Gå til innhold

Starte hekle, nybegynnertips?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har bestemt meg for å lære meg hekle! 
Jeg føler til en viss grad jeg skjønner dette med luftmasker og fastmasker, som er det jeg har prøvd meg på til nå. 
Men har to problemer. Og ja, jeg er så nybegynner som det er mulig få det, så trenger veldig lett forståelige forklaringer :fnise: 

1: Etter tre rader var det for stramt til at jeg klarte flere fastmasker. Hva er trikset for å få litt løsere masker, som er jevne? Føler alt bare blir klumpete og skjevt om jeg ikke strammer. Første raden brukte jeg stav str 4, men deretter måtte jeg over på str 2 for å komme igjennom... 

2: Jeg fikk noen rester av tråd fra mamma, som er det jeg har øvd meg på til nå, men trådene liksom deler/splitter seg, og så blir det krøll. Er det noen som har tips til nybegynner garn/tråd? :P Regner med jeg håndterer disse trådene etterhvert når jeg har litt mer kontroll, men føler det kanskje det er lettere med noe enklere materialer?  

Anonymkode: 65fbe...27a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bomullsgarn er det foretrukne heklegarnet som oftest, men det kommer igjen an på hva du skal hekle. Jeg ville begynt med bomullsgarn for å få feelingen med heklekroken. Type Mandarin Petite (garn)

Det med at det blir strammere kan være at du strammer løkka. Husk at når du har løkka rundt heklekroken, så skal den gli lett på kroken. Det skal ikke være mellomrom mellom tråden og kroken, men den skal allikevel ikke være strammet så mye at du sliter med å få den av kroken. Du skal ikke etterstramme løkka når du har heklet videre. Husk at garn er tvinnet så de er litt elastiske, og strammer du for mye rundt heklekroken, så vil løkka trekke seg sammen når du slipper den av kroken. Som sagt så skal den gli lett på kroken uten motstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider