Gå til innhold

Når man har tatt abort fire ganger....


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei
jeg har en venninne som for tiden prøver å bli gravid. Tidligere har hun vært gravid 4 ganger, men hun har tatt abort hver gang siden det ikke har passet å få barn. Nå derimot, nå er hun gift og vil veldig gjerne få barn med mannen sin. Hun har vært gravid 3 ganger siden hun giftet seg, men har mistet hver gang.. Har dette noe med at hun tidligere har tatt abort så mange ganger? 
 

Anonymkode: 03430...135

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Abort har ikke noe å si for muligheten for å få barn senere. Så ikke bekymre deg for det. Ellers ville jeg pratet med en gynekolog hvis jeg var deg. Eller, eh, hvis jeg var "venninnen" din.

Anonymkode: 2030f...08a

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Abort har ikke noe å si for muligheten for å få barn senere. Så ikke bekymre deg for det. Ellers ville jeg pratet med en gynekolog hvis jeg var deg. Eller, eh, hvis jeg var "venninnen" din.

Anonymkode: 2030f...08a

Dette gjelder altså ikke meg, jeg er gift og har to små. Grunnen til at jeg spør er fordi hun også sier at det ikke har noe å si at hun har tatt abort tidligere. Jeg bare lurer av ren nysgjerrighet om det kan være en grunn eller ikke. 

Anonymkode: 03430...135

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En komplikasjon av abort er infertilitet eller problemer, det er ikke kjempevanlig men det skjer og en risiko man tar. Hun har jo også gjort det 4 ganger, noe større sansynlighet da

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det var vanlig kunnskap at gjennomført abort(er) kan ha innvirkningen på fremtidig svangerskap.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klart det kan ha en sammenheng, Forstår ikke hvorfor folk sier at det ikke kan ha det. Det er ikke vanlig heldigvis, men så er det heller ikke vanlig å ta fire aborter heller. Gå på en smell én gang er noe alle kan gjøre, men ikke fire ganger...

Anonymkode: dad8b...596

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på kirurgisk eller medisinsk. Medisinsk abort påvirker ikke livmoren eller mulighet til graviditet senere. Flere kirurgiske aborter derimot kan ha en innvirkning på senere graviditeter. 

Men når hun har mistet 3 ganger så har hun krav på utredning og hjelp av helsevesenet. 

Anonymkode: c4954...440

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei
jeg har en venninne som for tiden prøver å bli gravid. Tidligere har hun vært gravid 4 ganger, men hun har tatt abort hver gang siden det ikke har passet å få barn. Nå derimot, nå er hun gift og vil veldig gjerne få barn med mannen sin. Hun har vært gravid 3 ganger siden hun giftet seg, men har mistet hver gang.. Har dette noe med at hun tidligere har tatt abort så mange ganger? 
 

Anonymkode: 03430...135

Hvilken sammenhenger det er mellom denne kvinnens tidligere provoserte aborter og nå spintan aborter er noe legen hennes må svare på. Å spekulere i andre mennesker helsetilstand er direkte ufint, enten det er abort eller andre helsetilstander. 

Anonymkode: bef37...dbb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som noen nevner kan aborter ha innvirkning på spontanabort senere. Hun bør få undersøkt om det er mulig å forhindre aborten på noe vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.11.2017 den 9.58, AnonymBruker skrev:

Dette gjelder altså ikke meg, jeg er gift og har to små. Grunnen til at jeg spør er fordi hun også sier at det ikke har noe å si at hun har tatt abort tidligere. Jeg bare lurer av ren nysgjerrighet om det kan være en grunn eller ikke. 

Anonymkode: 03430...135

Nå har hun tatt abort 4 ganger, så det begynner jo å bli et tall. Det jeg hadde fundert mer på  er de 3 gangene hun allerede har mistet, og om det har en sammenheng med abortene.  Hadde oppsøkt en dyktig gynekolog om jeg var venninnen din. 

Endret av Gakkepus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også mistet 3 ganger, etter å ha fått et friskt og fint barn. Vært gjennom gjentatte samtaler med sykehuset i den forbindelse, uten at de har funnet noe galt. Alle legene sier "dette er helt normalt, det er fremdeles mest sannsynlig at det går bra neste gang".

Så antagelig har det ingen sammenheng hos henne heller, og hun har "helt normale" spontanaborter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Karma vil nå jeg kalle det.

Anonymkode: b05a1...28f

Det var det første som slo meg også. Dette er karma.

Anonymkode: f5d22...2ad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som sier at opptil flere provoserte aborter ikke har noe å si for fremtidige graviditeter, hva bygger dere det på?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 17.11.2017 den 19.56, AnonymBruker skrev:

Karma vil nå jeg kalle det.

Anonymkode: b05a1...28f

Feig nok til å skrive som anonym. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.11.2017 den 9.55, AnonymBruker skrev:

Nei. Abort har ikke noe å si for muligheten for å få barn senere. Så ikke bekymre deg for det. Ellers ville jeg pratet med en gynekolog hvis jeg var deg. Eller, eh, hvis jeg var "venninnen" din.

Anonymkode: 2030f...08a

Jo, det kan det faktisk. Ikke 100%. Men man vet enda ikke hva slags prosesser som foregår i kroppen. Det kan jo være at kroppen er "vant" med at graviditeten avsluttes plutselig og viktige graviditetshormoner slutter å produsert. Kroppen kan ha "lært" disse algorytmene.  

Heg ville snakket med legen ang. muligheter for støtte-hormonterapi. 

Og så er det jo også et moralsk aspekt. "Nå passer det, nå passer det ikke". Barnet er ikke noe du kan velge vekk, dette er en gave man ikke skal ha for gitt. Det håper jeg hun nå skjønner. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet.
 

Sitat

* Det er ikke tillatt å signere som helsepersonell/yrkestitler innenfor helsesektoren i tråder som omhandler sykdom, medisinering, dosering og lignende. Dette gjelder sykepleiere, leger, psykologer, farmasøyter eller annet helsepersonell, samt personer som er under utdanning i disse yrkene.


/lillesky (mod) 

Endret av lillesky
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...