Gå til innhold

Hvorfor er det så ille å drikke melk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

On 11/27/2017 at 1:36 PM, AnonymBruker said:

Vi er ikke rene kjøttetere nei, men søk opp hvordan tennene til drøvtyggere ser ut du. :) Så ser du at våre tenner ikke er så flate likevel. Du har rett når du sier vi er omnivores da, men det er ikke så enkelt som at jekslene er flate og for planter, nøtter etc., mens hjørnetenner er til kjøtt. Jekslene våres er også laget til kjøtt, men ikke rene kjøttetere som for eksmepel ulver. Om du dog ser på jekslene til en ulv vil du se at den har ganske lik oppbygning som våre egne, men i en mye mer overdreven variant. Og igjen, om du ser på tenner til drøvtyggere er de absolutt ikke like som våre "flate" tenner. 

Anonymkode: aba40...698

Drøvtygger:
herbivore.jpg

Menneske: main-qimg-eeeba7ec0569563490326c7b24b40b

Anonymkode: 9c6b0...825

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

510cddbd605ec6b66a2e4c53d57a3482--raw-fo

Anonymkode: 9c6b0...825

Sjimpanse er vel den arten vi ligner mest på. Og de spiser kjøtt.

 

 

Anonymkode: d691a...e49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

510cddbd605ec6b66a2e4c53d57a3482--raw-fo

Anonymkode: 9c6b0...825

Hei, som veganer skjønner jeg ikke hvor du vil med dette? Mennesker er omnivore (altetende). Med påstander og bilder som dette bidrar du kun til at vi ikke blir tatt seriøst, for dette er direkte feilinformasjon. Du kan lese om altetende dyr her på Store norske leksikon: https://snl.no/altetende_dyr, der står det også at mennesket er altetende.

 

Anonymkode: d8ef3...faa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 hours ago, AnonymBruker said:

Hei, som veganer skjønner jeg ikke hvor du vil med dette? Mennesker er omnivore (altetende). Med påstander og bilder som dette bidrar du kun til at vi ikke blir tatt seriøst, for dette er direkte feilinformasjon. Du kan lese om altetende dyr her på Store norske leksikon: https://snl.no/altetende_dyr, der står det også at mennesket er altetende.

 

Anonymkode: d8ef3...faa

Det "står i store norske leksikon" at mennesket er altetende, og da er det sant? Menneset er altetende, og det er fordi vi i praksis spiser alt. Men biologisk er vi likest planteetere, og det er slett ikke feilinformasjon da det er med disse vi har flest likest trekk, både med tenner, fordøyelse og metabolisme.

Anonymkode: 9c6b0...825

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det "står i store norske leksikon" at mennesket er altetende, og da er det sant? Menneset er altetende, og det er fordi vi i praksis spiser alt. Men biologisk er vi likest planteetere, og det er slett ikke feilinformasjon da det er med disse vi har flest likest trekk, både med tenner, fordøyelse og metabolisme.

Anonymkode: 9c6b0...825

Du har utdannelse innen biologi? Vi er altetende fordi tarmsystemet vårt er tilpasset til å fordøye mat fra både planteriket og fra dyreriket. Med det sagt er det ingenting i veien for å velge å kun spise mat fra planteriket. Men det er direkte feil å si at vi er planteetere, selv om det er klart at vi har vært det en gang i tiden. Det er ikke nok å se på tenner. Fordøyelse og metabolisme viser at vi er omnivore. 

Anonymkode: d8ef3...faa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.11.2017 den 21.41, AnonymBruker skrev:

Evolusjonen har også designet mennesker som altetende. Hvis det var så fryktelig unaturlig og forderdelig at vi drakk melk, enten den kom fra ku eller geit, så hadde vi helt enkelt ikke tålt den.

Anonymkode: 3cb24...54d

Som skrevet over, det er kun befolkningen av europeisk avstamning som har laktase (+ noen befolkninger i Afrika og Midtøsten), slik at laktose kan brytes ned, og melk fordøyes. Følger vi din egen argumentasjonslogikk, er altså melk altså fryktelig unaturlig og forferdelig for HELE resten av verdens befolkning. Dette kan virke som flisespikkeri, men hvordan vi bygger konklusjoner på premisser, og definerer begreper er viktig for enhver seriøs debatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Barcelonaandme skrev:

Som skrevet over, det er kun befolkningen av europeisk avstamning som har laktase (+ noen befolkninger i Afrika og Midtøsten), slik at laktose kan brytes ned, og melk fordøyes. Følger vi din egen argumentasjonslogikk, er altså melk altså fryktelig unaturlig og forferdelig for HELE resten av verdens befolkning. Dette kan virke som flisespikkeri, men hvordan vi bygger konklusjoner på premisser, og definerer begreper er viktig for enhver seriøs debatt :)

 

Endret av Barcelonaandme
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri drukket melk. Kan ikke fordra smaken og tåler den heller ikke. Hadde mye eksem som barn, og har litt eksem fortsatt. Melk er en utløsende faktor for meg, i tillegg til at jeg blir dårlig i magen ved store mengder. Jeg vokste opp gård der melka vi hadde i kjøleskapet var hentet fra tanken i fjøsen. Blir kvalm av å tenke på den ekle melka med masse snerk i kantene fordi den var så feit :sjokkbla:

Har sett mange kyr i mitt liv med overfylte jur, det ser ikke noe godt ut. 

Man trenger jo heller ikke drikke melk, man får i seg næringsstoffer på mange andre måter. Har som sagt vokst opp uten å drikke noe som helst melk, og har aldri brukket noe ben i kroppen. 

Det eneste er at melk er praktisk i forbindelse med matlaging og det kan være vanskelig å finne gode erstatninger. Er dette jeg sliter mest med, men ellers holder jeg meg unna så langt jeg klarer. 

 

Endret av missmcbeal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...