Gå til innhold

Pynte seg julaften når vi bare er oss hjemme


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 5.12.2017 den 23.07, AnonymBruker skrev:

Joggebukse/Pysj??? Papirduk, grandis og kjøkkenglass til middag også?

Anonymkode: 6d210...0c9

Får du noe utav å rakke ned på andres feiringer? :klo:

I så fall: oppsøk hjelp. Dersom ikke: oppsøk hjelp. Det er ikke normalt å være så surmaga. :ler: 

ps: jeg ville heller feiret jul med folk kledd i soveposene sine enn med surmaga folk. 

Anonymkode: f2c87...87e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På julaften så er det som regel bare meg og sønnen min og vi kler oss fint mens vi spiser middag og åpner noen av pakkene så når kvelden kommer hopper vi i pysjen for så å kose oss med resten av pakkene. :nigo::gave: Er ikke lenge igjen nå:mynona:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene det kun har vært meg og mine foreldre, så pynter vi oss, men ikke like mye som om storfamilien er på besøk. 
Pappa bruker skjorte og dressbukse, men dropper slipset. Jeg og mamma i behagelige og fine kjoler, og litt sminke. 
Bordet dekkes med samme stil om vi er 3 eller 17 til middag. 
Ellers går resten av dagen litt etter hva vi føler for. Vi kan åpne noen gaver før middag, så noen mellom middag og dessert, deretter resten sammen med kaffen, før vi spiller brettspill utover natta. Det vil si null stress, bare kos og hygge :) 
Med storfamilien er det litt mer "tidsskjema" tilpasset unge/eldre/syke/pårørende og de som jobber. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fire av oss pynter seg, men ene sønnen vår på 10 år hater det, så han får nye adidasklær, som er det han går i, og foretrekker. For han hadde julaften vært pyton dersom han måtte hatt Finskjorte på. Er ikke julen for han også? Han gikk også i slike klær på 17.mai, nye da,mens vi andre gikk i bunad og kofte. Det er virkelig ikke et problem for oss, eller for han. Tenker  hver familie må få gjøre det som de vil :)

Endret av Snabeltann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt pynter vi oss. Jeg fordi jeg alltid har gjort det hjemme med familie på julaften. Ungene fordi de skal få med seg at julaften er dag for finstas, hvit duk på festpyntet bord, drikke julebrus i stettglass osv. Det blir hva man gjør det til. 1.juledag er heller pysjdagen for meg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Snabeltann skrev:

Fire av oss pynter seg, men ene sønnen vår på 10 år hater det, så han får nye adidasklær, som er det han går i, og foretrekker. For han hadde julaften vært pyton dersom han måtte hatt Finskjorte på. Er ikke julen for han også? Han gikk også i slike klær på 17.mai, nye da,mens vi andre gikk i bunad og kofte. Det er virkelig ikke et problem for oss, eller for han. Tenker  hver familie må få gjøre det som de vil :)

Høres så rart ut for meg! Skulle tro en unge fant motivasjon i pakkehaugen til å gidde pynte seg? Det finnes behagelige penbukser og penskjorter, de må ikke ha dress. (jeg beklager, men jeg er nok en av dem som tenker folk kan gidde å ta på ungene en enkel penbukse og legge igjen joggebuksa hjemme på 17.mai).

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg går mest sannsynlig i joggebukse og ullgenser. Liker det best, og driter i om det er akseptert eller ikke.

Anonymkode: fae3e...2a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, ViljaH skrev:

Høres så rart ut for meg! Skulle tro en unge fant motivasjon i pakkehaugen til å gidde pynte seg? Det finnes behagelige penbukser og penskjorter, de må ikke ha dress. (jeg beklager, men jeg er nok en av dem som tenker folk kan gidde å ta på ungene en enkel penbukse og legge igjen joggebuksa hjemme på 17.mai).

Men familier er forskjellige, er ikke det fint? Om vi skulle trumpet igjennom fin uke og skjorte eller andre typer tøy så hadde han vært lei seg og kranglete hele dagen, det ønsker vi ikke når det bare er oss. Er vi på juletrefest, skoletilstelning, eller andre steder med folk kan vi heller få til en halvveisløsning som du beskriver, men har et barn som ikke koser seg. Helt greit at alle trives når det bare er oss. :) vi andre elsker å pynte oss, men etter tre år med dette, så har vi funnet ut at han er forskjellig fra oss på dette punktet. Han vil kanskje få sansen for finttøy senere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Vi pynter oss alltid på juleaften. Jeg pynter meg mer "koselig og behagelig" når vi er alene enn om vi hadde dratt til andre, eller fått besøk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.12.2017 den 22.01, Linazer skrev:

Ja selvsagt pynter man seg på julaften. Og har man pyntet seg til middag er det ekstra godt å få på seg pysjen eller koseklærne til pakkeåpningen 😊

Sånn gjør vi det. Spiser julemiddage i penklær. Skifter til pysjen før gaveåpningen. Samme i år også 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Vi pleier ikke å treffe andre familier, men er vår familie (altså ikke min egen, men foreldrene min sin), og da er det selvsagt at vi pynter oss. Jeg tror nok at selv om jeg bare skulle feire jul hjemme hos meg selv mutters aleine så ville jeg pyntet meg. Kanskje brukt ekstra tid på å pynte meg til og med (siden jeg var mutters aleine og sikkert hadde følt på "hva faen skal jeg gjøre med alle denne tiden".) Jeg liker å pynte meg da! Liker å ta på en kjole og fikse håret litt. 

En av søstrene mine feirer ikke jul, men hun besøker foreldrene mine ofte i julen likevel. Så hun kommer og spiser sammen med oss når det er middag, men hun pynter seg ikke overhodet. Ikke en fin genser, bare "avslappings-klær" og jeg synes det er tidenes partypooper! Jeg vet at andres antrekk ikke burde være fokus overhodet, men å pynte seg er et symbol på at noe er stas. Det er som at hvis du danderer maten ekstra fint så smaker det faktisk bedre! Man skreller potetene og bruker stettglass, man pynter seg! :biggrin: :ninuskapus:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, Rainstorm skrev:

eg vet at andres antrekk ikke burde være fokus overhodet, men å pynte seg er et symbol på at noe er stas. 

Når man er invitert bort så handler det også litt om respekt for vertsskapet. Hjemme hos seg selv kan man gjøre som man vil, men er man invitert til fest (som julaften tross alt er) da stiller man ikke i hverdagsklær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
Akkurat nå, Arkana skrev:

Når man er invitert bort så handler det også litt om respekt for vertsskapet. Hjemme hos seg selv kan man gjøre som man vil, men er man invitert til fest (som julaften tross alt er) da stiller man ikke i hverdagsklær.

Ja, enig med det! Er vel gjerne det at hun tenker sånn på det som hjemme. Men jeg innrømmer at jeg har tenkt det av og til at "kan du ikke bare ta på deg en fin (men behagelig) bluse og ei svart bukse akkurat når du sitter med oss, bare for å glede MEG!?". :fnise: For jeg har tenkt nettopp at det ikke er respekt/hensyn til oss andre som har det som en festmiddag og en festaften. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Rainstorm skrev:

Ja, enig med det! Er vel gjerne det at hun tenker sånn på det som hjemme. Men jeg innrømmer at jeg har tenkt det av og til at "kan du ikke bare ta på deg en fin (men behagelig) bluse og ei svart bukse akkurat når du sitter med oss, bare for å glede MEG!?". :fnise: For jeg har tenkt nettopp at det ikke er respekt/hensyn til oss andre som har det som en festmiddag og en festaften. 

Ja, jeg skjønner at det føles annerledes for henne fordi det er "hjemme" hos familien og det blir kanskje ikke så åpenbart at det er en stor dag, men når hun vet at alle andre sitter der i finklær er det litt spesielt å komme upyntet. Det skal jo ikke så mye til før man er litt bedre kledt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvfølgelig. Her pynter vi oss om vi bare skulle vært to også. 

Anonymkode: d1041...257

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Rainstorm skrev:

Jeg vet at andres antrekk ikke burde være fokus overhodet, men å pynte seg er et symbol på at noe er stas. Det er som at hvis du danderer maten ekstra fint så smaker det faktisk bedre! Man skreller potetene og bruker stettglass, man pynter seg!

:Nikke: Dette er jo det som skiller høytid fra hverdag, at man gjør litt ekstra ut av alle detaljer, pynter og anstrenger seg litt ekstra. 

Da jeg var barn betød søndagsmiddag penservise, spisestuen (ellers i uka spiste vi ved kjøkkenbordet), dessert og tente lys - litt høytid hver uke. Hverdager er det nok av, det er fint å skape seg anledninger når man kan.

(Forøvrig er alt pentøyet mitt behagelig å ha på og spise i - hvorfor kjøper man klær som ikke er det? :klo: )

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er alltid kjernefamilien på juleaften,  men vi gjør like mye stas på dagen/ kvelden for det! Huset blir pyntet, vi dekker på vakkert bord, serverer nydelig mat og dessert, og pynter oss SELVFØLGELIG!!!! Vi markerer at det er høytid ved at vi pynter huset og oss selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...