Gå til innhold

Manglende merking av reklame hos blogger og andre.


Gjest Sirkustjukk

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, steinbukk00 skrev:

Har ikke Anne Brith glemt å merke 2 eller 3 innlegg hvor hun har på seg skjorte fra Gina Tricot?  14-18 og 25 februar er samme skjorta brukt i hovedbilde men ikke merket. Kan være jeg tar feil

Var ikke det en skjorte som hun nå i helga la inn annonselenke på? I tilfelle er jeg ikke sikker, da innleggene fra 14.02., 18.02. og 25.02. ikke var reklame da de ble lagt ut, men på den andre side kan man argumentere med at ved å vise frem skjorten ble den promotert i forkant av reklameinnlegget. Jeg tror ikke at de innleggene var nødvendig å merke, men det er kun min vurdering. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Asti skrev:

Var ikke det en skjorte som hun nå i helga la inn annonselenke på? I tilfelle er jeg ikke sikker, da innleggene fra 14.02., 18.02. og 25.02. ikke var reklame da de ble lagt ut, men på den andre side kan man argumentere med at ved å vise frem skjorten ble den promotert i forkant av reklameinnlegget. Jeg tror ikke at de innleggene var nødvendig å merke, men det er kun min vurdering. :) 

Det er også ett innlegg 13.2 " Valentine sneak peak " der er det merket reklame/ annonselenke Gina tricot 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, steinbukk00 skrev:

Det er også ett innlegg 13.2 " Valentine sneak peak " der er det merket reklame/ annonselenke Gina tricot 

Da tenker jeg at innlegg som viser produktet rett etter skulle ha vært merket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Asti skrev:

Da tenker jeg at innlegg som viser produktet rett etter skulle ha vært merket.

Hun har sikkert en god forklaring på hvorfor det ikke er merket:-) hun har jo full kontroll på merking 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Fra https://www.minmote.no/#!/artikkel/24444253/regjeringen-vil-styrke-blogg-politiet 


"Anna Rasmussen (22) forteller til MinMote at hun er positiv til strenger regler, så lenge de gjelder for alle. 
– Jeg føler det er litt urettferdig i forhold til hvordan idrettsutøver må merke ting for eksempel, sier hun. 
Hun forteller at hun synes det er litt vanskelig å forholde seg til reglene. 

– Det er nye regler hele tiden. Det er lett å følge de når man er klar over hva man skal gjøre, men det vet man ikke alltid, sier bloggeren. "

Og:

"...  blogger Martine Lunde (22). Hun syns det er bra at det finnes et regelverk, og mener at flere bloggere burde strammes opp, men at det kan være vanskelig å gjøre alt riktig. 
– I alle jobber er det regler, og reglene bloggere har må følges. Reglene er ikke helt klare, og plutselig får jeg høre om regler jeg ikke har hørt om før, sier hun...".

 

Markedsføringsloven er fra 2009 - https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-01-09-2, så hva er det tullet om "nye regler"?  Bloggerne ønsker å bli tatt seriøst, men å sette seg inn i regelverket som følger med jobben ser ut til å være en utfordring. Det rare er at "vanlige folk" ser ut til å forstå regelverket bedre enn bloggerne, men om det er så vanskelig å forstå, har tidligere Forbrukerombud kommet med følgende råd "Er du i tvil? Merk det." - https://www.forbrukertilsynet.no/merking-reklame-enkelt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor stiller ikke journalistene spørsmål om hva bloggerne mener når de sier det kommer nye regler? Dårlig journalistikk. 

(Jeg skjønner ikke at de ikke blir flau over å si til landsdekkende aviser at de synes reglene er vanskelige. Det er faktisk veldig enkelt og de har til og med en skikkelig utfyllende veileder til hjelp.)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

×
×
  • Opprett ny...