Gå til innhold

Vg + artikkel om hundemat


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det ligger en artikkel om dyr vs billig hundemat på vg + nå. Jeg har ikke abonnent. Noen som kan gjengi testen i korte trekk her?

Anonymkode: 52fd2...438

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

– BILLIG ER IKKE NØDVENDIGVIS DÅRLIGERE

...

Til tross for de store prisforskjellene, er innholdet ganske likt.

---------------

Labb hos Felleskjøpet, som er en av de billigste i testen, kommer like godt ut som den dyreste i testen (det er de to som kommer best ut). Testen anbefaler for øvrig tørrfor fremfor våtfor, eventuelt en blanding.

Vil du vite mer koster det ikke stort å lese det på nett.

Anonymkode: 9f637...8cb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

– BILLIG ER IKKE NØDVENDIGVIS DÅRLIGERE

...

Til tross for de store prisforskjellene, er innholdet ganske likt.

---------------

Labb hos Felleskjøpet, som er en av de billigste i testen, kommer like godt ut som den dyreste i testen (det er de to som kommer best ut). Testen anbefaler for øvrig tørrfor fremfor våtfor, eventuelt en blanding.

Vil du vite mer koster det ikke stort å lese det på nett.

Anonymkode: 9f637...8cb

Tusen takk! Har ikke råd til abonnement.

Anonymkode: 52fd2...438

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en tullete å dårlig test. Ikke testet de forene som går for å være best (Acana, Orijen, vigor og sage...) 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Krokanis skrev:

Det var en tullete å dårlig test. Ikke testet de forene som går for å være best (Acana, Orijen, vigor og sage...) 

Jepp! Bl.a. tester de kun hundemat med korn som hovedingrediens og skriver samtidig om at hunder er kjøttetere... Henger ikke helt på greip! Jeg ville i hvert fall ikke ha gitt hundene mine noen av de fôrene de har testet her på regelmessig basis.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En helt ubrukelig test. De presiserer også selv at de ikke har testet hverken "fordøyelighet, energi, innhold av ...essensielle fettsyrer, vitaminer og mineraler, smak, fôropptak, effekt på avføringskonsistens og frekvens, innhold av skadelige stoffer, hygienisk kvalitet og effekt på hundens trivelighet med fôret over en lengre periode"...
Hva har de da egentlig testet? Det er jo det de IKKE har testet som er viktig når det gjelder hundefor.
 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, det virker jo rimelig bortkastet. Men labb, det er vel ikke et korbasert fôr?

Anonymkode: 52fd2...438

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er bare tull, billige fòr er ikke like bra som dyre. Labb er rett og slett ikke noe bra fòr. Veldig merkelig at de ikke har med Orijen og Acana. Noen jeg kjenner som har schæfer, gikk over til Labb fordi det skulle være "like bra", men hunden klødde som en gal, noe den aldri hadde gjort før.

Jeg velger Orijen om jeg skal ha tørrfor, men for det meste bruker jeg rått kjøtt/fisk/kjøttbein og div. frukt og grønnsaker og mye slags matrester. Ser på tørrfor som et mindreverdig fòr og bruker det kun i nødsfall.

Anonymkode: e3c05...f28

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns den var dårlig. Kan godt være at det ikke er så stor forskjell på de forskjellige fôrene, men en labtest og pris spiller liten rolle hvis hunden ikke vil spise fôret eller får dårlig mage av det

Anonymkode: 79cf4...d1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 VG er vel i stor gad bare søppel da.        

 Er det virkelig noen som er overrasket over hvor mye surr de faktisk skriver? :P

Anonymkode: 1a9da...a17

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er bare tull, billige fòr er ikke like bra som dyre. Labb er rett og slett ikke noe bra fòr. Veldig merkelig at de ikke har med Orijen og Acana. Noen jeg kjenner som har schæfer, gikk over til Labb fordi det skulle være "like bra", men hunden klødde som en gal, noe den aldri hadde gjort før.

Jeg velger Orijen om jeg skal ha tørrfor, men for det meste bruker jeg rått kjøtt/fisk/kjøttbein og div. frukt og grønnsaker og mye slags matrester. Ser på tørrfor som et mindreverdig fòr og bruker det kun i nødsfall.

Anonymkode: e3c05...f28

Jeg tenker de sikkert har tatt med fôr som er mest kjent og mest kjøpt, ellers blir testen mer for spesielt interesserte?

Når det gjelder tørrfôr, så kan man sikkert si mye om dét, men jeg har måttet gå tilbake til tørrfôr etter flere forsøk med vått, og det er to grunner til det: 1: hund med ømfiendtlig mage. Hun blir løs i magen av det meste, spesielt av våtfôr, noe som resulterer i tette analkjertler og ulidelige smerter (avføringen blir for løs til å gjøre en av sine viktigste oppgaver: øve press på analkjertlene så innholdet blir jevnlig drenert ut). Jeg har forsøkt det meste som er på markedet for å avhjelpe løs mage, både med hjelp fra dyreklinikken og forhandler av kvalitetsfôr til hund, men ingen ting fungerer tilfedsstillende. Det eneste som holder magen i orden er tørrfôret Digestive Care fra Royal Canin. 2: hund med dårlige tenner og enorm produksjon av tannsten. Til tross for tannpuss, tyggebein, tyggelapper, osv, samt fjerning av tannsten hvert halvår har hun måttet trekke flere tenner pga betennelse. Tørrfôr ble anbefalt av veterinær for å avhjelpe.

Så da blir det tørrfôr hos oss. Det hadde vært interessant å vite om merket vi bruker var med i testen, og hvordan det kom ut.

Anonymkode: 52fd2...438

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg tenker de sikkert har tatt med fôr som er mest kjent og mest kjøpt, ellers blir testen mer for spesielt interesserte?

Når det gjelder tørrfôr, så kan man sikkert si mye om dét, men jeg har måttet gå tilbake til tørrfôr etter flere forsøk med vått, og det er to grunner til det: 1: hund med ømfiendtlig mage. Hun blir løs i magen av det meste, spesielt av våtfôr, noe som resulterer i tette analkjertler og ulidelige smerter (avføringen blir for løs til å gjøre en av sine viktigste oppgaver: øve press på analkjertlene så innholdet blir jevnlig drenert ut). Jeg har forsøkt det meste som er på markedet for å avhjelpe løs mage, både med hjelp fra dyreklinikken og forhandler av kvalitetsfôr til hund, men ingen ting fungerer tilfedsstillende. Det eneste som holder magen i orden er tørrfôret Digestive Care fra Royal Canin. 2: hund med dårlige tenner og enorm produksjon av tannsten. Til tross for tannpuss, tyggebein, tyggelapper, osv, samt fjerning av tannsten hvert halvår har hun måttet trekke flere tenner pga betennelse. Tørrfôr ble anbefalt av veterinær for å avhjelpe.

Så da blir det tørrfôr hos oss. Det hadde vært interessant å vite om merket vi bruker var med i testen, og hvordan det kom ut.

Anonymkode: 52fd2...438

Hva prøvde du som ikke var tørrfòr?

Anonymkode: e3c05...f28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje de som har testet dette har noen tilknytning til noen av produsentene. 

Anonymkode: 9adf2...c4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså, angående dyrefor generelt, hva skal man med tørrfor i jaktsesongen? Jeg har nærmest gratis mat til hunden min og kattene mine i tre mnd framover minst...og vilt er jo noe av det sunneste de kan få.

Anonymkode: e3c05...f28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså, angående dyrefor generelt, hva skal man med tørrfor i jaktsesongen? Jeg har nærmest gratis mat til hunden min og kattene mine i tre mnd framover minst...og vilt er jo noe av det sunneste de kan få.

Anonymkode: e3c05...f28

Og hvorfor tror du at alle har tilgang på det samme?

Anonymkode: c7fef...d7f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.11.2017 den 18.28, AnonymBruker skrev:

Altså, angående dyrefor generelt, hva skal man med tørrfor i jaktsesongen? Jeg har nærmest gratis mat til hunden min og kattene mine i tre mnd framover minst...og vilt er jo noe av det sunneste de kan få.

Anonymkode: e3c05...f28

1. Ikke alle jakter 

2. Ikke alle har familie som jakter 

3. Året består av flere måneder. Folk flest er nok opptatt av hva dyret skal spise da og. 

Anonymkode: 9adf2...c4b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...