Gå til innhold

En tigger insisterte så mye at jeg begynte å gråte


Gjest Jegskulleønskeat

Anbefalte innlegg

Gjest Jegskulleønskeat

Jeg stod på togstasjonen idag, og så kom det en tigger bort og spurte meg om jeg ville kjøpe et blad til 100 kr. Jeg sa nei, prøvde å gå inn på togstasjonen, men han fulgte etter.

Jeg følte meg som verdens verste person som ikke hadde gitt han mer enn et par kroner. Jeg følte meg så forferdelig ansvarlig for at han skulle ha det bra. Han fulgte som sagt etter, så er jeg var ung og leste nok på ansiktet at jeg syntes synd på han. Han fortalte at han bodde under ei bro og var fattig. Jeg ble helt knekt fordi jeg fikk så utrolig vondt av han. Ingen fortjener å bo sånn😭 Og han bare: "Please, please, please". 

Så jeg kjøpte det bladet tilslutt siden han ikke ga seg og fordi jeg hadde fått dårligere og dårligere samvittighet for hvert sekund som gikk. 

Hva hadde dere gjort i en slik situasjon? Venninnene mine som kom etterpå mente dette var utnytting og manipulasjon fra hans side, det å bare gå etter med bedende øyne selvom jeg hadde sagt nei. Han spilte åpenbart på følelsene mine, og han fikk meg til å falle helt sammen. 

Etterpå kom han bort igjen og spurte hvorfor jeg gråt, og jeg svarte: "Fordi det er trist at du bor sånn", og han sa: "Please dont cry" osv. 

Hva synes dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Si nei nei nei. Ta opp mobilen og lat som at du ringer noen. Bare fortsett å gå. Jeg kjøper aldri fra folk som må fortelle hvor trist de har det. 

Anonymkode: f8cd9...158

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lukk ørene, og gå vekk. Om du var på toget, finn nærmeste ansatte, og informer om at personen plager deg. Da pleier de prøve hive personen av. 

Iallefall ikke gi etter. Da lærer du personen at det lønner seg å oppføre seg sånn. 

Jeg gir av prinsipp aldri til tiggere, samme hvor ynkelige og pågående de gjør seg.

Anonymkode: c3114...f71

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catalina Culès

Jeg bare overser de, går rett forbi. Gidder ikke svare dem.

Endret av Catalina Culès
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aggressiv tigging er faktisk forbudt. Ring til politiet. Han får bot eller subsidiert fengsel - og blir utvist fra landet. Kommer han inn på nytt, får han automatisk fengsel og blir sendt ut av landet - og er det en EØS-borger så må han sone i hjemlandet

Anonymkode: da727...0fa

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du lar deg så lett utnytte av en fremmed er det nok en sjanse for at du blir utnyttet ellers i livet også.

Anonymkode: 57160...3b7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jegskulleønskeat
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du lar deg så lett utnytte av en fremmed er det nok en sjanse for at du blir utnyttet ellers i livet også.

Anonymkode: 57160...3b7

Ja.. Går i behandling for komplekse traumer, og jeg er veldig sårbar, usikker, redd, ustabil og svært sterkt preget av skyldfølelse og problemer med selvhevdelse. Jeg er den engstelige typen som tar mer hensyn til andre og deres følelser, ofrer meg lett for andre og har problemer med å sette grenser for meg selv, samt at jeg lett føler meg ansvarlig for andre med påfølgende dårlig samvittighet for å ikke kunne hjelpe alle.

Så jeg har fått høre av behandler at jeg må være forsiktig med mennesker som er manipulerende og utnytter folk lett. Jeg vet at jeg er et sårbart og lett bytte, og at folk lett kan kontrollere meg og skade meg pga dette. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestvest

Jeg gir ikke penger. Så her om dagen hadde jeg kjøpt meg noen ferske og gode tebriks. Jeg ser en tigger og tenker kanskje jeg skal dele og gi en til ham. Han er jo en gammel mann. Så jeg gir ham en og tror han vil bli glad. Han tar imot. Og så kommer han med koppen sin. Jeg bare  :hakeslepp: . Innvendig da. Jaja, sånn kan det gå.

:ler:

Endret av gjestvest
la til
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne klart å gjøre det samme som deg her. Men neste gang prøver du å gå fort vekk fra tiggeren, så går han/hun heller til noen andre. Prøv å ikke vise hvor lei du egentlig er deg, da er det lettere å "manipulere" deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tiggingen er som regel organisert og svært lukrativt - jeg ønsker ikke å støtte opp under dette så jeg gir ikke noen penger. 

De pleier uansett ikke mase på meg - de peiler seg ut de som er mest sårbare. Min demente bestefar ble f.eks lurt til å kjøpe plastikk juggel til flere tusen kroner. 

Disse folka eier ikke skam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:

Jeg stod på togstasjonen idag, og så kom det en tigger bort og spurte meg om jeg ville kjøpe et blad til 100 kr. Jeg sa nei, prøvde å gå inn på togstasjonen, men han fulgte etter.

Jeg følte meg som verdens verste person som ikke hadde gitt han mer enn et par kroner. Jeg følte meg så forferdelig ansvarlig for at han skulle ha det bra. Han fulgte som sagt etter, så er jeg var ung og leste nok på ansiktet at jeg syntes synd på han. Han fortalte at han bodde under ei bro og var fattig. Jeg ble helt knekt fordi jeg fikk så utrolig vondt av han. Ingen fortjener å bo sånn😭 Og han bare: "Please, please, please". 

Så jeg kjøpte det bladet tilslutt siden han ikke ga seg og fordi jeg hadde fått dårligere og dårligere samvittighet for hvert sekund som gikk. 

Hva hadde dere gjort i en slik situasjon? Venninnene mine som kom etterpå mente dette var utnytting og manipulasjon fra hans side, det å bare gå etter med bedende øyne selvom jeg hadde sagt nei. Han spilte åpenbart på følelsene mine, og han fikk meg til å falle helt sammen. 

Etterpå kom han bort igjen og spurte hvorfor jeg gråt, og jeg svarte: "Fordi det er trist at du bor sånn", og han sa: "Please dont cry" osv. 

Hva synes dere?

Har du så liten selvkontroll så bør du ikke gå ut med penger på deg. 

Anonymkode: 91bba...0de

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
11 minutter siden, Mystix skrev:

Bor under en bro??   Ingen skal behøve å bo ute i Norge.  Da gjør det det frivillig. 

Ja, han var fra Romania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, Jegskulleønskeat said:

Ja.. Går i behandling for komplekse traumer, og jeg er veldig sårbar, usikker, redd, ustabil og svært sterkt preget av skyldfølelse og problemer med selvhevdelse. Jeg er den engstelige typen som tar mer hensyn til andre og deres følelser, ofrer meg lett for andre og har problemer med å sette grenser for meg selv, samt at jeg lett føler meg ansvarlig for andre med påfølgende dårlig samvittighet for å ikke kunne hjelpe alle.

Så jeg har fått høre av behandler at jeg må være forsiktig med mennesker som er manipulerende og utnytter folk lett. Jeg vet at jeg er et sårbart og lett bytte, og at folk lett kan kontrollere meg og skade meg pga dette. 

 

Det er stor sjanse for at han løy til deg. Noe av problemet her er fokuset ditt når du snakker med andre mennesker. Du tenker på følelsene dine og deres, du glemmer å legge merke til hvordan de tenker og oppfører seg. Er det sannsynlig at personen forteller sannheten? Prøver denne personen å lure meg? Vil denne personen deg godt? Slike tanker må ta mer plass når du snakker med andre mennesker. Ikke sånn at du blir paranoid, selvsagt, men det kan være en måte å utvikle din kritiske sans på, å forsøke lete etter om folk er ærlige eller uærlige. Om du bare baserer deg på følelser og synes synd på andre, vil du ikke legge merke til de tydelige tegn på at folk lurer deg

Anonymkode: 10ac3...2be

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Narkiser og tigger må du lære deg å gi faen i med en gang. Flytta til Bergen rett ved nygårdsparken for mange år siden å gav de alltid noen kroner hver dag for moren min hadde lært meg man alltid skulle hjelpe. Tre innbrudd i boder/bil senere har jeg lært meg at de er blodigler du skal gi faen i. 

Anonymkode: f80b2...cd1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er stor sjanse for at han løy til deg. Noe av problemet her er fokuset ditt når du snakker med andre mennesker. Du tenker på følelsene dine og deres, du glemmer å legge merke til hvordan de tenker og oppfører seg. Er det sannsynlig at personen forteller sannheten? Prøver denne personen å lure meg? Vil denne personen deg godt? Slike tanker må ta mer plass når du snakker med andre mennesker. Ikke sånn at du blir paranoid, selvsagt, men det kan være en måte å utvikle din kritiske sans på, å forsøke lete etter om folk er ærlige eller uærlige. Om du bare baserer deg på følelser og synes synd på andre, vil du ikke legge merke til de tydelige tegn på at folk lurer deg

Anonymkode: 10ac3...2be

Dette var gode råd. Tusen takk❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg gir eller gir ikke litt om hverandre, men jeg gir aldri til tiggerne som fortsetter å insistere etter at jeg har sagt nei. Jeg merker at det har blitt mer av det, og jeg føler meg mildt trua. Akkurat som jeg aldri gir til barn, heller. (Det er mest aktuelt i utlandet). Jeg vil ikke belønne bruk av mild trussel eller barn i slike situasjoner. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Jegskulleønskeat said:

Ja.. Går i behandling for komplekse traumer, og jeg er veldig sårbar, usikker, redd, ustabil og svært sterkt preget av skyldfølelse og problemer med selvhevdelse. Jeg er den engstelige typen som tar mer hensyn til andre og deres følelser, ofrer meg lett for andre og har problemer med å sette grenser for meg selv, samt at jeg lett føler meg ansvarlig for andre med påfølgende dårlig samvittighet for å ikke kunne hjelpe alle.

Så jeg har fått høre av behandler at jeg må være forsiktig med mennesker som er manipulerende og utnytter folk lett. Jeg vet at jeg er et sårbart og lett bytte, og at folk lett kan kontrollere meg og skade meg pga dette. 

 

Voksne mennesker kan ta ansvar for seg selv, livet mitt ble mye bedre når jeg innså dette. Tar man ansvar for andre voksne mennesker gjør man dem gjerne en bjørnetjeneste også.

Anonymkode: 57160...3b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:

Jeg stod på togstasjonen idag, og så kom det en tigger bort og spurte meg om jeg ville kjøpe et blad til 100 kr. Jeg sa nei, prøvde å gå inn på togstasjonen, men han fulgte etter.

Jeg følte meg som verdens verste person som ikke hadde gitt han mer enn et par kroner. Jeg følte meg så forferdelig ansvarlig for at han skulle ha det bra. Han fulgte som sagt etter, så er jeg var ung og leste nok på ansiktet at jeg syntes synd på han. Han fortalte at han bodde under ei bro og var fattig. Jeg ble helt knekt fordi jeg fikk så utrolig vondt av han. Ingen fortjener å bo sånn😭 Og han bare: "Please, please, please". 

Så jeg kjøpte det bladet tilslutt siden han ikke ga seg og fordi jeg hadde fått dårligere og dårligere samvittighet for hvert sekund som gikk. 

Hva hadde dere gjort i en slik situasjon? Venninnene mine som kom etterpå mente dette var utnytting og manipulasjon fra hans side, det å bare gå etter med bedende øyne selvom jeg hadde sagt nei. Han spilte åpenbart på følelsene mine, og han fikk meg til å falle helt sammen. 

Etterpå kom han bort igjen og spurte hvorfor jeg gråt, og jeg svarte: "Fordi det er trist at du bor sånn", og han sa: "Please dont cry" osv. 

Hva synes dere?

Det er synd på folk som må tigge og det skulle og skal ikke være slik i Europa i dag, men det kan ikke løses nede på personnivå, det må taes tak i høyere opp og faktisk tvinge folk til å gå på skole etc.. Det er jo det vi snakker mest om i dag, sigøynere fra Roma som overlater ansvaret for barna til besteforeldrene som verken klarer å sende barnebarna på skole og kanskje til og med ikke ser betydningen av det, mens de selv reiser ut for å tigge og all kriminalitet som følger med, jeg tror det faktisk må til sosialarbeidere som "tvinger" barna på skole, 

Selv så er jeg bevist på og ikke få øyekontakt, evt ha noen 10 kroninger i lomma vis jeg er i slike strøk, så kan de beholde bladet sitt, men vis du ikke skal gi, unngå øyekontakt og vis du sliter med dårlig samvittighet, gi til noen seriøse organisasjoner 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Voksne mennesker kan ta ansvar for seg selv, livet mitt ble mye bedre når jeg innså dette. Tar man ansvar for andre voksne mennesker gjør man dem gjerne en bjørnetjeneste også.

Anonymkode: 57160...3b7

Sant nok. Om jeg hadde tenkt at han hadde ansvar for sitt eget liv, hadde jeg ikke fått så dårlig samvittighet og følt at hele hans liv omtrent lå på mine skuldre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...