Gå til innhold

Sambo vil ha ekteskap uten registrering/papirer, hva vil det si? Er så lei meg...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så sier han "nei det kan jeg ikke, pga gjelden min" og vil ikke ta innover seg at gjelden hans ikke påvirker meg så lenge vi ikke har felles formue (hus) sammen før han blir kvitt den, har til og med vist han en weblink som bekreftet det og han bare fortsatte å snakke det bort... 

Han sier forresten ofte selv at "vi må gifte oss snart, skal vi ikke få barn snart" osv, og presenterer meg til venner som "kommende hustru" så det er ikke kun jeg som "maser" om giftemål (jeg har aldri mast men jeg har sagt at jeg venter på en ring og at om ikke så er det ikke noe poeng med forhold for meg om man ikke skal gifte seg), men det begynner å bli pompøst og tankeløst i mine øyne at han sier sånne ting når han faktisk ikke vil gifte seg ordentlig... ! 
Han kan finne på å si i vennemiddager foran vennene hans "kan du sende meg krydderet, å takk min wife, min kommende wife" osv sånn så både jeg og de andre føler det er unaturlig sagt, og jeg begynner å lure på om det bare er et spill for galleriet :( 
Ts

Anonymkode: 29c05...400

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet om noen som giftet seg i utlandet, men uten å ordne papirene. Så døde han og hun satt igjen helt uten rettigheter fordi de faktisk ikke var formelt gift. Helt grusomt for henne som i praksis stod på bar bakke etterpå.

Det samboeren din foreslår er på linje med dette og helt poengløst om du spør meg.

Anonymkode: af69c...dce

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Rosalie skrev:

Det er ingenting du kan si. Han vil ikke gifte seg. Punktum.

Han sier jo han vil det, (se forsåvidt posten min rett over her) bare ikke på "vanlig måte".  
Men ja, action speaks louder than words........ 

Anonymkode: 29c05...400

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han sier jo han vil det, (se forsåvidt posten min rett over her) bare ikke på "vanlig måte".  
Men ja, action speaks louder than words........ 

Anonymkode: 29c05...400

Nei, han vil ikke binde seg til deg juridisk, altså gifte seg med deg,

Endret av Rosalie
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis dere gifter dere og han dør, arver du vel gjelden?

Anonymkode: efc77...f51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Trolltunge skrev:

Dere kan gifte dere på skikkelig vis, og ha særeie. På den måten er du helt trygg for gjelden hans. Det tror jeg ikke at du er om dere ikke har særeie. Man beholder verdier man tar med seg inn i ekteskapet, men kommer det en kreditor som krever ham mens dere er gift, og uten særeie, så tror jeg ikke at du og de verdier dere opparbeider dere mens dere er gift blir spart. Så uten særeie er det ikke lurt for deg å bli gift med en som har gjeld, om den er betydelig. Dere kjøper et hus, det stiger 200000 kr, og de kan ta både hans og din del av verdiøkning. Dårlig deal for deg! Med særeie er din del alltid trygg, selv om ordentlig gift. 

Jeg vet det er sånn hvis man kjøper hus i begges navn, men vil det være sånn om huset kun står i mitt navn også? 
At kreditorer kan ta formue registrert i mitt navn/min formue? 
Særeie vil det si at ingen arver verken gjeld eller formue av hverandre? For det er helt greit, men selve giftemålet vil jeg jo ha registrert... Føler det er en sikkerhet for forholdet (selvfølgelig er det jo ikke det, men jeg innbiller meg at å gi løfter under ed under Gud gir en høyere terskel for å bryte løftene og slå opp) og har drømt om en ekte seremoni siden jeg var liten jente.. 
 

Anonymkode: 29c05...400

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Rosalie skrev:

Nei, han vil ikke binde seg til deg juridisk, altså gifte seg med deg,

Hva tror du grunnen til det er? Jeg ser på gjelden som en tullegrunn og er livredd for at det er fordi han har tenkt til å ha damer på si, eller slå opp om noen år og ikke har den samme livslange moralen og målet som jeg har, selv om han SIER det "vi skal være sammen til vi dør, jeg vil aldri gå fra deg, jeg kommer aldri til å bli sammen med noen andre enn deg" osv.... 
Men jeg har hørt menn være flink med komplimenter og å si akuratt hva damen vil høre før, så tvilen på at han bare sweettalker og senere vil forlate meg er jo der, selv om vi har vært sammen i 6 år og han også maser om barn sammen... 
Jeg har trust issues fra før, og er ikke rart jeg får det på nytt når han vil ha et "liksom-ekteskap".... 

Anonymkode: 29c05...400

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess

Kanskje er han gift på papiret fra før og har glemt å fortelle degdet? I ekteskapspapirene skriver du under på sprsmål som: har du barn fra tidligere forhold som du ikke har opplyst din tilkommende om.. har du vært gift tidligerr? Husker ikke om det står noe om gjeld der også. 

Men ja, dette høres fishy ut. Enten så vil han bare ikke og da må du la han få slippe. Ellers så skjuler han noe for deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, vi er begge kristne og etnisk norske. Jeg vil ha kirkebryllup og alt på papiret og gjennom vanlige prosedyrer, 
han vil ikke at vi skal være gift på noe papir men sier vi bare kan leie en prest å gjøre det ute i naturen. Jada, utebryllupp er også fint og flott, men hva i all verden gir det meg av trygghet å gjennomføre en seremoni som ikke blir regsitrert på noe papir og i noe system?! For man kan vel ikke ha et "uregistrert ekteskap" men allikevel ha en gyldig kontrakt seg i mellom? 

Jeg frykter nettopp det du sier der... Jeg tviler ikke på at han elsker meg, men jeg frykter at han ikke ser på dette som noe livslangt (selv om han sier det) slik jeg gjør og tar det like seriøst som meg. Vi har for så vidt vært sammen i 6 år og er i den alderen hvor alle rundt oss har barn og er gift utenom oss... 

Pr. nå så ser jeg ikke på det som aktuelt å slå opp og finne en ny, har aldri passet så bra med noen som med han, men det opprører meg at han virker å ta formaliteten rundt forholdet så useriøst. Hva kan jeg bruke som argumenter for at han forstår at et giftemål skal være et ordentlig giftemål?! Om han virkelig ikke vil så er det dumpegrunn for meg, for dette er det viktigste målet med et forhold generelt for meg.
 

Anonymkode: 29c05...400

Det finnes ikke prester som gir slike vielser i Norge. Det er nemlig ikke lovlig å gjøre slikt. Så enten må dere bli gift på skikkelig vis eller dere blir samboere med samboerkontrakt. 

Du har ikke annet valg enn å stille et ultimatium dersom det er viktig for deg å formalisere forholdet som kristen. Jeg tror du allerede vet svaret dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet det er sånn hvis man kjøper hus i begges navn, men vil det være sånn om huset kun står i mitt navn også? 
At kreditorer kan ta formue registrert i mitt navn/min formue? 
Særeie vil det si at ingen arver verken gjeld eller formue av hverandre? For det er helt greit, men selve giftemålet vil jeg jo ha registrert... Føler det er en sikkerhet for forholdet (selvfølgelig er det jo ikke det, men jeg innbiller meg at å gi løfter under ed under Gud gir en høyere terskel for å bryte løftene og slå opp) og har drømt om en ekte seremoni siden jeg var liten jente.. 
 

Anonymkode: 29c05...400

Man har vanlig arverett etter hverandre selv om man har særeie. Men ingen av ektefelles kreditorer kan gå etter ektefelle, og om man skiller seg tar man med seg det man juridisk står som eier av, eller egen gjeld. Man deler ikke. Ikke annet enn ting som det ikke er juridisk eier av. 

For at huset som står i ditt navn skal være trygt må du ha særeie på det. Som ektefelle har man ellers gjensidig forsørgerplikt, og ja, man kan lide for ektefelles gjeld dersom man ikke har særeie. 

Om han senere kvitter seg med gjelden, og føler at dere står likt økonomisk, kan dere også oppløse særeie. Men det er absolutt en trygghet for deg å ha så lenge han har gjeld. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:


Kjæresten min vil at vi skal ha en uoffisiell seremoni og at ekteskapet ikke skal være registrert, og jeg føler at da faller hele poenget og vitsen med det bort? Han bruker som argument at han har gjeld , men jeg vet jo at hans tidligere gjeld ikke påvirker min formue så lenge gjelden er fra før ekteskapet og vi ikke kjøper noe felles formue(hus i hans eller begges navn). Han sier at "det er vel det samme så lenge vi bare booker en prest uansett" , men er det egentlig det samme?

 

Anonymkode: 29c05...400

Og det er jo et godt argument. Gjelden vil være hans, men dersom dere gifter dere vil du få forsørgerplikt for han, og det betyr at eventuelle kreditorer kan trekke han for mye mer penger hver eneste måned. Dersom du har god økonomi risikerer dere å tape rundt 6500 kroner (hans livsopphold, som du vil måtte dekke med din inntekt) hver eneste måned på ekteskap. Jeg valgte å ikke gifte meg med min eks pga dette. 

Anonymkode: a7a0c...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At folk gidder gifte seg i det hele tatt er uten for min forstand. Det har ingenting å si.

Anonymkode: 779a7...4d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Mrs.Purdey skrev:

Kanskje er han gift på papiret fra før og har glemt å fortelle degdet? I ekteskapspapirene skriver du under på sprsmål som: har du barn fra tidligere forhold som du ikke har opplyst din tilkommende om.. har du vært gift tidligerr? Husker ikke om det står noe om gjeld der også. 

Men ja, dette høres fishy ut. Enten så vil han bare ikke og da må du la han få slippe. Ellers så skjuler han noe for deg...

Fy søren det har jeg aldri tenkt på engang :sjokkbla: Men han sier at vårt forhold er det lengste han har hatt, og eneste seriøse han har hatt. At andre forhold bare har vart noen uker eller måneder, lengste et år. 
Jeg har ikke vært gift tidligere og så vidt jeg vet ikke han heller men det skal jeg pokker meg få spurt han om..! 

Hvis han ikke vil så skjønner jeg ikke hvorfor han ikke bare sier han vil, i stedet for å si at han vil gjennom hele forholdet og først når jeg drøftet hvordan jeg ville ha bryllupet fordi jeg syntes det bør nærme seg snart, før da sier at han ikke ville ha det registrert... Jeg er redd han skjuler noe for meg ja, om det er noe formelt, eller om det er at han vil ha større mulighet til å være utro og forlate meg det vet jeg ikke. Er så lei meg :( 

Har som sagt tatt det opp to ganger at jeg ikke vil ha det sånn som han foreslår, og vil jo få vett i han, men vet ikke hvordan jeg skal ta opp igjen samtalen om giftemål og mine krav uten å skremme han vekk som en bridezilla... 
Samtidig har jeg før prøvd å forklare han hvor viktig det er for meg, men han tror og argumenterer for at det kun er viktig under gud ikke på papiret... At "er ark betyr jo ingenting".. :(

Anonymkode: 29c05...400

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, yeans skrev:

Du har ikke annet valg enn å stille et ultimatium dersom det er viktig for deg å formalisere forholdet som kristen. Jeg tror du allerede vet svaret dessverre.

Ja :( Jeg føler meg ganske knust akuratt nå... Aner ikke hvordan jeg skal legge frem dette ultimatumet, og å greie å holde meg til det og ikke bikke under for hans pipe og undertrykke mine egne prinsipper og verdier :( Kjærligheten er sterk så jeg føler meg revet i to,  men jeg skulle ønske hans var like sterk til å ville gjøre dette på den skikkelige måten og ikke noe liksom-greier!.. 

Anonymkode: 29c05...400

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Trolltunge skrev:

Man har vanlig arverett etter hverandre selv om man har særeie. Men ingen av ektefelles kreditorer kan gå etter ektefelle, og om man skiller seg tar man med seg det man juridisk står som eier av, eller egen gjeld. Man deler ikke. Ikke annet enn ting som det ikke er juridisk eier av. 

For at huset som står i ditt navn skal være trygt må du ha særeie på det. Som ektefelle har man ellers gjensidig forsørgerplikt, og ja, man kan lide for ektefelles gjeld dersom man ikke har særeie. 

Om han senere kvitter seg med gjelden, og føler at dere står likt økonomisk, kan dere også oppløse særeie. Men det er absolutt en trygghet for deg å ha så lenge han har gjeld. 

 

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og det er jo et godt argument. Gjelden vil være hans, men dersom dere gifter dere vil du få forsørgerplikt for han, og det betyr at eventuelle kreditorer kan trekke han for mye mer penger hver eneste måned. Dersom du har god økonomi risikerer dere å tape rundt 6500 kroner (hans livsopphold, som du vil måtte dekke med din inntekt) hver eneste måned på ekteskap. Jeg valgte å ikke gifte meg med min eks pga dette. 

Anonymkode: a7a0c...8e8

Takk for nyttig info begge to her 

Anonymkode: 29c05...400

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet, det der med løftet under Gud, det har ikke forhindra folk fra å være utro før. Ekteskapspapirene er ingen magisk kontrakt som tar vekk usikkerhet. Den usikkerheten angående forholdet som du lufter vil ikke gå vekk bare fordi dere er gift, man kan jo bare skilles. 

På meg høres det ut som han leter etter unnskyldninger, og at de tingene han sier foran andre er mer tullete ment. Herregud, jeg har vært kjæreste med typen i to måneder og han kødda nylig med det ("her er min kommende kone") da vi var ute med kameratene hans. Jeg tok ikke det som en forsmak på et frieri, men som en glimt i øyet-måte å presentere meg på. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

26 minutter siden, bortebra skrev:

Du vet, det der med løftet under Gud, det har ikke forhindra folk fra å være utro før. Ekteskapspapirene er ingen magisk kontrakt som tar vekk usikkerhet. Den usikkerheten angående forholdet som du lufter vil ikke gå vekk bare fordi dere er gift, man kan jo bare skilles. 

På meg høres det ut som han leter etter unnskyldninger, og at de tingene han sier foran andre er mer tullete ment. Herregud, jeg har vært kjæreste med typen i to måneder og han kødda nylig med det ("her er min kommende kone") da vi var ute med kameratene hans. Jeg tok ikke det som en forsmak på et frieri, men som en glimt i øyet-måte å presentere meg på. 

Det stemmer, men som sterkt troende så gir det meg en følelse av sikkerhet og om han velger å være utro mot en han er gift med så vet jeg at Gud vil gi meg styrken til å gjennomføre en skillsmisse også, for det er faktisk hakket verre å være utro når man er gift enn før man er gift ( i mine øyne, merkelig jeg vet) 

Nja, det er ikke helt sånn at han kødder med det som din 2 mnds kjæreste gjør. Han tar det jo også opp i seriøse settinger, vi har vært sammen i 6 år og han har jevnlig tatt opp både barn og giftemål, (jeg var gravid for et år siden og han var hoppende glad, men vi fikk en spontanabort) tatt meg med på vindusshopping for å spørre hvordan type ring jeg vil gå med og skriver det i bursdagskort til meg og lignende. Men ja, det begynner å føles som et slags spill for galleriet nå som det har kommet frem at han ikke vil ha formalitetene som er inkludert i et bryllup, kun seremonien og feiringen. 
 

Anonymkode: 29c05...400

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be han skjerpe seg og gifte seg med deg skikkelig. Si at du vil ha unger, og at du ikke vil ha unger før du er gift. Ta også med utroskap i ekteskapskontrakten (at det ikke er "lov", og fører til automatisk fraskrivelse av felles eiendeler, og rettighet på barn osv - ganske populært for tiden, utroskap bør gjøres straffbart)

Anonymkode: 58986...c0f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, vi er begge kristne og etnisk norske. Jeg vil ha kirkebryllup og alt på papiret og gjennom vanlige prosedyrer, 
han vil ikke at vi skal være gift på noe papir men sier vi bare kan leie en prest å gjøre det ute i naturen. Jada, utebryllupp er også fint og flott, men hva i all verden gir det meg av trygghet å gjennomføre en seremoni som ikke blir regsitrert på noe papir og i noe system?! For man kan vel ikke ha et "uregistrert ekteskap" men allikevel ha en gyldig kontrakt seg i mellom? 

Jeg frykter nettopp det du sier der... Jeg tviler ikke på at han elsker meg, men jeg frykter at han ikke ser på dette som noe livslangt (selv om han sier det) slik jeg gjør og tar det like seriøst som meg. Vi har for så vidt vært sammen i 6 år og er i den alderen hvor alle rundt oss har barn og er gift utenom oss... 

Pr. nå så ser jeg ikke på det som aktuelt å slå opp og finne en ny, har aldri passet så bra med noen som med han, men det opprører meg at han virker å ta formaliteten rundt forholdet så useriøst. Hva kan jeg bruke som argumenter for at han forstår at et giftemål skal være et ordentlig giftemål?! Om han virkelig ikke vil så er det dumpegrunn for meg, for dette er det viktigste målet med et forhold generelt for meg.
 

Anonymkode: 29c05...400

Denne mannen er ikke mye kristen, slik vanlige tolk oppfatter og forstår kristendommen, når han vil ha ekteskap uten forpliktelser og papir. Å bruke noe argument for å forsøke å overtale han, må være take it or leave it, når det gjelder å fortsette sammen med deg. 

Detteer slik at det går ikke i hop, med kristne verdier. 

Anonymkode: 01ace...f0d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fy søren det har jeg aldri tenkt på engang :sjokkbla: Men han sier at vårt forhold er det lengste han har hatt, og eneste seriøse han har hatt. At andre forhold bare har vart noen uker eller måneder, lengste et år. 
Jeg har ikke vært gift tidligere og så vidt jeg vet ikke han heller men det skal jeg pokker meg få spurt han om..! 

Hvis han ikke vil så skjønner jeg ikke hvorfor han ikke bare sier han vil, i stedet for å si at han vil gjennom hele forholdet og først når jeg drøftet hvordan jeg ville ha bryllupet fordi jeg syntes det bør nærme seg snart, før da sier at han ikke ville ha det registrert... Jeg er redd han skjuler noe for meg ja, om det er noe formelt, eller om det er at han vil ha større mulighet til å være utro og forlate meg det vet jeg ikke. Er så lei meg :( 

Har som sagt tatt det opp to ganger at jeg ikke vil ha det sånn som han foreslår, og vil jo få vett i han, men vet ikke hvordan jeg skal ta opp igjen samtalen om giftemål og mine krav uten å skremme han vekk som en bridezilla... 
Samtidig har jeg før prøvd å forklare han hvor viktig det er for meg, men han tror og argumenterer for at det kun er viktig under gud ikke på papiret... At "er ark betyr jo ingenting".. :(

Anonymkode: 29c05...400

Om et ark ikke betyr noe så bør det ikke være noe problem å lage det...  vi blandet ikke inn gud i vårt bryllup. det å gifte seg gjør man for seg selv og hverandre fordi man har lyst og ikke for guder eller fordi man må. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...