Gå til innhold

Deler de som delte nakenbildene


Emmaaa

Anbefalte innlegg

Vi har ikke gapestokk i Norge. Den som ønsker gapestokk kan flytte til kulturer som praktiserer dette. I Norge er det straffbart å henge ut folk, uansett grunn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

24 minutter siden, Horten Market skrev:

Vi har ikke gapestokk i Norge. Den som ønsker gapestokk kan flytte til kulturer som praktiserer dette. I Norge er det straffbart å henge ut folk, uansett grunn.

Men hvorfor skal man ta på forbrytere med silkehansker? Gjør man noe galt så får de også ta straffen

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, princesse skrev:

Men hvorfor skal man ta på forbrytere med silkehansker? Gjør man noe galt så får de også ta straffen

Ja, men her i landet er det påtalemyndigheten og domsmyndigheten som straffer. Dersom offeret selv iverksetter straff, kan det være straffbar selvtekt.

Endret av Horten Market
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest aptdaemon
5 minutter siden, princesse said:

Men hvorfor skal man ta på forbrytere med silkehansker? Gjør man noe galt så får de også ta straffen

Man er ikke en forbryter før man er dømt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GiftMann38

Dette minner meg om han som skulle starte en nettside hvor han skulle publisere bilder og navn av damer som hadde vært utro med partnerne sine. Ingen god idè og det ble heller ikke noe av. Det er rettsvesenet som dømmer og straffer i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, GiftMann38 skrev:

Dette minner meg om han som skulle starte en nettside hvor han skulle publisere bilder og navn av damer som hadde vært utro med partnerne sine. Ingen god idè og det ble heller ikke noe av. Det er rettsvesenet som dømmer og straffer i Norge.

Nå er ikke utroskap straffbart uansett da, uten å ta fra deg poenget ditt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest GiftMann38
1 minutt siden, nøytronstjerne said:

Nå er ikke utroskap straffbart uansett da, uten å ta fra deg poenget ditt.

Jeg er klar over det, men poenget er at det er en dårlig ide å bruke gapestokk. Det er ikke alt som deles i #me2 som er straffbart heller, uten at de som outes kommer godt utav det uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, GiftMann38 skrev:

Jeg er klar over det, men poenget er at det er en dårlig ide å bruke gapestokk. Det er ikke alt som deles i #me2 som er straffbart heller, uten at de som outes kommer godt utav det uansett.

Jeg synes bare det var en merkelig sammenligning å trekke når det ene er straffbart (dele og oppbevare bilder uten samtykke) og det andre ikke er det.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra politiet er så flinke til å gjøre jobben sin i saker som har med forskjellige typer overgrep å gjøre da! De henlegger jo i øst og vest, selv med konkrete bevis, som i SE's sak. 

Endret av elisaday
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, princesse said:

Har du opplevd at noen som gjør slike ting får år i fengsel? Isåfall må du gjerne fortelle om disse sakene. Når vi ser hvor milde straffer mange får i Norge så kan jeg ikke tenke meg de gir noe straff i ett slikt tilfelle.

Jeg har ikke opplevd noe som helst, jeg. Det er du som sier at de vil få klapp på skulderen, da er det opp til deg å bakke opp den påstanden, hvis du kan. Det er ikke min oppgave.

Er alt som ikke er år i fengsel det samme som klapp på skulderen? Finnes en mellomting der, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GiftMann38
24 minutter siden, nøytronstjerne said:

Jeg synes bare det var en merkelig sammenligning å trekke når det ene er straffbart (dele og oppbevare bilder uten samtykke) og det andre ikke er det.

Som sagt: Mye av det som deles i #me2 er heller ikke straffbart, men dårlig oppførsel like fullt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, GiftMann38 skrev:

Som sagt: Mye av det som deles i #me2 er heller ikke straffbart, men dårlig oppførsel like fullt.

Men det er jo ikke #metoo generelt som er tema i denne tråden. Hvor mange teskjeer skal du ha?

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest GiftMann38
4 minutter siden, xemiliex said:

Men det er jo ikke #metoo generelt som er tema i denne tråden. Hvor mange teskjeer skal du ha?

Hvis det er straffbare handlinger det er snakk om så er det en sak for rettsvesenet, ikke selvtekt (som er straffbart).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som flere av dere ikke har fått med dere at selvtekt, i visste tilfeller, faktisk nå er regulert med nye straffeloven, og at det nå reguleres i egen paragraf. 

Hva som ligger i "urimelig å måtte vente på myndighetenes bistand" kan så klart diskuteres og tas for retten for avklaring, men det vil nok være mer akutte tilfeller enn det er snakk om her. Godt eksempel:

Sykkelen din er stjålet, du ser den er lås fast et annet sted, du vet at tyven er like ved og kan hente din sykkel som han har stjålet tilbake om ikke lenge. Politiet har som vanlig alt for mye å gjøre, og vil derfor ikke prioritere deg og din sykkel. Du henter sykkelen. Du stjeler den tilbake rett og slett. Du begår selvtekt, men det er lovlig (hvis retten er enig med deg - føler det er litt skummelt å si så bastant her om noe er lov eller ikke lov). 

Selvtekt har også tidligere vært lov, i visse tilfeller. Det har da vært regulert gjennom gamle straffelov § 395 (nå § 346 ny straffelov). Besittelsesbegrepet har vært sentralt i gammel straffelov, dette er nå fjernet. Det blir spennende å se hvordan dette blir tolket med nye straffeloven.

Anyhoo…. Selvtekt er faktisk lov i visse tilfeller.

image.thumb.png.87b03329f29f879712441541d44a3b78.png

Endret av Newroz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 11/19/2017 at 3:20 PM, Honey Dew said:

Det er vel rettsvesenet som er den rette instansen til å straffeforfølge disse menneskene

Selvfølgelig. Men det å navngi noen som har gjort noe er vel virkelig langt unna definisjonen på "å straffeforfølge".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Horten Market said:

Før helgen ble en person dømt til 75 dagers fengsel for «privat rettshåndhevelse» på sosiale medier. På forsiden av Nettavisen akkurat nå.

Den ene saken der var veldig skummel. Betyr dette at hvis du blir voldtatt av noen du vet hvem er, men ikke har 'bevis' på det, så kan du bli straffet hvis du forteller folk om det??!?!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Snegl skrev:

Selvfølgelig. Men det å navngi noen som har gjort noe er vel virkelig langt unna definisjonen på "å straffeforfølge".

En skal ikke ta loven i egne hender. Det strider mot lov om personvern når folk henger ut andre mennesker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...