Gå til innhold

Konfrontere veninne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En nær veninne av meg har utrolig dårlig hygiene. Lukter svette, har bestandig fett hår og er generelt skitten. 

Hvordan kan man si det på en fin måte uten at hun blir såret?  Synes det er veldig vanskelig å kommentere folk sin hygiene, det er liksom så personlig :/  

Anonymkode: 451a8...9a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Si det når hun er hjemme en gang, sånn at hun kan fikse det der og da iallefall.  Bare si det rett ut, at hun kanskje burde vaske håret litt oftere og bruke deodorant, fordi folk lukter svette av henne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror hun vet det selv. Jeg har det også slik, og jeg er veldig syk så klarer svært lite egenpleie for tiden. Det går i å sove, få i seg litt mat og klare det mest nødvendigste til perioden går over og energien kommer tilbake igjen. Men jeg omgås ikke venner på det verste da så de slipper å se det.

Anonymkode: 9101e...da0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si det rett ut, det er som å si fra om at noen har dopapir under skoen og alle skjønner det er vel ment. 
Men om hun sliter med sykdom så ville jeg ikke nødvendigvis sagt det, for da har hun jo grunner til å nedprioritere personlig stell om det for eksempel er sånn at hun må velge mellom å lage seg mat eller dusje og at dusjing gjør hun dårlig i en halv uke etterpå. 

Anonymkode: 3e9ba...590

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt for direkte tale, men som du sier, hygiene er personlig. Når folk ikke pleier seg selv så er min første tanke at de sliter psykisk på en eller annen måte. Likegyldighet er jo også et tegn på det.

Jeg ville nok avklart om det var det ovennevnte eller om hun bare ikke bryr seg om seg selv uten nevneverdig grunn før jeg tok direkte tale.

Du kan jo vinkle det inn på den måten der du først prøver å snakke om hvordan hun har det (men bare viss du er genuint interessert da) før du tar det opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alltid lett å si ifra dersom en person lukter, spesielt siden hygiene er personlig. Hun vil kanskje ta det tungt. Men det er likevel viktig å si ifra, fordi det går utover andre rundt den personen. Vet du om hun har noen sykdommer? Si det rett ut, men på en respektfull måte. Ta det på tomannshånd.

Edit: Jeg personlig ville ha satt pris på dersom noen hadde sagt ifra at jeg luktet litt stramt, fordi da kunne jeg ha gjort noe med det.

Endret av Skribent09
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar!  Nei hun er ikke syk.. jeg må nok bare prøve å si det på en fin måte snart.. spørre om hun har det bra

Anonymkode: 451a8...9a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...