: b8725...66f

Om du bruker melert garn, vil  jo ikke inntrykket av kofta være det samme. Kan du finne et tilsvarende ensfarget garn i den fargen du ønsker i et annet garnmerke?

Anonymkode: da26e...829

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evt strikk en prøvelapp (feks   15 x 15 cm) med melert garn og med mønsterstrikk, så ser du det jeg tenkte på. Du får ikke like rent uttrykk. Det ser "uryddig" ut på en måte med melert bunnfarge med mønster på.

Anonymkode: da26e...829

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lyst til å strikke en kofte i grått og hvitt og tenker å bestille dette mønsteret fra Sandnesgarrn: http://www.sandnesgarn.no/telemark-kofte

Men jeg vil ikke ha sort og hvitt, men grått og hvitt, og lurer på om jeg kan velge gråmelert eller om det vil se rart ut? Hvitt skal være bunnfargen. Syns det er merkelig de ikke har vanlig grått.

Ser også at noen har strikket denne kofta i (kald) brun og kritt, men den ser da grå ut? https://www.epla.no/handlaget/produkter/776205/

 

Bill. mrk. "fargeforvirret"

Anonymkode: b8725...66f

Åh, det så jeg ikke før nå. Jeg er usikker på hvordan gråmelert vil bli.som mønster på hvitt.

Anonymkode: da26e...829

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett en Telemark-kofte i hvitt og lysegrått, og det var veldig fint. Men generelt er min erfaring at man bør ha litt mer kontrast mellom fargene enn man tror, hvis man vil at mønsteret skal komme helt tydelig fram. Om man syns det er greit at det er mer glidende overganger, trenger man ikke å tenke like mye på det. Et tips jeg har fått, men ikke prøvd selv, er å ta bilde av de to fargene i butikken med svart/hvitt-funksjon på telefonen. Hvis fargene ser helt like ut i svart/hvitt, sies det at man bør øke kontrasten.

Ellers så har jeg strikket en annen kofte med lys gråmelert som bunnfarge, og det ble veldig fint, men der var mønsterfargen veldig pigmentert, da. Men det ga ikke noe rotete inntrykk, men jeg vil tro mønsteret blir mindre fremtredende om du bruker den melerte på mønsteret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg en tur inn i koftegruppa på facebook. Der finnes det mengder av eksempler på ulike kofter og fargevarianter. 

Vær og klar over at å ha hvitt som hovedfarge og mørk mønsterfarge krever at de er litt mer enn nybegynner på strikking, fordi det lett synes igjennom det hvite at de har mørk farge og sleper tråder på det hvite. Kommer og litt an på hvilket garn du bruker hvor mye dette synes. 

To ganske like farger gjør og mønsteret utydelig og er mer krevende å strikke med fordi du ikke så lett oppdager feil. 

Anonymkode: 3c849...493

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...