Gå til innhold

Sjekker DPS lege og psykolog journal?


WubWub

Anbefalte innlegg

Jeg satt å grublet litt istad og jeg undret meg over noe. Disse tanken er rent hypotetiske, men la oss si at et menneske har fått plass på DPS. På DPS er det ikke lov å gå på en rekke medisiner så man blir seponert fra disse under oppholdet (benzo osv). 

Det jeg lurer på er ; Kommer DPS til å se legeutskrifter og resepter som er skrevet ut før innleggelse? Og kommer DPS til å lese psykolog journal? 

F.eks en bruker forteller en psykolog som har taushetsplikt om mål og ambisjoner ved et DPS forhold. Brukeren forteller så DPS om helt andre ambisjoner og mål. Begge historiene er feil, men kan dette kobles opp imot hverandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Sugemerke skrev:

De sjekker resepter. De leser ikke journal fra somatikk og fastlege.

Så la oss si at jeg henter en resept på 25 x sobril 15mg imorgen. Vil DPS se det om 1 måned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sugemerke
3 minutter siden, WubWub skrev:

Så la oss si at jeg henter en resept på 25 x sobril 15mg imorgen. Vil DPS se det om 1 måned?

Ja, om du blir lagt inn om en måned og de skal ta legemiddelgjennomgang på deg. Eller at du er innlagt og de har mistanker om at fastlege har skrevet ut noe til deg selv om du er innlagt eller at du har vært en tur på apoteket på egenhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sugemerke skrev:

Ja, om du blir lagt inn om en måned og de skal ta legemiddelgjennomgang på deg. Eller at du er innlagt og de har mistanker om at fastlege har skrevet ut noe til deg selv om du er innlagt eller at du har vært en tur på apoteket på egenhånd.

Så de sjekker dette aktivt? Hvilke medisiner som har blitt utskrevet av lege før innleggelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sugemerke
2 minutter siden, WubWub skrev:

Så de sjekker dette aktivt? Hvilke medisiner som har blitt utskrevet av lege før innleggelse?

Jepp. Dette ble svært enkelt etter at elektronisk resept ble innført. 

Nå er man også pålagt å ta legemiddelsamstemming, noe som gjør at man slår opp pasientens medisiner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Sugemerke skrev:

Jepp. Dette ble svært enkelt etter at elektronisk resept ble innført. 

Nå er man også pålagt å ta legemiddelsamstemming, noe som gjør at man slår opp pasientens medisiner. 

Hmm. La oss si at denne figuren har fått en plass hos DPS i desember. Brukeren er godt kjent hos DPS og har over flere tid hatt et stående tilbud om at "du har alltid en plass hos oss når du måtte ønske eller trenge det" men med et stort krav ; ikke noe sobril.

denne brukeren har gått på sobril i 14 år, under enhvert DPS opphold har DPS seponert dette mennesket fra sobril. men legen har skrivd ut sobril igjen etter hvert opphold til behandling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sugemerke
Akkurat nå, WubWub skrev:

Hmm. La oss si at denne figuren har fått en plass hos DPS i desember. Brukeren er godt kjent hos DPS og har over flere tid hatt et stående tilbud om at "du har alltid en plass hos oss når du måtte ønske eller trenge det" men med et stort krav ; ikke noe sobril.

denne brukeren har gått på sobril i 14 år, under enhvert DPS opphold har DPS seponert dette mennesket fra sobril. men legen har skrivd ut sobril igjen etter hvert opphold til behandling

Ja. Da vil de se at pasienten igjen har stått på sobril. Noe som er mer vanlig en du vil tro. Dette er så og si hverdagen på en DPS. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sugemerke skrev:

Ja. Da vil de se at pasienten igjen har stått på sobril. Noe som er mer vanlig en du vil tro. Dette er så og si hverdagen på en DPS. 

Så om psykolog på DPS spør meg om jeg går på sobril så kan de avsløre løgnen om jeg sier "Nei jeg tar ikke sobril så lenge jeg er innlagt" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sugemerke
14 minutter siden, WubWub skrev:

Så om psykolog på DPS spør meg om jeg går på sobril så kan de avsløre løgnen om jeg sier "Nei jeg tar ikke sobril så lenge jeg er innlagt" ?

De kan jo ikke se hva du faktisk svelger ned. De kan bare se hvilke resepter du har og hvilke som er hentet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, WubWub skrev:

Så om psykolog på DPS spør meg om jeg går på sobril så kan de avsløre løgnen om jeg sier "Nei jeg tar ikke sobril så lenge jeg er innlagt" ?

Her kommer en stor teskje: ja. 

Anonymkode: 4c328...0d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Her kommer en stor teskje: ja. 

Anonymkode: 4c328...0d3

Tror det er tull. Jeg har vært på dps før og ingen tok opp sobril før jeg nevnte det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at de ser ja. Vi gikk igjennom medisinene mine og de så at det lå en resept på et b-preparat som var tatt ut. Men det er jo ikke sikkert at alle sjekker. Jeg fikk beskjed om at en lege, psykiater, må gå inn på reseptene å sjekke. Om det er riktig vet jeg ikke. 

Jeg fikk litt sjokk når behandleren min kunne fortelle hva som skjedde sist jeg var innom sykehuset på somatisk del. For det trodde jeg ikke de hadde lov til. 

Anonymkode: 64667...ecc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sugemerke
22 minutter siden, WubWub skrev:

Tror det er tull. Jeg har vært på dps før og ingen tok opp sobril før jeg nevnte det

Ja, guri, jeg sitter her å lyver. 

Greit å vite at du ikke egentlig vil ha svar, da kan jeg spare meg for å svare på trådene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sugemerke skrev:

Ja, guri, jeg sitter her å lyver. 

Greit å vite at du ikke egentlig vil ha svar, da kan jeg spare meg for å svare på trådene dine.

Nest det når du ikke kan besvare det som blir etterspurt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Sugemerke
Akkurat nå, WubWub skrev:

Nest det når du ikke kan besvare det som blir etterspurt

Nei, du fikk jo ikke svar i det hele tatt. Spesielt ikke på det du spurte på. 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg ble lagt inn på dps gikk det gjennom all bagasje jeg hadde med meg. Jeg skulle være der i 6 mnd ig hadde ikke lov å gå ut til å begynne med.

De kunne egentlig spart seg den gjennomgangen av bagasjen da jeg kom. Jeg kom nemlig rett fra lukket avd på sykehus og drosje helt frem til døra hos dps.

Vi gikk igjennom alt av medisin og jeg ble seponert fra mye av det jeg brukte.

Det virker jo ikke som du vil bli bedre hvis du skal gå rundt å lyve om forbruket ditt. Du kan likegjerne droppe hele oppholdet, så kan noen som virkelig vil bli bedre få plassen istede.

Anonymkode: 902fc...160

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg ble lagt inn på dps gikk det gjennom all bagasje jeg hadde med meg. Jeg skulle være der i 6 mnd ig hadde ikke lov å gå ut til å begynne med.

De kunne egentlig spart seg den gjennomgangen av bagasjen da jeg kom. Jeg kom nemlig rett fra lukket avd på sykehus og drosje helt frem til døra hos dps.

Vi gikk igjennom alt av medisin og jeg ble seponert fra mye av det jeg brukte.

Det virker jo ikke som du vil bli bedre hvis du skal gå rundt å lyve om forbruket ditt. Du kan likegjerne droppe hele oppholdet, så kan noen som virkelig vil bli bedre få plassen istede.

Anonymkode: 902fc...160

ok, har vært på dps 2 ganger før og jeg var ikke underlagt like strenge reguleringer som deg, det var ingen som skjekket noe som helst her. 

men har fått en ny plass i desember, de har lagt det opp slik at jeg skal være alene under oppholdet da de ikke vil at jeg skal stifte bekjentskap med sårbare jenter.

et annet krav var at jeg ikke fikk lov til å gå på sobril under oppholdet. det er også helt greit. men jeg trenger sobril for alt annet, som f.eks julefeiring, jeg har stor familie og det vil bli mange selskap i desember. uten sobril vil jeg isolere meg selv , det er ikke ønskelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...