Gå til innhold

Telefonabonnement: hvor mye mobildata for barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8-åringen skal få seg telefon til jul!

Hun skal primært bruke den til å ringe og sende melding med, selvsagt, og logge seg på nettet hjemme. Jeg innser at hun også må få lov til å spille pokemon innimellom når vi er i byen eller på buss, og laste ned buss-app slik at hun etter hvert kan ta buss alene og kjøpe billetter online.

Holder det med det billigste abonnementet, 100 mb i måneden? Jeg liker tanken på at hun må være fornuftig med datamengden sin, og at hun får melding på telefonen dersom hun nærmer seg grensen.

 

Anonymkode: 36250...698

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva som holder kommer helt an på bruken hennes. Og det må du som voksen aktivt følge med på. Det viktigste du lærer henne er å koble på wifi ser graits wifi er tilgjengelig. Det er og mulig å øke opp de fleste abn. Når grensen for månedsdata er nesten oppbrukt. 

Anonymkode: a010e...7e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to minste her har trygg start fra talkmore med 0,5 gb. Det er nok for dem og de kan fortsatt ringe og sende meldinger når de er tom for data. Som oftest går de ikke tom heller. 

Storesøster som går på ungdomsskolen har abbonementet over med 2 gb inkludert, hun går nesten alltid tom noen dager før månedsskiftet. 

Anonymkode: 394bd...7f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.12.2017 den 12.47, AnonymBruker skrev:

8-åringen skal få seg telefon til jul!

Hun skal primært bruke den til å ringe og sende melding med, selvsagt,

 

Anonymkode: 36250...698

Hvorfor er det selvsagt at hun primært skal bruke den til å ringe og sende meldinger med? Det er jo knapt noen (spesielt de under 50) som bruker telefonene til det lenger.

 

Anonymkode: 84f7b...49a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det selvsagt at hun primært skal bruke den til å ringe og sende meldinger med? Det er jo knapt noen (spesielt de under 50) som bruker telefonene til det lenger.

 

Anonymkode: 84f7b...49a

8 år, forventer du voksen oppførsel?

Anonymkode: 275e5...a4f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 åringen og 16 åringen min har 5 GB hver. Største bruker det opp i løpet av måneden, minste ikke. Men minste bruker en del på sommeren, da det er mer pokemon spilling, og han da er mer ute, og bruker telefonen mer.

Anonymkode: f4c30...39b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 12.12.2017 den 0.46, AnonymBruker skrev:

8 år, forventer du voksen oppførsel?

Anonymkode: 275e5...a4f

Kan se for meg spilling jeg. 

Anonymkode: d503e...52e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo veldig an på hva hun får lov til og om hun følger det. Det finnes mobiloperatører som tar kr 99,- pr. måned for 0,5 GB og de som tar kr 125,- for 1 GB, og da er fri tale, mms og sms inkludert. På mange abonnement hvor man bare betaler pr. MB man bruker, så er gjerne prisen pr. MB høyere og man hverken ringer eller sms-er gratis. Her er en side som viser ulike abonnement og priser: https://mobiltelefoni.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100mb i måneden høres veldig lite ut dersom han f.eks skal spille en del Pokemon. Men det er klart, dere må begynne en plass og kanskje kommer det til å holde helt fint? Er det ikke One Call som har to måneders prøveabb slik at man kan finne ut av hvor mye data man faktisk bruker før man kjøper noe? Ungen trenger jo ikke å vite at det er "fri bruk" disse to månedene :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Om du starter med mye data vil ikke ungen få noe forhold til hva som bruker data og hva en grense faktisk innebærer.

Vil anbefale å begynne med noe i størrelsesorden 200-500MB (0,2-0,5GB), så kan du heller øke etterhvert. Finn et abbonnement som ellers er fornuftig med ringetid og SMS/MMS bruk, og gjerne som er beregnet for barn (muligheter for sperringer, samt at barnet selv ikke kan øke forbruk).

Det viktigste du gjør er selvsagt å forklare barnet hva som bruker data, og hvorfor. La barnet bli vandt med lavt forbruk, så kan du heller øke etterhvert eller gi midlertidig økt datammengde i ferier (påske) om dere da er steder det er mindre tilgang på gratis WiFi. Lær barnet å koble seg til WiFi og forklar at denne bruken er gratis. Lær også barnet hvordan man skrur av og på datatrafikk, slik at kvoten ikke brukes utilsiktet. (Kanskje du lærer litt selv også?)

Husk at SoMe vanligvis har 13-års grense, så ungen trenger ikke datatrafikk for dette (enda).

Fortell oss gjerne hva du endte opp med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gutt på 16 har Telenor young  (hva det nå heter) og bruker WiFi hjemme. Det holder i massevis. Det er kun når vi er på ferie at jeg må fylle på med data.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har slike barneabbonement der man fortsatt kan ringe og sende meldinger når data går tom. De to yngste som går på barneskolen har 500 MB, noen måneder går de tom og andre bruker de lite. Eldste som går på ungdomsskolen hadde 2 gb før, men vi har oppjustert til 5 gb fordi det alltid ble tomt før måneden var omme. 

Anonymkode: 394bd...7f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mine har slike barneabbonement der man fortsatt kan ringe og sende meldinger når data går tom.

Mobildata har vel ikke noe med ringe og sms å gjøre, det er å gå på nettet eller å streame musikk og slikt som går på ut over datamengden. 

Både jeg og datteren min har 1 GB og det holder lenge for oss begge. Vi er stort sett der det er wi-fi, og de gangene vi ikke har tilgang til det så lar vi være å streame eller oppdatere eller laste ned apper osv. 

Jeg anbefaler også å laste ned en app som måler hva telefonen bruker av wifi og mobildata. Jeg kjøpte betalversjjonen til 15 kr og det er det verdt. Den heter My data manager. 

Anonymkode: a7051...5da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mobildata har vel ikke noe med ringe og sms å gjøre, det er å gå på nettet eller å streame musikk og slikt som går på ut over datamengden. 

Både jeg og datteren min har 1 GB og det holder lenge for oss begge. Vi er stort sett der det er wi-fi, og de gangene vi ikke har tilgang til det så lar vi være å streame eller oppdatere eller laste ned apper osv. 

Jeg anbefaler også å laste ned en app som måler hva telefonen bruker av wifi og mobildata. Jeg kjøpte betalversjjonen til 15 kr og det er det verdt. Den heter My data manager. 

Anonymkode: a7051...5da

Poenget er at data bare stopper slik at de ikke kan bruke mer enn det som er inkludert. 

Anonymkode: 394bd...7f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poenget er at data bare stopper slik at de ikke kan bruke mer enn det som er inkludert. 

Anonymkode: 394bd...7f3

Ok, så det var bare formuleringen jeg hang meg opp i da? For mobildata har ingenting med å ringe og sende sms å gjøre, bortsett fra om de har et abo som begrenser dette også, sånn som det billigste abo til Onecall. Der var det 150 sms, 150 ringeminutter og 150 MB med data for 99,- kr. 

Jeg har ikke sjekket med noen andre operatører, men vi har abo hos Onecall på 1 GB og da er det fritt med sms og ringeminutter. Bruker vi opp dataen så kan vi fortsatt ringe og sende så mye sms vi vil. 

Anonymkode: a7051...5da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok, så det var bare formuleringen jeg hang meg opp i da? For mobildata har ingenting med å ringe og sende sms å gjøre, bortsett fra om de har et abo som begrenser dette også, sånn som det billigste abo til Onecall. Der var det 150 sms, 150 ringeminutter og 150 MB med data for 99,- kr. 

Jeg har ikke sjekket med noen andre operatører, men vi har abo hos Onecall på 1 GB og da er det fritt med sms og ringeminutter. Bruker vi opp dataen så kan vi fortsatt ringe og sende så mye sms vi vil. 

Anonymkode: a7051...5da

Ja, det er sikkert det vanlige nå. Mange har jo hatt kontantkort til ungene, da kan man ikke ringe eller sende sms om man har brukt mye data og det er tomt for penger på kortet. Så for meg var det veldig greit når disse barneabbonementene ble lansert og man kunne sikre seg mot høye telefonregninger og være sikker på at barna alltid hadde mulighet til å ringe. Det er sikkert mange unger som klarer å beherske seg, men jeg opplevde en gang at ungdommen klarte å bruke 2 gb på 5 dager. Da hadde vi så klart en samtale om at det er lurt å koble seg til wifi og ikke streame masse når man bruker mobilnett. Men det hadde fort blitt dyrt om dataen ikke hadde stoppet av seg selv. 

Endret av Zinatara
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...