Gå til innhold

Prevensjon for å få mindre mens


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har mye mens. Så mye at det lekker dag 2 og 3 om jeg ikke bruker både tampong og bind. Jeg har ikke smerter.

Jeg har pr i dag kobberspiral som jeg ønsker å ta ut. Jeg trenger ikke beskyttelse mot graviditet (steril mann), men ønsker mindre mens, og da er det vel prevensjon som gjelder.

Spørsmål 1: Gir kobberspiral MER mens, eller har jeg like mye mens om jeg bare får den fjernet uten å erstatte med annen prevensjon?

Spørsmål 2: Hvilken prevensjon gir veldig lite mens? (Ønsker ikke vektoppgang og piller jeg må huske å ta)

Anonymkode: f5685...b7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fant svar på spørsmål 1 selv - ja, kobberspiral kan gi mer/lengre blødninger

Anonymkode: f5685...b7c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Ja og du kan også få mer menssmerter. Fordelen er at du slipper hormoner som klusser til i kroppen.

2. Hormonspiral eller annet med hormoner. 

Anonymkode: f30b3...09c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med p-stav? Vet ikke hvordan du reagerer på gestagen, men jeg mister mensen på det. Har som deg kraftige blødninger.

Anonymkode: c4505...cb2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo veldig individuelt. Jeg har ingen mens på p-stav (heller ikke cerazette for den del) men er jo maange som blør masse på det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistet mens på Cerazette, men ble helt tullete av de. Har nå byttet til GyneFix (i går), noen opplever lengre blødninger, mange merker at de får mindre blødninger og mindre smerter og.

Anonymkode: a7dca...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har brukt Cerazette i årevis uten bivirkninger, og ingen mens. 

Anonymkode: 25a2d...3af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre veldig individuelt hvordan man reagerer på hormonprevensjon, noen mister mensen, andre merker ikke noe. Man må bare prøve. 

Men kobberspiral gir nesten alltid sterkere mens og kan også gi sterkere menssmerter. Så bare det å fjerne den kan hjelpe mye. Hvordan var blødningene dine før du fikk kobberspiral?

Anonymkode: b679b...8ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig individuelt. Jeg går på p-piller og har ikke fått mindre mens av det (bortsett fra at jeg kan hoppe over annenhver måned). De gangene jeg har det er det like mye som før. Faktisk verre de første dagene

Anonymkode: 6d916...871

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kobberspiral er jo grusomt da, hadde det, og trodde jeg skulle blø i hjel. Uten blør jeg mye mindre.

Vet at minipillen, hormonspiral og p-stav kan gi mindre mens, eller fjerne mensen helt. 

Anonymkode: 8bad9...e45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Da jeg var ungdom hadde jeg fryktelig mye blødninger og smerter, mye mer blødninger enn nå. Men så har jeg gått på p-piller til jeg fikk barn og gikk over til kobberspiral. Menssmerter ga seg etter at jeg fikk barn. Mener at blødningene økte da jeg startet med kobberspiral, men er ikke sikker. Har også økt utflod :/

Takk for svar alle sammen! Jeg har nå bestilt meg time for fjerning av kobberspiral, og så skal jeg sette inn hormonspiral :) Tenker det ikke kan bli verre, ihvertfall. Da jeg gikk på p-piller blødde jeg ikke så mye, så da satser jeg på at disse hormonene virker slik med spiralen også på meg :)

Anonymkode: f5685...b7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan neppe bli verre. Har min 3. hormonspiral nå og har ikke hatt mensen på 14 år. 🙏 Det har vært noen fantastiske år! Kjenner flere som har hatt det likedan. Så det er verdt et forsøk. Lykke til😊

Anonymkode: 9b728...56a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inneholder det noe som helst av hormoner er det visst ikke bra: 

https://breastcancer-news.com/2017/12/11/study-finds-todays-hormone-contraceptives-fail-to-reduce-breast-cancer-risk/

Sitat

It was that the breast cancer risk of women who were using hormone contraceptives, or had used them recently, was 20 percent higher than in women who had never used them.

https://mobile.nytimes.com/2017/12/06/health/birth-control-breast-cancer-hormones.html?referer=

https://www.forbes.com/sites/ritarubin/2017/12/08/higher-breast-cancer-risk-tied-to-the-pill-hormonal-iud-might-be-small-but-shouldnt-be-dismissed/#1797d1bd35a1

Sitat

Every different formulation of birth control pill as well as the intrauterine device (IUD) that releases the hormone levonorgestrel, a progestin, was associated with a higher risk of breast cancer. However, the researchers did not observe a higher risk of breast cancer in women who used a contraceptive patch or a vaginal ring, probably because relatively few used those hormonal contraceptives. 

http://www.cancerresearchuk.org/about-cancer/causes-of-cancer/hormones-and-cancer/the-contraceptive-pill

Anonymkode: df42f...af7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...