Gå til innhold

Hva misliker du når du er på besøk hos andre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg misliker når verten har hund som svinser rundt meg, hopper opp i sofaen og legger seg inntil meg osv. 

Jeg misliker også å være på besøk hos noen som har det altfor kaldt inne. Var med sønnen min på besøk til en jente i klassen hans i våres, og de hadde det sinnsykt kaldt inne. Jeg satt å drakk kaffe med moren i huset, og jeg frøs så jeg skalv. Ble forkjølet etterpå. 

Jeg misliker når verten presser meg til å spise ting jeg ikke liker. 

Anonymkode: 8ee2c...5d8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hater når det er kaldt, og jeg ikke føler jeg kan spørre om de kan skru på varme eller noe sånt. 

Eller når de lager middag til seg selv og ikke tilbyr deg mat, det synes jeg er ugreit. Om du kommer uanmeldt midt i middagen, joda, men om de vet at du kommer så går det an å si ifra "du, sorry, middag ble litt sein idag, vil du ha litt?" 

Evt når de lager te eller kaffe til seg selv, også ikke tilbyr deg noe. Det er ugreit. 

Jeg synes hunder er ok, men babyen din kan du få ha for deg selv. Heldigvis vet de fleste vennene mine at jeg ikke liker barn, så da pleier de ikke å gi barna mer oppmerksomhet enn de må ha mens jeg er der, får dem igang med noe annet feks. 
Familien derimot skjønner ikke det. Barna til søskenbarna mine og sånn er vistnok "søte" når de sikler på jakka mi. Da blir jeg forbanna. 

 

Endret av RødeDrage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

At verten går ut fra at jeg er like fascinert av ungen eller dyret deres som de er selv. Joda, jeg viser gjerne høflig interesse, men jeg vil helst ikke hverken føre en liksomsamtale med unger som er for små til å snakke (og moren svarer for han/ henne), fungere som barnevakt mens moren gjør noe annet eller bli invadert av ulydige/ masete kjæledyr. Eller fungere som samtalepartner/ støttekontakt for meget originale slektninger/ naboer/ gud vet hvem som er der. Dessuten kan jeg godt hjelpe til, men vil helst ikke funke som hushjelp der det ender med at jeg gjør storparten av det som skulle gjøres.

Anonymkode: 9a3cc...2ac

Å, men det er jo alt det jeg liker! Barn, dyr, flere mennesker og gjerne litt rare, og å hjelpe til på kjøkkenet etc. Da hadde jeg følt meg hjemme, om jeg var en del av alt det der hos en ny venn. 

Anonymkode: 23bed...000

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mobiltasting og baksnakking. Åpen for litt sladder altså, men baksnakking synes jeg lite om. Litt trykking på mobilen går også helt fint, men det noen nevner her om skypesamtaler i timesvis osv er jo helt hinsides!:haar:

Anonymkode: 3d284...b47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Å, men det er jo alt det jeg liker! Barn, dyr, flere mennesker og gjerne litt rare, og å hjelpe til på kjøkkenet etc. Da hadde jeg følt meg hjemme, om jeg var en del av alt det der hos en ny venn. 

Anonymkode: 23bed...000

Stor forskjell på å hjelpe til og fungere som hushjelp. Noen synes det er greit å sette gjestene til all jobben, og sitte i sofaen selv og gjøre ingenting....

Anonymkode: e9d1a...e1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Du vet at bitch er ordet for hunbikkje? Ergo er det det samme 

Anonymkode: 34bf4...f4e

Du, alle vet det 

Og det er BITCHY å mislike hunder så inderlig. Om det skulle komme noen på besøk med  et  surt  ,bitchy tryne som hater hundene mine så kaster jeg de på dør uten å nøle.

Men nå har jeg kun bra empatiske folk som venner,  ikke sure f som hater hunder og barn som her.

Anonymkode: 4b078...ecc

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du, alle vet det 

Og det er BITCHY å mislike hunder så inderlig. Om det skulle komme noen på besøk med  et  surt  ,bitchy tryne som hater hundene mine så kaster jeg de på dør uten å nøle.

Men nå har jeg kun bra empatiske folk som venner,  ikke sure f som hater hunder og barn som her.

Anonymkode: 4b078...ecc

Ja, for du virker jo som en skikkelig solstråle full av empati :ler:

10 timer siden, Mortem skrev:

Ja, jeg også, men ikke at man MÅ takke ja fordi det er uhøflig å takke nei til noe man ikke har lyst på.

Ikke direkte uhøflig, men det er noe menneskelig over det at man liker å gi, i denne sammenheng å varte opp og tilfredsstille gjestens ønsker, og folk blir glade og føler de har lykkes som vert om de får gitt gjesten noe. Ikke noe folk er veldig bevisste på selv altså, men det er en liten greie som er innebygd i det sosiale mennesket. Så er du hos fremmede du vil skal ha et positivt inntrykk av deg så bør du si ja takk til alt, og selv om det jo ikke er det mest utslagsgivende så skal du alltid takke ja til den kaffen på jobbintervjuer også.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- at de tar det som en selvfølge at jeg skal fungere som barnevakt mens de går og gjør andre ting. Som hun som plutselig sto i treningstøy og bare skulle ta seg en liten joggetur, jeg kunne jo passe lillemann i mellomtiden... Eh, nei. 

- når de serverer for lite mat, eller mat som ikke teller som fullverdig måltid. Som da jeg ble invitert på middag, og fikk servert to-tre glovarme kyllingvinger som det ble forventet jeg skulle spise med fingrene

- når tv/radio står på. Jeg blir gal av å ha snakking fra tv/radio på samtidig som jeg skal høre på en annen person snakke om noe helt annet

- når de er mer opptatt av ungene sine enn av meg. Så inviter meg til etter leggetid, da...

- når det ikke er nøkkel på do! Greit nok, du har unger, men det går da an å legge nøkkelen på toppen av badeskapet, eller et annet sted gjestene får beskjed om at de kan finne den. 

- når det ikke er dokost, eller bossbøtte på do

- når maten ikke blir servert innen rimelig tid innen ankomst. Det vil si det skal gå absolutt max en time, helst ikke mer enn en halvtime. 

- når det ikke opplyses om det er mat eller ikke involvert. Så enten spiser man på forhånd, og så er det masse mat man må tvinge i seg selv om man er mett, eller så sitter man der og sulter fordi man ble invitert til et tidspunkt som indikerte at det skulle involvere servering

Anonymkode: 0352e...63c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Cuntzilla skrev:

Ikke glad i hunder, så misliker sterkt når det er en veldig pågående bikkje som står og sikler og røyter på buksebenet ditt og skal snuse deg i skrittet og slikke deg på hånda og alt det der. 

Når det gjelder barn så er det slitsomt dersom de krever veldig mye oppmerksomhet sånn at 90% av tiden går med å snakke med eller høre på dem. Dette i kombinasjon med typen som ikke er ferdig med middagen eller har mye annet å styre med gjør at man ender opp med å omtrent sitte barnevakt halve tiden, som jo er det kjedeligste i hele verden.

Barn(små barn altså) er sånn - det er derfor jeg alltid spør folk om de vil treffes ute så vi kan snakke som voksne, eller om de vil komme på besøk til Familien AS :P Kommer man på besøk til noen med småbarn må man regne med at en selv som besøk er veldig populært for normalt sosiale barn. De gnåler på deg fordi de synes du er kul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misliker at man er bedt på middag, men så velger verten sitte og drikke vin eller øl i mange timer før det skjer noe på matfronten. Et sted har jeg lært meg at om jeg takker ja, går jeg etter tre, fire timer om ikke maten er klar til cirka 21 på kvelden. Og tar bussen hjem. Det vil som regel si at maten ikke er påbegynt engang. Han er litt sær ja, og jeg er ikke den eneste som har oppfattet det.

En annen gang ble jeg bedt på middag hos en venninne. Hun la ut om at hun skulle lage alt fra bunnen av. Jeg var sulten når jeg kom, men hun ble sittende på pc-en og spilte og chattet, mens vi andre ventet. Jeg tilbød meg å hjelpe, men hun skulle gjøre alt selv. Hun var litt sosial også og vi pratet litt og drakk vin. Jeg liker ikke å drikke vin på tom mage. Det var ikke satt ut snacks eller frukt. Tre timer senere gikk hun ut på kjøkkenet. Da hadde hun bestemt seg for å lage den samme retten, men med halvfabrikata. Det var jo greit, men da hadde jeg begynt å miste matlysta. Pluss begynte å bli trett av vin på tom mage. Men maten ble servert innen rimelig tid - her betyr rimelig tid at jeg slapp å ta taxi hjem, men rakk siste buss.

Ellers har jeg ikke opplevd noe spesielt. Har folk dyr eller /og barn tar jeg meg tid til å sosialisere litt med dem også. At det er rent på toalettet, dopapir osv tar jeg som en selvfølge. Også at folk har et teppe, ullgenser eller ullsokker hvis man fryser, men det har vel de fleste. Nå tenker jeg på mindre sammenkomster med venner og venninner.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også opplevd å bli bedt på middag, også hadde de ikke en gang begynt på middagen da vi kom. Greit nok at de har små barn og kan bli forsinket, men da kan man si ifra, slik at gjestene har mulighet til å spise litt før de kommer evt. komme litt senere. Jeg var gravid, sliten og ekstremt sulten - så det ble to laaange timer å vente på mat.

Liker heller ikke når det står på TV eller radio med høy lyd, da blir det umulig for meg å konsentrere meg om samtalen. Litt radio i bakgrunnen er selvsagt ok, men etter min mening skal TV'en bare være på når man skal se på den. Har et vennepar hvor den ene datteren ser på tegnefilmer på tv'en i stua 24/7, med lyden kjempehøyt på. Da er det ikke videre koselig å sitte i sofaen rett ved og forsøke å holde en samtale...

Anonymkode: a02c0...836

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være slitsomt å være på besøk der barn får lov å avbryte konstant. Sånt blir jeg irritert av og detter ut av samtalen. 

Anonymkode: 4bee9...4b9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg misliker også når man blir bedt på besøk, og det viser seg at det man egentlig er bedt på er arbeidsleir. Når man kommer, så er det plutselig en hel haug med ting "vertinnen" skal ha hjelp til først. Alt fra å henge opp nye gardiner, bære noe tungt, skru sammen et ikea-møbel, osv. Lite gøyalt når man er innstilt på en avslappende kveld etter å ha gjort masse arbeid i sin egen heim først. 

 

Anonymkode: 0352e...63c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, Cuntzilla said:

Ja, for du virker jo som en skikkelig solstråle full av empati :ler:

Ikke direkte uhøflig, men det er noe menneskelig over det at man liker å gi, i denne sammenheng å varte opp og tilfredsstille gjestens ønsker, og folk blir glade og føler de har lykkes som vert om de får gitt gjesten noe. Ikke noe folk er veldig bevisste på selv altså, men det er en liten greie som er innebygd i det sosiale mennesket. Så er du hos fremmede du vil skal ha et positivt inntrykk av deg så bør du si ja takk til alt, og selv om det jo ikke er det mest utslagsgivende så skal du alltid takke ja til den kaffen på jobbintervjuer også.

Å hate dyr VET de med med høy IQ og EQ er  knyttet til redusert empati så ikke prøv deg!  Når visse " appåtil er liksom tøff i trynet om at de mislike barn og hunder?

Hvem F er det som ønsker å ha besøk av slike hooligans? JA!! Jeg velger en hund  over en sur f når som helst!

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er denne: Det er sjelden jeg er på besøk der, så vil ikke si at jeg renner ned dørene, men når jeg blir bedt så regner jeg med at de tar seg tid til meg som gjest. Men neida, da driver de å maler huset,  skal kjøre ungene på aktiviteter, rydde hagen eller støvsuger hele huset og tar vasken etterpå. Hva faen er vitsen med å invitere på besøk da?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som ikke liker eller vil at hunder skal gå løse, skal de sette hunden i bur da, eller inn på et rom? Jeg har hund og hun skal få gå fritt i sitt eget hjem. Kommer ikke til å sette henne bort fordi du hater hund. Gjør det kun hvis noen er redde eller allergisk. Vil ikke gjesten ha hunden bort i seg, så er det greit, men setter henne ikke vekk. Man setter ikke vekk barn fordi en gjest hater barn. Da får de heller la hver å komme på besøk

Når de er helt uinteressert og bsre glor på TV og har nesa ned i tlf. At de egentlig bare venter på jeg skal gå. Lite hyggelig. 

Som har blitt nevnt flere ganger, så får jeg makk av de som ikke har stelt i stand noe når de har invitert på middag. Gjestene blir sittende lenge å vente. Gjerne sultene. Så har de kanskje ikke somlet seg til å dusje en gang! Uhøflig  

Ikke tilby noen ting og gjerne lager til seg selv. Gjerne kaffe.

Skittent bad og med bremsespor i doen. Da har jeg liten lyst til å gå på do der. Venter heller til jeg kommer hjem.

Endret av LeilaS
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

TV på, og spesielt med lyd. Sorry, da hører jeg ikke hva du sier til meg.

For lite lys. Jeg får vondt i hodet av det. 

For varmt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad i dyr, men er litt skeptisk til store hunder. Vi har et vennepar med to svære hunder som får lov å legge labbene på spisebordet når vi er der på middag. Det er skikkelig ubehagelig å være der når bikkjene får lov til å hoppe opp på gjester, snuse i vesker, legge labber både i fanget og da som sagt oppå bordet og snuser i middagsfatet. De tar ikke hintet når jeg og andre (som er livredd) sier i fra, de synes bare hundene er sååååå søte.

Anonymkode: 0da11...dbc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange barnefiendtlige som svarte i denne tråden, da. Hvis dere takker ja til å komme på besøk til noen med barn før barnas leggetid, må dere nesten forvente at barna er synlige, dvs. at de avbryter samtalen av og til og at de tar kontakt med dere. Barn er ikke dresserte, små aper. Jeg syns heller ikke det er helt uhørt om de spør om besøket vil holde den nyfødte babyen. Noe annet er selvsagt om barna roper, løper i sofaen og avbryter konstant, eller om verten ønsker at gjesten skal holde babyen hele kvelden. Men barna er en viktig og uunngåelig del av livet til de man besøker, så om man er venner, må man nesten prøve å forholde seg til dette, samme hvor mye man "hater" barn...

(Men altså, jeg husker godt den gangen jeg var invitert på besøk og hadde med meg min egen baby. Etter en urolig natt og formiddag sovnet babyen endelig, og jeg så fram til en time eller to i sofaen til venninnen min med kaffe og strikketøy, og så spør hun om ikke jeg ville ha babyen hennes en stund, og at det var så deilig å kunne ha ledige hender... Da kjente jeg at jeg virkelig ikke ville bruke den lille fritiden til å holde enda en baby. Men gjorde det selvsagt litt, unnskyldte meg så med at jeg måtte på do og så skyndtet jeg meg å ta fram strikketøyet når jeg kom tilbake.)

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som at noen som svarer tror at vi som nevner barn og hunder bare HATER dem. Neida. Det er vel ikke så mange her som reagerer på at vennene har barn eller dyr som er tilstede samtidig.  Problemet oppstår når det er umulig å føre en samtale fordi ungen/ hunden maser konstant, klatrer på meg, unger som hiver ting, skriker og spytter osv, gjerne når man i tillegg sitter med en varm kopp kaffe. Dette er irriterende og skuffende når man hadde sett for seg en koselig venneprat. Og er enig i den med nøkkel til døra til badet. Har opplevd å få døra revet opp av husets pode da jeg satt på do:kjefte:

Anonymkode: 9a3cc...2ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...