Gå til innhold

Juleforberedelser, hvordan ligger vi an?


Arkana

Anbefalte innlegg

Hjelp, blir stressa :bond:

Her er ingenting hverken klart eller påbegynt! Sliter med svangerskapskvalme om dagen, så har ikke ork helt enda. Men drar på førjulstur med mamma til helgen, satser på julestemningen kommer for fullt da! 

Anonymkode: 51804...ae7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Innrømmer at siden jeg er singel og ikke har barn hjemme, og av andre grunner er lite blitt gjort i år, men det er jo enda ikke desember.

Jeg har funnet noen julegaver, de ble kjøpt i sommer. Ikke på tilbud, men husflidsprodukter m.m. Og har en handleliste. Det er bare en jeg er usikker på ang. gave til. Han fikk litt penger av meg i sommer og i høst før studiene begynte, og da visste jeg ikke at han kommer hjem til jul. De pengene var litt sånn forskudd på julegave også. Men, han er ikke typen som forventer så mye, og jeg kjøper sjelden eller aldri dyre gaver.

Ellers er dette blitt gjort, har fått vasket vinduene, kjøkkenskap, badet, vegger, lister, dører osv. Men, riktignok var det ikke jeg som gjorde alt. En venninne hjalp meg, som en tilbaketjeneste, og jeg leide også en vaskehjelp utenfra noen timer. Bruker ikke vaskehjelp til vanlig.

Jeg har kjøpt inn vill-laks, og par andre ting, og har fått tak i råvarer som jeg først får i desember. Det deler jeg med andre i familien. Etter at min far døde, er det visst bare meg igjen som har kontakter som kan være behjelpelige og ordne det. Det vil si, det kommer også an på viljen...

Men, har mye som må gjøres. Sortere papirer, i bøkene, klær, boden. I år skal faktisk også jeg pynte litt til jul. Ikke juletre, men ta det jeg har og sette frem nøtteskål med julemotiv, røde lys, juleduk, julestjerne, mulig appelsin med nellikspirer, henge granbar på døra osv. Det er det lenge siden jeg har gjort. Bruker sette frem skåla med nøtter, og par små nisser barna laget på skolen. Men, i år får jeg besøk en av romjulsdagene. Og det blir veldig bra, og jeg gleder meg som en unge. For selv om vi skal tilbringe julaften sammen med oldemødre osv., så skal jeg som er farmor også vise at jeg kan lage til litt julestemning.

Men, jeg er ikke den som baker kaker. Da blir det en festkake og ikke mer. Jeg liker best å lage middag og pålegg og styre med andre ting.

Litt spennende tråd. Her kommer jeg til å gjøre unna det huslige i skippertak. Det betyr ikke at kjøkken, bad osv ikke holdes rent, men det er mye som skal gjøres ellers og det er frustrerende. Her er veggene helt uten bilder, det er ingen steder å henge fra seg yttertøyet på i gangen. Bør få kjøpt og montert et skap. Osv.

Jeg må nesten spørre en venninne om hun vil hjelpe meg, hun er utrolig dyktig på å si rett ut at dette kan du vel "bare pælme vel?" Mens hun ser litt sånn oppgitt ut når hun hører mine små og store motargumenter.

Når jeg nevner å få venninnehjelp, gjøre gjentjenester, så er det faktisk lurt hvis man står litt fast og ikke er motivert. Tror menn benytter seg av vennetjenester langt oftere enn vi dame gjør.

Endret av Atea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går fikk jeg pakket inn 6 adventskalenderdager. :5: Jeg er ikke hjemme før 5.desember, så greit å få det gjort. Mannen gjør ingenting av det akkurat, så greit å ha det klart før jeg reiser.:fnise:

Ellers har jeg bare en håndfull presanger igjen, noe som var målet før avreise. :nigo:  

Fikk også bestilt julekort i går, så nå er det meste i boks!

Endret av ^^Belle^^
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julrkort og kalender i boks! Så at Fotoknudsen hadde 50% frem til kl 16 i går, så da ble det litt stress her i heimen. Tre på unga nissekjoler/passende tøy, ta bilde, lage og bestille julekort, finne x-antall bilder igjennom året, få de over på PC, lage og bestille kalender 😅😅

men sparte 850kr og betalte 740 for alt, så var definitivt verdt det 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julekortbilder er ikke barebare. Det er utrolig hvor vanskelig det kan være å få tre barn til å smile, eller i det minste se normale ut, samtidig. Julekortene er nå lagt i adresserte konvolutter og venter bare på frimerker og sending (til helgen tenker jeg). Jeg har pakket inn de fleste julegavene. Det er nesten litt vemodig siden jeg elsker å pakke julegaver, men jeg har noen igjen da og vi har fremdeles ikke kjøpt de to gavene som mangler heller. 

Vi bestiller gaver på nett så langt det lar seg gjøre. Det er praktisk og behagelig og dessuten nesten alltid billigere. Nå har vi mottatt nesten alt vi har bestilt i år, mangler bare én pakke fra utlandet. Den skal i tillegg sendes til vestlandet så jeg håper den er her før Postens frist. I verste fall må vi i siste liten kjøpe noe annet og gi mottakeren denne gaven i bursdagsgave til våren. 

Det føles veldig bra å ha gjort så mye. I desember har jeg planer om å bare pynte, bake, se julefilmer, gå på teater og juleavslutninger og generelt bare kose meg. :hjerte: Bare fire dager igjen til julekalender!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner det å ta seg opp her. Uken som kommer er ganske travel med julearrangement nesten hver eneste kveld: juleavslutning for speiderne på mandag, pepperkakekveld for første trinn på tirsdag, juleavslutning for turn på onsdag, teater på torsdag og så er mannen på seminar fredag-søndag. Etter det er det imidlertid roligere for de to siste ukene før jul er det bare Luciafrokost i barnehagen og de to juleavslutningene for skolen igjen. Vi mangler bare én julegave og det er til svigerfar (han er imidlertid kjempevanskelig å finne gave til). Julekortene ble sendt i dag og i går hengte jeg opp julegardiner i stua, byttet pynteputetrekkene med juletrekk, satte fram adventsstaken, byttet ut telysholderne med juleversjonene, tente julelysene ute, hengte opp julestjerne i kjøkkenvinduet og krans på ytterdøren og hengte opp små julekuler i gull og rødt på trollhasselen. Så nå ble det faktisk skikkelig julestemning hjemme. :hjerte:

 

Det vi mangler er da:

- handle inn alt av julemat, snop og drikke

- alt av baking

- barna må lage hjemmelagede julegaver til besteforeldrene

- pakke de siste julegavene

- sende julegavene som skal til familie andre steder

- kjøpe juletre

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er alle gaver handlet inn, jeg må bare pakke inn den siste. For det tenker jeg at jeg skal skaffe en eske, slik at innholdet skjules.

Leiligheten er pyntet med lilla til advent. Usikker på om jeg tar fram julepynten i år, jeg innså brått at jeg ikke kommer hjem før ei uke ut i januar.

Nye støvletter må anskaffes før jul!

Jeg skal til å lage julemarsipan, mintpinner og fløtekarameller. Alt er handlet inn, så antakelig kommer jeg i mål med prosjektet i løpet av uka. "Seigmenn" lages sammen med mor når jeg kommer dit.

Anonymkode: b9e12...03f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år har vi jo elf on the shelf (eller julealven som vi har kalt ham) på besøk og det er så langt stor suksess. På lørdag fant barna en liten skål med frokostblanding med en liten skje oppi på kjøkkenbenken og litt frokostblanding strøtt rundt. Ved siden av stod esken åpen og julealven lå med overkroppen godt nedi og beina stikkende opp.) I går hadde han og noen andre kosedyr og lekefigurer sekkeløp (i papirgodteposer som ble til overs etter storebrors bursdag) i stua. Jeg hadde hengt opp et lite skilt med "MÅL" i enden. I natt hadde han spilt fire-på-rad med Vision (en Marvel-superhelt). I morgen tenkte jeg han skal fiske Goldfish-snacks fra en skål (skal lage fiskestang av en liten grillpinne, sytråd og kanskje en knappenål eller tegnestift).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jul igjen..Begynner på gavene til helga. Pynt kan jeg henge opp på 10 minutter hjemme, ca 15 desember. Julebord neste helg. Noen private julemiddager/julebord avholdt allerede. Hyggelig nok, men gleder meg også til det hele er over og vi går mot lysere tider igjen :) 

Anonymkode: fdab2...143

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke gjort noen ting. Sparer julebrusen til selve julaften, kommer ikke til å gjøre noe særlig når det gjelder julegaver (Har bestilt gave til pappa). Pleier som regel å bare gi til søsken, foreldre og stefar. Har også bestevenninnen og jeg som gir hverandre gave.

Skal feire alene på hybel men gidder ikke pynte eller noe enda. Gleder meg til å være alene og slippe alt av stress og mas. Men tar en vask, pynter litt og ser julefilmer når det nærmer seg. Har vært opptatt med flytting og eksamen så har ikke følt behov. Gidder aldri stresse med jul. Gavene ordner jeg etterhvert, i år skal jeg kose meg alene, spise akkurat det jeg vil (blir julemat da! Bare ikke så veldig avansert) og bli glad for gaver jeg får. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare to uker igjen! :yvonne:

Nå må vel de fleste være godt i gang med juleforberedelser? Denne uken har vi vært på noen avslutninger, den nest siste i morgen og så aller siste mandag om en uke. Vi har også vært på teater og kan varmt anbefale Snøkvit på Det Norske Teatret for de som bor i eller rundt Oslo. :)

I morgen begynner jeg julebaksten, det blir koselig. Jeg hadde egentlig tenkt å sette pepperkakedeig i dag, men så manglet jeg sirup og gadd ikke stikke ut og kjøpe så det får vente en dag til. Gleder meg til det dufter av julekaker i huset. :hjerte: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg ferdig med gaver til 23 stykker(en del er par heldigvis) og mangler nå bare en julegave. Det meste er pakket inn, bortsett fra julekalenderene til besteforeldrene til barna. Julekortene er ferdig og stort sett gitt bort. Mangler til ett par stykker. Sender de ikke, tar de når de kommer innom 😊 

Har kjøpt inn ribbe, julepølser, medisterkaker og drikke til julaften. Samt noe julegodt. Mangler å kjøpe inn lefser til 1.juledag og surkål. 

Finstasen til barna er strøket og klar til bruk. Jeg skulle gjerne kjøpt inn en ny kjole til meg selv, men får se hva det blir tid til. Julegardiner er strøket, duken ser ut som en skrukkehaug. Så der er det en jobb igjen. Lysene på treet er ikke sjekket enda. Men resten av julepynten er klart! 

Julebaksten er ferdig. Ikke høye krav der. Ble en type i år, det får holde. Ellers er det igjen en god del rengjøring rundt i huset. Men vinduene er tatt og inni de fleste skuffer og skap inne på kjøkkenet. Tar bare det jeg gidder/rekker. 

Ellers er julemusikken på nesten hver kveld her nå, så i god gang med en riktig god julestemning. God jul! 

Anonymkode: e9340...12e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ferdig med alle presangene, til og med pakket alt inn :) Eneste unntaket er presangen til farmor. Hun får alltid hjemmebakte julekaker, og det begynner jeg ikke med før uken før jul. Julebakst er best når den er fersk. 

Ellers har vi fått opp all pynt som lyser. 

Anonymkode: 8c1f7...4b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har pynta ca 50% og skal ta resten ila uka. Sendt noen gaver i posten og kjøpt de fleste andre. Har vært på noen markeder og konserter så har fått litt julestemning.

Har bakt krumkaker,berlinerkranser,silkekaker,konfekt,biscotti,makroner og sjokoladeflarn. Har laget mokkalikør og lemoncurd.

På bordet står det skål med klementiner og med nøtter og i skapet ligger twist. Har fått kjøpt "julemat" som sild,laks,sylte osv og julebrus samt noe alkoholbasert drikke.

Må få kjøpt ferdig de siste gavene og sendt 2 til. Har hatt 1 julebord og det gjenstår 2 til på førstkommende fredag og lørdag. Juleverksted blir på Søndagen og julemiddag hos venninne den 21.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 dager igjen. Har fått kjøpt den siste julegaven. Tenkte jeg skulle pakke inn i dag. Har også tatt en storhandel og kjøpt inn f.eks. alt av spekemat, sjokolade, konfekt, juleskinke, brus og annet som holder seg til over jul. Ribba er også i hus. Vi mangler kalkun og en god del mat ennå, spesielt alt av frukt, grønt, oster og annet som ikke varer så lenge. Og så mangler vi julestrømpegodt til barna. Juletre kjøper vi i helgen. Nå venter jeg på at sviblene mine skal blomstre slik at det kan lukte fantastisk i stua. :hjerte: 

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat lest igjennom den forrige tråden, koselig!

12. Desember. 

Fri idag, på planen stod baking av Gule Bomber fra morgen av men det forsvant litt da søsteren min lurte på om jeg ble med en liten tur til byen. Vi handlet det vi skulle ha og tok en kaffekopp på café for å feire at jeg har fått tilbud om fast jobb idag. 

Nå er det straks laging av disse bombene. Har igjen en julegave og to halve. Føler jeg har tusen ting og gjøre, A4 arket med gjøremål bekrefter det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle begynt på julebaksten i går ved å sette pepperkakedeig. Jeg hadde smør og sukker i mikseren og oppdaget da at det bare var bittelitt sirup igjen i boksen (jeg sjekket AT vi hadde sirup, men ikke hvor mye :sprettoy:). Jeg gadd ikke stikke på butikken så jeg slengte like godt hele miksebollen i kjøleskapet. Lager deigen i dag i stedet og så baker vi ut torsdag eller fredag. I morgen blir det lussekatter. Til sammen i år skal jeg bake pepperkaker, shortbread, kokosmakroner, pikekyss/marengs (super måte å bruke opp alle eggehvitene som blir til overs fra annen matlaging), kransekakestenger, strull og bordstabelbakkels.

Jeg fikk forresten kjøpt en liten julegave (belgiske sjokoladetrøfler) til de ansatte i barnehagen også. Må skrive et lite julekort til dem også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...