Gå til innhold

Starte hekle, nybegynnertips?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har bestemt meg for å lære meg hekle! 
Jeg føler til en viss grad jeg skjønner dette med luftmasker og fastmasker, som er det jeg har prøvd meg på til nå. 
Men har to problemer. Og ja, jeg er så nybegynner som det er mulig få det, så trenger veldig lett forståelige forklaringer :fnise: 

1: Etter tre rader var det for stramt til at jeg klarte flere fastmasker. Hva er trikset for å få litt løsere masker, som er jevne? Føler alt bare blir klumpete og skjevt om jeg ikke strammer. Første raden brukte jeg stav str 4, men deretter måtte jeg over på str 2 for å komme igjennom... 

2: Jeg fikk noen rester av tråd fra mamma, som er det jeg har øvd meg på til nå, men trådene liksom deler/splitter seg, og så blir det krøll. Er det noen som har tips til nybegynner garn/tråd? :P Regner med jeg håndterer disse trådene etterhvert når jeg har litt mer kontroll, men føler det kanskje det er lettere med noe enklere materialer?  

Anonymkode: 65fbe...27a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bomullsgarn er det foretrukne heklegarnet som oftest, men det kommer igjen an på hva du skal hekle. Jeg ville begynt med bomullsgarn for å få feelingen med heklekroken. Type Mandarin Petite (garn)

Det med at det blir strammere kan være at du strammer løkka. Husk at når du har løkka rundt heklekroken, så skal den gli lett på kroken. Det skal ikke være mellomrom mellom tråden og kroken, men den skal allikevel ikke være strammet så mye at du sliter med å få den av kroken. Du skal ikke etterstramme løkka når du har heklet videre. Husk at garn er tvinnet så de er litt elastiske, og strammer du for mye rundt heklekroken, så vil løkka trekke seg sammen når du slipper den av kroken. Som sagt så skal den gli lett på kroken uten motstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hekler du for stramt så må du bruke en tykkere heklenål. Når det strammer seg er det en ting å gjøre, rekke opp igjen og gjøre tingene bedre - øvelse gjør mester. 

Typisk heklegarn er mye strammere tvinnet enn vanlig strikkegarn. Inntil du er god på teknikken er det lurt å finne bomullsgarn med mye tvinning, eller heklegarn. 

Finnes mange gode bøker med hekling, og biblioteket er gratis å låne fra. 

Anonymkode: 14959...732

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Anonymkode: be2c0...d2b

Hun holder heklekroken veldig krøkkete. Ser mange gjør det med strikkepinner også, viktig å lære seg riktig teknikk fra begynnelsen av. 

Anonymkode: a0d84...e09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er riktig teknikk, lær deg å holde heklenålen slik når du begynner å hekle. 

Anonymkode: a0d84...e09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.12.2017 den 23.59, AnonymBruker skrev:

Jeg har bestemt meg for å lære meg hekle! 
Jeg føler til en viss grad jeg skjønner dette med luftmasker og fastmasker, som er det jeg har prøvd meg på til nå. 
Men har to problemer. Og ja, jeg er så nybegynner som det er mulig få det, så trenger veldig lett forståelige forklaringer :fnise: 

1: Etter tre rader var det for stramt til at jeg klarte flere fastmasker. Hva er trikset for å få litt løsere masker, som er jevne? Føler alt bare blir klumpete og skjevt om jeg ikke strammer. Første raden brukte jeg stav str 4, men deretter måtte jeg over på str 2 for å komme igjennom... 

2: Jeg fikk noen rester av tråd fra mamma, som er det jeg har øvd meg på til nå, men trådene liksom deler/splitter seg, og så blir det krøll. Er det noen som har tips til nybegynner garn/tråd? :P Regner med jeg håndterer disse trådene etterhvert når jeg har litt mer kontroll, men føler det kanskje det er lettere med noe enklere materialer?  

Anonymkode: 65fbe...27a

Hei :vinke:  Prøv noen av de fine oppskriftene på vakre småting i denne tråden

 

Anonymkode: 0dea1...185

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandarin Petit gir et veldig pent resultat, men det deler seg lett - det gjør alt bra bomullsgarn. Nille sitt 100% bomullsgarn er også veldig fint å hekle meg (samme produsent som mandarin). Dersom du vil ha et garn som ikke deler seg, av lavere kvalitet kan du velge Stoff & Stil sitt.

Å hekle løst kan være en utfordring, når man hekler stramt går det også saktere - her er det bare å øve, øv på å hekle så løst at det føles som om løkkene kommer til å falle av hver gang :fnise: (Noen ganger kommer de til å gjøre det også, men det er greit, for det kan fikses!). Fastmasker og luftmasker er de som oftest blir for stramme, anbefaler deg å legge opp 20 luftmasker, og så øve deg med staver eller dobbelstaver, disse er det "enklere" å få luftigere, og så har man fått følelsen for hvordan det skal være når man fortsetter med fastmasker igjen. Dersom du får til disse kan du også lage et fint babyteppe e.l :)

Helt enig med de som nevner riktig teknikk fra starten av, hold heklekroken som en blyant.

Anonymkode: 94fff...373

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...