Gå til innhold

Dere som er skilt.. Tar dere vare på bryllupsbilder etc?


Calleia

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var jo litt spesielt da, hadde reagert om mine barn hadde hengt opp bryllupsbilder av meg og eksen på veggen. Snakk om å ikke gå videre her i livet 😬

For barna er ikke din ex noen ex, det er deres mor/ far. De har ikke de samme referanser som deg. For de er dette mor og far, og de har minner som de vil ta vare på. Selv om du ikke har denne referansen har de faktisk den.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er like feil dersom det muntlig brukes på den måten. ;) Litt folkeopplysning skader ingen. 

Anonymkode: 6c120...ad8

Du hadde neppe arrestert noen midt i en samtale for en slik feil håper jeg :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Alt som ligger ute på nett, slettes såklart (uting å ha gamle romantiske bilder på some, litt tåpelig 

Anonymkode: 18164...941

Jeg skjønner ikke folk som "rydder" i bildene på SoMe. Jeg synes det virker litt uærlig.... Du vet at noen har hatt en kjæreste i 10 år, og plutselig etter bruddet finnes det ingen bilder av dem som par på Facebook? Sært. Det er jo ikke som man kan slette det. En ting er hvis man generelt ikke liker å ha gamle bilder liggende ute, men jeg ville følt meg passe dum om jeg sletta bilder av kun meg og eksen, som "alle" vet at jeg har vært sammen med... 

Anonymkode: 0fdda...8c1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Duftavsommerregn skrev:

For barna er ikke din ex noen ex, det er deres mor/ far. De har ikke de samme referanser som deg. For de er dette mor og far, og de har minner som de vil ta vare på. Selv om du ikke har denne referansen har de faktisk den.

Jeg vet at mine voksne barn aldri hadde gjort noe sånt. Det får da være måte på. 

Anonymkode: cf2dc...34e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, AnonymBruker said:

Jeg skjønner ikke folk som "rydder" i bildene på SoMe. Jeg synes det virker litt uærlig.... Du vet at noen har hatt en kjæreste i 10 år, og plutselig etter bruddet finnes det ingen bilder av dem som par på Facebook? Sært. Det er jo ikke som man kan slette det. En ting er hvis man generelt ikke liker å ha gamle bilder liggende ute, men jeg ville følt meg passe dum om jeg sletta bilder av kun meg og eksen, som "alle" vet at jeg har vært sammen med... 

Anonymkode: 0fdda...8c1

Har du prøvd å forstå?

- For noen er det så vondt at vi må ta det bort for å ikke minnes før vi er klar for det. 
- For noen er det viktig å ikke skape sjalusi hos en ny partner
- For noen er det sinne som gjør at de sletter/brenner alt - skal man da senere sette seg ned og forsøke å "laste opp historien på nytt"?
- For noen er det andre årsaker - folk er forskjellige.

Det trenger ikke være gode avgjørelser eller dårlige avgjørelser - bare årsaker.

Anonymkode: 28801...d8b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet at mine voksne barn aldri hadde gjort noe sånt. Det får da være måte på. 

Er de ikke glad i moren sin ? For hun er faktisk dette uansett historie. Om de ikke er dette, ja så forholder det seg litt annerledes kanskje akkurat nå. Men det kan jo også endre seg. Virker på meg som du ikke helt har kontrollen på det. Men forventer at de har samme holdning som deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du prøvd å forstå?

- For noen er det så vondt at vi må ta det bort for å ikke minnes før vi er klar for det. 
- For noen er det viktig å ikke skape sjalusi hos en ny partner
- For noen er det sinne som gjør at de sletter/brenner alt - skal man da senere sette seg ned og forsøke å "laste opp historien på nytt"?
- For noen er det andre årsaker - folk er forskjellige.

Det trenger ikke være gode avgjørelser eller dårlige avgjørelser - bare årsaker.

Anonymkode: 28801...d8b

Jeg blir påminna på SoMe på forholdet mitt, ja. Jeg tenker at det er sunt for meg. Jeg gir ikke meg selv mulighet til å unngå den smerten. Jeg har ikke lenger eksen som prioritert, sånn jeg sjeldere ser oppdateringer fra ham, men det at vi fantes i fortida og at systemet husker det, det tenker jeg på litt som det å treffe venner, og så sier de "Husker du den gangen da du og (eksen) var der og gjorde det osv. Det gjør også vondt. Gode minner kan gjøre vondt. Men hver gang man våger å møte det, bli smerten litt mindre, litt mindre skarp i kanten (Jeg har hatt det ekstremt vondt og var sykemeldt fra jobb pga kjærlighetssorg).

Jeg forstår nok ikke hvorfor en skal bli sjalu for at det eksisterer påminnelser om at man en gang hadde et forhold, og hvorfor en skal ta hensyn til en slik sjalusi.Om jeg data noen som sa at jeg måtte slette bevisene på at jeg var i forhold tidligere, hadde jeg tenkt at denne personen ikke kan respektere at fortida  er en del av mitt liv. At veldig mange av minnene mine fra det forrige forholdet også inneholder eksen min, og at hvis jeg skal slette de bildene, slettes også minner som jeg deler med venner. Man må ikke være bestevenn med eksen, men jeg synes - hvis man kan - at det er en fordel å ihvertfall kunne ha et bekjentskap, slik at det ikke blir uro i venneflokken. Å slette bilder blir da veldig agressivt og det blir vanskelig å ta opp tråden etter det.

Man kan nok gjøre ting i sinne. Jeg har nok ofte en sperre som gjør at jeg ikke gjør så mye spontant selv om jeg er veldig sint. en sperre der - ihvertfall ikke sånt som som fører til anger. Da har jeg heller gitt meg selv timeout fra SoMe eller hva der det er snakk om. Jeg skjønner trangen til utagering. Jeg har iblant ødelagt eller gitt bort klær og pynteting som jeg forbinder med enkelte mennesker som jeg ikke vil minnes om. Men bilder har jeg respekt for. Det blir litt som historieforfalskning, for meg.

Jeg skjønner det hvis forholdet utelukkende var en pine og en plage, eller man ble mishandet. 

Anonymkode: 0fdda...8c1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, er jeg blitt skilt så er forholdet og ekteskapet og grunnen til å ha slike bilder over. Lagt alt bak meg og fått ny partner. Det som betyr noe er her og nå og fremtiden. 

Anonymkode: 1806e...85e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var jo litt spesielt da, hadde reagert om mine barn hadde hengt opp bryllupsbilder av meg og eksen på veggen. Snakk om å ikke gå videre her i livet 😬

Anonymkode: cf2dc...34e

Foreldrene mine var sammen i over 20 år. Og som jeg skriver - det var et vondt brudd, og jeg vil ta vare på det som var fint. Det er moren og faren min det er snakk om, og ikke "kun en eks" - for meg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Kontormus said:

Du hadde neppe arrestert noen midt i en samtale for en slik feil håper jeg :)

Jo, det hadde jeg muligens! Etter kraftig opplysning fra meg og andre er det nå ingen av venninnene mine som bruker det feil. 

Anonymkode: 6c120...ad8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg flyttet ut fra eksmannen, så la han bryllupsbildene med i mitt flyttelass uten at jeg visste det. Jeg satte ikke pris på det, så jeg tok ut bildene og kastet dem.

Bildene er i en mappe på en ekstern harddisk, og ligger kun der. Ingen grunn til å ha dem fremme eller lignende når det er over :)

Anonymkode: fdb6b...8bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solstråletårer

Bildene tror jeg x mann har . Har ikke sett de siden jeg flyttet. Har noen bilder jeg har spart på fra festen pga slektiniger. Og ungene som mulig ville se brudekjole osv. Ellers har jeg kastet noen bilder var ikke nødvendg med 100 sty.  Synes det er verre å vite hva man skal gjøre med gifte ring og smykker. Føler jeg ikke kan bruke det jeg fikk av ham . Føles feil og nå ligger det der å støver 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke skilt, men nylig brudd med samboer gjennom 8,5 år. Det er hele ungdomslivet mitt + starten av 20årene. Vi har ett barn sammen. Jeg vil ikke kaste bildene, for jeg angrer ikke på de årene og det er noe jeg vil ta med meg videre i livet. Det er et avsluttet kapittel som jeg ikke har tenkt å rive ut og brenne opp. Nå gleder jeg meg til å "skrive nye kapitler" :P Hvorfor brenne bort bilder som viser livet ditt for flere år siden? Man trenger ikke å se på bildene, men de er der ihvertfall.

Og jeg vil gjerne at ungen vår skal få se bilder av oss 3 sammen og mamma og pappa den gangen. H*n skal vite at vi en gang var glade i hverandre og at det var derfor vi valgte å få h*n. :)

Anonymkode: 3dcc7...9ac

Spørsmålet her er jo ikke om man sletter alle bilder fra livet sitt sammen, men fra en konkret dag - bryllupsdagen. Det er ikke sammenlignbart med alle andre fotominner. 

Hadde jeg kvittet meg med bryllupsbildene hvis jeg ble skilt? Nei. Men det er fordi vi har barn. Hadde vi ikke hatt det, så vet jeg ikke. Mamma har vært gift en gang før hun traff pappa. Hun tok ikke vare på de bildene av en eller annen grunn. Selv om bruddet var sivilisert. 

Anonymkode: 636b4...709

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har bryllupsbildet til mine foreldre på soveromsveggen min, der ingen av deres nye partnere ser det.
Det er 35 år siden de ble skilt, og jeg har glede av å ta vare på både gifteringer og det nevnte bildet.

For meg er det et interessant tidsbilde og familiehistorie, og den kombinasjonen gjør at jeg kommer til å ta vare på det til mine etterkommere. Selv ville jeg blitt overlykkelig over å finne f.eks. tippoldemors bryllupsbilde e.l.  

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Solstråletårer skrev:

Synes det er verre å vite hva man skal gjøre med gifte ring og smykker. Føler jeg ikke kan bruke det jeg fikk av ham . Føles feil og nå ligger det der å støver 

Hvis du har barn, kan du legge smykkene i en liten eske, sammen med en lapp med et par setninger som setter smykkene i sammenheng med hendelsen sammen med dato og navn på de involverte.

Om 100 år kommer en etterkommer til å sende deg takknemlige tanker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Calleia skrev:

..og alt som hadde med bryllupet å gjøre?

Hvorfor / hvorfor ikke? 

Har bildene i en boks. Bildene er flotte, og det er vel det. Annet er kastet. De tas aldri fram, han mishandlet meg og jeg har ikke tenkt til å bli påminnet det mer enn jeg absolutt må. 

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke folk som "rydder" i bildene på SoMe. Jeg synes det virker litt uærlig.... Du vet at noen har hatt en kjæreste i 10 år, og plutselig etter bruddet finnes det ingen bilder av dem som par på Facebook? Sært. Det er jo ikke som man kan slette det. En ting er hvis man generelt ikke liker å ha gamle bilder liggende ute, men jeg ville følt meg passe dum om jeg sletta bilder av kun meg og eksen, som "alle" vet at jeg har vært sammen med... 

Anonymkode: 0fdda...8c1

Sært? Fordi man velger å være selektiv? Vel, det er vel de aller fleste. De færreste legger vel ut om de dårligste dagene på fjesboka uansett. Selvfølgelig har jeg slettet alle spor etter eksen min på sosiale medier. Jeg har ingen interesse av å bli påminnet den mannen. Det har ingenting med at jeg vil at alle skal tro at det kun er han jeg har vært sammen med. Det har med helt andre ting å gjrøe.

For meg som ble banket opp og voldtatt av min eksmann, synes ikke det er like kjekt å bli påminnet det vonde han påførte meg. Spesielt ikke fordi jeg også mistet vårt ufødte barn. Så da får det bare virke så uærlig det bare vil. Det tåler jeg. 

Jeg lever veldig fint i dag, bare for å ha sagt det, men det har krevd ganske mye å komme meg videre. Å rydde i sosiale medier har vært en måte for meg å kvitte meg med mye av det vonde på. Det var en viktig renselsesprosess.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det hadde jeg muligens! Etter kraftig opplysning fra meg og andre er det nå ingen av venninnene mine som bruker det feil. 

Anonymkode: 6c120...ad8

Egentlig synes jeg syndt på mennesker som har så lite å ta seg til at de ser det som sin samfunnsoppgave å rette på alt og alle. Du får slite med det;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke folk som "rydder" i bildene på SoMe. Jeg synes det virker litt uærlig.... Du vet at noen har hatt en kjæreste i 10 år, og plutselig etter bruddet finnes det ingen bilder av dem som par på Facebook? Sært. Det er jo ikke som man kan slette det. En ting er hvis man generelt ikke liker å ha gamle bilder liggende ute, men jeg ville følt meg passe dum om jeg sletta bilder av kun meg og eksen, som "alle" vet at jeg har vært sammen med... 

Anonymkode: 0fdda...8c1

Man sletter jo bilder av eksen på FB osv. Jeg hadde nok syns det var veldig ekkelt om kjæresten min hadde bilder av seg og eksen der. Man sletter jo sånt! 

Anonymkode: cf2dc...34e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjemt på en del bilder, men ikke noe annet. Barna våre er voksne, og setter pris på gamle bilder av viktige (og mindre viktige) ting som har skjedd i livet til meg, faren deres og dem selv. Brudekjolen prøvde jeg å få solgt, men lyktes ikke, så den ble kastet. Gifteringen smeltet jeg om sammen med en del annet gull, og buketten kastet jeg etter å ha gjemt på den i noen år (tørket den). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Duftavsommerregn skrev:

Er de ikke glad i moren sin ? For hun er faktisk dette uansett historie. Om de ikke er dette, ja så forholder det seg litt annerledes kanskje akkurat nå. Men det kan jo også endre seg. Virker på meg som du ikke helt har kontrollen på det. Men forventer at de har samme holdning som deg.

Har et veldig nært forhold til barna mine. Og jeg er moren. 

De er såpass oppegående at de ikke henger opp bryllupsbilde av meg og eksen på veggen 😉 

Anonymkode: cf2dc...34e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...