Gå til innhold

En tigger insisterte så mye at jeg begynte å gråte


Gjest Jegskulleønskeat

Anbefalte innlegg

Gjest Jegskulleønskeat
8 minutter siden, Apis skrev:

Det er synd på folk som må tigge og det skulle og skal ikke være slik i Europa i dag, men det kan ikke løses nede på personnivå, det må taes tak i høyere opp og faktisk tvinge folk til å gå på skole etc.. Det er jo det vi snakker mest om i dag, sigøynere fra Roma som overlater ansvaret for barna til besteforeldrene som verken klarer å sende barnebarna på skole og kanskje til og med ikke ser betydningen av det, mens de selv reiser ut for å tigge og all kriminalitet som følger med, jeg tror det faktisk må til sosialarbeidere som "tvinger" barna på skole, 

Selv så er jeg bevist på og ikke få øyekontakt, evt ha noen 10 kroninger i lomma vis jeg er i slike strøk, så kan de beholde bladet sitt, men vis du ikke skal gi, unngå øyekontakt og vis du sliter med dårlig samvittighet, gi til noen seriøse organisasjoner 

 

Enig med deg. Er viktig å diskutere denne problematikken ettersom at det har blitt så utbredt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Jegskulleønskeat skrev:

Enig med deg. Er viktig å diskutere denne problematikken ettersom at det har blitt så utbredt.

Plutselig tjener tiggeren mer enn deg. Hva gjør du da. 

Anonymkode: b36c7...2f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette var grov manipulasjon og utnytting av følelsene dine! Det er sånn de tjener pengene sine, og de skal egentlig bare overses fullstendig! Si NO SORRY og GÅ! Ikke snu deg eller se et sekund på de om de følger etter og fortsetter å si please please. 
 

 
Jeg syntes det er kjempe vondt at noen er nødt til å tigge , men de rumenske tiggerne er ikke nødt til det, de har både merkeklær, smarttelefoner, mer penger enn hva jeg som student har, og kommer hit til Norge kun for å kle seg ut som fattige tiggere mens de bygger villa i hjemlandet for pengene de tjener på å spille skuespill for følsomme nordmenn. 

Anonymkode: dd61a...08e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir dessverre nødt til å behandle dem som luft og se rett forbi dem. Jeg har sagt sorry ol. før, men det tar de bare som en invitasjon og blir mye mer pågående. En gang fikk jeg en som var tydelig psykotisk etter meg, etter det var det slutt for min del.

Anonymkode: d764b...96e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja dette var grov manipulasjon og utnytting av følelsene dine! Det er sånn de tjener pengene sine, og de skal egentlig bare overses fullstendig! Si NO SORRY og GÅ! Ikke snu deg eller se et sekund på de om de følger etter og fortsetter å si please please. 
 

 
Jeg syntes det er kjempe vondt at noen er nødt til å tigge , men de rumenske tiggerne er ikke nødt til det, de har både merkeklær, smarttelefoner, mer penger enn hva jeg som student har, og kommer hit til Norge kun for å kle seg ut som fattige tiggere mens de bygger villa i hjemlandet for pengene de tjener på å spille skuespill for følsomme nordmenn. 

Anonymkode: dd61a...08e

Du har rett i dette. Jeg ble litt blokka, som jeg har tendenser til å gjøre i følelsesmessige situasjoner, så la ikke merke til klesstilen hans før venninnene mine kommenterte det. Han hadde liksom Stormberg jakke og puma sko, så så veldig fattig kan han ikke ha vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du trenger nok å styrke grensene mellom deg selv og andre, noe du sikkert jobber med i terapien. Nå har du et eksempel som blir fint å bruke der så du kan jobbe videre. 

 

Når det er sagt synes jeg du høres ut som en fin sjel. På sikt, når du blir sterkere, er jeg helt overbevist om at disse sidene ved deg også kan være en veldig styrke. Empati, varme og forståelse for andre er fint. Men først må du lære å passe godt på deg selv og styrke egne grenser. :klem: 

Anonymkode: 9c7dc...008

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke det at man ikke skal gi til tiggere eller ha empati med folk, men hvis noen løper etter meg med blader så får de ingenting. Har sett disse "bandene" på kjøpesenter som ligger nær E6, får følelsen av at de kjører rundt til lett-tigjengelige tiggesteder ikke bare i Norge men også i andre land. En gang skulle de ha min underskrift til en eller annen innsamlig, en annen gang var det en som løp etter meg med et blad. Dette er så åpenbart organisert at de får ingenting av meg. Ser jeg en narkoman som selger Er lik Oslo derimot, så kjøper jeg gjerne.

Anonymkode: 57160...3b7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal du ikke gjøre. Disse menneskene har ikke lov til å oppsøke folk for å tigge. Det strir imot vedtektene som de har å forholde seg til. Jeg sier skarpt nei til dem og ser ut i luften. Gir de seg ikke, dytter jeg dem bort og truer med politi

Anonymkode: 2f52d...3ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfattes sikkert som ganske overlegen av tiggere, de spør hvertfall ikke flere ganger etter at de har vært bort til meg.

Jeg ignorerer dem. Jeg ser egentlig ikke på dem, snur ansiktet bort mens jeg vifter de vekk med ett eneste vift med høyre hånd og går videre ser på noe helt annet. Det virker hver eneste gang. Jeg tror faktisk jeg ubevisst har plukket opp en veldig kjent kode for å signalisere "Gå vekk!"

Jeg lærte fort at dersom jeg svarer dem så blir de bare stående og mase.

Etter at jeg så den dokumentaren på nrk om tigging fikk jeg helt avsmak for det de gjør og vil heller finne andre måter å hjelpe mennesker på enn ved å gi penger.

Endret av yeans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor på grunerløkka i Oslo, et mekka for romenske tiggere. Her følger de deg inn i oppgangen din og inn i butikken. De skal ha alt du har, penger, mat og tomflasker. De sitter strategisk plassert utenfor vinmonopol og butikker og ser de noen gå inn med tomflasker, står de og tigger etter flaskene helt til posen er tom og alle flaskene er inni automaten. De eier ikke grenser!

Anonymkode: e7600...2f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...